| 
			 
 																																																																																																																																																				
					|  
 | Kari Kurír 
							A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
							Karának hírlevele 
						 235. különszám - 2010. március 22.
					 |  A Kari Tanács 2010. március 11-én megtartott
			ülésén egyhangúlag támogatta a Dékán által felkért
			gazdasági, oktatási és tudományos stratégiai bizottságok javaslatán
			alapuló alábbi helyzetfelmérést és dékáni intézkedési
			tervet.
 
			 
				Az SZTE BTK gazdasági, oktatási és
				tudományosstratégiájával kapcsolatos felmérésekbõl következõ aktuális
				feladatok.
 Az SZTE BTK dékánja a Kar helyzetének felmérése és koncepciózusabb
			fejlesztésének megtervezése érdekében
			három terület áttekintésére adott megbízást és kért fel ennek érdekében szakmai stratégiai bizottságokat.
 
 
 Az Oktatási Stratégiai Bizottság munkáját Dr. Forgács Tamás,
			oktatási dékánhelyettes, a Gazdasági Stratégiai Bizottságét Dr. Szász Géza gazdasági dékánhelyettes, a Tudományos Stratégiai Bizottság
			tevékenységét pedig Dr. Vajda
			Zoltán tudományos, dékánhelyettes
			koordinálta. A kiküldött ad hoc Bizottságok munkájukat mindhárom területen
			elvégezték és eredményeiket a BTK Kari Tanácsa elé tárták.
 Ahhoz, hogy az oktatás területén tisztábban lásson a Kari Tanács, a dékán felkérésére egy oktatási
			terhelési bizottság jött létre, amelynek munkájához a szükséges
			információkat Dr. Feleky Gábor szakmai felmérése biztosította. Az adatelemzés fõbb
			tényszámait a kari közvélemény megismerhette. A Bizottságok munkája alapján az alábbi megállapítások
			fogalmazhatók meg.
 
 
 
 
 I. / A Bölcsészettudományi Kar gazdálkodása
			és pénzügyi helyzete. Problémák és kiútkeresés. (Az alábbi megállapításoknak
			nem célja az éves gazdasági beszámoló helyettesítése, sem pedig
			a kari gazdálkodás egészére vonatkozó részletes kimutatás elkészítése.
			Arra vonatkozóan – várhatóan 2010 áprilisában – az eddigi gyakorlatnak megfelelõen
			a beszámoló jelentés a Kari Tanács elé fog kerülni. Célunk a legfontosabb
			eddigi tendenciák számbavétele, és annak meghatározása, hogy közép-távon
			milyen stratégiát kell alkalmaznunk a Kar tevékenységének kiegyensúlyozott
			fejlesztése érdekében. A javasolt intézkedések természetesen a három
			bizottság együttes munkájára és megállapításaira támaszkodnak.)
 
 1./ Azok a problémák, amelyekkel a Bölcsészettudományi
			Karnak is szembe kell néznie, nem kis mértékben
			az állami finanszírozás elégtelenségébõl, illetve a magyar felsõoktatás
			elhibázott szerkezetébõl származnak.
			Mindezt nyilvánvalóan súlyosbítja az a komplex hatás, mely a gazdasági válság következtében a
			szektort is sújtja: a bevonható állami
			források szûkülésétõl a költségtérítéses
			hallgatói érdeklõdés csökkenéséig. A Bölcsészettudományi Kar költségvetését
			igen érzékenyen érintették a magyar felsõoktatást érintõ
			általános elvonások, az elõírt zárolások és az intézményi
			tartalékképzési kötelezettség Bölcsészkarra esõ része.
			Tekintettel arra, hogy a BTK Kari Tanácsa
			ezt a veszélyt már 2009 nyarán érzékelte, ezért 2009. augusztus 31-ig
			a beérkezõ források egy részét zárolta, a nappali költségtérítéses
			képzésben érkezõ bevételeket pedig központi kezelésben tartotta.
			Ezekkel a takarékossági lépésekkel
			a Kar részleges javulást ért el, de az általánosan kedvezõtlen tendenciák
			megállítására ezek az intézkedések nem bizonyulhattak elegendõnek. A Kari Tanács így 2009 szeptemberében arra kényszerült,
			hogy a korábban elhatározott zárolásokat ne oldja föl. 2./ Egy adminisztratív hiba folytán 2006 és 2009 között a BTK-s bevételeknek
			a Kari Tanács által meghatározottnál
			nagyobb aránya jutott a tanszékekhez, illetve az intézetekhez. Mindez azt az illúziót
			keltette a tanszékeknél, illetve az intézeteknél, hogy folyamatos és szilárd
			belsõ egyetemi forrásokkal rendelkezhetnek.
			Ezt a problémát 2009 folyamán kellett korrigálnunk. (2006. április 13-án megtartott ülés (2005/2006. tanév
			VI. rendes Kari Tanácsülés) 8/2006. sz. határozat: "A Kari Tanács egyhangúlag
			elfogadja a felújítási alap 15%-ról 5%-ra mérséklõdésével
			felszabaduló pénznek a Kar egyetemi közterheinek teljesítésére fordítását."
			Vagyis: a kari rezsi felemelkedik 35%-ról 45%-ra+ kötelezõ 5% felújítási
			alap. Amennyiben a témaszámot nem terheli a felújítási alap terhe, ott az elvonás
			50%. A fenti határozatot a GMF 2009. januárjától hajtja végre.)
 3./ Általános probléma, hogy
			a Karon (és ez országos tendencia,
			mely nagyrészt a gazdasági válság begyûrûzésének eredménye)
			a jelentkezõ költségtérítéses
			hallgatók száma általában csökken,
			miközben a fölvett hallgatók esetében a költségtérítések
			teljes összegének a befizetésére vonatkozó hajlandóság ugyancsak
			erõteljes visszaesésben van. Az a felvételi
			politika, mely arra építette az oktatással kapcsolatos kiegészítõ (és
			döntõen tanszéki, illetve intézeti rendelkezésben maradó) költségeket,
			hogy a költségtérítéses
			hallgatók arányát magasan tartotta, több okból nem volt tovább követhetõ. Egyrészt e hallgatók száma, aránya és fizetési készsége egyaránt csökken, másrészt pedig az államilag finanszírozott helyek mesterségesen
			alacsonyabban tartása költségvetési szempontból a Kar egészét hozza hosszabb távon elõnytelenebb helyzetbe.
 4./ A Bölcsészettudományi Kar feszes
			és takarékos gazdálkodást folytat és a Kar általános mérlege
			pozitív. Ugyanakkor a kari költségvetésben
			olyan szerkezeti problémák mutatkoznak,
			melyek közép-távon már veszélyeztethetik a Kar kiegyensúlyozott mûködését. Ennek a lényege az, hogy a Kar központi feladatainak ellátását biztosító források
			a globális külsõ pozitív mérleg ellenére folyamatosan szûkülnek. Ennek aránya napjainkra elérte a kritikus szintet,
			s ha a folyamatot nem sikerül megállítani, illetve megfordítani, akkor a bérek
			forrásainak biztosítása is veszélybe kerülhet. Jelenleg a kar normatívából és költségtérítésbõl
			származó bevételei alatta maradnak az egyetemi központi feladatok finanszírozásához
			szükséges kari hozzájárulás
			(„központi rezsi”) mértékének. (Ez
			az összes bevétel arányában: a központi egységek finanszírozása
			9,4%+a központi feladatok finanszírozása: 10,3% ).
 A „központi rezsi” BTK-ra esõ részét
			a GMF a Karra beérkezõ források összessége (normatíva, költségtérítés, pályázati
			és egyéb források) alapján
			kalkulálja, ami azt jelenti, hogy annak összegét eddig a Kar a dékáni hivatal
			szintjén központilag kezelt forrásokból, illetve jelzõszámokról
			fizette meg. (vagyis, pl. minden elnyert pályázat
			Karra beérkezõ összege tehát – ha nincs kompenzáció – automatikusan kb.
			20%-os teherként jelentkezik a dékáni hivatali jelzõszámokon.) 5./ A BTK kari szinten kezelt forrásainak döntõ
			része a Kar oktatóinak és dolgozóinak bérét fedezi. (ez magyarázza, hogy pl. a 13. havi bér elvonása a Kar
			esetében arányaiban erõteljesen csökkentette a bérmegtakarításban
			rejlõ lehetõségeket.) (2009-ben
			a Kar által felhasználható költségvetési támogatás 88,7%-a
			volt a bér + járulék. A fennmaradó rész a kötött felhasználású
			keretek fedezete — pl. a lektorok támogatása, doktori keret.) Ezek a jelzõszámok a fentiek következtében erõsen mínuszosak,
			ezért ha a tendenciát nem sikerül
			megfordítani, akkor – elõbb-utóbb – a kari béralap kerül veszélybe. A Kar
			vezetése mindenképpen el kívánja kerülni, hogy a státusokhoz illetve a
			bérekhez hozzá kelljen nyúlni.
 Mindehhez hozzá kell tennünk, hogy az elmúlt
			esztendõkben a Kar jelentõs és
			igen eredményes erõfeszítéseket tett és tesz a képzési kínálat
			növelése és bõvítése, valamint a hallgatói létszám
			növekedése érdekében, melyek
			csak úgy lehetnek hosszabb távon eredményesek, ha fejlesztéssel
			és nem elsõsorban a források felhasználásának visszafogásával
			tudunk reagálni a felmerülõ szakmai kihívásokra. Annak érdekében, hogy a szükséges manõverezési
			lehetõségünk megmaradjon, 
 a.) a finanszírozásban mutatkozó
			kedvezõtlen tendenciákat vissza kell fordítanunk és új teherviselési
			és elosztási rendszert kell kialakítani,
 b.) a bérmegtakarítás terén
			jelentõs elõrelépést kell tenni,
 c.) mindent meg kell tennünk annak érdekében,
			hogy kari, intézeti és tanszéki szinten egyaránt újabb forrásokat vonjunk
			be a Kar feladatainak finanszírozásába. (új szakok, új képzési
			formák, pályázatok)
 d.) a kari státusgazdálkodás eddigi
			gyakorlatát át kell gondolnunk, és hozzá kell igazítanunk a kari igényekhez,
			és a BTK-val szemben megfogalmazódó külsõ és belsõ igényekhez.
 
 
 
 II./ A Bölcsészettudományi Kar
			oktatási feladatai és az oktatási terhelés eloszlása.
 A dékán által felkért bizottság,
			melynek munkáját Dr. Feleky Gábor a Szociológia Tanszék vezetõje irányította,
			következtetéseit bemutatta a Kari Tanács elõtt. A bizottság tagjai, a dékán,
			és a Kari Tanács is hangsúlyozta, hogy a
			Bizottság felmérése az egyetemi oktatói munkától elvárható
			hármas terhelésbõl csak az egyik – nyilvánvalóan kiemelt fontosságú,
			de nem az egyetlen – tevékenységi formát vette alapul az értékeléséhez. A bizottság megállapításait
			így a fõ mozgási irányokat
			mutató, orientáló forrásnak kell tekinteni,
			melynek a további döntések elõkészítésében
			szerepet kell játszania, de számszerû eredményeibõl automatikusan nem
			vonhatók le általános következtetések. Mivel a korábbi kari tanácsi vitában
			is üdítõ egyetértés
			mutatkozott ezen a területen (ami elkerülhetõvé
			teszi a nyolcvanas évek végén, illetve a kilencvenes évek közepén a magyar
			felsõoktatásban kialakult konfliktusok újraéledését – amikor is az oktató-hallgató
			arányból következõ automatizmusok alkalmazására történt kísérlet
			az oktatási kormányzat részérõl, és amely a felsõoktatás
			néhány un. „nagy szakra” való beszûküléséhez vezethetett volna. Mindenki számára világos, hogy az egyetem – illetve
			egy adott Kar – „egyetem-jellegét” nem kis mértékben a kínálat gazdagsága
			és az oktatói-hallgatói arányból automatikusan nem következõ, kivételes
			tudományos-szakmai tevékenységet felmutató un. „kis szakok” színvonalas mûködtetése
			is adja. A másik, ide kívánkozó megállapítás,
			hogy a Bölcsészettudományi Kar vezetésének a további tisztánlátás
			és valamennyi, karunkon keletkezõ érték kellõ súlyú figyelembe
			vétele érdekében gondoskodnia kell arról, hogy ugyanilyen formában, egységenként (a már a kutatóegyetemi cím elnyeréséhez szükséges
			teljesítmény-mérésnél alkalmazott indikátorok figyelembe vételével) készüljön fölmérés a BTK tanszékeinek,
			intézeteinek illetve egységeinek a tudományos produkciójáról, a doktoriskolák
			mûködésérõl és általában véve a Kar tudományos
			produkciójának értékelésérõl is. Ezzel a fölméréssel egy idõben
			át kell tekinteni, hogy az egyes tanszékeken illetve intézetekben lévõ
			oktatóink és kutatóink milyen
			szerepet töltenek be a szakmai közéletben.
			Milyen szakmai és más országos jelentõségû társaság, tudományos
			intézmény, folyóirat-szerkesztõség (stb.) tagjai, s célszerû mérni azt a teljesítményt is, amit
			oktatóink és kutatóink az intézeti, a kari, az egyetemi, a városi, a megyei,
			regionális, országos, vagy éppen nemzetközi szakmai politikai fórumokon való
			munkájukkal végeznek. Ezzel válhatna teljessé az a kép, melyet most
			alaposabban az oktatás területén ismerhettünk meg. Mindennek elõrebocsátása mellett és
			a döntéshozatalt illetõen ezeknek a megállapításoknak a figyelembe vételével
			is az Oktatási Terhelési Bizottság
			(OTB) megállapításaiból levonhatók bizonyos következtetések, melyek
			a következõ idõszakban orientálhatják
			a BTK vezetésének döntéseit. Az OTB adatai alapján megállapítható,
			hogy vannak karunkon az oktatási terhelés
			tekintetében alulfinanszírozott egységek, s vannak olyanok is, melyek felülfinanszírozottnak
			minõsülnek. A Bizottság munkájának
			eredményei megfelelõ kiindulópontot jelentenek ahhoz, hogy meghatározásra kerüljenek
			– esetleg több lépcsõben – azok az általános normák, amelyek keretei között
			a felülfinanszírozott, de a tudományegyetemi minõség fenntartásához szükséges egységek
			mûködtetése a racionális
			kari finanszírozás és a méltányos kari szolidaritás keretei között fenntartható. Ezek az adatok az egységek között, az oktatási
			terhelés tekintetében nagyfokú
			erõforrás-elosztási, finanszírozási egyenlõtlenségeket tükröznek. Ez
			azt jelenti, hogy bizonyos egységek az általuk ellátott munkateherhez (oktatói óra, hallgatói óra, vizsga, „kibocsátási”
			teher) képest jelentõs mértékben
			„felülfinanszírozottak”, míg mások jelentõs mértékben „alulfinanszírozottak” (azaz nagyobb oktatási munkateher hárul rájuk
			ugyanolyan vagy kisebb finanszírozás mellett). Egyenlõtlenség tapasztalható az egységek oktatási bevételtermelõ képességében (hallgatói és oktatói létszám
			utáni normatívák ill. a költségtérítéses bevételek
			esetében) is. Ez azt jelenti, hogy a Kar részben
			a bevételi többletet (magasabb hallgatói
			létszámot, több költségtérítéses hallgatót oktató
			és vizsgáztató) produkáló egységek többletébõl finanszírozza
			a többletbevételt nem termelõ egységeket. A fentiek alapján legitimnek tekinthetõ az a megközelítés, mely szorgalmazza, hogy olyan korrekciós
			program lépjen mûködésbe,
			mely a meglévõ erõforrás-elosztási,
			finanszírozási egyenlõtlenségek csökkentését célozza. A Kar vezetésének olyan státuszgazdálkodási,
			finanszírozási gyakorlatot kell folytatnia, mely az oktatási
			téren alulfinanszírozottnak tekinthetõ
			egységek helyzetének javítása irányába mutat. 
 Amennyiben a Kar számára többlet-erõforrások nyílnak meg, azokat is – az oktatás
			és a kutatás stratégiai fejlesztése mellett
			– a meglévõ szerkezeti problémák és egyenlõtlenségek felszámolására kívánja elsõsorban fordítani.
 A Kar vezetése ösztönözni
			kívánja a különbözõ egységeket – különösen a „felülfinanszírozott”
			egységeit – az oktatási feladatokra is fordítható saját bevételek
			szerzésére. 
 
 			III./ A BTK tudományos tevékenységével kapcsolatos stratégiai bizottság
			megállapításai
 A TSB ezt a területet most a vezetõ oktatói
			elõlépések tartalmi kérdései szempontjából vizsgálta, abból
			a felismerésbõl kiindulva, hogy a Bölcsészettudományi Karon a humán erõforrás fejlesztési stratégiában
			is gondolkodni kell, hiszen az oktatói elõlépések,
			a vezetõ oktatók és kutatók aránya nem csak a minõségi szakmai munka szempontjából elsõrendû
			fontosságú, hanem az akkreditáció, az oktatás és a kutatás
			folyamatos fejlesztése szempontjából
			is. Ezt a megközelítést az a felismerés is motiválta, hogy a következõ
			három esztendõben számos olyan kiváló oktatónk megy nyugdíjba,
			vagy tölti be 65-ik életévét, akik a BTK-n folyó MA és doktori képzésekben
			kulcsfontosságú szerepet játszanak. A
			vezetõ oktatói utánpótlás biztosítása kiemelt fontosságot
			kell, hogy kapjon terveinkben. 1.) Egyetemi tanári kinevezéseknek országos
			szinten meghatározott követelményrendszere van.
			Ez a szabályozás – mint ismeretes – az egyetemi tanári elõlépés feltételeként
			(egyebek mellett) a kandidátusi / PhD tudományos
			fokozat, valamint a habilitáció meglétét
			határozza meg, és nem köti a kinevezést az MTA Doktori fokozat meglétéhez.
			A Szegedi Bölcsészettudományi Karon – a
			szakmai minõség hangsúlyos védelme érdekében – ugyanakkor az a gyakorlat alakult ki, hogy a Kar kizárólag olyan egyetemi tanári kinevezésre tett
			javaslatot, ahol a jelölt az MTA doktori fokozattal rendelkezett.
			(A kilencvenes évek elején történt egyetemi tanári kinevezések óta,
			amikor is a BTK ettõl a fõszabálytól eltért – és ennek az eltérésnek
			egyébként a Kar számára egyértelmû szakmai – oktatási és
			tudományos – haszna volt, nem történtek újabb, DSc-nélküli kinevezések.)
 2.) Megállapítható továbbá, hogy a fenti gyakorlat következetes alkalmazása
			tudományterületenként eltérõ
			erõsségû, továbbá
			hogy a Szegedi Tudományegyetemen belül
			valamint országos szinten, azonos tudományterületek esetében is erõs eltérések
			mutatkoznak. Amikor egy adott felsõoktatási
			intézmény, illetve kar szakmai-tudományos mutatói között fontos helyen szerepel
			az aktív professzorok száma, a bölcsészkari gyakorlat következetes alkalmazása
			bizonyos esetekben (elsõsorban akkreditációs és pályázati területen)
			lépéshátrányba hozhatja
			a a BTK-t. A Kar stratégiai érdekeit is figyelembe véve nagyobb nyitottsággal célszerû
			megközelíteni a kinevezések kérdését. Abban egyetértés látszott kialakulni, hogy az SZTE BTK-n a szakmai és oktatói tevékenységük
			alapján „professzor-képes” kollégák száma meghaladja a kinevezett egyetemi tanárok
			számát.
 3.) A Kari Tanács és a dékáni vezetés maradjon továbbra is elkötelezett a szakmai minõség védelmében
			és támogassa azokat az erõfeszítéseket, amelyeket e téren a BTK Doktori
			Tanácsa és a BTK Professzorok Tanácsa tesz.
			Ugyanakkor szükségesnek tartják, hogy olyan
			átfogó felmérés szülessék, mely kitér a tudományos teljesítmény
			mérésére és meghatározza azokat a stratégiai irányokat, amelyek
			mentén a BTK-nak ezen a téren fejlesztenie kell.
			A Kar vezetése elsõrendû fontosságúnak
			tekinti a „professzorképes” kollégák MTA doktori fokozat megszerzésére irányuló
			törekvéseinek az elõsegítését.
 
 
 
 IV. / A három stratégiai bizottság megállapításaiból következõ
			konkrét javaslatok
 A pénzügyi
			egyensúly helyrebillentése érdekében át
			kell tekinteni a megtakarítási lehetõségeket, és törekedni kell a további
			források bevonására, tanszéki, intézeti és kari szinten egyaránt.
			A megtakarítások tekintetében a költségtérítésbõl
			érkezõ források esetében a kari
			szintû bevételek stabilizálására van
			szükség és meg kell találni a módját annak, hogy a karra érkezõ
			külsõ, hazai és nemzetközi
			források kedvezményezett egységei
			részt vállaljanak a „kari rezsi” kötelezõ forrásainak biztosításában.
			A kari megtakarítások másik fontos
			forrása a kari bérmegtakarítás lehet,
			melyet egyrészt a már meglévõ, de következetlenül alkalmazott szabályok betartásával és betartatásával, másrészt pedig átgondoltabb státusgazdálkodással kell megvalósítani. Mivel az SZTE
			Szenátusa által egyetemi szinten szabályozott költségvetési elvek (a bevételek után, illetve a központban kezelt
			feladatok ellátására fizetendõ összegek aránya és nagysága)
			a Karon befizetési kötelezettségként jelentkeznek, és ezek mértéke
			meghaladja a Kar normatívából
			és költségtérítéses forrásból érkezõ bevételeit, sürgõsen intézkedni kell afelõl, hogy a Kar valamennyi számításba vett bevétele
			részt vállaljon a teherviselésben. (Az eddigi helyzet szerint valamennyi központi befizetési
			terhet a Dékáni Hivatal viselt, és központi egységek finanszírozása,
			valamint a központban kezelt feladatok ellátása kari forrásai között nem szerepeltek
			a legkülönfélébb pályázati támogatás valamint a doktori képzés
			finanszírozásának összegei. Így ezek esetében – miközben a Kar a számított
			bevételnél ezek után is befizette az egyetemi költségvetés által
			elõírt hányadot – nem került beépítésre a kari feladatok finanszírozására
			szolgáló tétel.) 
 Általános elvként le kell szögezni,
			hogy a Karra belépõ valamennyi finanszírozási forrás esetében biztosítani
			kell a kari rezsi befizetéséhez szükséges forrásokat.
 A státusgazdálkodás terén a meglévõ
			szabályokat következetesen be kell tartani s—szükség esetén – további intézkedéseket
			kell életbe léptetni. A bérterhek racionalizálása, átmeneti bérmegtakarítások
			elérése és az átlátható státuszgazdálkodás érdekében
			a Kari Tanács támogassa hogy a dékáni vezetés általános és
			átmeneti intézkedéseket léptessen életbe. 1.) A fentiek megvalósítása érdekében a Kari Tanács erõsítse
			meg a dékánt abban a jogkörében, hogy intézkedjen a Gazdasági és
			Mûszaki Fõigazgatóság illetékes Fõosztályán, hogy a pályázati
			úton elnyert, folyamatban lévõ források, valamint a 2010. március 16. után
			bármilyen kari (tehát a TÜSZ-ben 12.. számmal kezdõdõ) jelölõszámra érkezõ források
			esetében legalább az egyetemi elvonás mértékéig legyenek kötelesek
			meglévõ kari feladatot (rezsi, bér,
			felújítás, beruházás, folyóirat-elõfizetés, stb.) is finanszírozni,
			a dékán és az adott pályázati projekt vezetõje által aláírásra
			kerülõ – kizárólag a pénzügytechnikai részleteket tartalmazó
			– megállapodás alapján.
 2.) A Kar dékánja intézkedik a Rektori Hivatal illetékes Igazgatóságán,
			hogy 2010. március 16. után a Kar egységei, illetve közalkalmazott dolgozói csak a Dékán elõzetes hozzájárulásával
			nyújthatnak be pénzügyi teljesítést is maga után vonó pályázatokat. A dékáni hozzájárulás feltétele
			a pályázó által a pályázati összeg elnyerése esetén
			vállalt kari feladatfinanszírozást tartalmazó, (az elõzõ pontban említett)
			megállapodás kidolgozása és aláírása. Elõzetes dékáni
			hozzájárulás nélkül benyújtott – és elnyert – pályázat
			esetén a pályázati összeg fogadására mindaddig nem nyitható kari
			(tehát a TÜSZ-ben 12. számmal kezdõdõ) pénzügyi keret, amíg
			ez a megállapodás meg nem születik.
 3.) Kezdeményezzen egyeztetést a Kari
			Doktori Tanács elnökével a doktori
			képzéshez kapcsolódó bevételek kari
			szerepvállalása ügyében,
			és kérje fel arra, hogy a Kari Doktori Tanács ezzel kapcsolatos elképzeléseit
			2010. április 05-ig juttassa el a kari vezetéshez.
 4.) Kari Tanács hatalmazza fel a Dékánt, hogy a Kari Ügyrendben is rögzített
			státuszgazdai jogával élve a jogszabályok adta kereteken belül, fizetés nélküli szabadságot kapott oktató-kutató
			munkaköri leírásában szereplõ feladatok ellátására legfeljebb
			a besorolási bér 50%-ig engedélyezzen kifizetést, azzal a kitétellel, hogy a fizetés nélküli szabadság az
			oktatási szünetek idejére nem szakítható meg. Ez a szabályozás a BTK-n nem új, csak „feledésbe merült”.
			Ezen túl következetesen be kell tartani.
 5.) A dékán kapjon megerõsítést arra vonatkozóan, hogy a 30 napot meghaladó
			külföldi ösztöndíjat elnyert oktató-kutató számára kizárólag a besorolási bér jogszabályban
			minimumértékként rögzített bruttó 10%(-járulékai) folyósítását
			engedélyezze az ösztöndíj idõtartama alatt (30 napon túl), azzal a kitétellel, hogy az oktató-kutató munkaköri
			leírásában szereplõ feladatok ellátására legfeljebb a besorolási
			bér 40%-ig engedélyezhessen kifizetést. (A 30 napon túli külföldi tartózkodás
			dékán felé történõ bejelentése a közalkalmazott, illetve az
			õ kezdeményezése alapján a közvetlen munkahelyi vezetõ feladata.) Amennyiben
			az ösztöndíjat az adományozó az oktatási szünetek idején is folyósítja,
			a kiküldetés nem szakítható meg az oktatási szünetek idejére.
 6.) A dékán kapjon megerõsítést arra vonatkozóan, hogy a nyugdíjazás vagy egyéb okok miatt megürült
			álláshelyek betöltésekor minden esetben a Kari Tanács elõtt évente
			ismertetett oktatási, tudományos és általános terhelési mutatók,
			illetve akkreditációs igények figyelembevételével döntsön az álláshely allokálásáról,
			illetve a betöltés idõpontjáról és minõségi feltételeirõl.
			A betöltetlen álláshelyek a kari bértartalék részét képezik,
			amely felett továbbra is a Dékán rendelkezik.
 7.) Átmeneti intézkedésként, bármilyen oknál fogva (nyugdíjazás vagy
			az oktató távozása) tartósan
			megürülõ álláshely betöltését a kar egy évre szüneteltetheti. Az ún. „felülfinanszírozott” egységek esetében az adott egység oktatói
			– akár saját óraterhelésük növekedése mellett is – kötelesek
			átvállalni az órák megtartását (hiszen vizsgaterhelésük a
			kevés hallgató miatt csekély). Az ún. „alulfinanszírozott” és létszámgondokkal küzdõ egységek
			esetében is mindenekelõtt óraadókkal
			tölthetõ be egy évig a státusz.
			(Ettõl csak kivételes esetben lehet eltérni.)
 8.) Általában, de különösen az ún. „felülfinanszírozott” egységek esetében lehetõség szerint minél elõbb meg kell szüntetni a félállású
			oktatói munkaköröket, akár
			két ilyen státusz egy adott egységen belüli összevonásával, akár
			egy félállású státusznak másik egység hasonló státuszához
			való illesztésével. Az intézkedés a kar eminens érdeke, hiszen csak a teljes állású oktatók után
			jár oktatói-kutatói normatíva.
 9.) Az oktatás terén felülfinanszírozott
			kategóriába tartozó egységek
			addig, amíg a következõ felmérések a helyzet változását nem
			mutatják, vagy egyéb szakmai, tudományos
			kari érdek nem indokolja, a Kari szintrõl
			többlet erõforrást (pl. újabb
			státusz) ne kapjanak.
 10.)
			A felülfinanszírozott egységeknél nyugdíjazás nyomán vagy bármely egyéb oknál fogva (véglegesen
			vagy ideiglenesen) felszabaduló státusz
			betöltése ne legyen automatikus. A felülfinanszírozott
			helyeken megürülõ státuszokat
			átmeneti bérmegtakarítás forrásaiként kezelhetõk, illetve ezekbõl a státusokból a dékáni
			vezetés a kari fejlesztési fõ
			irányok felé, illetve az alulfinanszírozott
			helyekre csoportosítson át; Az alulfinanszírozott egységeknél nyugdíjazás
			nyomán megürülõ státuszokat ne vonja el. 11.) Docensi és egyetemi tanári elõlépésnél a tudományos és oktatási elõfeltételek
			teljesülése mellett az alulfinanszírozott
			egység élvezzen elõnyt, amely
			nem rendelkezik megfelelõ számú vezetõ oktatóval.
 12.) A 2009/2010-es költségvetési év tapasztalatai alapján a KT térjen
			vissza arra kérdésre, hogy az alulfinanszírozott
			egységek kaphassanak 50 %-nál nagyobb hányadot
			a költségtérítéses befizetésekbõl. Felülfinanszírozott
			egység esetében a képzõhelyen maradó bevételt a hiány kompenzálására kell fordítani, az egység rendelkezésére csak a kompenzáció
			után fennmaradó összeg bocsáttatik.
 13.) Évente sort kell keríteni (vagy szeptemberben-októberben az elõzõ
			tanévre vonatkozóan vagy pedig februárban-márciusban az elmúlt naptári
			évre vonatkozóan) a terhelési
			vizsgálat megismétlésére.
 14.) A kari vezetés nyomatékosan felhívja az ETR felelõsök figyelmét az
			egységes és pontos adatrögzítésre, különös tekintettel a kurzusok (pl. a külsõ
			gyakorlatok) heti óraszámára ill. a több oktató által tartott kurzusok
			oktatási terhének százalékos megoszlására.
 15.) A finanszírozás pontos áttekinthetõsége érdekében egy kurzus
			ETR-es meghirdetõje mindig az órát
			biztosító egység legyen.
 16.) A távlatosabb kari stratégia mûködtetése feltételezi a tanszéki
			oktatási keretek lazítását. A „felülfinanszírozott” egységek oktatóinak és a Karnak is eminens
			érdeke, hogy szakmai ismeretei több programban valorizálhatók legyenek, illetve, hogy olyan szakmai ismeretekkel rendelkezzenek,
			amelyek több programban hasznosíthatók. Kar ösztönözni kívánja,
			hogy egy felülfinanszírozott tanszék
			oktatója saját órakeretének
			terhére (tehát külön bérezés nélkül) egy magas terhelésû egység képzésében
			tartson kurzust.
 17.) Az ETR mindenkor tegye lehetõvé, hogy egy-egy szak hallgatói a számukra meghirdetett
			kurzusokat saját egységes ETR-es felületükön
			láthassák, függetlenül attól,
			hogy azt saját szakgazdájuk oktatója vagy egy másik egység oktatója hirdeti
			meg. (A rendszer jelenleg így mûködik, ennek további fenntartása a kívánatos.)
 18.) A dékán az MTA doktori fokozat megszerzésének közelébe ért
			kollégák számára disszertációjuk
			befejezéséhez segítséget kíván nyújtani., ezért támogatja, hogy egy, vagy két szemeszterre belsõ alkotói szabadságra menjenek. Az oktatásból való kiesésük idejére,
			amennyiben szükséges, a Kar az órák
			biztosításának költségeit átvállalja.
 19.) A kari vezetés minden rendelkezésére álló eszközzel támogatja
			a disszertáció elkészültét és a megvédett disszertációk
			megjelentetéséhez külön támogatási keretet biztosít.
 20.) A Kari vezetés fontosnak tartja, hogy a hetvenedik
			életévüket betöltött,
			s Kar érdekében és életében tovább munkálkodni kívánó
			oktatói – mindenekelõtt professzorai – továbbra is kapcsolódhassanak az általuk mûvel
			tudományterületen meglévõ mûhelyekhez. Ennek biztosítása érdekében
			a Kar vezetése kiemelten fontosnak tartja a professzor
			emeritusi illetve a magántanári együttmûködésben rejlõ feltételek biztosítását.
 21.) A Kari vezetés továbbra is elkötelezett
			a tudományos-szakmai minõség biztosítása mellett. Ezzel együtt kivételesen – kari akkreditációs illetve szakfejlesztési érdekbõl – a dékán továbbra is kezdeményezi a
			szakmailag professzorképes, de MTA doktori disszertációjukat még meg nem
			védett oktatóinak professzori elõlépését. Ebben az esetben viszont, a
			felterjesztéssel kapcsolatban – az eddigi procedúra kiegészítéseként
			– kikéri a Professzorok Tanácsának
			a véleményét.
 
			 Csernus Sándor, dékánSzeged, 2010. március 11.
 
 
				Kari KurírA Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Karának hírlevele
 Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
 Felelõs kiadó: Dr. Csernus Sándor
				dékán
 Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi
				Gábor pályázati referens
 Következõ lapzárta: 2010. április
				6.
 |