| 
			 
 																																				
					|  
 | Kari Kurír 
							A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
							Karának hírlevele 
						 209. (külön)szám - 2008. április 21.
					 |  Információk 1. A Bölcsészettudományi Kar dékáni tisztségére kiírt pályázatra
			egy jelölt, dr. Csernus Sándor egyetemi docens adta be pályázatát. A pályázatról
			a Kari Tanács és a Szenátus várhatóan 2008. májusában nyilvánít
			véleményt, és ezek eredményét figyelembe véve Rektor úr nevezi
			ki a Kar új dékánját, aki 2008. július 1-jétõl három évig
			fogja irányítani a Kart. Az alábbiakban közöljük a pályázó
			vezetõi koncepcióját.
 			
 
				V e z e t õ i p r o g r a m
			 I./ Eddigi tevékenység és
			indíttatás.
 
 Tanulmányaim, szakmai tevékenységem 1970-óta kötnek a József Attila Tudományegyetem
			Bölcsészettudományi Karához. Az eddigi életem úgy hozta, hogy a történelem-francia
			szak elvégzésével, majd a történelem és azon belül a középkori
			történelem, illetve a nemzetközi kapcsolatok történetének oktatása és
			kutatása által megkövetelt feladatok elvégzése mellett részt vehettem a
			kar és esetenként az egyetem közéletében is, miközben - a nemzetközi
			kapcsolatokban szokásos ritmusban (vagyis négy-öt évenként), hasonló idõtartamú
			külszolgálatban dolgozhattam Franciaországban, az oktatás, a tudományszervezés
			és a kulturális kapcsolatok területén.
 
 Az egyetemen eltöltött csaknem 38 esztendõbõl, több részletben, mintegy 16
			esztendõt dolgoztam a külföldi oktatásban és a kulturális diplomáciában,
			melynek során - s itt ezt fontosnak tartom megjegyezni - mindig törekedtem arra, hogy a számomra
			par excellence küldõ-intézményként és bázisként szereplõ
			Szegedi Tudományegyetemmel, annak oktatóival, hallgatóival, különösen pedig
			a Bölcsészettudományi Karával kapcsolatban maradjak, s hogy a magam lehetõségeivel
			külföldön is segítsem megvalósítani azokat a célokat, amelyek az egyetemen,
			a karon, vagy éppen a történeti intézetben fogalmazódtak meg.
 
 Ez a kettõs életpálya talán lassította a tudományos és oktatói
			elõmenetel ritmusát, ugyanakkor szélesre tárta a kapukat és olyan nemzetközi
			kapcsolatrendszer és tapasztalatok megszerzésére kínált lehetõséget,
			mely a kizárólagosan akadémiai típusú karrier esetében valószínûleg
			nem következett volna be.
 
 A két, egymással párhuzamosnak tekinthetõ és egymásra - érzésem
			szerint - jótékony hatást gyakorló tapasztalat-rendszer eddig jól egészítette
			ki egymást: a szûkebb szakterületen hozzájárult az általános látókör
			kiszélesítéséhez, míg a diplomáciai munkában adott egy sajátos,
			a nemzetközi kapcsolatok mûvelésének közvetlen szakmai bázisán túlmenõ
			biztonságot, és más, állandó szakmaiságra törekvõ megközelítést.
 
 E kettõs kihívásban a szerencse sem került el: a szegedi egyetemen mindig megvolt az
			a színvonalas szakmai (s ezen túlmenõen a kollegiális és - sok esetben mondhatom
			- baráti) bázis, melyre itthon és külföldön bizton számíthattam,
			a külszolgálataim során pedig olyan idõszakban (a 90-es évek elején, illetve
			a 2000-ik esztendõ táján) kerültem a magyar oktatási és kulturális
			diplomáciába, amikor az ország lehetõségei tágra nyíltak, s a
			mûvelõdési és politikai kapcsolatok terén is látványos fejlõdés
			következett be. Így megadatott, hogy az oktatás-modernizálással kapcsolatos kérdésekrõl
			az OECD Oktatási Bizottságában szerezzek tapasztalatokat, hogy részt vegyek az elsõ
			jelentõs, a magyar civilizáció komplex értékeit bemutató külhoni
			kulturális évad (Franciaország 2001) elõkészítésében és
			levezénylésében, s hogy saját területemen tevékenyen dolgozva végigkövethessem
			azt a folyamatot, melynek eredményeképp Magyarország az Európai Unió tagjává
			lett.
 
 Eközben szakmai érdeklõdési köröm is kiszélesedett, kiegészült
			a nemzetközi kapcsolatok (ezen belül a magyar-francia kapcsolatok) és az európai integráció
			történetének tanulmányozásával, az átfogó oktatás-modernizálási
			kérdések iránti kíváncsisággal, a kultúrával kapcsolatos
			koncepciók és a kulturális diplomácia tanulmányozásával. Ugyanez
			vonatkozik - kissé más összefüggésben - a vezetõi munkára is: hiszek
			abban, hogy a korábbi hazai, valamint a rendszeresen ismétlõdõ, nemzetközi együttmûködésben
			betöltött megbízatásokból származó ismeretek és tapasztalatok,
			adott alkalommal, a kar vezetésében is hasznosulhatnak.
 
 Mindenesetre, hazai munkám során eddig is rendre igyekeztem felhasználni mindazt, amit külföldön
			tanultam, megismerni és követni a hazai fejlõdés ritmusát az oktatásban,
			a kutatás szervezésében és a kutatásban egyaránt. Az egyetem különbözõ
			egységeinél, adminisztrációjában és tisztségeiben dolgozó
			kollégákkal külföldi tartózkodásom idején is kapcsolatban voltam,
			s a kar mûködését és a vele szemben megformálódó kihívásokat
			is nyomon követtem. Noha az utóbbi években az itthoni - elsõsorban a szegedi folyamatoknak
			nem voltam tevékeny részese (bár 2006 januárjában tértem haza, s a magyar
			felsõoktatás életében két év is nagy változásokat hozó
			idõ tud lenni…), törekedtem arra, hogy megismerjem az új egyetem egyre változó
			és megújuló szerkezetét (s benne a kar helyzetét). Ezért úgy vélem,
			nem teljesen ismeretlen számomra az a kari és egyetemi terület, amelyen a következõ
			idõszakban egy bölcsészkari vezetõnek dolgoznia kell.
 
 Ugyanakkor éppen ebbõl a helyzetbõl is következik, hogy mivel az elmúlt idõszakban
			esztendõkön át nem vettem részt a Bölcsészettudományi Kar napi életében,
			konkrét oktatásszervezési és adminisztrációs munkájában,
			ez egy olyan terület számomra, melynek mûködtetésében - megválasztásom
			esetén - szeretnék számítani az e területen már tapasztalt kollégák
			s a bölcsészettudományi kari adminisztráció hathatós segítségére.
 
 
 II./ A Bölcsészettudományi Kar
			ma. Megközelítõ helyzetfelmérés
 
 Az alábbiakban azokat a fontosabb elemeket szeretném kiemelni, amelyek számomra a kar jelenlegi
			helyzetét mutatják, és a kari munka belsõ, intézményi és intézményen
			kívüli feltételeinek meghatározásában döntõ fontosságúak.
 
 
 II.1./ Az SZTE BTK helye és mûködési
			környezete
 
 A fentiekbõl következõen, az elmúlt esztendõk során rendszeresen abban
			a helyzetben voltam, hogy láthattam az egyetemet és azon belül a Bölcsészettudományi
			Kart belülrõl, kívülrõl és egy bizonyos - nagyobb, mondjuk nemzetközi
			- távolságból is. Szeretném tehát már a bevezetõben leszögezni,
			amit a kar vezetõi és saját területeikre vonatkozóan a kar vezetõ oktatói
			és kutatói is tudnak, és minden bizonnyal meg tudnak erõsíteni: a JATE (illetve
			immár az SZTE) Bölcsészettudományi Kara a magyar felsõoktatási intézmények
			között (a konkrét rangsorok és az általános vélekedés alapján
			is) az ország legismertebb és legelismertebb bölcsészettudományi karai közé
			tartozik. Különbözõ fórumokon többször elhangzott (és leíratott),
			hogy a Szegedi Tudományegyetem elõkelõ helyeken szerepel a felsõoktatási intézményeket
			presztízs-rangsorba állító listákon, amihez továbbra is hozzá
			lehet tenni, hogy a Szegedi Egyetem a Bölcsészettudományi Karok között is rangos helyet
			foglal el. (Ezt itt akkor is ildomosnak tartom leírni, ha azok számára, akik olvassák,
			ez a megállapítás már evidencia.)
 
 Egy vezetõi koncepciónak nem lehet feladata, hogy reprodukálja az intézményre
			és benne a karra vonatkozó adatokat és mutatókat, noha nyilvánvalóan
			azok ismeretében kell kialakulnia, és támaszkodnia kell és illik is rájuk. Fontosnak
			tartom tehát itt megjegyezni, hogy a mintegy 30 ezer fõs létszámú Szegedi Tudományegyetemnek
			a Bölcsészettudományi Kar - a maga csaknem 6000 fõs hallgatói létszámával
			- az egyik legnagyobb egysége, mint ahogy azt is, hogy a BTK a harmadik évezred elején létrejött
			"új", integrált szegedi intézménynek kétségtelenül az
			egyik "legstabilabb alakzata".
 
 A stabilitás ebben az esetben természetesen sok mindenre vonatkozik: feltételezi, hogy a korábbi
			idõszakban kialakult struktúra szilárd, s hogy nagyobb megingások nélkül
			meg tudja tartani a korábbi elemeket, de képes arra is, hogy újakat fogadjon be. Jelenti egyúttal
			azt, hogy az egyetemek sok évszázados fejlõdésének (és a szegedi egyetem
			kolozsvári és szegedi hagyományainak) megfelelõen a bölcsészettudományok
			területe továbbra is szilárd pozíciókat foglal el a mai oktató- és
			kutatómunkában. De tanúskodik arról is, hogy a kar korábbi vezetõi az
			elmúlt két évtizedben olyan munkát végeztek, mely e stabilitást képes
			volt biztosítani, és megteremteni a szükséges egyensúlyt az oktatói és
			a tudományos tevékenység, az adminisztráció munkája és az egység
			gazdasági - pénzügyi bázisa között.
 
 Ez a stabilitás azt is jelenti, hogy karunk - a 90-es évek elsõ jelentõsebb felsõoktatási
			megrázkódtatásait és felsõoktatás-átalakítási kihívásait
			követõen - képes volt alkotó módon alkalmazkodni a megjelenõ külsõ
			és belsõ nyomáshoz. Fontosnak tartom azonban kiemelni, hogy a stabilitás jelen esetben
			nem egy statikus állapotot jelöl csupán, hanem kiszámíthatóságot
			is feltételez. (Az instabilak tûnõ elemeket döntõen az elmúlt évtizedekben
			nem a kar mûködése produkálta, hanem a képzési rendszer - és általában
			véve a magyar oktatáspolitika, illetve az "európai felsõoktatási térség"
			mozgásai által keltett átalakulások és hullámverések vitték
			- és viszik - bele ebbe a rendszerbe.).
 
 A nyolcvanas évek végének változásai az egyetemeken (a szegedi bölcsészettudományi
			karon is) érlelõdtek, melynek során feltételezték nem csak a külsõ,
			de a felsõoktatási szférán belüli átalakulásokat is. Számos
			olyan általános javaslat fogalmazódott meg akkor, melyek késõbb megvalósultak,
			de olyanok is, melyeknek megvalósítása még mindig folyamatban van, köztük
			több olyan elképzeléssel, amelyeknek a megvalósult változata nem, vagy nem a várt
			mértékben hozta meg a korábban remélt eredményeket.
 
 Nem áll itt szándékomban történeti visszatekintésbe bonyolódni,
			de annyit fontosnak tartok leszögezni, hogy a felsõoktatási integrációs folyamatok,
			melyek a BTK-t is közelrõl érintették, és amelyeknek a kar és vezetése
			az elmúlt idõszakban rendre aktív és tevékeny részese volt, több
			fázison jutott keresztül, és nyilvánvaló, hogy még közel sem értünk
			a folyamat végére. Kezdetben - emlékezzünk rá - a (kívülrõl
			egyre erõteljesebben és nem mindig diszkréten szorgalmazott) "integráció"
			olyan volt, mint az ugyancsak kiemelten támogatott "regionalizmus": vagyis az érintettek
			közötti együttmûködésnek azt a minimális szintjét jelentette, amivel
			még hozzá lehetett jutni a beígért külsõ forrásokhoz.
 
 Ma már ezen az idõszakon túl vagyunk, és kezdetét vette egy mélyebb átalakulás,
			mely érintette szakterületünk egészét: az oktatás szerkezetét, a tudományos
			minõsítés korábbi gyakorlatát, a kari "humán erõforrás"
			gazdálkodást. Nõtt a kari önállóság, nagyobb lett a mozgástér
			és ezzel együtt nagyobb lett a felelõsség is, miközben a kar sérülékenyebb
			lett, s az egymást követõ kari vezetõknek számos konfliktushelyzetet kellett megoldaniuk.
 
 
 II.2./ Az SZTE BTK mûködésének
			belsõ jellemzõi
 
 Amikor arról beszélünk, hogy a szegedi bölcsészkar szilárd alakzat, és
			hogy szakmai, adminisztratív és gazdálkodási szempontból is stabilitást
			mutat, akkor egyúttal el kell tudnunk helyezni ezt a teljesítményt az elmúlt évek
			kihívásainak kontextusában is. Tudnunk kell, hogy mindez a hallgatói létszám
			megsokszorozódása mellett következett be - ráadásul úgy, hogy a kar oktatóinak
			száma mindössze alig néhány fõvel emelkedett. Nyilvánvaló, hogy
			ez a helyzet megkövetelte az oktatói munkavégzés hatékonyabbá tételét,
			és aligha kétséges, hogy mindez az oktatói terhek alapos növekedésével
			járt.
 
 Közben fokozatosan átalakult a karon az oktatás szerkezete, s a dolgok természetébõl
			következõen a régebbi és az újonnan bevezetett formák rendre egymással
			párhuzamosan "éltek" és mûködtek, nem kis kihívást jelentve
			az oktatók, a hallgatók és a kari adminisztráció számára egyaránt.
			Ezzel egy idõben új szemléletnek kellett meghonosulnia az értékelési
			rendszer területén: immár - öt év elteltével - a 2007/2008-as tanév
			vége felé közeledve, megállapíthatjuk: sikerült kialakítani egy nem
			tökéletes, de mûködõképes kredit-rendszert.
 
 Nem kis erõfeszítések árán (és újabb párhuzamosságok
			mellett) ebben a tanévben karunkon is beindult az ún. "bolognai típusú" kétciklusú
			képzés. Az elsõ év alapján talán még korai a tapasztalatokat összegezni,
			és nehéz messzemenõ következtetéseket levonni: számos kérdés
			fogalmazódik azonban meg, melyekre adekvát válaszokat kell találnunk a továbbiakban.
			(Erre a késõbbiekben még visszatérek).
 
 Igen megnyugtató, hogy az elmúlt idõszakban létrejött, majd tovább fejlõdött
			a doktori képzés új struktúrája, melynek eredményeképp karunk
			is elfoglalta és stabilizálta a helyét a tudományos minõsítés
			új rendszerében. Ma a szegedi bölcsészkaron - a legkiválóbb hagyományok
			folytatásaként - elismert tudós oktatók vezetésével, a kar hagyományaihoz
			méltó, elismert tudományos képzési tevékenység folyik.
 
 Láthattuk azt is, hogy miközben sikerült megõrizni a karnak korábban tekintélyt
			biztosító szakok mûködõképességét, a BTK nyitott volt az új
			képzési formák és az új szakok indítása tekintetében is:
			megjelent tehát, és felelõsségteljes támogatást kapott a kar életében
			az innováció is. (Úgy vélem, hogy a várhatóan élesedõ intézményközi
			verseny következtében az innováció lehetõségeire a következõ
			idõszak kari vezetésének nagyon erõteljesen kell majd koncentrálnia.)
 
 Fokozatosan (a 90-es évek közepétõl) jött létre a kar mai, intézetekre
			és tanszékekre épülõ szerkezete. Az intézetek létrehozásának
			programja beváltotta a hozzá fûzött reményeket (a nagyobb egységek az adminisztráció,
			az oktatás és a kutatás terén is könnyebbé tették a mûködést),
			s egyetértek azzal a megközelítéssel, hogy ebben a rendszerben a tanszékeknek
			továbbra is a tudomány és az oktatás területén megnyilvánuló
			szakmai szabadság, sokszínûség és felelõsség szervezeti leképezéseként
			van elsõsorban küldetésük. Fontos volt (és lehetett) látni, hogy a Bölcsészettudományi
			Karnak jól képzett, hatékony, oktató- és hallgatóbarát adminisztrációja
			van. A napjainkra kialakult rendszer (ismereteim szerint 10 intézet, 35 tanszék, 31 szak és
			23 speciális képzés) stabil, versenyképes és továbbfejleszthetõ.
 
 A bekövetkezett alapvetõ változások (elsõsorban az a körülmény,
			hogy a felsõoktatásba a korábbi idõszakhoz képest tömegek léptek
			be) feltételezték, hogy a kar befogadó-képessége - fogalmazzunk így:
			"kubatúra-helyzete" - kezdte elérni a kritikus szintet. A rendelkezésre álló
			korábbi keretek nem voltak képesek színvonalas körülmények között
			befogadni a megnövekedett hallgatói létszámot. Az elmúlt esztendõkben a
			helyiség-gazdálkodással kapcsolatos kérdések az egymást követõ
			kari vezetések elsõdleges problémái közé tartoztak. Ma azt láthatjuk,
			hogy a következetes munka elérni látszik a célját, a "kubatúra-helyzet"
			és ezzel együtt az oktatás feltételei jelentõsen javultak. E területen tehát
			karunkon, jelentõs egyetemi segítséggel is, kétségtelenül figyelemre méltó
			eredmények születtek az elmúlt hat esztendõben (elsõsorban a kari könyvtárak
			kiköltöztetésével, a TTIK-s tanszékek távozásával és
			a tantermek jó részének átadásával) következtek be a kedvezõ
			változások, olyannyira, hogy ma a felújított-megújult Bölcsészettudományi
			Karon megvannak - határozottan állíthatom, hogy sokkal inkább, mint számos nyugat-európai
			egyetemen - a színvonalas és kulturált oktatás "kubaturális" feltételei.
 
 A mostani "állapot-felmérés" szerint tehát elmondató, hogy az SZTE
			BTK az integrált egyetemnek egy olyan egysége, mely az ország bölcsészettudományi
			karaival versenyképes lehetõségekkel és magas szintû szellemi potenciállal
			rendelkezik, szilárd szerkezeti váza, stabil és munkáját jól végzõ
			adminisztrációja és megbízható gazdálkodása van.
 
 A Bölcsészettudományi Kar korábbi vezetõi közül Berta Árpád
			1999-ben négy kifejezésben foglalta össze a kar vezetésével kapcsolatos elképzeléseit:
			folyamatosság, kiszámíthatóság, hagyományos értékek és
			nyitottság. Valószínûleg ennek (a folytonosságnak és az elmúlt
			években végzett igen színvonalas munkának) is köszönhetõ, hogy a mai
			bölcsészkar internetes portálja olyan önmeghatározást adhat, mely szerint
			az SZTE BTK az a hely, "ahol hagyomány és modernség találkozik". A következõ
			idõszakra a fenti kulcsszavak mellé hozzá szeretném tenni és kiemelni az innováció
			jelentõségét, és hozzá kell tennem a verseny fontosságát.
 
 
 
 II.3./ Az SZTE BTK, az Egyetem és a Karok
			közötti együttmûködés
 
 II.3./1./ Egyetemi szint
 
 A Bölcsészettudományi Kar egyetemi szinten a hagyományainak megfelelõ tekintélyt
			mondhat magáénak, és az egyetemi vezetéssel többnyire jó és kiegyensúlyozott
			munkakapcsolatokat alakított ki. Abban, hogy a BTK-t az új egyetem szilárd egységeként
			tarthatjuk számon, az egyetemi vezetés kooperációjára és hathatós
			segítségére is szükség volt.
 
 Egyetemi szinten - mindenesetre kívülrõl nézve úgy tûnik - befejezõdött
			a felsõoktatási integráció, de legalábbis lezárult annak egy nagy szakasza.
			Az intézményeken - jelen esetben a Szegedi Tudományegyetemen - belül azonban az integrációs
			folyamatok még nem jutottak el a nyugvópontra, és további - hangsúlyozom, valamennyi
			lehetséges érdeket figyelembe vevõ - finombeállításokra lehet még
			szükség. Az egyik fontos feladata a következõ idõszak dékáni vezetésének,
			hogy ezt a folyamatot az elõdeihez hasonló gondossággal, következetességgel, tárgyalásokkal,
			kompromisszum-készséggel és szükség esetén a kar érdekeit szem elõtt
			tartó határozottsággal végigkísérje.
 
 Úgy vélem, hogy a felsõoktatásban - a Bölcsészettudományi Karon
			is - az elmúlt idõszak, fõleg kezdetben, döntõen az alkalmazkodásról
			szólt. Ha áttekintjük az utóbbi esztendõk tapasztalatait, akkor azt látjuk,
			hogy az intézményen (az integrált egyetemen) belül fokozatosan kialakult egy olyan új
			szerkezet, mely az integrációt követõen az erõk decentralizációját
			illetve dekoncentrációját - vagy ha úgy tetszik, a karok szintjén való
			"újra-koncentrálását" mutatja. Az egyetemi szerkezet már említett
			"finombeállítása" számos esetben a korábbi kompetenciák és
			feladatok megerõsítését és fejlesztését, több esetben kompetenciák
			újradefiniálását illetve új kompetenciák létrejöttét
			feltételezi.
 
 Világosabbak lettek a viszonyok, megnõtt a mozgástér, új érdekviszonyok
			alakultak ki vagy fogalmazódtak meg markánsabban, új lehetõségek és új
			konfliktushelyzetek jöttek létre, a karok elõtt új típusú kihívások
			jelentek meg, miközben a korábbinál önállóbb, "régi-új"
			alapegységek sérülékenyebbek is lettek. A következõ esztendõkben fog
			eldõlni, hogy eljutottunk-e az új integrált egyetem optimális szerkezetéhez,
			és hogy ebben a szerkezetben a Bölcsészettudományi Kar hogyan tudta, tudja magát
			pozícionálni.
 
 Nyilvánvaló, hogy a kari önállóság növekedése egyszerre segítheti
			az innovációt, és teremthet kedvezõ feltételeket ahhoz, hogy "bemerevítsen"
			már kialakult struktúrákat. A kialakult helyzet a korábbinál jóval nagyobb
			karok közötti együttmûködést kínál: ugyanakkor úgy vélem,
			hogy a karok közötti új típusú együttmûködésnek elõfeltétele
			a karok integrált egyetemen belüli identitásának megteremtése. Az e téren
			elért eddigi eredmények arra engednek következtetni, hogy az együttmûködésnek
			ebben a formájában - oktatási és kutatási téren egyaránt - további
			komoly lehetõségek vannak. Mindenesetre az elmúlt évtizedben fokozatosan túljutottunk
			azon a szinten, mely az integrációt az együttmûködés olyan minimális
			szintjének tekintette, melynek segítségével még újabb forrásokhoz
			lehetett jutni (noha ez a megközelítés továbbra sem tûnt el teljesen a gondolkodásunkból).
 
 
 II.3./2./ Kapcsolat a pedagógusképzõ
			karral.
 
 A Bölcsészettudományi Kar és a Juhász Gyula Pedagógusképzõ
			Kar kapcsolata az integráció folyamatában a nyilvánvaló párhuzamosságok
			következtében különleges természetû. Az elmúlt esztendõkben az
			érkezõ forrásoknak (valamint a külsõ és belsõ adminisztratív
			kényszereknek) is köszönhetõen megkezdõdött a képzés tartalmi
			integrációja - a BTK esetében, a dolgok természetébõl következõen
			ez elsõsorban a Juhász Gyula Tanárképzõ (immár Pedagógusképzõ)
			Karral való együttmûködés lehetõségeit és imperatívuszait
			érintette. Nagyon komoly eredménynek látom, hogy a Bölcsészettudományi
			Kar vezetése igen kemény munkával, de eredményesen gyõzte meg az egyetem vezetõ
			testületeit a tanárképzéssel kapcsolatos álláspontjának helyességérõl,
			és vette ez által sikerrel az intézményi integráció újabb lépcsõfokát.
 
 A kar - és biztos vagyok abban, hogy az egész egyetem - külsõ megjelenése szempontjából
			nagyon fontos eredménynek tartom, hogy a kar vezetése sikerrel tartotta egyben és õrizte
			meg a bölcsészkaron a tanárképzés esetében a szakmai, a tudományos
			és a továbbképzési területek felelõsségét. Ez a nagy kínokkal,
			felelõsséggel, feszültségekkel - de ha már belevágtunk - elkerülhetetlenül
			mélyreható változásokkal együtt járó folyamat azonban még
			nem ért véget: továbbfejlesztése, elismert és országszerte versenyképes
			mûködtetése a következõ évek feladata.
 
 Bizonyos vagyok nem csak abban, hogy a bölcsészkar számos területen együttmûködésre
			van ítélve a pedagógusképzõ karral, hanem abban is, hogy ez az együttmûködés
			szakmailag megalapozott, s hogy az ország legrégibb pedagógusképzõ intézményében
			felgyülemlett és széles körûen elismert tapasztalatok megõrzése és
			a leghatékonyabb szintû "valorizálása" az egész szegedi "bölcsészeti
			típusú" képzésnek az érdeke. (A következõ idõszakban
			a verseny e bölcsészeti képzések között várhatóan élesedni
			fog, amiben különösen nagy szükség lesz arra, hogy a Szegedi Tudományegyetem
			ne "belül" legyen versenyhelyzetben, hanem az országos oktatási és tudományos
			piacon pozícionálja eredményesen magát.)
 
 Meggyõzõdésem továbbá, hogy a pedagógusképzõ karral kapcsolatos
			együttmûködésben a kar eddigi vezetésének törekvései az egész
			képzés érdekében hatottak, s emellett úgy vélem, hogy a továbbiakban
			is, ahol csak lehet, az érdekeket kölcsönösen szem elõtt tartó, a legjobb megoldásokat
			keresõ, lehetõ legteljesebb nyitottság lehet a követendõ út.
 
 
 II.3./3./ Az SZTE BTK kapcsolatai az egyetem többi
			karával
 
 Az egyetem különbözõ karai között eddig is alakultak ki kapcsolatok, és
			úgy vélem, hogy a két fõbb forma, az interdiszciplináris kurzusok és
			az átoktatás illetve az áthallgatás segítségével megvalósuló
			képzések komoly fejlesztési lehetõségeket kínálnak a következõ
			esztendõkben. A Bölcsészettudományi Kar ebben a folyamatban kezdettõl fogva aktív
			szerepet játszik, "vevõként" és oktatási programok "kiajánlójaként"
			egyaránt. E tekintetben a tanárképzésben meglévõ feladatok természetesen
			különös súllyal esnek latba. A kialakult helyzet arra utal, hogy a TTIK, az ÁJTK,
			a GTK, az EüFK és a ZFK partnereként a BTK fontos szerepet játszik a karok közötti
			együttmûködésben.
 
 Tartalmilag mindenképpen úgy tûnik, hogy az interdiszciplináris kurzusok mûködtetésének
			tapasztalatai az általános integrációs folyamat egyik pozitív vonását
			jelentik, és olyan programok körül gyûltek egybe, melyek az érintett karok érdekeinek
			mentén szervezõdtek meg. Ezeknek a kapcsolatoknak az áttekintése, szorosabbra vonása
			a belsõ innováció egyik irányát adhatja. Az elõrelépéshez
			nyitottság, szakmai együttmûködés szükségeltetik, és elõbb-utóbb
			(persze inkább elõbb, mint utóbb) tisztázni kellene az átoktatási rendszer
			anyagi-pénzügyi feltételeit, aminek elmaradása ennek az ígéretes területnek
			a további fejlesztését gátolhatja.
 
 
 II./3./4./ Az SZTE BTK kapcsolatai az Egyetem Központi
			Könyvtárával
 
 A Bölcsészettudományi Kar kapcsolata a mindenkori központi könyvtárral olyan
			napi és stratégiai viszony, melyet csak tovább erõsíthetett a kar épületének
			tõszomszédságába költözött imponáló intézmény
			még erõteljesebb jelenléte, és az általa kínált kiemelkedõen
			jó szolgáltatások, melyeket - szeretnénk hinni - hogy a jelenlegi bölcsészhallgatók
			ugyanolyan intenzitással használnak, mint a korábbi idõszak bölcsészei
			tették. A bölcsészkar továbbra is a könyvtár "nagyfogyasztói"
			közé tartozik, és különösen amióta a kar oktatóinak és hallgatóinak
			közvetlen "keze ügyében" lévõ tanszéki könyvtárak -
			az oktatás számára jelentõs és igen hasznos teret felszabadítva - átkerültek
			a központi könyvtárba, a bölcsészkar "közönsége" még
			inkább rászorul a könyvtár és a könyvtárban dolgozók segítõ
			közremûködésére. A könyvtárral való folyamatos és jó
			szakmai kapcsolat fönntartása továbbra is a BTK elemi érdeke, s át kellene tekinteni
			azokat tartalékokat, és lehetõségeket, amelyek ebben az együttmûködésben
			fellelhetõk.
 
 
 III./ Az SZTE BTK helyzetét és fejlõdését
			érintõ általános tendenciák
 
 Amikor a feladatokat meg kell fogalmazni, akkor az általános mozgásokat (a hazai és
			a nemzetközi irányok tapasztalatait) valamint a helyi sajátosságokat egyaránt
			figyelembe kell venni. Ha kiindulópontként visszagondolunk arra, hogy a magyar oktatásügyrõl,
			illetve a magyar felsõoktatásról 1993-ban készített átfogó OECD-tanulmány
			milyen következtetésekre jutott, akkor - a jelenlegi helyzet fényében is - talán
			érdemes röviden utalni néhány fõbb, immár ismerõsnek tekinthetõ
			kérdésre.
 
 A tanulmány, mely elismerõleg szólt a magyar felsõoktatás minõségérõl,
			a doktori képzés színvonaláról és egyéb, az oktatás itt
			nem részletezendõ területeirõl, hiányosságként állapította
			meg, hogy alacsony a felsõoktatásban résztvevõk aránya, alapvetõen monolitikus,
			egylépcsõs, nem strukturált a felsõfokú képzés, hogy teljességgel
			hiányzik belõle a versenyképes, modern értelemben vett (vagyis a felsõoktatási
			intézményekhez kötõdõ) felsõfokú szakképzés, nem alakultak
			ki a továbbképzés, illetve az élethosszig tartó tanulás struktúrái,
			és teljességgel hiányzik a modern értelemben vett távoktatás rendszere.
 
 Ugyancsak ebben az idõszakban születtek azok a tanulmányok, melyek kiemelték, hogy a
			magyar felsõoktatás képzési programja nem vagy csak nagyon kevéssé illeszkedik
			a gazdasági környezet, a munkaerõpiac és az önkormányzati szféra igényeihez
			és elvárásaihoz. Hogy nincsenek meg a munka melletti tanulás feltételei, hogy
			a felsõfokú képzés nem eléggé gyakorlat-orientált, a szakmai továbbképzés,
			illetve az alternáló képzés rendszere továbbfejlesztésre, helyenként
			kiépítésre szorul. Emellett az európai uniós tagság perspektívájában
			meghatároztak néhány olyan területet, ahol jelentõsebb tartalmi fejlesztésre
			van szükség, mint az európai tanulmányok vagy éppen a regionális tanulmányok
			köre.
 
 Azért tartottam szükségesnek minderre utalni, mert az elmúlt idõszakban a bilaterális
			vagy multilaterális pályázatok, programok terén azok az elképzelések,
			melyek a fenti hiányosságok kiküszöbölését tûzték zászlaikra,
			kedvezõ elbírálásra számíthattak (és ezekbõl a JATE illetve
			az SZTE is profitálni tudott), s azt is tapasztalhattuk, hogy a 15 esztendõvel ezelõtt megfogalmazott
			hiányosságok jó részét ennek ellenére sem sikerült kiküszöbölni.
 
 A fenti felsorolásból ugyanakkor az is kitûnik, hogy az elmúlt 15 esztendõben
			történt ugyan ezekben a kérdésekben változás, de aligha vitatható,
			hogy a többlépcsõs képzés még csak a "próbaüzemig"
			jutott, versenyképessége nincs kipróbálva, a modern értelemben vett felsõfokú
			szakképzés területén (mely szakképzési hozzájárulást
			is biztosíthat a szervezõ intézményeknek) még van mit csinálni, hogy
			a továbbképzés lehetõségeinek áttekintésében és
			általában a felnõttképzésben és az élethosszig tartó tanulás
			területén akadnak még tartalékok, és hogy a távoktatás kifinomultabb
			rendszere nem tudott még mélyebb gyökereket verni a magyar felsõoktatási kínálatban.
 
 Mindeközben a hallgatói létszám jelentõsen növekedett, ami korábbi
			diplomák devalválódásához vezetett, és csak részben irányult
			a piacképes, új területek felé: egyszerre sikerült megállapítani,
			ha tanítani kellett, hogy a létszám túl magas, és ha a fejkvóta alapú
			finanszírozást néztük, hogy a befolyó állami támogatás túl
			alacsony. Skizofrén helyzet, különösen, ha arra gondolunk, hogy a már emlegetett felsõoktatásban
			résztvevõk lakossághoz viszonyított arányszáma változott ugyan,
			de áttörõen jobb "helyezést" az értékelõ listákon
			hazánk számára nem hozott. Amikor kísérletet tettem a konkrétabb célok
			meghatározására, a fenti, meglehetõsen sommásan megfogalmazott és korántsem
			teljességre törekvõ megállapításokat is szem elõtt tartottam.
 
 A többciklusú képzési rendszertõl általában véve azt várják,
			hogy modernizálja a felsõoktatást, ami ez esetben egyet jelent a társadalmi-gazdasági
			környezet változásaira és elvárásaira való reagálás
			képességével, a tanulmányi pályák, a képzési ciklusok egymáshoz
			való kapcsolódásával és a munka világához való közelítésével.
			Ideális esetben ez a képzési struktúra nagyobb rugalmasságot, oktatói
			és hallgatói mobilitást, változatos tanulmányi lehetõségeket,
			a teljesítmény jobb értékelését és elismerését,
			magasabb általános mûveltséget és több specializációs lehetõséget
			tételez föl. Ezekre az elvekre épül az Európai Unió új felsõoktatási
			együttmûködéssel kapcsolatos koncepciója.
 
 Mi is tapasztalhattuk, hogy az elmúlt években felgyorsult a "bolognai folyamat" néven
			ismert, az európai felsõoktatási térség kialakítását célzó
			oktatáspolitikai direktíva bevezetésének ritmusa: a 2007/2008-as tanévben karunk
			is fogadhatta az elsõ új típusú oktatásba érkezõ hallgatókat.
			Tudjuk, hogy a különbözõ országok - a szubszidiaritás elve kötelez - különbözõ
			módon viszonyultak e folyamathoz: voltak (többen), akik e kérdésben is inkább
			a fontolva haladás mellett álltak ki, és idõt (és eszközöket) láttak
			szükségesnek az eredményes megvalósításhoz, míg máshol (így
			hazánkban is) az "éltanuló" lendületével vágtak bele az átalakításba.
 
 Mindenestre ténykérdés: eljutottunk abba a fázisba, amikor a "bolognai típusú"
			többciklusú képzés (természetesen a korábbi - immár "kifutóként"
			jelölt - képzéssekkel párhuzamosan) megjelent és mûködik a karunkon,
			s ezzel - tetszik-nem tetszik - e tekintetben új idõszámítás is kezdõdött.
			Ennek az új idõszámításnak a ritmusa és feltétel-rendszere azonban
			mintha nem lenne még teljesen világos. Pedig beléptünk a felsõoktatási
			reform egy újabb, kulcsfontosságú szakaszába.
 
 Nagyon fontos eredménynek tartom, és a kar eddigi vezetésének kiemelkedõ munkáját
			dícséri, hogy a BTK az új rendszerben is megfelelõen pozicionált helyzetbõl
			indulhat. Ugyanakkor az elmúlt esztendõ felvételi eljárással kapcsolatos tapasztalatai
			arra engednek következtetni, hogy a megfelelõ pozíciókért évente újra
			meg újra meg kell küzdeni, miközben (remélhetõleg) új lehetõségek
			kínálkoznak, új konfrontációkkal is kell számolni. Jelenleg elég
			nehéz megmondani, hogy miként alakul a felsõoktatás felvételi rendszerének
			belsõ struktúrája, s nem sokkal világosabb a kép a finanszírozási
			rendszert illetõen sem.
 
 
 IV. / Lehetõségek, távlatok,
			feladatok
 
 Ma egy olyan, átfogó gazdasági, társadalmi és politikai változás-sorozat
			idõszakában vagyunk, amikor a hagyományosnak tekinthetõ egyetemi értékek
			felértékelõdnek. Tudásalapú társadalomról hallunk, de néha
			úgy érezzük, hogy az elmúlt idõszakban nem minden, a felsõoktatást
			érintõ lépés vitt ebbe az irányba minket. Meggyõzõdésem
			szerint továbbra is fontos szerep jut az egyetem, a kar által képviselt értékeknek,
			és ebben szerepet kell, hogy játsszon a felsõoktatás értékmegõrzõ
			értelemben értelmezendõ "egészséges konzervativizmusa", de olyan idõket
			élünk, amikor ezzel párhuzamosan tág teret kell engedni a felelõsségteljes
			innovációnak. Sõt, úgy vélem, hogy a bölcsészettudományi
			kar vezetésének az elkövetkezendõ idõszakban erõteljesen ösztönöznie
			kell ezt a folyamatot.
 
 Fentebb már utaltam arra, hogy a BTK egy szilárd, országosan és nemzetközileg
			is ismert és elismert egysége egyetemünknek, a magyar felsõoktatásnak. Úgy
			vélem, az elmúlt esztendõkben ténylegesen bekövetkezett egy olyan stabilizáció,
			melynek eredményei megértek arra, hogy mind az oktatás, mind a tudomány területén
			még erõteljesebben forduljon a nemzetközi terület irányába.
 
 Szeretném itt is elõre bocsátani, hogy a kar korábbi vezetõi által eddig
			elvégzett munkára a legnagyobb elismeréssel és tisztelettel tekintek. Hozzáteszem,
			hogy számomra az egyik lényeges kiindulópont, hogy az egyetem minden karának érdeke,
			hogy egy-egy kara, a saját területén a leginkább versenyképes karok közé
			tartozzék. Igen fontosnak tartom, hogy a bölcsészkar az egyetem többi karával, mindenhol,
			ahol ez lehetséges, egymás kölcsönös pozicionálásában is folyamatos
			együttmûködést alakítson ki.
 
 Oktatóinknak, kutatóinknak saját területükön számos külföldi
			intézménnyel többnyire kiváló szakmai kapcsolatuk van. Úgy vélem,
			elérkezett az idõ arra, hogy ezeket a kapcsolatokat - oktatóink és kutatóink
			tevékeny közremûködésével és segítségével - a
			Bölcsészettudományi Kar még határozottabb pozícionálása érdekében
			is mozgósítsuk. Az egyetem külügyi kapcsolatrendszere hatékonyan szolgálja
			a kar céljait. Ugyanakkor törekedni kell arra, hogy karunknak közvetlen kapcsolata is legyen a
			számunkra stratégiai fontosságú követségekkel, a kulturális, oktatási
			és tudományos szakdiplomatákkal, valamint a nemzetközi szervezetek - így mindenekelõtt
			az Európai Unió - a Budapesten megtelepedett külföldi kulturális intézetekkel,
			és a nagy külföldi és nemzetközi alapítványok magyarországi képviselõivel.
 
 Céljainkat hasonlóképpen szolgálhatja, ha összeköttetésben állunk
			a külföldi magyar kulturális intézetekkel, a világban egyre több helyen megjelenõ
			oktatási és kulturális szakdiplomatákkal, kapcsolatot tartunk az OKM nemzetközi
			területe mellett, esetenként, bizonyos konkrét szakmai ügyekben a Külügyminisztériummal
			is. (Célszerû például részt vennünk az olyan nemzetközi programokban,
			melyek már léteznek, vagy éppen most alakulnak, mint a szlovéniai euro-mediterrán
			egyetem.) Véleményem szerint a következõ idõszakban a BTK nemzetközi kapcsolatainak
			bõvítésével komoly lehetõségek nyílhatnak meg a kar oktatási
			és tudományos fejlõdésében, programok fejlesztése, új források
			keresése és bevonása terén és általában a kar helyzetbe hozása
			tekintetében.
 
 
 IV. 1./ Az oktatási terület
 
 A magyar felsõoktatásban a korábban öt éves, erõs felvételi szelekciót
			feltételezõ, majd a nyolc féléves, kapukat már létszám tekintetében
			jóval tágabbra nyitó képzések valójában mesterképzésként
			mûködtek, és (joggal) az elitképzés kategóriájába tartoztak.
			A korábbi képzésnek ezt a jellegét a tömeges képzésre való
			átállás tartalmában fokozatosan módosította, egyszerûen azzal,
			hogy az elitképzés struktúráiba tömegképzési létszámot
			engedett be. Az új, több ciklusú képzés erre a problémára is megoldást
			kíván találni. Ha jól csináljuk, úgy vélem, ez nem reménytelen
			vállalkozás.
 
 Ugyanakkor természetes, de nem árt mégis hangsúlyozni, hogy a korábbi egységes
			elitképzés elsõ három esztendeje nem azonos az új, 3 éves képzési
			forma követelményeivel és igényeivel: ez egy más típusú, másféle
			kompetenciákat adó oktatás, melynek az elitképzés része a mester-szintre,
			majd pedig a doktori szintre jutók esetében fog csak megvalósulni. Az is nyilvánvaló,
			hogy e tekintetben a képzési szerkezet változását belsõ tartalmi innováció
			kell, hogy kísérje. Meg kell találni, és át kell tudni adni - és ez természetesen
			a szakok gazdáinak a feladata - azt a konvertálható tudást, mely az elsõ ciklus
			befejezését követõen is hasznos lehet a hallgatónak, akár mester szinten
			folytatja, akár más irányba fordul a megszerzett elsõ ciklusú diplomájával.
 
 Az általános folyamatokra fentebb utaltam. Az alábbiakban néhány különös
			fontosságú területtel kapcsolatban szeretném kifejteni a véleményemet.
 
 IV.1./1./ A többszintû képzés
			mûködtetésével kapcsolatos teendõk
 
 A./ Az elsõ ciklus (BA). Mindössze egy esztendõ tapasztalata áll mögöttünk
			a beiskolázás terén. A következõ idõszakban a bölcsészettudományi
			karok számára is az országos szintû "helyzetbe kerülés" lesz az
			egyik legfontosabb feladat. Az egyetemi elsõ ciklus (BA) képzéseinek elhelyezése és
			beindítása 2007-ben megtörtént. Ezzel együtt nyilvánvaló, hogy a folyamat
			minden évben újra kezdõdik, és az intézmények nem (így a szegedi
			bölcsészkar sem) lehetnek biztosak abban, hogy az esetleges kedvezõ, vagy éppen elfogadható
			jelentkezési automatizmusok évente érvényesülni fognak-e az elsõ ciklusra
			jelentkezõk esetében, vagy jelentõs visszaesések várhatók. Ez utóbbi
			sem kizárt, s a szegedi bölcsészkarnak minden tõle telhetõt meg kell tennie a
			kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében. Ez a kínálat fenntartása
			és ahol lehet, annak növelése irányában teendõ folyamatos lépéseket
			tételez föl, mely a képzési lehetõségek gazdagságát és
			a minõséget egyaránt szem elõtt tartva arra ösztönzi a középfokú
			oktatásból kilépõ, felsõoktatásba készülõ hallgatókat,
			hogy érdeklõdésük az SZTE Bölcsészettudományi Kara által javasolt
			szakok irányába forduljon.
 
 Az elsõ ciklus tekintetében tehát a következõ esztendõkben folyamatos -
			és reméljük világos feltételekkel körülhatárolt és korrekt
			- rivalizálásra lehet számítani elsõsorban a hasonló területeken
			mûködõ hazai felsõoktatási intézményekkel. Talán nem tévedek
			nagyot, ha úgy vélem, hogy a szakok indításánál felsõoktatás-diplomáciai
			erõfeszítésekre, szívós tárgyalásokra és az OKM-mel való
			egyeztetésekre kell felkészülnünk.
 
 Annyi máris egyértelmû, hogy ha a mesterképzési szintre várhatóan
			a hallgatóknak mintegy 30 %-a lép be (a költségtérítéses belépõk
			köre jelenleg elég nehezen kiszámítható), akkor gondolkodnunk kell azon, hogy
			az elsõ ciklus diplomáját megszerzõ, de a mesterképzésbõl kimaradó
			hallgatók számára milyen lehetõségek kínálkoznak. (Nyugat-európai
			tapasztalatok azt mutatják, hogy BA szintû diplomával ott lehet elhelyezkedni, ahol korábban
			az érettségivel lehetett. Ezért gyakori változat, hogy a hallgatók párhuzamosan
			két BA-programban vesznek részt, illetve az is, hogy a BA mellett valamilyen gyakorlat-orientált
			- OKJ-s - felsõfokú szakképzés irányában tájékozódnak.)
			Fel kell mérni annak lehetõségét, hogy ezeknek a hallgatóknak a számára
			tud-e, és ha igen, milyen alternatívákat kínálhat a bölcsészkari
			modernizáció. A magam részérõl nem tartom kizártnak, hogy a fejlesztés
			irányait tekintve, a nyugat-európai tapasztalatok e kérdésben is hasznosíthatóak
			lehetnek számunkra.
 
 B./ A mesterképzés szintje. Nyilvánvaló, hogy a következõ évek nagyon
			komoly kihívása a mesterképzések akkreditációja illetve beindítása
			lesz. E téren a magyar felsõoktatásra, különös tekintettel a bölcsészettudományi
			karokra, igen mozgalmas idõszak vár. Fel kell készülni arra is, hogy a folyamatokat befolyásoló,
			de legalábbis orientáló felsõoktatás-politikával találkozunk,
			és arra is, hogy a felsõoktatás-politika ezekbe a folyamatokba közvetlenül kevésbé
			avatkozik be.
 
 Köztudott, hogy a magyar felsõoktatás szerkezete túlságosan bonyolult, és
			a felsõoktatási intézmények száma (relatív aránya) a lakosság
			létszámához képest meglehetõsen (mondhatni pazarlóan) magas. Egy adott
			felsõoktatási intézmény tekintélyét, stabilitását, hitelességét
			a karon akkreditált mesterképzések és doktoriskolák határozzák
			meg. Feltehetõen szembe kell majd néznünk olyan törekvésekkel, melyek a mesterszakon
			való képzés lehetõségét szûkíteni igyekeznek, és
			csupán egy-két intézményre kívánják alapozni, következésképp
			máshol elsorvasztani.
 
 A szegedi bölcsészkarnak és vezetésének mindent meg kell tennie annak érdekében,
			hogy minél több területen a képzés teljes spektruma alakulhasson ki, melynek eredményeképp
			fel kell tudni kínálni a tanulmányaikat Szegeden megkezdett hallgatók számára
			azt a lehetõséget, hogy az egymásra logikusan épülõ képzési
			szakaszokon szakmai és "adminisztratív" törés nélkül végig
			tudjanak menni. Másrészt olyan szakmai - képzési alternatívát (minõségi
			programot, különleges tudást, kibontakozási-továbbfejlõdési lehetõséget)
			kell kínálnia, mely az elsõ ciklust más intézményben elvégzett
			hallgatók számára a szegedi mesterképzéseket vonzóvá teszi.
 
 Ennek érdekében mindenekelõtt el kell érni, hogy minden olyan képzés,
			melynek ellátására karunkon lehetõség mutatkozik, az SZTE BTK-n elérhetõ
			- tehát akkreditált - legyen. Az akkreditációs eljárások döntõ
			részben megindultak, és van, ahol befejezõdtek, máshol még folyamatban vannak.
			A nagy szakok mesterképzési programjai relatív biztonságban vannak. Itt különös
			figyelmet érdemelnek azok a szakok, amelyek jelenleg mester szinten kevés hallgatóra számítanak,
			ezért csábítónak tûnik az a megoldás, hogy képzésüket
			egy-két intézménybe koncentrálják. (Ilyen veszély több területen
			is fenyegethet, még ott is - pl. a szláv nyelvek, vagy a neolatin nyelvek esetében -, ahol
			karunk nagy hagyományokkal és kiváló oktatási és kutatási kapacitással
			rendelkezik.) Úgy vélem, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a szegedi bölcsészkaron
			ezeknek a szakoknak az oktatása a teljes spektrumban és versenyképes módon megmaradjon.
 
 C./ A doktori képzés. A kar öt doktoriskolája igen magas színvonalú munkát
			végez, és nyilvánvaló, hogy csakis a doktori képzés teszi teljessé
			azt a felsõoktatási kínálatot, melyet egy színvonalas felsõoktatási
			intézménynek nyújtania kell. A doktori képzés tudományos nívója
			elismert, a doktoranduszok a megfelelõ ritmusban jutnak el a disszertáció megvédéséig.
			Célszerûnek látszik azonban itt is az eddigi tapasztalatok összegzése, és
			szükség esetén lépéseket kellene tenni a nehézségek kiküszöbölésére.
			Ezek közül talán a legfontosabb, hogy az elhelyezkedési lehetõségek beszûkültek,
			és nehéz - mondhatni egyre nehezebb - olyan irányokat találni, ahol a sikeresen elvégzett
			munka és a doktori disszertáció eredményei valorizálódhatnak.
 
 Bizonyos területeken bevált gyakorlat, s talán a szegedi bölcsészkaron is (természetesen,
			ez a témáktól is függ) megfontolandó a társirányítású
			(azaz a kettõs, egy külföldi doktor iskolával illetve témavezetõvel közös
			irányítású) doktori programok vállalása illetve bátorítása.
 
 Ismereteim szerint egyre több a "pályaelhagyó" PhD doktor, s úgy vélem,
			mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az arra érdemes ifjú kutatók továbbra
			is kapcsolódni tudjanak ahhoz a tudományos közeghez, ahol munkájukat eddig végezték.
			Ebben a karnak is megvannak a maga feladatai, melyeket az eddigi dékáni vezetés is, kapcsolatrendszere
			és anyagi lehetõségei mértékében, igyekezett felvállalni. Ennek
			a hozzáállásnak a következetes folytatását a magam részérõl
			is fontos feladatnak tekintem.
 
 IV.1./2./ A BTK és a tanárképzés
			kérdése
 
 A tanárképzéssel kapcsolatos problémákra már más helyen is utaltam,
			s azért tartom szükségesnek, hogy ismét szó essék róla, mert hangsúlyozni
			szeretném, hogy nézetem szerint a tanárképzést a Bölcsészettudományi
			Kar következõ vezetésének is stratégiai fontosságú területként
			kell kezelnie. Az elmúlt esztendõkben kialakult szerkezet e téren biztosítja a tudományos,
			az oktatási és a képzési terület teljes vertikumának mûködését,
			mely stabilizálja a hozzá kapcsolódó szakok helyzetét, és melynek segítségével
			Bölcsészettudományi Kar az egyetem többi karának az egyik legfontosabb szolgáltató
			egységévé válik.
 
 IV.1./3./ Új formák keresése
			az oktatásban
 
 A meglévõ, továbbra is magas színvonalúnak remélt, jó értelemben
			vett "tradicionális" , szilárd tudományos alapokra épülõ hagyományos
			oktatás lehetõségét adottnak vesszük, amibõl természetesen az is
			következik, hogy annak fenntartása, feltételeinek biztosítása a kar vezetésének
			alap feladatai közé tartozik, és - a fentiekben már esett szó róla - ezek
			a BA, majd mester szintû programok karunk oktatási tevékenységének gerincét
			alkotják.
 
 Ugyanakkor mindenki számára világos, hogy napjaink tudáspiaca" mind gyakrabban
			érdeklõdik olyan képzések iránt, melyek tartalmilag átlépik a
			"klasszikus" kereteket, és több kar, esetleg több intézet vagy épen intézmény
			összefogásának eredményeképp jönnek létre, illetve lesznek akkreditálhatók.
 
 Amennyire a Bölcsészettudományi Karhoz tartozó területeken lehet, szem elõtt
			kell tartanunk azt is, hogy a gazdasági környezet, a város, a régió milyen típusú
			képzések illetve szakemberek iránt mutat érdeklõdést, mi az, aminek segítségével
			közvetlenebbé és élõbbé tehetnénk a munkaerõpiaccal való
			kapcsolatunkat. Tudjuk, e téren a felsõoktatás sajátos helyzetben van: a különbözõ
			szakok iránt a közelmúltban megnõtt, és folyamatosan magas szinten tapasztalható
			kereslet igen gyakran nincs közvetlen összefüggésben a munkaerõ-piaci igényekkel,
			és számos "divat-szakon" is túlképzés mutatkozik.  Végig kell
			gondolnunk, hogy a következõ idõszakban a szegedi bölcsészkar milyen stratégiát
			válasszon a képzési formákat, illetve a szakokat érintõ oktatási
			innováció területén.
 Úgy vélem, hogy meg kell próbálnunk tudatosan alkalmazkodni a külsõ kihívásokhoz,
			amely ugyanakkor nem jelentheti a múló divat irányában való kritikátlan
			elmozdulást és a kar eddigi munkájával összeforrt minõség feladását.
 
 A/ A képzési kínálat gyarapodása belsõ források segítségével.
			 A BTK-n eddig is beindultak és kézzel fogható eredményekhez vezettek olyan folyamatok,
			melyek a kar képzési kínálatának gazdagodását eredményezték,
			és olyan új szakok létrehozásához vezettek, melyek iránt az oktatási
			piacon és munkaerõpiacon egyaránt mutatkozott érdeklõdés. Több évtizedes
			hagyományokról van itt szó, hiszen gyakran ízben láthattuk, hogy az adott szak
			belsõ szakmai logikájából organikusan fejlõdött ki egy-egy új terület,
			mint amilyen volt (csak a példának okáért említem és nem a teljesség
			igényével azt a folyamatot, amelynek eredményeképp a latin-amerikai tanulmányokból
			miként "nõtt ki" a hispanisztika, vagy a kortárs történeti programból
			éppen az európai tanulmányok szakirány). De ugyanezt tapasztalhattuk a késõbbiekben
			a magyar nyelvi és irodalmi intézet keretében kialakuló (és egyben a Budapesti
			Média Intézettel való együttmûködése következtében speciális
			struktúrát kiépítõ) média-szakkal, vagy éppen születésekor
			az Angol-Amerikai Intézethez kötõdõ hungarológiai szakirányultság
			esetében. A karon belüli - különbözõ intézetek és tanszékek
			közötti - együttmûködésben rejlõ erõk mobilizálásával
			ugyancsak új képzési programok alakíthatók ki.  Az ilyen irányú
			innovációt a kar vezetésének célszerû a továbbiakban is bátorítani.
 
 B./ A képzési kínálat növelése az SZTE Karai közötti együttmûködéssel.
			Úgy vélem, hogy az interdiszciplináris szakok kidolgozása és beindítása
			az új egyetemi szerkezet által kínált egyik fontos lehetõség az új
			oktatási programok beindítására. Egyetemünk különbözõ karain
			egymást kiegészítõ kompetenciák vannak, és bizonyos esetekben ezek az
			interdiszciplináris szakok az oktatási piac és a munkaerõpiac érdeklõdésével
			is találkoznak. Ilyen programok ma is vannak, a legnagyobb sikert talán az Európai Tanulmányok
			- korábban a bölcsészkarhoz kötõdõ, ám végül is a megfelelõ
			feltételek biztosítását vállaló jogi karon kibontakozó - programja
			aratta. Túl azon a szolgáltatáson, amelyet a BTK a tanárképzés terén
			a többi kar számára nyújt, és nyújtani fog, komoly tartalékokat
			látok az interdiszciplináris szakok beindításában, illetve mûködtetésében
			az AJTK-val, a TTIK-val és a GTK-val is. Tudatosan szeretném keresni annak lehetõségét,
			hogy ilyen típusú szakok megjelenhessenek a kar képzési kínálatában.
			Nyilvánvaló, hogy ennek szakmai, szerkezeti és pénzügyi feltételei vannak,
			melyeknek tisztázása azonban mindenképpen megéri azt, hogy újabb perspektívák
			nyíljanak az együttmûködés irányába.
 
 C./ A képzési kínálat növelése a felsõfokú szakképzés
			irányában. A többciklusú képzés bevezetése számos területen
			jelent a felsõoktatás, és a benne forgolódó hallgatók számára
			újabb kihívásokat. Az alapvetõen elmélet orientált három ciklus
			az egyetemi képzésben különösen bizonytalanná teheti az elsõ szakaszt
			(BA) sikerrel elvégzõ, de a második ciklusba be nem jutó hallgatók munkaerõ
			piaci lehetõségeit.  A BA esetleges duplázására való törekvés
			mellett elõtérbe kerülhet az olyan felsõfok szakképzési programok irányába
			történõ elmozdulás, mely gyakorlat-orientált jelegû, és természetébõl
			következõen az egyetemi elsõ ciklusnál sokkal inkább a munkaerõ piac igényeit
			szem elõtt tartó képzési forma. A felsõfokú szakképzés
			(un. OKJ-s képzés) bevezetésére a 90-es évek második felében a
			JATE részvételével is történtek kísérletek, melyek nem múltak
			el nyomtalanul. Bizonyos vagyok abban - a nemzetközi tapasztalatok is ezt igazolják - hogy az egyetemekre
			települõ (azok szakmai védõernyõje, tekintélye alatt fejlõdõ
			és minõségelvû megközelítését elfogadó) felsõfokú
			szakképzéseknek a továbbiakban is van létjogosultsága, és a terület
			fejlesztése mindenképpen tanulmányozandó. A felsõfokú szakképzések
			indítása emellett lehetõséget kínál plusz források (szakképzési
			hozzájárulás) bevonására, és - a közhiedelemmel ellentétben
			- bölcsészeti területen is számos kifutási lehetõséget biztosíthat.
			A szegedi bölcsészkarra érkezõ hallgatók számára mindenképp
			bõvítheti a választási lehetõségeket. Felsõfokú szakképzési
			programok emellett indulhatnak karok közötti interdiszciplináris megközelítésben
			és nemzetközi kooperációban is.
 
 D./ A képzési kínálat növelése a gyakorlatorientált képzések
			irányában. A magyar felsõoktatásból a bölcsészeti területen
			szinte teljesen hiányoznak a gyakorlat-orientált mester szintû, vagy éppen posztgraduális
			programok, melyekre meggyõzõdésem szerint nagy szükség lenne, és amelyek
			nagymértékben segíthetnék az oktatás, a munkaerõpiac illetve a gazdasági
			környezet fokozottabb kapcsolatát. Abban az esetben, ha ez a képzési forma a magyar rendszerbõl
			hiányzik (addig is, amíg esetleg lesz) az intézménynek megvan a lehetõsége
			arra, hogy nemzetközi kapcsolatrendszere segítségével, annak programját adoptálva
			és adaptálva ilyen képzéseket felvegyen a kínálatai közé.
			Az ilyen képzés, az eddig kialakult gyakorlat szerint lehet idegen nyelvû, kétnyelvû
			és magyar nyelvû. Úgy vélem, e területen is fel kell mérni a lehetõségeket,
			és meg kell fontolni, hogy a bölcsészkar esetleg  vállalkozik-e ilyen szakok indítására.
 
 E./ A képzési kínálat növelése a programok erõteljesebb nemzetközi
			kooperációja útján.
 A hazai és nemzetközi tapasztalatok egyaránt azt mutatják, hogy a különbözõ
			országokban lévõ, egymással kapcsolatban lévõ felsõoktatási
			intézmények törekszenek arra, hogy képzésüket - és ezzel diplomájukat
			- harmonizálják, hogy lehetõvé tegyék az intézményeik közötti
			irányított hallgatói mobilitást, s hogy ennek eredményeképp közös
			diplomát adjanak ki. Ez a változat immár Magyarországon is mind elterjedtebb gyakorlat
			(pl. a tolmácsképzések, nemzetközi tanulmányok területén). Érdemes
			lenne áttekinteni, és megfontolni, hogy ott, ahol már színvonalas szegedi képzés
			van, milyen módon lehet (és érdemes-e) "internacionálissá" tenni,
			illetve, hogy milyen új, eleve nemzetközi együttmûködésben, kettõs (vagy
			ha úgy tetszik társult" diplomák elõkészítésébe érdemes
			belekezdeni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezeken a területeken az ilyen kettõs hitelesítésû
			(tehát honosításra nem szoruló) diplomák (és szakok) iránti érdeklõdés
			jelentõs.
 
 F./ A képzési kínálat további gazdagítása és a hallgatói
			mobilitás.  Egy adott képzés vonzerejét a hallgatók számára jelentõsen
			növeli, ha a hallgatói mobilitásra nagyobb lehetõséget kínál. Az
			egyetemen és karunkon mûködõ Erasmus-programok és az intézmények
			közötti együttmûködések minderre kitûnõ lehetõségeket
			nyújtanak, ugyanakkor fontosnak tartom, hogy ezt a kínálatot még hatékonyabban
			állíthassuk a karunkon folyó képzések szolgálatába.
 
 G./ A képzési kínálat növelése a nyelvtanulási lehetõségek
			támogatásával.  Az új képzési szerkezet, mivel automatikusan nem jelenik
			meg benne az idegen nyelv (vagy egy újabb idegen nyelv) tanulásának igénye, a hallgatók
			egy részénél azt eredményezheti, hogy szerény nyelvtudással érnek
			el az elsõ, vagy a második ciklusú diploma megszerzésének küszöbére.
			Az elmúlt idõszakban rendre azt tapasztaljuk, hogy a nem szakos hallgatók aktív nyelvtudása
			gyakran akadálya (vagy elõbb-utóbb akadályává válik) a szakmai
			kibontakozásnak. A BTK már eddig is a nyelvórákat kredit-pontokkal elismerõ
			és az Idegennyelvi Kommunikációs Intézet közremûködésével
			a hallgatói számára nyelvórákat biztosító egységek közé
			tartozott. Úgy vélem, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy hallgatóink
			nyelvtanulási lehetõségei - és effektív nyelvismerete javuljon.
 
 A fenti elképzelések természetesen csak a gondolkodás fõ irányait határozzák
			meg, és külön-külön is tovább finomítandók. Meggyõzõdésem,
			hogy az új szakok, illetve az új formák keresése és bölcsészkari
			adaptálása nagy mértékben növelheti a szegedi Bölcsészettudományi
			Kar vonzerejét.
 
 
 IV.2./ A tudományos terület, kutatás
 
 IV.2./1./ A kari tudományos tevékenység
			lehetõségei és néhány jellemzõje
 
 Aligha mondok újdonságot azzal, ha bevezetõként kijelentem, hogy az SZTE BTK, szakterületén
			a magyar tudományos élet egyik meghatározó intézménye. Egy bölcsészkari
			vezetõi koncepció összeállításakor nem hiányozhat a karon folyó
			tudományos tevékenység fontosságára való utalás, még akkor
			sem, ha alapigazságok hangsúlyozásának tûnik, amit ezzel kapcsolatban mondanunk
			kell. Szólni kell róla azért is, mert a mûvelõdéspolitika - és
			általában véve a politika - elõszeretettel hivatkozik a tudomány fontosságára,
			beszél "tudás alapú társadalomról", "tudásiparról"
			a tudományos mûhelyek kiemelkedõ jelentõségérõl. Anélkül,
			hogy a döntéshozók jó szándékát kétségbe vonnánk,
			el kell itt mondanunk, hogy eközben a tudomány támogatására a nemzeti összjövedelemnek
			elenyészõ százaléka jut, és gyakran igen nagy nehézségekbe ütközik
			a tudományok színvonalas mûveléséhez szükséges feltételek
			megteremtése.
 
 Az európai uniós csatlakozásunkat követõen különösen gyakran találkoztunk
			azzal a retorikával, mely a tudományos területre is új források bevonásának
			lehetõségével kecsegtetett. Ma már tudjuk, hogy ha ez meg is történik,
			alapvetõen nem a társadalomtudományok forrásait fogja jelentõsen növelni,
			hanem - talán alapvetõen érthetõ módon - a gazdasággal, az iparral legszorosabb
			és legközvetlenebb kapcsolatban lévõ területekre érkezik. A bölcsészettudományi
			karokhoz kötõdõ szakterületek mûvelése - tetszik - nem tetszik - alapvetõen
			az állam feladata kell, hogy maradjon a külsõ (gazdaságból, szponzorációból
			érkezõ) források bevonásának lehetõsége korlátozott. Korlátozott,
			de nem teljesen lehetetlen. Megválasztásom esetén kísérletet tennék arra,
			hogy ennek lehetõségét is fölmérjük.
 
 Továbbra is számítani lehet viszont, és kell is, a tudományos kutatásra
			elkülönített állami forrásokra (OTKA, FKFP, Pro Renovanda, stb.) melyeknek megszerzésében
			a kar kutató oktatói eddig is jeleskedtek. Ugyancsak fontos lehetõség a nemzetközi
			kutatási programokba való bekapcsolódás, valamint az, hogy a különbözõ
			tudományos kutatói ösztöndíjak tekintetében a kar jól szerepeljen.
			A K+F lehetõségek kihasználása a tudományos mûhelyek - tehát az
			egész kar - elemi érdeke.
 
 Egy dékáni vezetésnek a kar tudományos életének tartalmi mûködésébe
			szakmai szempontból természetesen nincs beleszólása. Van azonban feladata abban, hogy
			megpróbálja tudományos kutatóit a saját lehetõségeivel és
			eszközeivel még inkább "helyzetbe hozni", van szerepe abban, hogy segítse a
			tudományos publikációs tevékenységet, a szakmai tudományos utakat, a
			konferenciák szervezését, és õrködjön azon is, hogy a karhoz kötõdõ
			tehetséges fiatalok számára - lehetõségei szabta korlátok között
			- munkájuk végzéséhez támogatást nyújtson. A kar vezetése
			eddig is ezt tette, és meggyõzõdésem, hogy ezzel a gyakorlattal a továbbiakban
			sem szabad szakítani, mint ahogy megtartani célszerû a jelenlegi dékáni vezetés
			olyan, a kari tudományos életet fókuszba állító kezdeményezéseit
			is, mint amilyen a kari "Tudomány napja" program.
 
 IV.2./2./ A kari tudományos diákköri
			tevékenység
 
 Noha úgy vélem, hogy a kari diákköri munka a hallgatói élet egyik legfontosabb
			területe, hagyományai és a Bölcsészettudományi Karra e területen váró
			külön feladatok miatt célszerûnek látom itt említeni. A folyamatos és
			következetes tehetséggondozó tevékenység a bölcsészkar egyik legfontosabb,
			hagyományosan jól mûködõ területe.
 A következõ OTDK bölcsész szekcióját - mint ismeretes - az SZTE BTK rendezi.
			Olyan lehetõség és seregszemle ez, melynek során nem csak a diákköri dolgozatok,
			szerzõik és irányítóik kerülnek reflektorfénybe, hanem a kar tudományossága,
			tudományszervezési potenciálja is. A program sikere egyben a kar és az egyetem hírnevének
			öregbítését is hozhatja, miközben új lendületet adhat a diákköri
			mozgalomnak.
 A kari vezetésnek azonban ettõl a kiemelkedõ lehetõségtõl függetlenül
			is mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a diákköri munka színvonala hosszabb
			távon is szilárd maradjon és meglegyenek a fejlesztés lehetõségei.
 
 
 IV.3./  A humán erõforrásokkal
			való gazdálkodás
 
 IV.3./1./ A kar oktató és kutató
			munkatársai.
 
 A Bölcsészettudományi Kar oktatóival és kutatóival kapcsolatban elmondható,
			hogy többségükben a munkájukat magas szinten végzõ, magasan kvalifikált
			szakemberekrõl van szó, akik az oktatásban és kutatásban egyaránt helytállnak,
			s akiknek szakmai tevékenységét országos szinten és nemzetközi területen
			is többnyire magasan jegyzik. Világos, hogy az a bizonyos "tudás alapú társadalom",
			amelyrõl annyi szó esik (noha gyakran úgy érezzük, hogy az intézkedések
			mintha nem mindig abba az irányba mutatnának), nem létezhet az universitas-t alkotó
			színvonalas oktatói gárda nélkül. Az elmúlt években elõrelépés
			történt abban, hogy karunk oktatói közül többen szereztek PhD és akadémiai
			doktori fokozatot, és növekedett a habilitáltak aránya is. Hangsúlyoznunk kell,
			hogy a kar habilitált és nagydoktor tudósi közössége igazán akkor
			jelent komoly támogatást az intézmény számára, ha tudományos tevékenysége
			iskolateremtéssel, nemzetközi szakmai együttmûködéssel és az azokból
			következõ kiemelt lehetõségekkel, valamint pályázatok elnyerésével
			jár. Vagyis akkor, ha a kar tudósai egyben olyan személyiségek is, akik "fazont
			adnak" a karon folyó oktató- és kutatómunkának.
 
 Több vezetõ oktatónk ment illetve készül nyugdíjba, és egy felelõsségteljes
			dékáni vezetésnek minden lehetséges eszközt meg kell ragadnia annak érdekében,
			hogy tapasztalatuk, tudásuk ne vesszen el a kar számára, hanem továbbra is érvényesülhessen.
			Ugyanakkor emberileg pótolhatatlan és szakmai szempontból is igen nagy veszteségeket
			jelentett számunkra és a kar számára is, hogy a sajnálatos elhalálozások
			miatt az elmúlt idõszakban kiváló oktatók távoztak körünkbõl.
			A kar színvonalas mûködtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlen
			az akadémiai doktorátussal, illetve a habilitációval rendelkezõ oktatók
			számának a növelése. Egy felelõs kari vezetésnek meg kell tennie mindent
			annak érdekében, hogy saját oktatóink mihamarabb átlépjék ezt
			a küszöböt, és szükség szerint gondoskodnia kell arról is, hogy magasan
			kvalifikált szakembereket hozzon a karra. A humán erõforrás gazdálkodásnak
			része az is, hogy ha a kar vezetése a következõ esztendõkre elõretekintve
			anticipál és koncepciózusan igyekszik tervezni, áttekintve a kar életében
			elkerülhetetlenül bekövetkezõ változásokat.
 
 Noha tudományos mûhely és iskola nincs akadémiai doktor professzor nélkül,
			azt sem szabad elfelednünk, hogy a munkáját lelkiismeretesen végzõ, megbízható
			és törekvõ, tekintélyes középgeneráció és tehetséges
			fiatal oktató és kutató nélkül sincs. A karnak létfontosságú,
			hogy e három, egymást kiegészítõ kategória minél nagyobb biztonságban
			mûködjön együtt, és hogy kreativitásukhoz, egyéni elõmenetelükhöz
			minden lehetséges segítséget megadjon.
 
 IV.3./2./ A kar nem oktató és kutató
			munkatársai
 
 A kar mûködtetésében kulcsszerepet játszó kollégákra az elmúlt
			idõszakban igen nagy terhek hárultak. Egy felsõoktatási reform véghezvitele
			és helyi adaptálása az adminisztráció számára mindig nagy lelkiismeretességet
			követelõ, emberpróbáló feladat. (És még hol van a reform-folyamat
			vége?) Ezt a munkát - mely gyakran nem látványos, és igazán akkor vétetik
			csak észre, ha nincs elvégezve - a BTK hivatalai (mindenekelõtt a Dékáni Hivatal
			és a Tanulmányi Osztály), valamint a kari oktatást segítõ speciális
			egységek megbízhatóan és színvonalasan látják el.
 
 A mindenkori dékáni vezetésnek tudnia kell, hogy "üzembiztos" és képzett
			(sõt, mind több specializáltságot, szakértelmet és tapasztalatot ötvözni
			képes) adminisztráció nélkül egy ekkora intézmény színvonalasan
			nem mûködtethetõ. Oda kell tehát figyelnie arra, hogy a kiemelkedõ szintû
			munkavégzés feltételei az adminisztráció számára is biztosítottak
			legyenek.
 
 IV.3./3./ A bölcsészkaron tanuló
			hallgatók
 
 Hallgatóink, akiknek létszáma immár megközelíti a 6 ezret (és sajnos
			valamelyest csökkenõ tendenciát mutat), többnyire nem szoktak a kar "humán
			erõforrásai" között szerepelni, s ha most itt ebben az összefüggésben
			is esik szó róluk, az annak is köszönhetõ, hogy mind gyakrabban kerülünk
			szembe azzal a kihívással, hogy a karunkra jelentkezõ hallgatókat a kar felé,
			majd a magasabb kari képzési formák, vagy éppen a tudományos terület irányában
			orientálnunk kell, a hallgatói létszámot pedig (a külsõ feltételek
			állandó módosulása ellenére, vagy éppen részben azért)
			tervezni próbáljuk. A hallgató a felsõoktatás "állandó változója",
			és aligha kétséges, hogy a felsõoktatás nemes missziójának legfontosabb
			tárgya. Az elmúlt idõszakban a hallgatói létszám megtartásával,
			illetve növelésével kapcsolatban számos (nem mindig megalapozott) elképzelés
			látott napvilágot.
 
 Ha elfogadjuk (és minden ellenkezõ híresztelés ellenére, úgy érzem,
			el kell fogadnunk) kiindulópontként azt, hogy a jelenlegi (és a jövõ) magyar felsõoktatásának
			a merítési bázisa döntõen továbbra is a magyar középfokú
			oktatásból kerülhet ki, akkor a helyzet korántsem megnyugtató. Tudjuk, hogy az
			idén a középfokú oktatásba kerülõk és a felsõoktatási
			intézményekbe jelentkezõk létszáma között egyre csökken a különbség.
			Ez középtávon a felsõoktatásba érkezõk számának prognosztizálható
			esésével is együtt jár. Ennek tudatában is, úgy vélem, hogy a magyar
			felsõoktatás legfontosabb bázisa továbbra is a magyar középfokú
			oktatás marad. Ha verseny lesz a hallgatókért (és ez valószínûsíthetõ),
			akkor az mindenekelõtt a hasonló profilú magyar felsõoktatási intézmények
			között - a mi esetünkben a bölcsészettudományi karok és a hasonló
			területen programokat ajánló más intézmények között - prognosztizálható.
 
 Mindez talán evidenciának tûnhet, de említése azért nem haszontalan, mert
			számos "délibábos" elképzelés látott a közelmúltban
			napvilágot arról, hogy milyen számban érkezhetnek külföldi, térítéses
			képzésben részt vevõ hallgatók a magyar felsõoktatási intézményekbe.
			(Érkeztek, érkeznek és valószínûleg nagyobb számban érkezni
			is fognak, de felelõtlenség lenne azzal számolni, hogy - különösen egy bölcsészettudományi
			kar esetében - a teljes létszámhoz képest komoly tömegekre, és a kar költségvetését
			megváltó bevételre lehessen gondolni.). A fentiek értelmében, ebben a helyzetben
			is természetesen többféle megoldást célszerû tanulmányozni.
 
 a./ Mindenekelõtt tehát vonzó és versenyképes kínálattal kell
			Szegedre csábítani a bölcsészetek iránt érdeklõdõ, magyar
			középiskolát végzett jelölteket. Nagyon fontosnak tartom, hogy errõl a kínálatról
			idejekorán és széleskörûen tájékoztatást kell adni. Meggyõzõdésem,
			hogy a magyar felsõoktatás-politika célja és érdeke nem az, hogy a tehetséges
			magyar fiatalok jelentõs csoportjai tanulmányaikat ne itthon, hanem külföldön kezdjék
			el.
 
 b./ A vonzó és versenyképes oktatás természetesen feltételezi, hogy az
			adott intézmény - az elsõ és mesterképzési szinten - külföldi
			diákokat fogad. Mindent meg kell tehát tennünk annak érdekében, hogy a BTK által
			ajánlott képzések úgy épüljenek föl (pl. idegen nyelvû konzultációk
			biztosításával, magyar nyelvoktatással, illetve idegen nyelvû magyarságtudományi
			oktatás lehetõségének felajánlásával), hogy idegen nyelven is
			"eladhatók legyenek". Ebbe beletartozik az is, hogy a bölcsészkar bizonyos kurzusokat
			más nyelveken (angolul, németül, franciául, olaszul, spanyolul, olaszul - és igény
			és lehetõség szerint más idegen nyelven) hirdessen meg. Afelõl azonban nincsenek
			kétségeim, hogy az idegennyelvû (elsõsorban angol és német) képzések
			elsõsorban a természet-, a mûszaki- és az orvostudományok területén
			indulnak jelentõs eséllyel.
 
 c./ Valószínûleg nem jelent komoly létszámnövekedést, de kezdeményezni
			célszerû, hogy a Magyarországon mûködõ külföldi irányítás
			alatt álló középfokú intézmények (pl. francia gimnázium,
			német gimnázium) vagy a nemzetközi érettségit adó intézmények
			érettségi vizsgáit egyetemünk ismerje el emelt szintû érettséginek.
 
 d./ Mindemellett a Bölcsészettudományi Karnak készen kell állnia arra, hogy alkalmanként,
			kurzus-szerûen különbözõ külföldi csoportok számára oktatást
			szervezzen, valamint arra is, hogy a nemzetközi mobilitási programokban minél több külföldi
			diákot fogadjon. (E területen a BTK-nak több évtizedes tapasztalatai vannak.)
 
 e./ Ha a magyar középfokú oktatás fentebb említett szûkülõ utánpótlás-forrásait
			nézzük, akkor egyértelmû, hogy a felsõoktatásnak más irányokban
			is nyitnia kell: ilyen lehetséges irányokat jelenthetnek a felnõttoktatás, az élethosszig
			tartó tanulás, a szakképzés és a továbbképzés területei.
			Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a már diplomával rendelkezõ
			volt diákjaink visszatérjenek karunkra, illetve, hogy olyan programot kínáljunk, hogy
			a máshol diplomázottaknak kedvük támadjon a szegedi bölcsészkaron gyarapítani
			ismereteiket.
 
 f./ Az eddigi tapasztalatok már megmutatták, de szembe kell néznünk azzal a körülménnyel
			is, hogy a fõvárosi intézmények, országos beiskolázási lehetõségeik
			következtében a többi nagy egyetemi központtal szemben helyzeti elõnyben vannak, ami
			némileg torzíthatja a beiskolázási verseny feltételeit. Ugyanakkor azonban Szeged
			regionális központ, sõt a DTM Eurorégió egyik központja, és törekednie
			kell arra, hogy a regionális vonzáskörben felsõoktatásba készülõ
			hallgatók számára szinte automatikus jelentkezési célpont legyen.
 
 A várható "hallgatói humán erõforrások" tekintetében
			tehát úgy vélem, hogy a szegedi bölcsészkarnak alapvetõen a magyar és
			magyarul tudó középiskolásokra, a különbözõ csatornákon
			és forrásokból érkezõ idegen nyelven oktatandó hallgatókra kell
			számítania, és még az eddiginél is nagyobb figyelmet kell fordítania
			a lehetséges felsõfokú szakképzési programok, a felnõttképzésben
			és a szakirányú továbbképzésekben résztvevõk csoportjának
			fogadására. A szükséges lépések meghatározása érdekében
			e lehetõségek felmérésére a közeljövõben mindenképpen
			szükség van.
 
 
 IV. 4./ A kari gazdálkodás helyzete
 
 Tekintette a finanszírozási rendszerben meglévõ bizonytalanságokra, a kari gazdálkodás
			területén meglehetõsen nehéz átfogó elképzeléseket adni.
			Túl sok a következõ idõszakban a változó elem a rendszerben ahhoz, hogy
			a biztos tervezés reményével lehessen elõállni egy vezetõi koncepció
			megfogalmazásánál. Annyi azonban elmondható (reméljük általános)
			tendenciaként, hogy nagyobb mennyiségben jelentek meg kiszámítható elemek is
			a költségvetés területén.
 Természetes, hogy egy dékáni vezetésnek törekednie kell a bevételi források
			növelésére, hogy garantálnia kell a kar mûködõképességét,
			és hogy következetesen ki kell állnia a kar érdekeinek képviselete mellett. Ezzel
			együtt a partnereknek e téren is kiszámíthatóságot és korrektséget
			lehet és kell ígérni és aszerint is kell cselekedni.
 
 Az is bizonyos, hogy a Bölcsészettudományi Kar az elmúlt esztendõkben stabilizálta
			pénzügyi helyzetét, likviditási gondjai nem voltak, valamint hogy a kari vezetés
			a korábbiaknál jobb kondíciókat tudott kiharcolni magának az egyetemen belül.
			A kar mintegy 3.5 milliárdos költségvetésében, a saját bevételi
			részt rendre túlteljesítve, mindössze 2.6Md az állami támogatás.
 
 Ezt a stabilitást a kar jobb kondíciói mellett, a következetes, takarékos és
			puritán gazdálkodásának is köszönheti. A kar eddigi gazdasági és
			pénzügyi mûködésének szerkezete megfelelõnek bizonyult és bizonyított.
			Indulásként, a jelenlegi helyzetben, nem látom szükségét annak, hogy ebben
			egy átgondolt dékáni vezetés kapkodó változásokat eszközöljön.
			A státus és bérgazdálkodással kapcsolatban is fenntartandónak vélem
			az eddigi irányvonalat és megtartandónak a szolidaritás elvû, nagyobb biztonságot
			nyújtó rendszert. A feltételek behatóbb ismerete nélkül ennél messzebb
			menni az elképzelések vázolásában felelõtlen hazardírozás
			lenne.
 
 
 IV.5./ A technikai feltételek és
			kubatúra-helyzet
 
 A kar elmúlt években követett felelõsségteljes gazdálkodása, az
			egyetemmel és a TTIK-val való eredményes együttmûködése következtében
			jelentõsen tudott javítani helyiséggazdálkodásán. Javultak a technikai
			lehetõségek is, amelyek a színvonalas oktatás és kutatás elengedhetetlen
			feltételei. Egy jelentõs átrendezési, berendezési és szervezési
			idõszak zárul le ezekben a hónapokban. A meglévõ tapasztalatok és az
			elõttünk álló lehetõségek függvényében lehet és
			kell majd meghatározni a további fejlesztések irányait. Ezzel együtt várhatóak
			olyan feladatok is, melyeknél a kar lépéskényszerbe kerülhet: ilyen az akadály-mentesítés
			kérdése, amire várhatóan megoldást kell találni, és át
			lehet tekinteni a Bölcsészettudományi Kar még komfortosabbá tételére
			született eddigi terveket, és ki lehet alakítani a fejlesztésre - ha a források
			megteremthetõk - új elképzeléseket is. Itt csupán leszögezni tudom, hogy
			a BTK dékáni vezetésének a technikai feltételek és a kubatúra-helyzet
			javítását továbbra is kiemelt céljai között kell szerepeltetnie. Látva
			a kar épületeinek állapotát, ha mód nyílik rá, feltétlenül
			gondolni kell a Petõfi-sugárúti épület rendbetételére is.
 
 
 V./ Hallgatói kapcsolatok
 
 A Bölcsészettudományi Karon igen komoly hagyományai vannak a hallgatói programoknak,
			a hallgatói közéleti tevékenységnek. A hallgatók szerepérõl
			a tudományos tevékenységben a diákköri munka kapcsán már esett szó.
			Nagyon fontosnak tartom, hogy a hallgatók körében is érvényesüljön az
			a minõség-központú szemlélet, mely hosszabb távon mindannyiunk közös
			érdeke.
 
 Valószínûleg minden egyetemi polgár arra vágyik - hallgató és oktató
			egyaránt -, hogy kellemes környezetben jó feltételek között és eredményesen
			dolgozzon. Az a szerencsés, ha a kar nem csak az órák leadásának (vagy éppen
			átvételének) helyszíne, hanem egy olyan közösségi tér, mely
			mindegyikünk számára elfogadható környezetet biztosít. Eddigi munkám,
			a kulturális és az ifjúsági terület szervezésében összegyûlt
			tapasztalataim is arra predesztinálnak, hogy mindent megtegyek annak érdekében, hogy a hallgatókkal,
			a hallgatói szervezetekkel jó munkakapcsolat alakuljon ki. Szeretném, ha jól körülhatárolt,
			közösen vállalható, közös céljaink lennének. Szeretném minél
			jobban megismerni a hallgatókat és a hallgatói szervezeteket foglalkoztató problémákat,
			céljaikat, törekvéseiket.
 
 A vezetõi koncepcióban errõl azért nem kívánok többet szólni,
			mert nézetem szerint az együttmûködésnek ez tipikusan az a terepe, amelyet az érintettekkel
			- a hallgatókkal, a hallgatók felelõs képviselõivel - együtt, közösen
			kell áttekinteni, kidolgozni és megvalósítani. Megválasztásom esetén
			erre azonnal és a legteljesebb nyitottsággal állok készen.
 
 
 VI./ Régió, Szeged város
 
 Mint ahogy az eddigiekbõl, illetve az eddigi életútra vonatkozó adatokból kitûnik,
			az elmúlt évtizedek szorosan kötöttek Szeged városához, a megyéhez
			és a tágabb régióhoz. Ez az a  terület, ahol nagy valószínûséggel
			karunknak legtöbb volt és jelenlegi hallgatója él, s tudjuk azt, hogy az egyetem mindig
			is a várossal és tágabb környezetével a legszorosabb kapcsolatban fejlõdött
			és tevékenykedett. Úgy vélem, az SZTE Bölcsészettudományi Kar dékánjának
			és kari vezetésének ezzel a környezettel, a városban és a régióban
			lévõ oktatási, kulturális és mûvelõdési intézményekkel,
			vezetõikkel, választott képviselõikkel szoros kapcsolatban kell lennie. Ezért
			is tartottam szükségesnek itt megjegyezni, hogy megválasztásom esetén a városi
			és régióbéli partnerekkel talán még az eddigieknél is következetesebben
			fogom keresni az együttmûködés lehetõségét, esetleges új formáit,
			és a kapott tanácsokat, javaslatokat igyekezni fogom felhasználni a kari munkában.
 
 
 
 Dékáni tapasztalatok hiányában valóban nem könnyû minden lényeges
			kérdésre kitérõ koncepciót kidolgozni. Tisztában vagyok azzal, hogy olyan
			egység vezetésére nyújtottam be pályázatot, melynek eddigi irányítói
			igen kiváló teljesítményt nyújtottak, és a kar életében
			és történetében maradandót alkottak. Az eddigi munkám a tárgyalásokra,
			a lehetõ legszélesebb körû egyeztetésre, a kollektív bölcsesség
			rendszeres segítségül hívására szoktatott. A karon napjainkra kialakult
			- és számomra rendkívül szimpatikus - demokratikus gyakorlat megteremtette a konzultáció
			hivatalos, félhivatalos, konzultatív és kollegiális csatornáit. Megválasztásom
			esetén, dékáni munkám során ezzel a lehetõséggel én is
			a legmesszebbmenõkig élni szeretnék. Azt szeretném, ha munkám élvezné
			a hivatalos fórumok, továbbá a kar oktatóinak és hallgatóinak a támogatását
			is. Úgy vélem - s ennek korábban több ízben hangot is adtam -, hogy a Bölcsészettudományi
			Karon eddig jó irányba mentek a dolgok. Közvetlen munkatársaim kiválasztásában
			fontosnak tartanám tehát a folytonosságot, és én is lényegesnek tartom,
			hogy ebben is tükrözõdjék a karunkon meglévõ többféle szakértelem,
			és örülnék annak, ha a kar közvéleménye is úgy látná,
			hogy felelõsségteljes és elhivatott kari vezetés vállalta magára a kar
			irányítását az elkövetkezendõ esztendõkben.
 
 Szeged, 2008. április 14. 			
 
 
				Kari KurírA Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Karának hírlevele
 Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
 Felelõs kiadó: Dr. Almási
				Tibor dékán
 Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi
				Gábor pályázati referens
 Ezen különszám miatt a következõ
				szám 2008. május 5-én jelenik meg.
 
			 
				Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
			 
			 
				
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Ösztöndíj gyengénlátóknak
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Mûszaki fejlesztés és trsd.
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Ausztria-Mo.együttmûködés
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Kulturális és mûvészeti rendezvények
						 |  |  |