|
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
250. különszám - 2011. március 11.
|
Hírek, információk
1. A Bölcsészettudományi Kar dékáni tisztségére kiírt pályázatra
egy jelölt, dr. Csernus Sándor egyetemi docens adta be pályázatát. A pályázatról
a Kari Tanács és a Szenátus várhatóan 2011. márciusában nyilvánít
véleményt, és ezek eredményét figyelembe véve Rektor úr nevezi
ki a Kar új dékánját, aki 2011. július 1-jétõl három évig
fogja irányítani a Kart. Az alábbiakban közöljük a pályázó
vezetõi koncepcióját.
Vezetői program
Megjegyzés: tekintettel arra, hogy az alábbiakban
megfogalmazott "Vezetõi program" megállapításai és koncepciója
szorosan kapcsolódik a három évvel ezelõtt (2008. április 14-én benyújtott)
dékáni pályázat anyagához, bizonyos elemeiben és megállapításaiban
arra épít, kiindulópontként is annak fõbb szerkezetét követi. Számos,
általános megállapítása ma is érvényes. Mivel a jelenlegi dékáni
pályázat egy második, három éves idõtartamú megbízás
elnyerésére irányul, ki kell, hogy térjen az elmúlt három év eredményeire,
feladataira és legfontosabb tapasztalataira is. (A korábbi pályázat szövege teljes
egészében megjelent a Kari Kurír 2008-as I. különszámában, az 1. sz.
dokumentumban, a http://www.arts.u-szeged.hu/kurir/2008/kurir209.html címen.)
I./ Eddigi tevékenység és indíttatás
Tanulmányaim, szakmai tevékenységem 1970 óta kötnek a József Attila Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Karához. Az eddigi életem úgy hozta, hogy a történelem-francia
szak elvégzésével, majd a történelem és azon belül a középkori
történelem, illetve a nemzetközi kapcsolatok történetének oktatása és
kutatása által megkövetelt feladatok elvégzése mellett részt vehettem a
kar, és esetenként az egyetem közéletében is. Ugyanakkor - a nemzetközi kapcsolatokban
szokásos ritmus szerint (vagyis négy - öt évenként), hasonló idõtartamú
külszolgálatban dolgozhattam Franciaországban, az oktatás, a tudományszervezés
és a kulturális kapcsolatok területén.
Az egyetemen eltöltött csaknem 41 évbõl, több részletben, mintegy 16 esztendõt
dolgoztam a külföldi oktatásban és a kulturális diplomáciában, melynek
során mindig törekedtem arra, hogy a számomra küldõ-intézményként
és bázisként szereplõ Szegedi Tudományegyetemmel, annak oktatóival, hallgatóival,
különösen pedig a Bölcsészettudományi Karával kapcsolatban maradjak, továbbá,
hogy a magam lehetõségeivel külföldön is segítsem megvalósítani
azokat a célokat, amelyek az egyetemen, a karon, vagy éppen a történeti intézetben
fogalmazódtak meg.
A két, egymással párhuzamosnak tekinthetõ és egymásra - érzésem
szerint - jótékony hatást is gyakorló tapasztalat-rendszer jól egészítette
ki egymást: a szûkebb szakterületen hozzájárult az általános látókör
kiszélesítéséhez, míg a diplomáciai munkában adott egy sajátos,
a nemzetközi kapcsolatok mûvelésének közvetlen szakmai bázisán túlmenõ
biztonságot, és más, állandó szakmaiságra törekvõ megközelítés
lehetõségét. Az elmúlt évtizedekben szakértõként részt
vehettem a magyar kulturális és oktatási politikával kapcsolatos fejlesztõ és
modernizációs tevékenységben, ami segített az elmúlt három év
hasonló feladatainak megoldásában is.
A külszolgálatból 2006 januárjában tértem haza. A szegedi munkahelyemen
rám esõ feladatok elvégzése mellett 2006 és 2008 között fél-állásban
annak a Balassi Intézetnek a nemzetközi igazgatójaként dolgoztam, melynek a koncepcióját
a korábbi esztendõk során módom volt alakítani. Hazai munkám során
rendre igyekeztem felhasználni mindazt, amit külföldön tanultam, és amit az itthoni
tevékenységem során megtapasztaltam az oktatásban, a kutatás szervezésében
és a kutatásban egyaránt. Több területen volt alkalmam vezetõi munkát
végezni, melyeknek során - úgy érzem - sokat tanultam és tapasztaltam. Erre
a bázisra alapozva nyújtottam be pályázatot 2008-ban az SZTE BTK dékáni
tisztének elnyerésére.
A pályázat sikerét követõen, az elmúlt három esztendõben
arra törekedtem, hogy - az elõzõ dékáni pályázatban meghatározott
prioritásokat szem elõtt tartva, a változó egyetemi és felsõoktatási
világunkban keletkezett, elõre nem látható kihívásoknak és feladatoknak
megfeleljek, továbbá, hogy a Kar elõtt álló feladatok megoldásában
a lehetõ leghatékonyabban vegyek részt.
Ebben a törekvésemben nagy segítségemre voltak dékán-helyettes kollégáim,
akik korábban megszerzett szakértelmükkel és gyakorlatukkal biztosították
az ügyek zökkenõmentes továbbvitelét, a Dékáni Hivatal és a
Tanulmányi Osztály munkatársai, a különbözõ kari testületek, fórumok
és ad hoc bizottságok, valamint azok az oktató kollégák, akik megtiszteltek
azzal, hogy egy-egy konkrét kérdésben elmondták véleményüket, s
tanácsaikkal hatékonyan segítették az elénk tornyosuló feladatok megoldását.
II./ A Bölcsészettudományi Kar ma: helyzetfelmérés
Ha ma valaki a Szegedi Bölcsészettudományi Kar állapotáról akar tájékozódni,
szerencsés helyzetben van. Több olyan fölmérés készült az elmúlt
években, mely különbözõ megközelítésben és szempontok szerint
vizsgálta a kar mûködését. Ezeknek elkészítését részben
a kari belsõ munka imperatívuszai, részben pedig az olyan önként vállat
megmérettetések, mint amelyek 2010-ben az egyetem kiválósági címének
eléréséhez vezettek., továbbá az olyan, a magyar felsõoktatás
életében a Szegedi Tudományegyetem vizsgálatát is ritmizáló akkreditációs
folyamatok, melynek eredményeképp 2011. január végére megszületett az SZTE BTK Akkreditációs Önértékelési anyaga, mely a MAB által 2011 tavaszán kiküldendõ intézményi akkreditációs
folyamat bázisaként fog szolgálni. (Ez az anyag elérhetõ és letölthetõ
a 2. sz. dokumentumban, a http://mars.arts.u-szeged.hu/akkreditacio címrõl.) Az alábbiakban nem célom megismételni ennek az anyagnak
a megállapításait, csupán azokat a fontosabb elemeket szeretném kiemelni, amelyek
számomra a kar jelenlegi helyzetét mutatják, és a kari munka belsõ, intézményi
és intézményen kívüli feltételeinek meghatározásában
döntõ fontosságúak.
II.1./ Az SZTE BTK helye és mûködési környezete
A fenti anyagok igen tanulságosak, hiszen belõlük valóban átfogó, rendkívül
alapos és tanulságos következtetéseket lehet levonni a kar mûködésére,
helyzetére és lehetõségeire vonatkozóan. Jól láttatják
elõnyeinket és erényeinket, s mutatják gyengeségeinket is, melyek egyben kijelölik
a fejlesztendõ területek további irányait is. Ezek a dokumentumoknak a létezése
és széleskörû elérhetõsége fölment az alól a feladat
alól, hogy a pályázatomban külön, részletes elemzést készítsek
a Bölcsészettudományi Kar helyzetérõl, s lehetõvé teszi, hogy -
néhány jellemzõ vonás kiemelése mellett - elsõsorban a feladatokról,
valamint azokról a kérdésekrõl szóljak, amelyek a fentebb említett anyagok
tanulmányozásakor kevésbé szembeszökõ módon jelennek meg.
Az elmúlt esztendõk során több ízben voltam abban a helyzetben, hogy láthattam
az egyetemet és azon belül a Bölcsészettudományi Kart belülrõl, kívülrõl
és egy bizonyos - nagyobb, mondjuk nemzetközi - távolságból is. Az elmúlt
három esztendõben megadatott, hogy - munkatársaimmal együtt - részt vegyek a karunkon
folyó munka alakításában. Örömömre szolgál, hogy ismét
leszögezhetjük, amit a kar korábbi vezetõi és saját területeikre vonatkozóan
a kar vezetõ oktatói és kutatói is tudnak, és minden bizonnyal továbbra
is meg tudnak erõsíteni: az SZTE Bölcsészettudományi Kara a magyar felsõoktatási
intézmények között (a konkrét rangsorok és az általános vélekedés
alapján is) az ország legismertebb és legelismertebb bölcsészettudományi
karai közé tartozik. Különbözõ fórumokon az elmúlt években
is többször elhangzott (és leíratott), hogy a Szegedi Tudományegyetem elõkelõ
helyeken szerepel a felsõoktatási intézményeket presztízs-rangsorba állító
listákon, amihez továbbra is hozzá lehet tenni, hogy a Szegedi Egyetem a Bölcsészettudományi
Karok között is igen rangos helyet foglal el. (Idõközben, a legfrissebb, 2010-es felmérések
alapján az SZTE Bölcsészettudományi Kara, mely az elõzõ években
már bekerült a 10 legjobban jegyzett kar közé, a magyarországi karok összesített
rangsorában az országos második helyre ugrott elõre, ami nyilvánvaló
elismerése annak a teljesítménynek, melyet a kar oktatói, dolgozói és
hallgatói mutattak fel.)
Egy vezetõi koncepciónak nem lehet feladata, hogy reprodukálja az intézményre
és benne a karra vonatkozó adatokat és mutatókat, noha nyilvánvalóan
azok ismeretében kell kialakulnia, és támaszkodnia kell és illik is rájuk. Fontosnak
tartom tehát itt megjegyezni, hogy a mintegy 30 ezer fõs létszámú Szegedi Tudományegyetemnek
a Bölcsészettudományi Kar - a maga csaknem 5000 fõshöz még mindig közelítõ
hallgatói létszámával - az egyik legnagyobb egysége, mint ahogy azt is, hogy
a BTK a harmadik évezred elején létrejött "új", integrált szegedi
intézménynek kétségtelenül az egyik "legstabilabb alakzata", mely készen
áll arra, hogy a 21. századi kihívásoknak (az oly sokat emlegetett "harmadik generációs
egyetemnek" alkotó egysége legyen.)
A stabilitás ebben az esetben természetesen sok mindenre vonatkozik: feltételezi, hogy a korábbi
idõszakban kialakult struktúra szilárd, s hogy nagyobb megingások nélkül
meg tudja tartani a korábbi elemeket, de képes arra is, hogy újakat fogadjon be. Jelenti egyúttal
azt, hogy az egyetemek sok évszázados fejlõdésének (és a szegedi egyetem
kolozsvári és szegedi hagyományainak) megfelelõen a bölcsészettudományok
területe továbbra is szilárd pozíciókat foglal el a mai oktató- és
kutatómunkában.
De tanúskodik arról is, hogy a kar korábbi vezetõi az elmúlt két évtizedben
olyan munkát végeztek, mely e stabilitást képes volt biztosítani, és
megteremteni a szükséges egyensúlyt az oktatói és a tudományos tevékenység,
az adminisztráció munkája és az egység gazdasági - pénzügyi
bázisa között. A jelenlegi rendszerben a felsõoktatás - s ezen belül az SZTE,
illetve annak Bölcsészettudományi Kara - gyakran igen nehéz külsõ feltételek
között gazdálkodik. Úgy vélem azonban, hogy a lehetõségekhez képest
karunkon megvannak (és megmaradtak) a színvonalas munkavégzés feltételei, amit
az elmúlt idõszak egyik legfontosabb eredményének tartok.
Ez a stabilitás azt is jelenti, hogy karunk - a 90-es évek elsõ jelentõsebb felsõoktatási
megrázkódtatásait és felsõoktatás-átalakítási kihívásait
követõen - képes volt alkotó módon alkalmazkodni a megjelenõ külsõ
és belsõ nyomáshoz. Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy a stabilitás jelen esetben
nem egy statikus állapotot jelöl csupán, hanem kiszámíthatóságot
is feltételez. (Az instabilnak tûnõ elemeket döntõen az elmúlt évtizedekben
- és ez vonatkozik az eltelt három esztendõre is - nem a kar mûködése produkálta,
hanem a képzési rendszer - és általában véve a magyar oktatáspolitika,
illetve az "európai felsõoktatási térség" mozgásai által
keltett átalakulások és hullámverések vitték - és viszik - bele
ebbe a rendszerbe.).
Idõközben világossá vált az is, hogy a magyar felsõoktatásban a
bolognai rendszer bevezetése körüli anomáliák súlyos torzulásokhoz
vezettek, amelyek a felsõoktatási intézmények gazdasági - pénzügyi
helyzetét valamint az oktató és kutatómunka feltételrendszerét is negatívan
befolyásolták. Ezekrõl a kérdésekrõl alapos és átfogó
tanulmányok születtek, széleskörû országos vita bontakozott ki, melynek során
egyetemünknek, illetve karunknak is volt alkalma hallatni a véleményét. Ezen a területen
a BTK vezetése - hasznosítva a Kar oktatóinak e kérdésekben megfogalmazott egyéni
és kollektív állásfoglalásait - aktív és kezdeményezõ
szerepet játszott, mind szakértõi területen, mind pedig különbözõ
országos fórumokon. Aligha kétséges, hogy az új felsõoktatási
törvény elfogadását követõen jelentõs feladatok hárulnak karunkra
is annak alkalmazása érdekében. Ebbõl a konzultációból egyértelmûen
kiviláglott, hogy számos alapvetõ kérdésben (az oktatás rendszerétõl
a finanszírozásig) jelentõs változtatásra van szükség, ha meg akarjuk
õrizni versenyképességünket.
Az elmúlt három esztendõben erõteljesebben mozgásba lendült az oktatáspolitika
is. Új felsõoktatási törvény és új közoktatási törvény
készül, mely több területen fog módosítást hozni, és amelynek
az adaptálása a következõ esztendõk legfontosabb feladatai közé tartozik
majd. Úgy vélem, hogy a bolognai rendszer bevezetésének voltak és vannak kézzel
fogható eredményei, és a magam részérõl meg vagyok arról gyõzõdve,
hogy bizonyos területeken lehet ezt jól is csinálni - amire a szegedi bölcsészkar
tett az elmúlt esztendõkben sikeres kísérleteket. Ugyanakkor kezdettõl fogva
azt az álláspontot képviseltük, hogy jelentõs korrekciókra van szükség
a színvonal megõrzése érdekében és bizonyos területeken - tipikusan
ilyen a tanárképzés - az osztatlan képzés visszaállítására
(pontosabban az osztatlan képzés egy új, modernebb változatának a bevezetésére)
van szükség. Részt vettünk az országos szakértõi elõkészítõ
folyamatban is, s így bízunk abban, hogy a készülõ anyag az általunk megfogalmazott
észrevételeket és javaslatokat is tükrözi majd.
II.2./ Az SZTE BTK mûködésének belsõ jellemzõi
Amikor arról beszélünk, hogy a szegedi bölcsészkar szilárd alakzat, és
hogy szakmai, adminisztratív és gazdálkodási szempontból is stabilitást
mutat, akkor egyúttal el kell tudnunk helyezni ezt a teljesítményt az elmúlt évek
kihívásainak kontextusában is. Tudnunk kell, hogy mindez a hallgatói létszám
megsokszorozódása mellett következett be - ráadásul úgy, hogy a kar oktatóinak
száma mindössze alig néhány fõvel emelkedett. Nyilvánvaló, hogy
ez a helyzet megkövetelte az oktatói munkavégzés hatékonyabbá tételét,
és aligha kétséges, hogy mindez az oktatói terhek alapos növekedésével
járt.
Közben fokozatosan átalakult a karon az oktatás szerkezete, s a dolgok természetébõl
következõen a régebbi és az újonnan bevezetett formák rendre egymással
párhuzamosan "éltek" és mûködtek, nem kis kihívást jelentve
az oktatók, a hallgatók és a kari adminisztráció számára egyaránt.
Ezzel egy idõben új szemléletnek kellett meghonosulnia az értékelési
rendszer területén. Ma már a korábbi képzésben indult hallgatóink
gyorsuló ütemben hagyják el a felsõoktatást, a bolognai rendszerû képzési
formák dominálnak és megvannak az elsõ néhol rossz, néhol vegyes és
esetenként biztató tapasztalataink is - mind az alapképzés, mind pedig a mesterképzés
területén.
Igen megnyugtató, hogy az elmúlt idõszakban létrejött, majd tovább fejlõdött
a doktori képzés új struktúrája, melynek eredményeképp karunk
is elfoglalta és stabilizálta a helyét a tudományos minõsítés
új rendszerében. Ma a szegedi bölcsészkaron - a legkiválóbb hagyományok
folytatásaként - elismert tudós oktatók vezetésével, a kar hagyományaihoz
méltó, elismert tudományos képzési tevékenység folyik. Az elmúlt
években nagyon komoly energiákat koncentráltunk a doktori képzésre, melynek
támogatását igyekeztünk mind a hagyományos, államilag finanszírozott
bázison stabilizálni és mûködtetni, mind pedig pályázati forrásokból
segíteni. Ma elmondhatjuk, hogy mindkét területen jelentõs elõrelépés
történt, s azt is, hogy további reményteljes erõfeszítések vannak
folyamatban e téren. (Államilag finanszírozott helyek számának emelkedése,
az elnyert és még folyamatban lévõ TÁMOP-programok.) Különösen
fontosnak tartjuk, hogy a doktori képzésnek szilárd nemzetközi dimenziói is vannak,
melyeket legjobban a társ-irányítású, illetve a külföldi intézményekkel
együttmûködésben született doktori programok jeleznek. Ez a terület továbbra
is a prioritásaink közé kell, hogy tartozzon.
Láthattuk azt is, hogy miközben sikerült megõrizni a karnak korábban tekintélyt
biztosító szakok mûködõképességét, a BTK nyitott volt az új
képzési formák és az új szakok indítása tekintetében is:
megjelent tehát, és felelõsségteljes támogatást kapott a kar életében
az innováció is. Az elmúlt évek nagy sikere, hogy stabilizálódott a kari
oktatási szerkezet: valamennyi általunk fontosnak tartott alapszakot és mesterszakot sikerült
(igaz, néhol több fordulóban és nem kis erõfeszítések árán)
akkreditáltatni, ami lehetõséget nyújtott az a karunkon kétségtelenül
meglévõ alkotóerõ kibontakoztatására is.
Ez - elsõsorban a mesterszakok területén - olyan új szakok akkreditálását
jelentette, melyek szakmánk belsõ fejlõdésének eredményeit mutatják
és a szó nemes értelmében vett "piacképességet" is hívatottak
szolgálni. (Régészet MA, Vizuális Kultúra MA, Hungarológia MA). Ezt a
munkát tovább szeretnénk folytatni, és a kínálatot szélesíteni:
jelenleg a kulturális örökség MA akkreditálása van folyamatban, és
a reflexió szintjén a keleti kultúrák, a mûvészettörténet,
a fordító- és tolmácsképzés, a mediterrán és inter-amerikai
tanulmányok "felépítése" foglalkoztatja kollégáinkat. Az új,
"innovatív" mesterszakok egyik legfontosabb jellemzõje az interdiszciplinaritás,
mely nem csak a bölcsészkari szakok és tanszékek, hanem az SZTE különbözõ
karai és más külsõ partnerek közötti alkotó együttmûködést
is feltételezi.
Egy harmadik - rendkívül fontos - elem e téren, hogy karunkon megindultak azok az ugyancsak
kiemelten támogatandó kezdeményezések, melyek nemzetközi mesterképzések
bevezetését célozzák. (Úgy vélem, hogy a várhatóan élesedõ
intézményközi verseny következtében az innováció lehetõségeire
a következõ idõszak kari vezetésének nagyon erõteljesen kell majd koncentrálnia.)
Fokozatosan (a 90-es évek közepétõl) jött létre a kar mai, intézetekre
és tanszékekre épülõ szerkezete. Az intézetek létrehozásának
programja beváltotta a hozzá fûzött reményeket (a nagyobb egységek az adminisztráció,
az oktatás és a kutatás terén is könnyebbé tették a mûködést),
s egyetértek azzal a megközelítéssel, hogy ebben a rendszerben a tanszékeknek
továbbra is a tudomány és az oktatás területén megnyilvánuló
szakmai szabadság, sokszínûség és felelõsség szervezeti leképezéseként
van elsõsorban küldetésük. Fontos volt (és lehetett) látni, hogy a Bölcsészettudományi
Karnak jól képzett, hatékony, oktató- és hallgatóbarát adminisztrációja
van. A napjainkra kialakult rendszer stabil, versenyképes és továbbfejleszthetõ.
A bekövetkezett alapvetõ változások (elsõsorban az a körülmény,
hogy a felsõoktatásba a korábbi idõszakhoz képest tömegek léptek
be) feltételezték, hogy a kar befogadó-képessége - fogalmazzunk így:
"kubatúra-helyzete" - kezdte elérni a kritikus szintet. A rendelkezésre álló
korábbi keretek nem voltak képesek színvonalas körülmények között
befogadni a megnövekedett hallgatói létszámot. Az elmúlt esztendõkben a
helyiség-gazdálkodással kapcsolatos kérdések az egymást követõ
kari vezetések elsõdleges problémái közé tartoztak. Ma azt láthatjuk,
hogy a következetes munka elérni látszik a célját, a "kubatúra-helyzet"
és ezzel együtt az oktatás feltételei jelentõsen javultak.
E területen tehát karunkon, jelentõs egyetemi segítséggel is, kétségtelenül
figyelemre méltó eredmények születtek az elmúlt hat esztendõben (elsõsorban
a kari könyvtárak kiköltöztetésével, a TTIK-s tanszékek távozásával
és a tantermek jó részének átadásával) következtek be a kedvezõ
változások, olyannyira, hogy ma a felújított-megújult Bölcsészettudományi
Karon megvannak - határozottan állíthatom, hogy sokkal inkább, mint számos nyugat-európai
egyetemen - a színvonalas és kulturált oktatás infrastrukturális feltételei.
Az elmúlt három esztendõben igyekeztünk ezt a folyamatot továbbvinni. A mûszerezettség,
a technika szintje jelentõsen javult, a pszichológiai oktatás és kutatás feltételei,
a neveléstudományi intézet felszereltsége, és a számítógépes
ellátottság terén komoly elõrelépés mutatkozik, míg a szociológiai
labor felszerelése folyamatban van. 2011 folyamán a BTK épületének új kijárata
lesz, amennyiben egy a JATIK felé nyitott kari fogadó és hallgatói információs
tér áll majd rendelkezésünkre.
A megkezdett úton e téren is tovább kell haladnunk. A BTK épületeire elkészültek,
illetve készülõben vannak azok a felújítási tervek, amelyeknek fokozatos
megvalósulása a színvonalas kari mûködés elõfeltételei közé
tartozik. Prioritásnak tekintjük, hogy a Petõfi sugárúti épület felújítása
mielõbb megtörténjék ennek érdekében minden lehetséges helyre pályázni
fogunk, ugyanakkor az önerõ elõteremtése egy ilyen méretû beruházáshoz
nem kis feladat). Ismét jó esély van arra, hogy a TTIK-tól újabb területek
kerülnek át a BTK kezelésébe, s a fejlesztések során számítunk
arra, hogy az SZTE különbözõ egységeinél történõ építkezések,
illetve általános felújítások eredményeképp Karunk is jobb helyzetbe
kerülhessen.
A mostani "állapot-felmérés" szerint tehát továbbra is elmondató,
hogy az SZTE BTK az integrált egyetemnek egy olyan egysége, mely az ország bölcsészettudományi
karaival versenyképes lehetõségekkel és magas szintû szellemi potenciállal
rendelkezik, szilárd szerkezeti váza, stabil és munkáját jól végzõ
adminisztrációja és megbízható gazdálkodása van.
A Bölcsészettudományi Kar korábbi vezetõi négy kifejezésben foglalták
össze a kar vezetésével kapcsolatos elképzeléseiket: folyamatosság, kiszámíthatóság,
hagyományos értékek és nyitottság. Ehhez az elõzõ dékáni
pályázatomban az innováció és a verseny fontosságát tettem hozzá,
hiszen ezek is kellenek ahhoz a korábban született, s ma is érvényes önmeghatározáshoz,
mely a karhoz kapcsolódó dokumentumokban úgy fogalmaz, hogy a szegedi bölcsészkar
"ahol hagyomány és modernség találkozik".
II.3./ Az SZTE BTK, az Egyetem és a Karok közötti együttmûködés
II.3./1./ Egyetemi szint
Úgy vélem, a Bölcsészettudományi Kar egyetemi szinten (nem szellemi kis mértékben
korábbi vezetõinek továbbá korábbi és mai szellemi potenciáljának
köszönhetõen) a hagyományainak megfelelõ tekintélyt mondhat magáénak,
és az egyetemi vezetéssel többnyire jó és kiegyensúlyozott munkakapcsolatot
alakított ki. Abban, hogy a BTK-t az új egyetem szilárd egységeként tarthatjuk
számon, az egyetemi vezetés kooperációjára és hathatós segítségére
is szükség volt.
Egyetemi szinten - mindenesetre kívülrõl nézve, az elsõ évtizedének
végére, úgy tûnik - befejezõdött a felsõoktatási integráció,
de legalábbis lezárult annak egy nagy szakasza. Továbbra is úgy vélem, hogy
az intézményen belül azonban az integrációs folyamatok még nem jutottak
el a nyugvópontra, és további - hangsúlyozom, valamennyi lehetséges érdeket
figyelembe vevõ - finombeállításokra lehet még szükség. Ugyanakkor
úgy érzem, hogy elérkezett ezen a területen is a békésebb alkotómunka
és a kooperáció idõszaka. A következõ dékáni vezetésnek
tehát az egyik fontos feladata marad, hogy ezt a folyamatot a korábbiakhoz hasonló gondossággal,
következetességgel, tárgyalásokkal, kompromisszum-készséggel és
szükség esetén a kar érdekeit szem elõtt tartó határozottsággal
végigkísérje.
Továbbra is úgy vélem, hogy a felsõoktatásban - így karunkon is - az
elmúlt idõszak döntõen az alkalmazkodásról szólt. Világosabbak
lettek a viszonyok, megnõtt a mozgástér, új érdekviszonyok alakultak ki vagy
fogalmazódtak meg markánsabban, új lehetõségek és új konfliktushelyzetek
jöttek létre, a karok elõtt új típusú kihívások jelentek
meg, miközben a korábbinál önállóbb, "régi-új" alapegységek
sérülékenyebbek is lettek. A következõ esztendõkben - és újabb
kihívások közepette - fog eldõlni, hogy eljutunk-e az új integrált egyetem
optimális szerkezetéhez, és hogy ebben a szerkezetben a Bölcsészettudományi
Kar hogyan tudta, tudja magát pozícionálni.
Nyilvánvaló, hogy a kari önállóság növekedése egyszerre segítheti
az innovációt, és teremthet kedvezõ feltételeket ahhoz, hogy "bemerevítsen"
már kialakult struktúrákat. A kialakult helyzet a korábbinál jóval nagyobb
és hatékonyabb karok közötti együttmûködési lehetõséget
kínál: ugyanakkor úgy vélem, hogy ennek a karok közötti új típusú
együttmûködésnek elõfeltétele a karok integrált egyetemen belüli
identitásának megteremtése. Az e téren elért eddigi eredmények arra engednek
következtetni, hogy az együttmûködésnek ebben a formájában - oktatási
és kutatási téren egyaránt - további komoly lehetõségek vannak.
Mindennek fényében is úgy vélem természetes, hogy egy felelõs kari vezetõ
a rá bízott egység érdekeinek következetes képviselete mellett a közösségtõl
arra is mandátumot kap, hogy az egyetemi politikában az intézményi szintû kooperációban
és a közös, intézményi érdekek figyelembe vételével dolgozzon.
Eddig is ezt cselekedtem s a továbbiakban is fontosnak tartom ennek a megközelítésnek
az érvényesülését.
Úgy vélem (s az elmúlt három esztendõ is errõl gyõzött meg)
a Bölcsészettudományi Karnak - sajátos helyzetébõl, illetve a korábbi
egyetemi fórumok döntéseinek eredményeképp - az egyetemen belül különleges
missziója és felelõssége is van. Az egyik a társadalomtudományi területeken
oktató és kutató egységekkel köti össze, a másik a tanárképzéssel
kapcsolatos küldetése. E téren a Kar minden olyan egységgel kapcsolatban van, melyekben
a tanárképzés, vagy ahhoz kötõdõ oktatás folyik, vagy ahol a tervek
között szerepel tanárképzési vagy tanár-továbbképzési
programok indítása. Az elmúlt esztendõkben ez a feladat a legnagyobb kihívások
közé tartozott.
A bölcsészettudományi karnak van az egyetemen a legváltozatosabb és legkiterjedtebb
nemzetközi szakmai (oktatási és kutatási) valamint kulturális természetû
kapcsolatrendszere. Kari vezetõként is feladatomnak éreztem, hogy ennek az ismeretanyagnak
a lehetõségeit egyetemünk többi egysége számára is kamatoztassuk,
amennyiben erre igény mutatkozik. Így számos olyan együttmûködés alakult
ki az elmúlt idõszakban, vagy szélesedett ki más karok és egységek irányába,
amelyekhez a kiindulópontot a bölcsészkar "kapcsolati tõkéje" biztosította.
Tehát korábbi megbízatásaimra is támaszkodva nem csak a BTK nemzetközi
hálózatát kívánom továbbfejleszteni, de szeretném szolgálni
e téren az egyetem, és intézményünk más egységeinek az érdekeit
is.
II.3./2./ Kapcsolat a pedagógusképzõ karral
A korábbi pályázatomban is külön alfejezetet kapott, s továbbra is megállapítható,
hogy Bölcsészettudományi Kar és a Juhász Gyula Pedagógusképzõ
Kar kapcsolata az integráció folyamatában a nyilvánvaló párhuzamosságok
következtében különleges természetû. Az elmúlt esztendõkben az
érkezõ forrásoknak (valamint a külsõ és belsõ adminisztratív
kényszereknek) is köszönhetõen megtörtént a képzés tartalmi integrációja
- a BTK esetében, a dolgok természetébõl következõen ez elsõsorban
a Juhász Gyula Tanárképzõ (immár Pedagógusképzõ) Karral
való együttmûködés lehetõségeit és imperatívuszait érintette.
Továbbra is nagyon komoly eredménynek látom, hogy a Bölcsészettudományi
Kar vezetése igen kemény munkával meggyõzte az egyetem vezetõ testületeit
a tanárképzéssel kapcsolatos álláspontjának helyességérõl,
és vette ez által sikerrel az intézményi integráció újabb lépcsõfokát.
Az elmúlt idõszak helyi és országos eseményei számomra azt igazolták,
hogy helyes döntés volt a tanárképzés bölcsészkarra helyezése,
mely képes volt a tanárképzés esetében egyben tartani a szakmai, a tudományos
és a továbbképzési területek felelõsségét. Ugyanakkor tapasztalhattuk,
hogy ennek a nagy kínokkal, felelõsséggel, feszültségekkel is terhelt folyamatnak
a továbbvitele nem volt egyszerû föladat (és ma sem az).
Az elmúlt esztendõkben ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy a tanárképzés
"bolognai modellje" egyetlen létezõ változatban (ELTE, DE, PTE etc.) sem váltotta
be a hozzá fûzött reményeket. Nehéz volt különválasztani a rendszerhibától
a helyileg kiküszöbölhetõ anomáliákat. (Ráadásul ha probléma
vetõdött föl azonnal felszínre kerültek a korábbi nézeteltérések.)
Miközben a tanárképzés helyi szerkezetén és menedzselésén
belül fokozatosan több módosítást hajtottunk végre (a kar részérõl
2009-tõl külön dékáni megbízott intézte a tanárképzéssel
kapcsolatos gyakorlati ügyeket), sikerült az érintetteknek (elsõsorban a TTIK-nak, a BTK-nak
és a JGYPK-nak) megállapodni abban, hogy a tanárképzés speciális terület,
olyan közös képzés, melynek mind a szervezésre, mind pedig a finanszírozásra
vonatkozóan konzekvenciái vannak.
Ugyanakkor a tanárképzés átalakításával foglalkozó országos
vitákban mi is részt vettünk azokkal az irányokkal értve egyet, amelyek a képzés
osztatlan jellegének visszaállítása mellett érveltek. (Az új Ftv. - az
eddigi információk szerint - a tanárképzés rendszerében további
módosításokat indukál, tehát újabb feladatokat ad.)
Továbbra is bizonyos vagyok nem csak abban, hogy a bölcsészkar számos területen
együttmûködésre van ítélve a pedagógusképzõ karral, hanem
abban is, hogy ez az együttmûködés szakmailag megalapozott, s hogy az ország legrégibb
pedagógusképzõ intézményében felgyülemlett és széles
körûen elismert tapasztalatok megõrzése és a leghatékonyabb szintû
"valorizálása" az egész szegedi "bölcsészeti típusú"
képzéseknek is az érdeke.
Az együttmûködés jegyében igyekeztünk megoldásokat találni a különbözõ
nyelvszakos (leginkább levelezõ) képzésekben való együttmûködésre
és könyvtáros-informatikus képzés közös megvalósítására.
Mindemellett a JGYPK átvette azoknak a felsõfokú szakképzéseknek a gondozását
(pl. média) melyeket a BTK korábban akkreditáltatott, de kizárólag Budapesten,
a BMI-ben mûködtetett.
Továbbra is meggyõzõdésem, hogy a pedagógusképzõ karral kapcsolatos
együttmûködésben a kar eddigi vezetésének törekvései az egész
képzés érdekében hatottak, ezen az elmúlt három esztendõben igyekeztünk
javítani, ahol csak lehet, az érdekeket kölcsönösen szem elõtt tartó,
a legjobb megoldásokat keresõ, lehetõ együttmûködés és legteljesebb
nyitottság lehet a követendõ út.
II.3./3./ Az SZTE BTK kapcsolatai az egyetem többi karával
E téren az elmúlt három esztendõben jelentõs elõrelépést
érzékelhettünk. Az egyetem különbözõ karai között eddig is alakultak
ki kapcsolatok, és a két fõbb forma, az interdiszciplináris kurzusok és az átoktatás
illetve az áthallgatás segítségével megvalósuló képzések
komoly fejlesztési lehetõségeket kínáltak, amelyekre számos hasznos példát
láthattunk eben az idõszakban. A Bölcsészettudományi Kar ebben a folyamatban kezdettõl
fogva aktív szerepet játszott, s "vevõként" valamint oktatási programok
"kiajánlójaként" egyaránt jelen volt. E tekintetben a tanárképzésben
meglévõ feladatok - melyekrõl fentebb már esett szó - természetesen különös
súllyal esnek latba. A kialakult helyzet arra utal, hogy a TTIK, az ÁJTK, a GTK, az ETSZK és
a ZFK partnereként a BTK fontos szerepet játszik a karok közötti együttmûködésben.
(Hasonló lehet a helyzet késõbb, a mérnöktanári, illetve agrár-mérnök
tanári együttmûködést illetõen a mérnök-kari és a hódmezõvásárhelyi
mezõgazdasági kari programok esetében is.
Emellett jelentõs elõrelépés volt tapasztalható az interdiszciplináris
kurzusok kialakítása, akkreditálása és mûködtetése terén,
melyek nyilvánvalóan az általános integrációs folyamat egyik fontos pozitív
vonását jelentik. Ilyen közös programfejlesztésre kerülhetett sor a TTIK-val
(pl. régészet), a JGYPK-val (pl. mûvészettörténet), az ÁJTK-val (pl.
nemzetközi szak, Európa-tanulmányok), GTK-val (pl. kulturális örökség)
ZFK-val (pl. neveléstudomány) az ÁOK-val (pl. pszichológia, neveléstudomány).
Ezeknek a kapcsolatoknak az áttekintése, szorosabbra vonása továbbra is a belsõ
innováció egyik irányát adhatja. Az elõrelépéshez továbbra
is nyitottság, szakmai együttmûködés szükségeltetik, és elõbb-utóbb
(persze inkább elõbb, mint utóbb) ismét át kellene tekinteni az átoktatási
rendszer anyagi-pénzügyi feltételrendszerét, mert úgy vélem, hogy ennek
elmaradása egy ígéretes területnek a további fejlesztését gátolhatja.
Ennek ugyanakkor megvan a kétségtelen haszna a tudományos együttmûködés
területén, amint azt beszédesen mutat a TÁMOP 4.2.2.B program 5. sz. alprogramja (Információs
társadalom).
II./3./4./ Az SZTE BTK kapcsolatai az egyetem Központi Könyvtárával
Csak megerõsíteni tudom, hogy a Bölcsészettudományi Kar kapcsolata a mindenkori
központi könyvtárral olyan napi és stratégiai viszony, melyet csak tovább
erõsíthetett a kar épületének tõszomszédságába költözött
imponáló intézmény még erõteljesebb jelenléte, és az általa
kínált kiemelkedõen jó szolgáltatások, melyeket - szeretnénk hinni
- hogy a jelenlegi bölcsészhallgatók ugyanolyan intenzitással használnak, mint
a korábbi idõszak bölcsészei tették. A bölcsészkar továbbra
is a könyvtár "nagyfogyasztói" közé tartozik, és különösen
amióta a kar oktatóinak és hallgatóinak közvetlen "keze ügyében"
lévõ tanszéki könyvtárak - az oktatás számára jelentõs
és igen hasznos teret felszabadítva - átkerültek a központi könyvtárba,
a bölcsészkar "közönsége" még inkább rászorul a könyvtár
és a könyvtárban dolgozók segítõ közremûködésére.
A könyvtárral való folyamatos és jó szakmai kapcsolat fönntartása
továbbra is a BTK elemi érdeke, s az elmúlt esztendõkben az együttmûködés
még szorosabb lett. Hagyományosan vonatkozik ez a könyvtáros-informatikus képzésre
és a szakmai, pályázati és tudományos munkára egyaránt.
III./ Az SZTE BTK helyzetét és fejlõdését érintõ
általános tendenciák
Mindeközben a hallgatói létszám jelentõsen növekedett, ami korábbi
diplomák devalválódásához vezetett, és csak részben irányult
a piacképes, új területek felé: egyszerre sikerült megállapítani,
ha tanítani kellett, hogy a létszám túl magas, és ha a fejkvóta alapú
finanszírozást néztük, hogy a befolyó állami támogatás túl
alacsony. Skizofrén helyzet, különösen, ha arra gondolunk, hogy a már emlegetett felsõoktatásban
résztvevõk lakossághoz viszonyított arányszáma változott ugyan,
de áttörõen jobb "helyezést" az értékelõ listákon
hazánk számára nem hozott. Amikor kísérletet tettem a konkrétabb célok
meghatározására, a fenti, meglehetõsen sommásan megfogalmazott és korántsem
teljességre törekvõ megállapításokat is szem elõtt tartottam.
A többciklusú képzési rendszertõl általában véve azt várták,
hogy modernizálja a felsõoktatást, ami ez esetben egyet jelent a társadalmi-gazdasági
környezet változásaira és elvárásaira való reagálás
képességével, a tanulmányi pályák, a képzési ciklusok egymáshoz
való kapcsolódásával és a munka világához való közelítésével.
Ideális esetben ez a képzési struktúra nagyobb rugalmasságot, oktatói
és hallgatói mobilitást, változatos tanulmányi lehetõségeket,
a teljesítmény jobb értékelését és elismerését,
magasabb általános mûveltséget és több specializációs lehetõséget
tételezne föl.
Mint ismeretes, ezekre az elvekre épül az Európai Unió új felsõoktatási
együttmûködéssel kapcsolatos koncepciója, mely a gyakorlatban sokkal több problémát
generál, mint ahogy azt az elemzõk várták. Mindenestre ténykérdés:
eljutottunk abba a fázisba, amikor a "bolognai típusú" többciklusú képzéssel
a karunkon is - tetszik - nem tetszik - új idõszámítás is kezdõdött.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a pozitív eredményeken, s az elkerülhetetlenül
szükséges "finombeállításokon" túlmenõen hozzá
kell nyúlni az egész rendszerhez, annak gazdasági, finanszírozási, beiskolázási
oktatási tartalmi és tudományos kérdéseihez is.
Ugyanakkor az elmúlt esztendõk felvételi eljárással kapcsolatos tapasztalatai
arra engednek következtetni, hogy a megfelelõ pozíciókért évente újra
meg újra meg kell küzdeni, miközben (remélhetõleg) új lehetõségek
kínálkoznak, új konfrontációkkal is kell számolni. Jelenleg elég
nehéz megmondani, hogy miként alakul a felsõoktatás felvételi rendszerének
belsõ struktúrája, s most még nem sokkal világosabb a kép a finanszírozási
rendszert illetõen sem.
IV. / Lehetõségek, távlatok, feladatok
Ma egy olyan, átfogó gazdasági, társadalmi és politikai változás-sorozat
idõszakában vagyunk, amikor a hagyományosnak tekinthetõ egyetemi értékek
felértékelõdnek. Tudásalapú társadalomról, harmadik generációs
egyetemrõl hallunk, de néha úgy érezzük, hogy az elmúlt idõszakban
nem minden, a felsõoktatást érintõ lépés vitt ebbe az irányba
minket. Meggyõzõdésem szerint továbbra is fontos szerep jut az egyetem, a kar által
képviselt értékeknek, és ebben szerepet kell, hogy játsszon a felsõoktatás
értékmegõrzõ értelemben értelmezendõ "egészséges
konzervativizmusa", de olyan idõket élünk, amikor ezzel párhuzamosan tág
teret kell engedni a felelõsségteljes innovációnak. Sõt, úgy vélem,
hogy a bölcsészettudományi kar vezetésének az elkövetkezendõ idõszakban
erõteljesen ösztönöznie kell ezt a folyamatot.
Fentebb már utaltam arra, hogy a BTK egy szilárd, országosan és nemzetközileg
is ismert és elismert egysége egyetemünknek, a magyar felsõoktatásnak. Úgy
vélem, az elmúlt esztendõkben ténylegesen bekövetkezett egy olyan stabilizáció,
melynek eredményei megértek arra, hogy mind az oktatás, mind a tudomány területén
még erõteljesebben forduljon a nemzetközi terület irányába.
IV. 1./ Az oktatási terület
A magyar felsõoktatásban a korábban öt éves, erõs felvételi szelekciót
feltételezõ, majd a nyolc féléves, kapukat már létszám tekintetében
jóval tágabbra nyitó képzések valójában mesterképzésként
mûködtek, és (joggal) az elitképzés kategóriájába tartoztak.
A korábbi képzésnek ezt a jellegét a tömeges képzésre való
átállás tartalmában fokozatosan módosította, egyszerûen azzal,
hogy az elitképzés struktúráiba tömegképzési létszámot
engedett be. Az új, több ciklusú képzés erre a problémára is megoldást
kíván találni. Ha jól csináljuk, úgy vélem, ez továbbra
sem reménytelen vállalkozás.
Hallgatóink egyre nagyobb tömegei végeznek a bolognai típusú osztott képzés
rendszerében. Lassan képet tudunk alkotni azokról a problémákról, melyeket
az elõrelépés érdekében meg kell oldani, s erre vonatkozóan javaslatokat
is tettünk. Ezek a javaslatok megfogalmazódtak már a 2008 áprilisában írott
dékáni pályázatomban is. Az ott leírtakat nem egy rövidtávra szóló
probléma-összegzésnek gondoltam csupán, hanem úgy véltem, hogy részét
kell, hogy képezze egy középtávú koncepciónak. Megállapításait
a mai feladatokra vonatkozóan is érvényesek tartom, abban a formában, ahogy a Kari
Kurír fentebb idézett számának megfelelõ fejezeteiben olvasható (1. sz.
dokumentum).
A Kar elõtt álló legfontosabb feladatokat most a kari Akkreditációs
Önértékelés (fentebb már hivatkozott, 2. sz. dokumentum)
anyaga, valamint az általunk elvégzett és a Kari Tanács 2010. március 11-én
elfogadott, a dékán által kiküldött stratégiai bizottságok jelentésére
alapozó cselekvési terv tartalmazza. (Ennek
teljes szövege elérhetõ a 3. sz. dokumentumban, a http://www.arts.u-szeged.hu/kurir/2010/kurir235.html címen.)
IV.2./ A tudományos terület, kutatás
A Szegedi Tudományegyetem, int ismeretes, 2009-ben kiváló egyetemi központ, 2010-ben
pedig kutatóegyetemi kiválósági központ lett. Ezzel stabilizálta helyét
a hazai és a nemzetközi mezõnyben egyaránt, s része annak öt elit-intézménynek,
melyek a magyar felsõoktatás legtekintélyesebb központjai. Ebben az eredményben
nyilvánvalóan benne van az a teljesítmény is, melyet Bölcsészettudományi
Kar nyújtott az elmúlt idõszakban.
Itt szeretném megjegyezni, hogy a korábbi idõszakokhoz képest kiemelkedõen eredményes
volt a kar pályázási tevékenysége, és olyan új források
kerültek a karra, melyekre korábban nem számíthattunk (Elsõsorban a sikeres TÁMOP
programokra gondolok itt.). Szeretném hozzátenni azt is, hogy - nézetem szerint - nem önmagában
csak az elnyert támogatási összeg örvendetes, hanem az az innovációs és
alkotó tevékenység is, melyet az a "kvázi belsõ pályázati"
rendszer hozott napvilágra, mely a résztémák konkrét megfogalmazásakor
jelentkezett. Ez is mutatja azt az innovációt, találékonyságot és gazdagságot,
melyet a BTK oktatói a tudományáguk területén is képviselnek.
IV.2./1./ A kari tudományos tevékenység lehetõségei
és néhány jellemzõje
Aligha mondok újdonságot azzal, ha bevezetõként kijelentem, hogy az SZTE BTK, szakterületén
a magyar tudományos élet egyik meghatározó intézménye. Egy bölcsészkari
vezetõi koncepció összeállításakor nem hiányozhat a karon folyó
tudományos tevékenység fontosságára való utalás, még akkor
sem, ha alapigazságok hangsúlyozásának tûnik, amit ezzel kapcsolatban mondanunk
kell. Szólni kell róla azért is, mert a mûvelõdéspolitika - és
általában véve a politika - elõszeretettel hivatkozik a tudomány fontosságára,
beszél "tudás alapú társadalomról", "tudásiparról"
a tudományos mûhelyek kiemelkedõ jelentõségérõl. Anélkül,
hogy a döntéshozók jó szándékát kétségbe vonnánk,
el kell itt mondanunk, hogy eközben a tudomány támogatására a nemzeti összjövedelemnek
elenyészõ százaléka jut, és gyakran igen nagy nehézségekbe ütközik
a tudományok színvonalas mûveléséhez szükséges feltételek
megteremtése. Az elmúlt három esztendõben ennek figyelembevételével igyekeztünk
dolgozni. Kerestük, és továbbra is keressük a pályázati úton való
fejlesztések lehetõségeit.
Az európai uniós csatlakozásunkat követõen különösen gyakran találkoztunk
azzal a retorikával, mely a tudományos területre is új források bevonásának
lehetõségével kecsegtetett. Ma már tudjuk, hogy ha ez meg is történik,
alapvetõen nem a társadalomtudományok forrásait fogja jelentõsen növelni,
hanem - talán alapvetõen érthetõ módon - a gazdasággal, az iparral legszorosabb
és legközvetlenebb kapcsolatban lévõ területekre érkezik. A bölcsészettudományi
karokhoz kötõdõ szakterületek mûvelése - tetszik - nem tetszik - alapvetõen
az állam feladata kell, hogy maradjon a külsõ (gazdaságból, szponzorációból
érkezõ) források bevonásának lehetõsége korlátozott. Korlátozott,
de nem teljesen lehetetlen. Megválasztásom esetén kísérletet tennék arra,
hogy ennek lehetõségét is alaposabban megvizsgáljuk.
Továbbra is számítani lehet viszont, és kell is, a tudományos kutatásra
elkülönített állami forrásokra (OTKA, FKFP, Pro Renovanda, stb.) melyeknek megszerzésében
a kar kutató oktatói eddig is jeleskedtek. Ugyancsak fontos lehetõség a nemzetközi
kutatási programokba való bekapcsolódás, valamint az, hogy a különbözõ
tudományos kutatói ösztöndíjak tekintetében a kar jól szerepeljen.
A K+F lehetõségek kihasználása a tudományos mûhelyek - tehát az
egész kar - elemi érdeke. Az elmúlt három esztendõben a dékáni
vezetés legfontosabb céljai közé tartozott a nagy pályázatokban való
részvétel és sikeres szereplés. Úgy látjuk, hogy nincsenek könnyû
helyzetben általában véve a társadalomtudományok, s nincsenek könnyû
helyzetben a bölcsészeti tudományok sem. Néha az a benyomásunk, hogy olyan tudománypolitikai
és oktatáspolitikai "ellenszélben" kell haladnunk, melynek vezérlõ
megállapításai (különösen, amelyek a bölcsészet és a bölcsész
diplomák társadalmi és munkaerõ piaci megítélésére vállalkoznak)
nem megalapozottak, de legalábbis igen ingoványos talajon állnak. Az elmúlt esztendõkben
minden lehetséges fórumon (informális és intézményes szakmai kezdeményezések
formájában) felléptünk a szakma presztízsét aláásó
és lehetõségeit megkurtítani kívánó törekvések ellen.
Örömmel állapíthatjuk meg, hogy az elmúlt esztendõkben ezen a területen
is sikerült áttörést elérni. Nem csak a pályázati aktivitásunk
nõtt meg, hanem a különbözõ már elnyert TÁMOP Programok keretében
a Bölcsészettudományi Karra eddig még soha nem látott mennyiségû
forrás érkezett, melynek felelõsségteljes és hatékony felhasználása
nem csak a plusz források beérkezése szempontjából fordulópont, hanem
szakterületünk valorizálása és további elismertetése szempontjából
is.
Egy dékáni vezetésnek a kar tudományos életének tartalmi mûködésébe
szakmai szempontból természetesen nincs beleszólása. Van azonban feladata abban, hogy
megpróbálja tudományos kutatóit a saját lehetõségeivel és
eszközeivel még inkább "helyzetbe hozni", van szerepe abban, hogy segítse a
tudományos publikációs tevékenységet, a szakmai tudományos utakat, a
konferenciák szervezését, és õrködjön azon is, hogy a karhoz kötõdõ
tehetséges fiatalok számára - a lehetõségek szabta korlátok között
- munkájuk végzéséhez támogatást nyújtson. A kar vezetése
eddig is ezt tette, és meggyõzõdésem, hogy ezzel a gyakorlattal a továbbiakban
sem szabad szakítani.
IV.2./2./ A kari tudományos diákköri tevékenység
A diákköri tevékenység olyan "hungaricum", melyre a tehetséggondozás
általános rendszerében kevés ilyen hatékony példa van a világban.
Noha úgy vélem, hogy a kari diákköri munka a hallgatói élet egyik legfontosabb
területe, hagyományai és a Bölcsészettudományi Karra e területen váró
külön feladatok miatt célszerûnek látom itt említeni. A folyamatos és
következetes tehetséggondozó tevékenység a bölcsészkar egyik legfontosabb,
hagyományosan jól mûködõ területe.
A következõ OTDK bölcsész szekcióját - mint ismeretes - az SZTE BTK rendezte
- és az összesített pontversenyben meg is nyerte. Hasonlóan jó eredményeket
értek el hallgatóink a többi (elsõsorban a pszichológia) OTDK szekciókban
is. Olyan lehetõség és seregszemle ez, melynek során nem csak a diákköri
dolgozatok, szerzõik és irányítóik kerülnek reflektorfénybe, hanem
a kar tudományossága, tudományszervezési potenciálja is. A program sikere egyben
a kar és az egyetem hírnevének öregbítését is hozhatja, miközben
új lendületet adhat a diákköri mozgalomnak, amire újabb lehetõség
kínálkozik a 2011 tavaszán megrendezésre kerülõ seregszemlén.
A kari vezetésnek azonban ettõl a kiemelkedõ lehetõségtõl függetlenül
is mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a diákköri munka színvonala hosszabb
távon is szilárd maradjon és meglegyenek a fejlesztés lehetõségei.
IV.2./3./ Szakkollégiumok, kollégiumok
Világosan látszik a pályázati kiírásokból, hogy az egyetemi hallgatói
tehetséggondozás egyik lehetséges és fontos útja lehet a szakkollégiumok
rendszerének a fejlesztése. (Jelenleg egyetemünkön két - státusát
illetõen is - szakkollégiumnak minõsíthetõ egység létezik: az
Eötvös Kollégium és a Márton Áron Szakkollégium.) Létezik továbbá
több olyan, minõségi hallgatói kezdeményezésre létrejött szakmai
tudományos mûhely, mely szakkollégiumnak nevezi magát, annak "státusa"
nélkül. Mindenképen a fejlesztendõ irányok közé fölveendõnek
tartom az ilyen hallgatói kezdeményezések támogatását.
IV.3./ A humán erõforrásokkal való gazdálkodás
IV.3./1./ A kar oktató és kutató munkatársai
A Bölcsészettudományi Kar oktatóival és kutatóival kapcsolatban elmondható,
hogy többségükben a munkájukat magas szinten végzõ, magasan kvalifikált
szakemberekrõl van szó, akik az oktatásban és kutatásban egyaránt helytállnak,
s akiknek szakmai tevékenységét országos szinten és nemzetközi területen
is többnyire magasan jegyzik. Világos, hogy az a bizonyos "tudás alapú társadalom",
amelyrõl annyi szó esik és melynek elérése célként kitûzetett
(noha gyakran úgy érezzük, hogy az intézkedések mintha nem mindig abba az irányba
mutatnának), nem létezhet az universitas-t alkotó színvonalas, együttmûködõ
oktatói gárda nélkül.
Nemkülönben fontos az, hogy oktatóink elõtt belátható szakmai és tudományos
perspektívák fogalmazódjanak meg, s meglegyenek a szakmai elõrelépés
garanciái. Kötött státusgazdálkodás és restriktív humán-erõforrás
menedzselési rendszer közepette ennek megteremtése nem kis feladat.
Az elmúlt években elõrelépés történt abban, hogy karunk oktatói
közül többen szereztek PhD és akadémiai doktori fokozatot, és növekedett
a habilitáltak aránya is. Hangsúlyoznunk kell, hogy a kar habilitált és nagydoktor
tudósi közössége igazán akkor jelent komoly támogatást az intézmény
számára, ha tudományos tevékenysége iskolateremtéssel, nemzetközi
szakmai együttmûködéssel és az azokból következõ kiemelt lehetõségekkel,
valamint pályázatok elnyerésével jár. Vagyis akkor, ha a kar tudósai
egyben olyan személyiségek is, akik "fazont adnak" a karon folyó oktató-
és kutatómunkának. Ezért (is) tartjuk támogatandónak az olyan iskolák
(doktori iskolák, akadémiai kutatócsoportok) mûködését illetve létrejöttét,
melyek ennek a célnak a tudományos-szervezeti manifesztációi.
A kar vezetésének, és az egész karnak elemi érdeke, hogy ehhez minden lehetséges
támogatást megadjon. Az egyik ilyen világos és jól kimutatható törekvésünk
az volt, hogy kialakítsuk, dinamizáljuk és mûködtessük az oktatói elõlépés
rendszerét. Tovább finomítottuk a vezetõ oktatói és világosabbá
tettük az adjunktusi elõlépés rendszerét. A mai adjunktusi derékhad viszi
az oktatást, s tudományos potenciálja fogja meghatározni a kar fejlesztési fõirányainak
lehetõségeit.
Több vezetõ oktatónk ment illetve készül a következõ években
is nyugdíjba, és egy felelõs dékáni vezetésnek továbbra is minden
lehetséges eszközt meg kell ragadnia annak érdekében, hogy tapasztalatuk, tudásuk
ne vesszen el a kar számára, hanem továbbra is érvényesülhessen. Ugyanakkor
a minõségbõl nem engedve, úgy láttuk - és továbbra is úgy
látjuk - hogy a kari és akkreditációs érdekek hangsúlyos figyelembevételével
a vezetõ oktatói, különösen pedig a professzori elõlépések esetében
koncepciózus építkezésre van szükség.
A kar színvonalas mûködtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlen
az akadémiai doktorátussal, illetve a habilitációval rendelkezõ oktatók
számának a növelése. A kari vezetésnek meg kell tennie mindent annak érdekében,
hogy saját oktatóink mihamarabb átlépjék ezt a küszöböt (ehhez
igyekeztünk is megteremteni a lehetõségeket), és szükség szerint gondoskodnia
kell arról is, hogy magasan kvalifikált szakembereket hozzon a karra. A humán erõforrás
gazdálkodásnak része az is, ha a kar vezetése a következõ esztendõkre
elõretekintve anticipál és koncepciózusan igyekszik tervezni, áttekintve a kar
életében elkerülhetetlenül bekövetkezõ változásokat.
Úgy láttuk, hogy ehhez valamelyest módosítani kell azon a kényelmes, szakmailag
többnyire a minõség nevében könnyen védhetõ szemléleten, mely
a professzori elõlépéseket kizárólag megvédett akadémiai doktori
értekezéshez kötötte. A helyzet ismeretében, ha nem is mindig könnyen, de be
lehetett látni, hogy felelõsséggel számolni kell azokkal a lehetõségekkel,
amelyek az elõlépésekhez törvényileg rendelkezésre állnak, amelyekkel
a legnagyobb presztízsû hazai intézmények (szakmai és intézményi
érdekbõl is) már jó ideje tudatosan élnek.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a kar vezetésének természetesen nem állt
- és továbbra sem áll - szándékában, hogy széleskörûen,
és minden kétséget kizáróan elismert akadémiai teljesítmény
nélkül tegyen professzori elõterjesztéseket. Természetesen privilegizálni
és segíteni kívánja, hogy a Kar vezetõ oktatói mielõbb akadémiai
doktori értekezést készítsenek. (Az elmúlt idõszakban e kérdéskörnek
a megtárgyalására a professzori körben is széleskörû konzultációt
szerveztünk, melynek felelõsségteljes, óvatosságra intõ de megértõ
támogatása sokat segített a munkánkban.)
Noha tudományos mûhely és iskola nincs akadémiai doktor professzor nélkül,
azt sem szabad elfelednünk, hogy a munkáját lelkiismeretesen végzõ, megbízható
és törekvõ, tekintélyes középgeneráció és tehetséges
fiatal oktató és kutató nélkül sincs. Úgy vélem, hogy a karnak létfontosságú,
hogy e három, egymást kiegészítõ kategória minél nagyobb biztonságban
mûködjön együtt, és hogy kreativitásukhoz, egyéni elõmenetelükhöz
minden lehetséges segítséget megadjon.
Úgy vélem, a kar vezetése az elmúlt idõszakban e téren is fontos fejlesztéseket
hajtott végre: az elmúlt három esztendõben duplájára emelte az adjunktusi
és docensi elõlépések számát (5-rõl 10-re), miközben az utóbbi
két esztendõ során nyolc új professzori elõterjesztés született,
kívülrõl pedig 1 plusz egyetemi tanári, 1 fõiskolai tanári és 3
új docensi erõsítés érkezett. E téren a következõ esztendõkben
is felelõsségteljes és átgondolt fejlesztésekkel kell - és lehet - számolni.
IV.3./2./ A kar nem oktató és kutató munkatársai
A kar mûködtetésében kulcsszerepet játszó kollégákra igen
nagy terhek hárultak. Egy felsõoktatási reform véghezvitele és helyi adaptálása
az adminisztráció számára mindig nagy lelkiismeretességet követelõ,
emberpróbáló feladat. (És még hol van a reform-folyamat vége?) Ezt a
munkát - mely gyakran nem látványos, és igazán akkor vétetik csak észre,
ha nincs elvégezve - a BTK hivatalai (mindenekelõtt a Dékáni Hivatal és a Tanulmányi
Osztály), valamint a kari oktatást segítõ speciális egységek megbízhatóan
és színvonalasan látják el.
A mindenkori dékáni vezetésnek tudnia kell, hogy "üzembiztos" és képzett
(sõt, mind több specializáltságot, szakértelmet és tapasztalatot ötvözni
képes) adminisztráció nélkül egy ekkora intézmény színvonalasan
nem mûködtethetõ. Oda kell tehát figyelnie arra, hogy a kiemelkedõ szintû
munkavégzés feltételei az adminisztráció számára is biztosítottak
legyenek.
Az elmúlt három esztendõ arról gyõzött meg, hogy ezen a téren az
átgondolt fejlesztés nem odázható el tovább. A meglévõ alapokra
építve, átfogó fejlesztésre van szükség a Bölcsészettudományi
Kar menedzselésében, gazdasági, pénzügyi, pályázati, külkapcsolati,
PR és adminisztrációs területen egyaránt.
IV.3./3./ A bölcsészkaron tanuló hallgatók
Azok a megállapítások, amelyek a korábbi dokumentumokban megfogalmazódtak, továbbra
is érvényesek. Hallgatóink, akiknek létszáma (a legutóbbi adatok szerint,
az elõzõektõl csökkenõ létszámú) a megközelíti
az 5 ezret, többnyire nem szoktak a kar "humán erõforrásai" között
szerepelni, s ha most itt ebben az összefüggésben is esik szó róluk, az annak is
köszönhetõ, hogy mind gyakrabban kerülünk szembe azzal a kihívással, hogy
a karunkra jelentkezõ hallgatókat a kar felé, majd a magasabb kari képzési formák,
vagy éppen a tudományos terület irányában orientálnunk kell. A hallgatói
létszámot pedig (a külsõ feltételek állandó módosulása
ellenére, vagy éppen részben azért) tervezni próbáljuk. A hallgató
a felsõoktatás "állandó változója", és aligha kétséges,
hogy a felsõoktatás nemes missziójának legfontosabb tárgya. Az elmúlt
idõszakban a hallgatói létszám megtartásával, illetve növelésével
kapcsolatban számos (nem mindig megalapozott) elképzelés látott napvilágot.
Ha elfogadjuk (és minden ellenkezõ híresztelés ellenére, úgy érzem,
el kell fogadnunk) kiindulópontként azt, hogy a jelenlegi (és a jövõ) magyar felsõoktatásának
a merítési bázisa döntõen továbbra is a magyar középfokú
oktatásból kerülhet ki, akkor a helyzet korántsem megnyugtató. Tudjuk, hogy az
idén a középfokú oktatásba kerülõk és a felsõoktatási
intézményekbe jelentkezõk létszáma között egyre csökken a különbség.
Ez középtávon a felsõoktatásba érkezõk számának prognosztizálható
esésével is együtt jár. Ennek tudatában is, úgy vélem, hogy a magyar
felsõoktatás legfontosabb bázisa továbbra is a magyar középfokú
oktatás marad. Ha verseny lesz a hallgatókért (és ez valószínûsíthetõ),
akkor az mindenekelõtt a hasonló profilú magyar felsõoktatási intézmények
között - a mi esetünkben a bölcsészettudományi karok és a hasonló
területen programokat ajánló más intézmények között - prognosztizálható.
Mindez talán evidenciának tûnhet, de említése azért nem haszontalan, mert
számos "délibábos" elképzelés látott a közelmúltban
napvilágot arról, hogy milyen számban érkezhetnek külföldi, térítéses
képzésben részt vevõ hallgatók a magyar felsõoktatási intézményekbe.
(Érkeztek, érkeznek és valószínûleg nagyobb számban érkezni
is fognak, de felelõtlenség lenne azzal számolni, hogy - különösen egy bölcsészettudományi
kar esetében - a teljes létszámhoz képest komoly tömegekre, és a kar költségvetését
megváltó bevételre lehessen gondolni.). A fentiek értelmében, ebben a helyzetben
is természetesen többféle megoldást célszerû tanulmányozni. Az Ftv.
Koncepciójának az a megközelítése, mely a stabilitást megteremtendõ,
a bázis-finanszírozás irányában mozdulna el, mindenképpen üdvözlendõ,
feltéve, hogy ez a nagy felsõoktatási centrumok (az egyszerûség kedvéért
mondjuk így: "kutatóegyetemi kiválósági központok") helyzetbe
hozása irányában hat.
a./ Mindenekelõtt tehát továbbra is úgy vélem, hogy vonzó és versenyképes
kínálattal kell Szegedre csábítani a bölcsészetek iránt érdeklõdõ,
magyar középiskolát végzett jelölteket. Nagyon fontosnak tartom, hogy errõl
a kínálatról idejekorán és széleskörûen tájékoztatást
kell adni. Meggyõzõdésem, hogy a magyar felsõoktatás-politika célja és
érdeke nem az, hogy a tehetséges magyar fiatalok jelentõs csoportjai tanulmányaikat
ne itthon, hanem külföldön kezdjék el. Oda késõbb kell menniük, és
nyitottnak kell lennie az útnak, mely visszavezeti õket.
b./ A vonzó és versenyképes oktatás természetesen feltételezi, hogy az
adott intézmény - az elsõ és mesterképzési szinten - külföldi
diákokat fogad. Mindent meg kell tehát tennünk annak érdekében, hogy a BTK által
ajánlott képzések úgy épüljenek föl (pl. idegen nyelvû konzultációk
biztosításával, magyar nyelvoktatással, illetve idegen nyelvû magyarságtudományi
oktatás lehetõségének felajánlásával), hogy idegen nyelven is
"eladhatók legyenek". Ebbe beletartozik az is, hogy a bölcsészkar bizonyos kurzusokat
más nyelveken (angolul, németül, franciául, olaszul, spanyolul, olaszul - és igény
és lehetõség szerint más idegen nyelven) hirdessen meg. Afelõl azonban nincsenek
kétségeim, hogy az idegen nyelvû (elsõsorban angol és német) képzések
elsõsorban a természet-, a mûszaki- és az orvostudományok területén
indulnak jelentõs eséllyel.
c./ Ha a magyar középfokú oktatás fentebb említett szûkülõ utánpótlás-forrásait
nézzük, akkor egyértelmû, hogy a felsõoktatásnak más irányokban
is nyitnia kell: ilyen lehetséges irányokat jelenthetnek a felnõttoktatás, az élethosszig
tartó tanulás, a szakképzés és a továbbképzés területei.
Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a már diplomával rendelkezõ
volt diákjaink visszatérjenek karunkra, illetve, hogy olyan programot kínáljunk, hogy
a máshol diplomázottaknak kedvük támadjon a szegedi bölcsészkaron gyarapítani
ismereteiket.
d./ Az eddigi tapasztalatok már megmutatták, de szembe kell néznünk azzal a körülménnyel
is, hogy a fõvárosi intézmények, országos beiskolázási lehetõségeik
következtében a többi nagy egyetemi központtal szemben helyzeti elõnyben vannak, ami
némileg torzíthatja a beiskolázási verseny feltételeit. Ugyanakkor azonban Szeged
regionális központ, sõt a DTM Euro-régió egyik központja, és törekednie
kell arra, hogy a regionális vonzáskörben felsõoktatásba készülõ
hallgatók számára szinte automatikus jelentkezési célpont legyen. Ezt a szerepét
egyébként az elmúlt években tapasztalható tendenciák egyértelmûen
megerõsítették.
A várható "hallgatói humán erõforrások" tekintetében
tehát úgy vélem, hogy a szegedi bölcsészkarnak alapvetõen a magyar és
magyarul tudó középiskolásokra, a különbözõ csatornákon
és forrásokból érkezõ idegen nyelven oktatandó hallgatókra kell
számítania, a felnõttképzésben és a szakirányú továbbképzésekben
résztvevõk csoportjának fogadására. A szükséges lépések
meghatározása érdekében e lehetõségek felmérésére
a közeljövõben mindenképpen ismét szükség van.
IV. 4./ A kari gazdálkodás helyzete
Tekintettel a finanszírozási rendszerben meglévõ bizonytalanságokra, a kari
gazdálkodás területén meglehetõsen nehéz átfogó elképzeléseket
adni. Túl sok a következõ idõszakban a változó elem a rendszerben ahhoz,
hogy a biztos tervezés reményével lehessen elõállni egy vezetõi koncepció
megfogalmazásánál. Annyi azonban elmondható (reméljük általános)
tendenciaként, hogy nagyobb mennyiségben jelentek meg kiszámítható elemek is
a költségvetés területén.
Természetes, hogy egy dékáni vezetésnek törekednie kell a bevételi források
növelésére, hogy garantálnia kell a kar mûködõképességét,
és hogy következetesen ki kell állnia a kar érdekeinek képviselete mellett. Ezzel
együtt a partnereknek e téren is kiszámíthatóságot és korrektséget
lehet és kell ígérni és aszerint is kell cselekedni.
Az is bizonyos, hogy a Bölcsészettudományi Kar az elmúlt esztendõkben stabilizálta
pénzügyi helyzetét, likviditási gondjai nem voltak, valamint hogy a kari vezetés
a korábbiaknál jobb kondíciókat tudott kiharcolni magának az egyetemen belül.
A kar mintegy 3.5 milliárdos költségvetésében, a saját bevételi
részt rendre túlteljesítve, mindössze 2.6Md az állami támogatás.
Ezt a stabilitást a kar jobb kondíciói mellett, a következetes, takarékos és
puritán gazdálkodásának is köszönheti. A kar eddigi gazdasági és
pénzügyi mûködésének szerkezete megfelelõnek bizonyult és bizonyított.
Ugyanakkor a Kar általános finanszírozási helyzete és lehetõségei,
valamint a stratégiai fejlesztés szükségletei arra bírták a Kar vezetését,
hogy áttekintse és elemezze a kari gazdálkodás feltételrendszerét. Ezt
a munkát végezte el a Kari Gazdasági Stratégiai Bizottság, melynek elemzése
és javaslatai a 3. sz. dokumentumban olvashatók. A státus és bérgazdálkodással
kapcsolatban is fenntartandónak vélem az eddigi irányvonalat és megtartandónak
a szolidaritás elvû, nagyobb biztonságot nyújtó rendszert. Az új FTv.
Által meghatározandó feltételrendszer pontosabb ismerte nélkül ennél
messzebb menni az elképzelések vázolásában felelõtlen hazardírozás
lenne.
IV.5./ A technikai feltételek és az infrastruktúra helyzete
Ha komolyan vesszük, hogy az oktatási feltételeket komoly mértékben határozzák
meg az infrastruktúrához kötõdõ kérdések (s ha adunk arra valamit,
hogy milyen hasznos és esztétikailag is elfogadható környezetben dolgozunk), akkor fokozottan
gondolnunk kell arra, hogy oktatóink és hallgatóink milyen körülmények között
dolgoznak.
A kar elmúlt években követett felelõsségteljes gazdálkodása, az
egyetemmel és a TTIK-val való eredményes együttmûködése következtében
jelentõsen tudott javítani helyiséggazdálkodásán. Javultak a technikai
lehetõségek is, amelyek a színvonalas oktatás és kutatás elengedhetetlen
feltételei. Egy jelentõs átrendezési, berendezési és szervezési
idõszak zárult le 2008-ban.
A meglévõ tapasztalatok és az elõttünk álló lehetõségek
függvényében lehet és kell majd meghatározni a további fejlesztések
irányait. Ezzel együtt várhatóak olyan feladatok is, melyeknél a kar lépéskényszerbe
kerülhet: ilyen az akadály-mentesítés kérdése, amire várhatóan
megoldást kell találni, és át lehet tekinteni a Bölcsészettudományi
Kar még komfortosabbá tételére született eddigi terveket, és ki lehet alakítani
a fejlesztésre - ha a források megteremthetõk - új elképzeléseket is.
Itt csupán leszögezni tudom, hogy a BTK dékáni vezetésének a technikai
feltételek és a kubatúra-helyzet javítását továbbra is kiemelt
céljai között kell szerepeltetnie. Látva a kar épületeinek állapotát,
ha mód nyílik rá, feltétlenül gondolni kell a Petõfi-sugárúti
épület rendbetételére is.
V./ Hallgatói kapcsolatok
A Bölcsészettudományi Karon igen komoly hagyományai vannak a hallgatói programoknak,
a hallgatói közéleti tevékenységnek. A hallgatók szerepérõl
a tudományos tevékenységben a diákköri munka kapcsán már esett szó.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a hallgatók körében is érvényesüljön az
a minõség-központú szemlélet, mely hosszabb távon mindannyiunk közös
érdeke. Ezt nem mindig érzékeljük, de ez általános tendencia.
Valószínûleg minden egyetemi polgár arra vágyik - hallgató és oktató
egyaránt -, hogy kellemes környezetben jó feltételek között és eredményesen
dolgozzon. Az a szerencsés, ha a kar nem csak az órák leadásának (vagy éppen
átvételének) helyszíne, hanem egy olyan közösségi tér, mely
mindegyikünk számára elfogadható környezetet biztosít. Eddigi munkám
során igyekeztem arra, hogy a hallgatókkal és a különbözõ hallgatói
szervezetekkel jó munkakapcsolatom legyen.
Benyomásom szerint a dékáni vezetésnek a hallgatókkal, illetve a választott
hallgatói képviselõkkel az elmúlt esztendõkben korrekt kapcsolata alakult ki.
Ez vonatkozik a kari tanácsi képviseletre és egyes konkrét kérdésekre,
kérésekre is. (Igen elismerésre méltó volt pl. az a munka, melyek a hallgatók
és a hallgatói önkormányzat tagjai a 2009-es szegedi OTDK lebonyolításakor
végeztek.)
Annyit mindenesetre megállapíthattam az elmúlt idõszakban, hogy a hallgatói
élet rendkívül sokszínû, s hogy a hallgatói önkormányzat tevékenysége
ennek egy részét érinti. Doktoranduszaink, diákköröseink, szakkollégistáink
kiemelkedõ aktivitást mutatnak, s a bölcsészhallgatók jelen vannak a különbözõ
kulturális, mûvészeti és oktatási programokban is.
Továbbra is úgy vélem, hogy az együttmûködésnek ez tipikusan az a terepe,
amelyet az érintettekkel - a hallgatókkal, a hallgatók felelõs képviselõivel
- együtt, közösen kell áttekinteni, kidolgozni és megvalósítani. Megválasztásom
esetén erre természetesen továbbra is a legteljesebb nyitottsággal állok készen.
Immár dékáni tapasztalatok birtokában is úgy látom, hogy ebben a munkában
csak úgy lehet igazán (és jó hangulatban) eredményeket elérni, ha a vezetõ
igényt tart és számít a lehetõ legszélesebb körû egyeztetésre,
és gondol a kollektív bölcsesség rendszeres segítségül hívására.
E téren az elmúlt három esztendõben folyamatos és igen értékes
támogatást kaptam. A karon a korábbi idõszakban kialakult - és számomra
rendkívül szimpatikus - demokratikus gyakorlat már megteremtette a konzultáció
hivatalos, félhivatalos, konzultatív és kollegiális csatornáit. Újbóli
megválasztásom esetén ezekkel a továbbiakban is élni szeretnék. Továbbra
is azt szeretném, ha munkám élvezné a kari és egyetemi hivatalos fórumok,
illetve a kar oktatóinak, dolgozóinak és hallgatóinak a támogatását
is.
Szeged, 2011. február 14.
Csernus Sándor
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
Felelõs kiadó: Dr. Csernus Sándor
dékán
Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi
Gábor pályázati referens
Következõ lapzárta: 2011. március
16.
Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
|
|
|
|
|
|
Mûvelõdéstörténeti mû
írása
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ausztria-Mo.együttmûködés
|
|
|