|
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Karának
hírlevele
Elektronikus változat
166. szám
- 2004. december 21.
|
Tisztelt Kolleginák és Kollégák!
A Bölcsészettudományi Kar Tanácsa
2005. február elején választja meg a Kar új dékánját, aki 2005.
július 1-jétõl három évig fogja irányítani a Kart. A kiírt
pályázatra ketten adták be jelentkezésüket: Almási Tibor docens úr
és Szõnyi György Endre intézetvezetõ docens úr. Az alábbiakban betûhív
módon tesszük közzé a két pályázó vezetõi koncepcióját.
Szeged, 2004. december 21.
ALMÁSI TIBOR VEZETÕI PROGRAMJA
I. Elõélet és indíttatás
Sorsom úgy hozta, hogy amióta 9 évvel ezelõtt megvédtem PhD-értekezésemet,
amely a bölcsészkar elsõ dolgozatvédéssel szerzett PhD-fokozata volt, folyamatosan
szerephez jutottam a kari és egyetemi közfeladatok ellátásában. 1995-ben egy olyan
periódus zárult le életemben, amelynek a középpontjában a nagy intenzitású
kutatómunka állt. Csaknem egy évtizeden át ügyködtem a Korai magyar történeti lexikon megvalósításán dolgozó kutatók belsõ magjában,
illetve ugyanezen idõszakra esett az Anjou-kori
oklevéltár vállalkozásának
megalapozása is, mely utóbbinak tevékeny részeseként jutottam doktori fokozathoz.
Ezen idõszak lezárultával úgy ítéltem meg, hogy tartozásom van
munkahelyem tágabb közösségével szemben, ezért nem zárkózhatok
el az intézeti kereteken túlnyúló egyetemi közélet feladataira vonatkozó
felkérések elõl.
Elõször a kari Tanulmányi Bizottság elnökeként mûködtem, majd
a JATE utolsó 3 évében a hallgatói és a külügyek területéért
felelõs rektorhelyettes voltam. 1998-1999-ben részt vettem a diákhitel-rendszer bevezetését
elõkészítõ minisztériumi tanácsadó testület munkájában.
Az SzTE létrejötte, 2000 óta rektori megbízottként, illetve rektori tanácsadóként
mûködöm azzal a feladattal, hogy gondoskodjak a volt JATE kollégiumainak integrált
szervezeti keretei mûködõképességérõl; lényegében 1800
kollégiumi férõhely színvonalas fenntartása tartozik immár 8 éve
felelõsségembe. Ezenkívül ötödik éve választott kari képviselõ
vagyok az Egyetemi Tanácsban. Az utóbbi feladatkör révén rendre részt vállaltam
számos, eseti jelleggel mûködõ egyetemi, illetve kari munkabizottságban. A legnagyobb
fontosságú ezek sorában a Szegedi Tudományegyetem Párhozamosságokat Feltáró
Bizottságának elnöki tisztsége volt. Úgy vélem a legkevésbé
sem e bizottság okolható azért, hogy a hónapok munkájával elkészített
tárgyszerû és elfogulatlan jelentés megállapításai, konszenzusra
törekvõ javaslatai nem — vagy csak alig — hasznosultak az érintett karok együttmûködésében,
illetve a párhuzamosságok kezelésében.
A különbözõ közfeladatok ellátása számos tapasztalattal, sokrétû
ismerettel gazdagított. Az elmúlt évtizedben egyetemi munkám során foglalkoztam
tanulmányi, oktatásszervezeti, hallgatói, gazdasági, külügyi és pályázati
vonatkozású ügyekkel. Miután tudományos munkámnak köszönhetõen
egy szakmai konzorcium tevékenységének operatív összehangolása is feladatom,
ugyancsak eligazodom a tudományszervezési és finanszírozási kérdésekben.
Munkám révén rálátást szereztem az egyetemirányítás
mechanizmusaira, jó munkakapcsolatokkal rendelkezem mind a központi, mind pedig a gazdasági
és mûszaki adminisztráció különbözõ egységeiben és
szintjein.
II. Helyzetmegítélés és alapállás
A mai szegedi bölcsészkar bármely távlatból is mérlegeljük helyzetét,
alapvetõen szilárd, jól mûködõ, számos tekintetben kiváló
mutatókkal rendelkezõ, gazdálkodásában is egyensúlyban levõ intézmény.
Ha elfogadjuk, hogy a társadalmi megítélés tekintetében beszédesek a
jelentkezési adatok, akkor az elmúlt évek statisztikái arra vallanak, hogy a bölcsészkarok
rangsorában a közvélemény folyamatosan magasan jegyzi karunkat. A régió,
a megye és a város életében — akár kulturális intézményekre,
rendezvényekre, szellemi mûhelyekre gondolunk —, ugyancsak magasra értékelt a jelenlétünk.
Az elmúlt évben sorra az Egyetemi Tanács elé kerültek az egyes karok helyzetét
és jövõképét bemutató anyagok, s ezek ismeretében megint csak világosan
felmérhetõ, hogy egyetemünk 11 kara között az egyik legstabilabb alakzat a bölcsészkar.
Ha mikrovilágunkat belülrõl szemléljük, nem kis elégedettséggel nyugtázhatjuk,
hogy az elmúlt másfél évtizedben sikerrel vettünk olyan akadályokat, mint
a hallgatói létszám sokszorozódása, a doktori képzés kereteinek
kiépítése, a tudományos minõsítés új rendszerében
való helyfoglalás, új képzési formák és új szakok elindítása,
többféle képzési rend párhuzamos mûködtetése,
a kreditrendszer bevezetése, a tanulmányi ügyek elektronikus kezelési rendjének
beüzemelése. Az eredmények között tartható számon, hogy megrázkódtatások
nélkül jutottunk túl az egyetemi integráción, jól átéltünk
egy épületfelújítást, egy könyvtáregyesítést, továbbá
megtettük az elsõ elõkészületeket a bolognai folyamatnak megfelelõ több
ciklusú képzés elindítására. Az sem elhanyagolandó körülmény,
hogy mindeközben — nehezen kiszámítható kilengések mellett is — sikerült
elkerülni a gazdálkodási kondíciók nagyobb megrendülését. Térítéses
képzések, valamint pályázati források révén javult a saját
bevételek aránya, míg a megfontolt létszámgazdálkodást, illetve
munkavégzésünk hatékonyabbá válását tükrözi, hogy
a képzési terhek növekedését csak visszafogottan követte a munkaerõ
kibõvítése.
Az elmúlt idõszak változásait felidézve elégedettségre kevéssé
okot adó meglátásoknak is helyük lehet. Ha a sokban módosult viszonyaink mögött
az eredõket, kiváltó okokat vizsgáljuk, meg kell állapítanunk, hogy gyakran
nem a magunk kezdeményezésébõl és akarata szerint alakult életünk.
Sokszor a felülrõl kiinduló irányító befolyások szorítottak
bennünket ilyen vagy olyan irányba, mi pedig — jobb meggyõzõdésünk ellenére
— alkalmazkodni igyekeztünk az új helyzetekhez, megpróbáltunk idomulni a sûrûn
változó elvárásokhoz. A teherbírásról és tûrõképességrõl
árulkodó megannyi felsorolt eredmény inkább kipróbált alkalmazkodóképességünket
illusztrálja, mintsem a koncepciózus önépítés tudatosságát
és sikerét. Ez utóbbihoz tényleges mozgástérre, kiszámíthatóságra
és valódi autonómiára lett volna szükség. Ezzel szemben az elmúlt
10—12 évben a reformáló, átalakító beavatkozások a miniszteriális
irányítás részérõl úgyszólván folyamatosakká
váltak. Következetesség az elvek, illetve a gyakorlat szintjén alig tapasztalható.
Ma már olykor nemcsak megoldani, de exponálni sem érdemes a problémákat, hiszen
az újabb generális átalakítás sokszor úgyis
felülírja a gondok egészét, mi pedig a szilárd belsõ keretek helyett szokjuk
az átmenetiség állandosuló érzetét. E helyzettel — korántsem meglepõ
módon — együtt jár a rossz közérzet, minthogy veszélyeztetve, fenyegetve
érezzük legalapvetõbb értékeinket. A hosszabb távot legfeljebb a szólamok
szintjén ismerõ politika a finanszírozói pozícióval szembeni kiszolgáltatottságot
kihasználva egyre direktebben, egyre kérlelhetetlenebbül és egyre rövidlátóbban
avatkozik életünkbe.
Szûkebb egyetemi közegünkben a helyzetünket leginkább meghatározó változás
az egyetemi integráció volt. Megítélésem szerint 5 év elmúltával
lassan fel kell pontosan mérnünk, hogy mit jelentett karunkra nézve a szegedi felsõoktatási
intézmények egyesítése. Mindezt azért tartom fontosnak, mert e helyzetelemzés
alapján kellene stratégiát kialakítanunk. Benyomásaim szerint a dolgok megálltak
valahol félúton. Jó és rossz következményeket egyaránt fel tudunk
sorolni, ugyanakkor fel kellene mérnünk, hogy rövid és hosszú távon valójában
milyen kilátásokkal rendelkezünk. Meddig kedvezõ számunkra az egyetemi döntési
pontok elhelyezkedése, illetve honnantól kedvezõtlenek? Bizonyos szempontból (pl. gazdálkodási
szabadság) nõtt a mozgásterünk, más tekintetben viszont sérülékenyebbek
vagyunk (pl. finanszírozási kiszolgáltatottság). Az integrált egyetemi mûködéssel
szemben sosem voltak eredendõ kifogásaink, hiszen egy jól mûködõ integrált
egyetem részét alkottuk. Mintha még mindig tartana várakozásunk, hogy vajon
mélyebben is továbbmegy-e az egyesülés, miközben a karok egy része önálló
intézményi múltjának adottságaiból csak keveset feladva, most a kiteljesedettebb
önálló lét örökölt elemeit komfortosítja. A dolgok túl hosszú
eldöntetlensége stratégia-nélküliséghez, sodródáshoz
és elbizonytalanodáshoz vezethet, amit el kellene kerülnünk, ezért lenne érdemes
közelmúltunk fejleményeit értékelve megfontolni a jövõ fõbb
lépéseit.
Míg tágabb és szûkebb környezetünkben egyaránt erõsek a helyzetünket
befolyásoló bizonytalansági tényezõk, úgy vélem, hogy karunk számára
a legbiztosabban a hagyományos értékrendünkhöz való szilárd ragaszkodás
képes hordozni a jövõ ígéretét. Annyi masszív eredménynek,
életmûnek, mûhelynek, iskolának, kipróbált módszernek vagyunk örökösei
és folytatói hogy nincs szükségünk különös fortélyokkal igazolni:
intézményünk a tudományok mûvelésének valódi otthona, s esetünkben
tényleg helytálló az universitas
magistrorum et scientiarum fogalmának használata.
Ha ma a Szegedi Tudományegyetem neve jól cseng a világban, illetve e hazában, akkor
azért egykori s mai professzoraink is igen sokat tettek.
Miért fontos mindannyiunknak e biztonságos háttér tudata, illetve a ragaszkodásunk
az ebben leledzõ hagyományhoz? Azért mert mai világunkat annyira eluralták a
holnapnál távolabbra nem látó ambíciók, a múlékony divatok,
az önbecsapó üres szólamok, hogy a tapasztalatok szerint a tudomány értékvilágának
tiszteletben tartása néha már az egyetemeket fenntartó irányítás
részérõl sem evidencia. Az a homogenizáló és uniformizáló
igyekezet, amellyel kutató-oktató tudósokat igyekeznek képesítési követelmények,
kreditesítés vagy több ciklusú képzés örve alatt egy ösvényre
terelni, kifejezetten ellentétes a tudományokkal foglalkozás természetével.
Ott ugyanis a megközelítések sokfélesége, a próbálkozások
korlátozatlan lehetõsége a kívánatos, és ott nemcsak az azonnal eladható
áru számít eredménynek, hanem a sokszoros áttételeken keresztül
lassan — csak sokára felismert módon — ható hozadék is felbecsülhetetlen érték
lehet.
Ezen evidenciáknak mint alapállásnak a rögzítése azért nem tûnik
fölöslegesnek, mert amikor egy kar a túlélésért igazodni, alkalmazkodni kénytelen
az aktuális irányítás kívánalmaihoz, akkor vezetése soha nem feledheti,
hogy a kompromisszumok elkerülhetetlen megkötésekor minek a megóvásáért
kell az árat fizetnie, s az ilyen helyzetekben meddig érdemes és szabad a garasokat az asztalra
leszámolnia.
III. Feladatok és távlatok
Ha csak azon változások sokrétûségébõl és sûrûségébõl
indulunk ki, amelyek a közelmúltat jellemezték, nyilvánvaló, hogy legfeljebb részben
lehet felmérni és elõre látni a konkrét teendõket. Ezek közül
szeretnék néhány fontosabb területre kitérni.
Az oktatási tevékenység területén a jövõ idõszak legtöbb
feladatát a több ciklusú képzés rendszerének kialakítása
jelenti számunkra. Bár elvileg a kezdet kezdetén figyelmünknek csak az elsõ három
évre kell irányulnia, mégis, mert érdekeltségünk kiterjed a felsõbb
képzési szintekre is, belátható, hogy legalább a fõ vonalakat illetõen
már a kezdeteknél a képzés teljes spektrumára ki kell alakítanunk elképzeléseinket.
Idetartozik, hogy az egyes szakok képzési tervei természetszerûleg kreditalapúak
lesznek, ám nagyon kívánatos lenne, ha a tantervek kiindulásában az átadandó
tudás tartalmának körülírása, meghatározása mindig elsõdlegességet
kapna a mérés egyfajta eszközénél többet valójában nem jelentõ
kreditpontokkal szemben. Nem szerencsés, ha az alapvetõen a tanbürokrácia eszköztárába
tartozó fogalmak eluralják az oktatásra vonatkozó gondolatainkat, annak szüntelen
mérlegelése helyett, hogy mit akarunk tudományainkból megtanítani hallgatóinknak,
hogyan, miféle módszerekkel vagyunk képesek ismereteket átadni, illetve hogy a tõlünk
kapott tudás miért fontos és mennyiben hasznosítható hallgatóink számára.
Ma sokszor az a benyomása az embernek, hogy a kreditgyûjtés olykor mintha öncélúan
vezérelné a hallgatóság tanulmányi erõfeszítéseit, anélkül, hogy egyikük-másikuk az elvégzett munka egésze által
tényleges kompetenciák birtokába kerülne egy-egy szaktudomány mégoly alacsony
szintû gyakorlásához is. Ahhoz, hogy 3 év alatt érvényes és használható
tudással vértezzük fel hallgatóinkat, nagyon átgondoltan felépített,
több irányban hasznosítható alaptudást kell elsõsorban biztosítanunk
számukra.
Megkerülhetetlenül e kérdéskörhöz illeszkedik a fõiskolával fennálló
párhuzamosságok problémája. Sokadjára is fontos hangsúlyozni, hogy karunk
elsõsorban a konszenzussal végigvitt, emberséges, egzisztenciális fenyegetéseket
nem hordozó megoldásokban érdekelt. Az esetek túlnyomó részében
nem egymásnak ismeretlen, hanem szakmai kooperációkban kipróbált kollegáknak
kell megtalálniuk az együttmûködés, a közös munka új formáit.
Tapasztalataim szerint a kollegiális közeledések fogadtatása messze nem elutasító
a fõiskolai munkatársak részérõl, viszont ugyanez kevésbé mondható
el az intézményvezetési szinten. Az is kijelenthetõ, hogy oktatásszervezeti
egységeknek a mai egyetemi kereteken belül végbemenõ átrendezõdései
nem szükségképpen és nem kizárólag veszteségként és
felszámolásként értékelhetõk. Bár a továbbiakban is az
tekinthetõ helyes magatartásnak karunk részérõl, ha a fõiskola felé
nem ölti magára a fenyegetõ rém arcát, ám konstruktivitásának
a kérdés megoldásában bizonyos határt szab, hogy doktori képzéseket
mûködtetõ, egyetemi szintû diplomát kiadó, fõiskolai végzettségûeket
kiegészítõ képzésben részesítõ tanszékeink és
intézeteink mégsem kezdeményezhetik a fõiskolához
történõ csatlakoztatásukat.
Jelentõségében messze túlnõ egy dékáni program adta kifejtési
lehetõségeken a tanárképzés ügye. Bizonyos, hogy a következõ
évekre vonatkozó képzési rendszer jelenleg ismert formája nem rendezi megnyugtatóan
a kérdést, s e tekintetben nemcsak várható, hanem egyenesen kívánatos
a korrekció. A megoldás megtalálásában közös érdekeltsége
van a tanárképzésben eddig is közremûködõ minden képzõhelynek.
Ha van esetünkben is jól megragadható igénye a munkaerõpiacnak, az kétségtelenül
a kétszakos tanárok fogadása. Nehéz lenne beletörõdni, hogy éppen
e kívánalomnak tudunk a jelen állapot szerint a legkevésbé eleget tenni.
Némiképp a fentiekben érintettekhez, bizonyos tekintetben pedig a kutatás és
a gazdálkodás kérdéséhez tartozik a Tanulmányi és Információs
Központ — azon belül is a könyvtár — ügye. Az új létesítmény
felett érzett örömbe aggodalom vegyül amiatt, hogy a szükséges mûködtetési
források nélkül kerül az egyetem birtokába az új intézmény.
A könyvtári forgalmat mindig nagyban élénkítõ bölcsészeknek
kétségtelenül jelentékeny részt kell majd vállalniuk az üzemeltetésbõl,
s ez terheket fog róni a kari gazdálkodásra. Úgy gondolom, hogy célszerû
lenne olyan fokozatos elmozdulással próbálkozni az oktatásban, amely mint új
adottságra egyre erõsebben épít e tanulmányi központra. Úgy vélem,
hogy a tanulásban némiképp növelni lehetne az önálló felkészülést
igénylõ hallgatói tevékenységet, hiszen ehhez mostantól kedvezõek
az infrastrukturális feltételek. Az efféle hallgatói munka teljesítményeit
komolyabb kreditpontokkal lehetne honorálni, megnövekedhetne a konzultációk szerepe,
egyszersmind némelyest mérsékelhetõ lassan a kontaktórák aránya,
a munkaerõigény és a tanteremi szükséglet. Ekkora volumenû beruházás
csak akkor érdemes befektetés, ha olyan átalakulásokat is indukál, amelyek a
minõség javításához, illetve források megtakarításához,
átcsoportosíthatóságához vezetnek. Ehhez persze a képzés tervezésében
nagyobb mozgástérre volna szükségünk, avagy a fenntartó részérõl
annak belátására, hogy a szabályozókon keresztüli gúzsbakötõ
igyekezet gátat szab a helyi adottságok takarékosságot szolgáló kihasználásának.
A könyvtári kérdések kapcsán érdemel szót, hogy meg kell tanulnunk
az alkalmazkodást az új könyvtári helyzethez. Elveszítettük a napi munkánkat
nagy hatékonysággal segítõ közvetlen kutatási és oktatási
könyvtári hátterünket, s ma még kérdéses, hogy az új intézmény
minden tekintetben képes lesz-e jól pótolni a kiesett láncszemet. A kutatómunka
közvetlen színterétõl távolabb kerülõ könyvtárban látok
olyan veszélyeket, amely hosszabb távon a könyvtári állomány összetételének
minõségromlásával járhat. A friss beszerzések összetételének
meghatározásában aligha nélkülözhetõ a kar oktatóinak részérõl
megnyilvánuló komoly szaktudományi kompetencia, kérdéses viszont, hogy a bölcsészettudományok
minden területén egyformán kialakulnak-e majd az esetlegességektõl mentes, kívánatos
találkozási pontok a kellõ információk átadásában. A kérdésnek
mind a kutatómunka feltételei, mind a hallgatói olvasnivaló elérhetõsége
szempontjából nagy a jelentõsége. A koordináció rendjének kiformálódása,
a kezdeti folyamatok kontrollja, valamint a kari és könyvtári partnerek érdekeinek közvetítése
feltehetõen a rendszeres, illetve szervezett kapcsolattartás révén biztosítható
a jövõben.
A kutatás területén azért nem tartom fölöslegesnek a szinte evidencia-szerû
alapigazságok ismételt — s ha kell, újra megismételt — hangsúlyozását,
mert az embernek az a benyomása, hogy a retorikában ugyan sokan hallunk a "tudásalapú
társadalomról" vagy "tudásiparról", a gyakorlatban azonban igen kevés
történik a tudományok ûzéséhez ténylegesen szükséges
feltételek fenntartásáért és javításáért. Szeretnék
azért dolgozni, hogy karunk — legjobb hagyományaihoz méltóan — a tudomány gyakorlásának,
gyarapításának jó mûhelye maradhasson. Nem tartok fölöslegesnek itt
Berda Áronnak, a kolozsvári egyetem elsõ rektorának 1872-ben elmondott megnyitó
beszédébõl idézni egy gondolatot: "Az
egyetemet nem a néma falak, hanem tanárainak a szellemi ereje alapítja meg." Olyan alapigazság ez, amelyhez minden körülmények
között ragaszkodnunk kell. Súlyunkat, rangunkat és a nevünkhöz elõdeink
nagy eredményeinek köszönhetõen hozzátapadó elismerést csak azáltal
õrizhetjük meg, ha eleven, nagyszabású, nagyra törõ, bátor gondolatok
megfogalmazásáig jutó kutatómunkát végzünk. Ebbõl kap folyamatosan
új impulzusokat az oktatás, ez ad keretet a tudósutánpótlás nevelésének.
Az új dolgok felismerése, új ismereteink összegzése vezet fokozat-szerzésekhez,
iskolák, kutatómûhelyek megszületéséhez, rangot adó eredmények
felmutatásához. Az sem közömbös persze, hogy a kutatások által forrásokhoz
juthat a kar, s ezzel jelentékenyen javítani lehet egy-egy tanszék infrastrukturális
helyzetén, kari szinten pedig némelyest enyhíthetõk a forráshiányos állapotok.
Az elmúlt néhány évben nyugdíjazások és sajnálatos korai
elhalálozások következtében karunk nagyon komoly veszteségeket szenvedett el tudósi
közösségében. A pótlás érdekében megtett eredményes
lépéseket folytatnunk kell akár külsõk meghívásával, akár
a belsõ utánpótlás elõlépésének segítségével.
Egészében a kar összetétele ma is igen magas minõséget mutat, s örvendetes
élénkség érzékelhetõ az elõmeneteli igyekezetekben. Fontos ugyanakkor
annak hangsúlyozása, hogy igazán szerencsésnek és értékesnek azok
a tudományos elõmenetelek tarthatók, ahol a tudósi teljesítmény az egyéni
sikerek és hozadékok mellett olyan többletekkel is együtt jár, mint a mûhelyteremtés,
vagy a hazai, illetve külhoni kutatói együttmûködések megelevenedése
egy-egy szakterületen, avagy nagy pályázati projektek elnyerése, illetve részvételek
azokban. A felsoroltak mind olyan hozadékok, amelyek hosszabb távon és meghatározóan
szolgálják karunk gyarapodását, hírnevének öregbítését.
A doktori iskoláinkban folyó képzések kapcsán megjegyzendõ, hogy e téren
kedvezõ ugyan a kiemelt normatívák megléte, ám ezzel nemigen lehet tompítani
más területek alulfinanszírozottságát. Valójában azonban szakmai
értelemben is gyenge érdekek fûzõdnek e téren a létszámok jelentõsebb
bõvítéséhez. Az elhelyezkedési lehetõségek igen korlátozottak;
egyáltalán nincsenek jó kilátásai azoknak, akik a doktori képzés
utáni lehetséges mozgáspályákat mérlegelik. Azt a korábban már
hangoztatott véleményt kell itt is megismételnem, hogy szerencsésebb lenne a doktori
képzés idõtartamát 4 vagy esetleg 5 évre bõvíteni a létszámnövelés
helyett. Az sem látszik üdvözlendõ tendenciának, hogy a doktori képzés
kreditesítésével a kontaktórák növekedésének irányában
figyelhetõ meg elmozdulás, holott a tudományos munkavégzésre sokkal inkább
az önálló kutatói próbálkozások képesítenek, mintsem
a tanórai ismeretek véget nem érõ bõvítése. Egy ponton túl
ezzel inkább ártunk — szerintem — a hallgatói kreativitásnak és életrevalóságnak,
elkényelmesítjük a fiatal szakembereket és felmentést kínálunk számukra
önnön bátortalanságra, amiért önálló szakmai szárnypróbálgatásaikkal
késlekednek. Mindenesetre a továbbiakban is minden lehetõséget meg kell ragadnunk annak
érdekében, hogy egy-egy évre belsõ források segítségével
lehessen a doktori képzés elõtt vagy után pályán tartani legérdemesebb
hallgatóinkat.
A kari gazdálkodás területén a finanszírozási viszonyokban évek óta
mutatkozó bizonytalanságok, romló tendenciák miatt lehetetlen megbízható
elképzeléseket papírra vetni. Mind a többciklusú képzés bevezetésével
együtt járó finanszírozásbeli változások, mind pedig a prognosztizálható
létszámcsökkenés negatív hatásai bizonytalanná teszik a tervezést.
Igen korlátozott érvényû bizakodásra talán két körülmény
adhat okot. A felsõoktatási törvény-elõkészítés végsõ
szakaszában napvilágra került finanszírozási tervezet azt a pozitív elmozdulást
tükrözte, hogy a normatíváknak a minimálbérhez kötése révén
valamelyest kiszámíthatóbbakká válnak a finanszírozási kondíciók.
A másik az a — meglehet naiv remény —, hogy történelmileg minden nehéz átalakulási
idõszak véget ér egyszer, a gazdaság élénkülésével
pedig legalább a romló tendenciáknak meg kell állapodniuk. Nyilvánvaló
persze, hogy soha nem szabad olyan tehetetlen állapotba kerülnünk, amelyben csak passzívan
szemléljük önnön végromlásunkat. Egyénileg és tanszékenként,
kutatói alakzatokként mindenkinek folyamatosan próbálkoznia kell forrásszerzéssel,
hazai és uniós támogatások elnyerésére irányuló pályámagisteri
képzésre jelentkezõk körének lehetõség szerinti bõvítéséért.
Közhelyszámba megy, hogy a bevételek növelése mellett igyekeznünk kell az ésszerûség
határain belül visszafognunk kiadásainkat. Mint sok más területen, az ésszerû
és megfontolt gazdálkodás terén ugyancsak jól követhetõ példát
mutattak karunk legutóbbi idõszakban mûködõ dékánjai.
Mint a kar mindennapjait hosszú ideje sokat keserítõ probléma, néhány
sort a kubatúraviszonyok is érdemelnek. Azzal, hogy a tanszéki könyvtárak helyiségei
kiürültek, a tantermek tekintetében érezhetõen, az oktatói elhelyezésben
pedig szerény mértékben javulni fognak viszonyaink. Perspektivikusan a TTK biológus
részlegeinek új elhelyezésétõl remélhetünk további mozgási
lehetõséget és javulást, amely a várakozások szerint a belátható
jövõben bekövetkezik.
IV. Kari élet és összetartás
A bölcsészkar belsõ intézményi szerkezetének utolsó nagy átalakítására
az 1990-es évek közepén került sor, amikor végbement az intézetesítés.
Ez a szervezeti rend meglátásom szerint alapvetõen beváltotta a hozzá fûzött
reményeket, a kari operatív irányítás hatékonyabbá vált,
s az intézetek megbízható koordinációs kereteket adnak mind az oktatásszervezésnek,
mind pedig a gazdálkodás összefogásának. Bár a legfelsõ fenntartói
szintrõl sok negatív megbélyegzõ megállapítás hangzik el manapság
a tanszéki keretekkel szemben, meggyõzõdésem szerint mind a szaktudományi kompetenciák,
mind a kutatómunka végzésének igazán hatékony és adekvát
alakzata csak a tanszék lehet. A tanszékek — állítólag végtelenül
elharapódzott, bár karunkon nemigen érzékelhetõ — szaporodása mögött
magam korántsem a gyarló emberi hiúság hajtotta becsvágyat keresném,
hanem a kiindulásban a tudományok állandó specializálódását,
illetve szintetizálódásra törõ igyekezetét hajlanék látni,
amely mozgások a kutatási tárgy és módszer szüntelen finomodásával
rendre új szervezeti csoportkereteket hívnak életre. Azt gondolom, hogy a szegedi bölcsészkaron
e tekintetben helyükön vannak a dolgok. Mind intézeteink, mind tanszékeink
más-más funkciók ellátásának képesek jól megfelelni. Ugyancsak
nyugtázható hogy a dékánhelyettesi tisztségek számának növelése
indokolt és helyes lépés volt 6 évvel ezelõtt. A jövõt illetõen
megfontolásra érdemesnek tartom, hogy a kari irányításnak rendszeres segítséget
nyújtó jogi szakértõrõl gondoskodjunk; a jogismeret egyre kevésbé
nélkülözhetõ a szabályzatalkotásban, a közbeszerzésben, különbözõ
szerzõdéskötések elõkészítésében stb., stb.
Nem kevés elismerõ szót érdemel az a munka, amelyet a különbözõ
szinteken a kari adminisztrációt, oktatás és kutatás-kiszolgálást
ellátó dolgozók köre végez. Ha az oktatók és kutatók azzal
szembesülnek, hogy egyre elviselhetetlenebb bürokratikus terhek nehezednek rájuk — számos
adatszolgáltatási késztetést gyakran erõsen öncélúnak sejtve
—, nemigen szoktak belegondolni, hogy az ilyen természetû terhek nagy részét már
elõzetesen le is vette róluk a kar hivatalszervezete, amiért voltaképpen köszönet
illetné õket. Nyilvánvaló, hogy a kari irányítás nagyban rászorul
a munkáját jól ellátó adminisztrációs és igazgatásszervezetre,
s ha fûzõdik is belsõ érdeke a pontos bürokráciához, kifelé
mégis minden olyan esettel szemben határozottan szót kell emelnie, ahol az adatszolgáltatás
fölösleges, öncélú és formális volta érzékelhetõ,
ahol a bürokratikus terhek belátható érdemi okok nélkül rabolják,
emésztik az értékes munkaidõt, s zaklatják fel a kar nyugalmát. A bürokratikus
terhekkel szembeni védelemnek természetesen a kar hallgatóságára is ki kell
terjednie. A szüntelen felsõ reformáló igyekezet miatt ma már hallatlan bonyolultak
a tanulmányi szabályozás problémái (gyakorlatilag a felvételitõl
a záróvizsgáig). Mind az oktatóknak, mind pedig a hallgatóknak
nagy nehézségeket okoz az eligazodás a szabályokban. Néha az az érzése
az embernek, hogy a szabályzatismeret talán olykor még hatékonyabb tudás is
lehet a hallgató számra, mint a tanórákon elsajátított szaktárgyi
ismeret, s ezt csak keserûen lehet tudomásul venni. Meggyõzõdésem szerint mind
a kari vezetésnek, mind az oktatási adminisztrációnak egyidejûleg kell mindig
arra törekednie, hogy a hallgatói tanulmányi ügykezelés kérdéseiben
rugalmasak és emberségesek legyenek, ugyanakkor következetesek maradjanak, másrészt
pedig arra, hogy állandó erõfeszítést fejtsenek ki a pontos tájékoztatás,
valamint a dolgok egyszerûbbé tétele érdekében.
A napi mûködés szintjén korrekten és megbízhatóan üzemelõ
bölcsészkar belsõ világában talán az emberi kapcsolatok esetlegessége,
a megnyilvánulási alkalmakat jobbára nélkülözõ kari identitástudat
bizonytalan ereje kapcsán lehet némi hiányérzetünk. Többségünk
elszigetelten, szûk szakmai közegébe temetkezve éli életét, de nem nagyon
van olyan alkalom, amikor a karon alkotó, munkálkodó sok-sok érdekes és értékes,
lelki finomságokra érzékeny ember akár csak szakmai — és nem is magánemberi
— minõségében megmutathatná magát a többieknek. Benyomásom szerint
e tekintetben a szegedi egyetem karain nagyon különbözõek a belsõ állapotok,
s ahol korábban önálló intézményi kari lét elõzte meg az
integrációt, ott ma is jóval erõsebb a karon belüli kohézió, kiteljesedettebb
belsõ szervezeti lehetõségek látszanak, s bizonyos intézményi háttér
is rendelkezésre áll. Magunk mindezen tekintetben elég szegényes képet mutatunk.
Nyilvánvaló, hogy egy dékáni program a hiányérzet jelzésénél
többre nem vállalkozhat, s nem is hiszek semmiféle "barátkoztatási cselekvési
terv" létjogosultságában. Mindenesetre nem lenne haszontalan, ha ilyen kérdésekben
is megosztanánk egymással gondolatainkat, s alkalmasint apró lépésekkel e téren
is a vTudomány napja, akár az Egyetem
Napja alkalmából egymásnak
adnánk betekintést kutatómunkánkba, de már az is elõrelépés
lenne, ha az egykori Szegedi Bölcsészmûhely kiadását felújítanánk.)
Ugyanezt a problémát még súlyosabbnak látom hallgatóink világában,
akár tanár—diák, akár diák—diák viszonylatban gondolok a közös
intézményi azonosságtudat milyenségére. Nem könnyû beletörõdni
az emberi kapcsolatok felületességébe, eltompulásába, elközönyösödésébe,
még ha tudjuk is, hogy ez nagyrészt a tömegoktatás, valamint a szilárd közösségi
csoportkeretek hiányának a következménye. E ponton nem vagyok biztos benne, hogy a kari
vezetés ne tehetne segítõ és bátorító lépéseket.
Elfogadhatatlan számomra, hogy úgy távoznak évrõl évre hallgatók
százai intézményünk falai közül, hogy figyelmünk irányukban szinte
csak a tudásátadás folyamatára irányult, és igen keveset törõdtünk
azzal, hogy eközben milyen szocializációs élményeknek voltak részesei.
Meggyõzõdésem szerint húszas évei elején az ember személyiségét
messze nem csak a tanulmányok, hanem az ezen életszakaszban szerzett közösségi tapasztalatok
is erõteljesen formálják. A gyorsan felejthetõ kötõdésekbõl
származó károknak karunk hosszabb távon van kitéve, s a negatív következményeket
jó volna elkerülnünk. Világos, hogy e tekintetben is sok mindent az integrációra
lehet visszavezetni; szerintem 2000-ig létezett egy JATE-identitás a hallgatói társadalomban,
de az utóbbi években nem érzem, hogy ezt sikerrel pótolta volna valami. Úgy
gondolom, hogy nagyobb jelentõséget kellene tulajdonítanunk a külsõségeknek
ünnepi rendezvényeinken, hallgatói célokat szolgáló infrastrukturális
fejlesztéseknek. Akkora létszámú hallgatóság kötõdik karunkhoz,
hogy Hallgatói Önkormányzatunk a meglevõ forrásainak birtokában sok olyasmit
is a kar falai között tarthatna, aminek ma kevés a kari illetékesség. Sûrûbb
és elevenebb közkapcsolatokkal a háttérben talán elkerülhetõk lennének
a HÖK-választásokat kísérõ megrázkódtatások. Nyilvánvaló, hogy e kérdésben egyáltalán nem a kari vezetésé
a meghatározó vagy a kezdeményezõ szerep, de arra feltétlenül késznek
kell lennie, hogy az integráció hatásait értékelve szembenézzen a hallgatókra
vonatkozó következményekkel is, és közös helyzetelemzés nyomán
együttesen alakítsa ki a jövõ stratégiáját.
Dékáni tapasztalatok hiányában hálátlan feladat pontos dékáni
teendõket programba foglalni. Még hálátlanabb akkor, ha a közelmúlt dékánjai
igen magasra tették a mércét, s már akkor is elégedettségre lehet oka
a jövõbeli kari vezetõnek, ha irányítása alatt a jelenleg jó kondíciók
megõrzését eredményként tudja felmutatni. Az elmúlt másfél
évtized vezetõinek mûködésébõl számomra leszûrhetõ
legfõbb tanulság, hogy a fontosabb döntési helyzetekben egyeztetésekre, õszinte
beszédre, alkalmasint széles nyilvánosságra, a megteendõ lépések
helyességét gondosan felmérõ elõkészítésre, a kollektív
bölcsesség rendszeres segítségül hívására van szükség.
Mindezt egy dékán soha sem találhatja terhesnek, s megválasztásom esetén
a személyem iránti bizalom kitüntetõ jeleként fogok minden segítõ,
illetve óvó tanácsot fogadni. Bízom benne, hogy megválasztásom esetén
nemcsak a kar hivatalszervezetének együttmûködésére számíthatnék,
hanem ténykedésem a Kari Tanács, valamint a kari közvélemény többségének
támogatását is élvezné. Legközelebbi munkatársaim kiválasztásában
befolyásolna mind a folyamatosság fenntartásának igyekezete, mind az a törekvés,
hogy a vezetõi kör összetételében tükrözõdjék a kar sokszínûsége,
elsõsorban azonban a kar szolgálatára vonatkozó közös elhivatottság
szempontja vezetne. Azé az elhivatottságé, amelynek a tudós elõdeink hagyománya
iránti alázat ad tartást, amelytõl idegen minden hivalkodás, és amely
mindenkor átérzi a bölcsészkar képviseletének méltóságát.
Szeged, 2004. december 8.
SZÕNYI GYÖRGY ENDRE VEZETÕI PROGRAMJA
I. SZEMÉLYES
HÁTTÉR, ELÕÉLET
Mielõtt ismertetném dékáni
koncepciómat, röviden összefoglalom személyes hátteremet, elõéletemet,
s ezzel kívánom bizonyítani, hogy a pozíció betöltéséhez
szükséges szakmai és törvényi elvárásoknak megfelelek.
–Egyetemi oklevéllel rendelkezem, büntetlen
elõéletû és cselekvõképes vagyok.
–Egyetemi doktori, kandidátusi (PhD) és
habilitációs fokozattal rendelkezem, 2004-ben pedig 92 %-os eredménnyel megvédtem az
MTA doktora címre benyújtott disszertációmat.
–Szakmai eredményeimet a következõ
adatok jelzik: 1977 óta tanítok a Szegedi Tudományegyetemen, illetve jogelõdjén,
a JATÉn, mind a graduális, mind a posztgraduális szinten rendszeresen oktatok. Alapítása
óta részt veszek az Angol-Amerikai Intézethez kötõdõ doktori program munkájában,
külsõ tagja vagyok egy az ELTÉn és egy a Pécsi Tudományegyetemen mûködõ
doktori programnak, valamint vendégelõadóként oktattam számos hazai és
külföldi doktori iskolában. – Több alkalommal vendégtanárként szerepeltem
Európa számos egyetemén, valamint az Egyesült Államokban is. – Elsõ körben
megkaptam a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat. – Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal
rendelkezem; a jelenleg általam vezetett kulturális
ikonológiai kutatásokat már
külföldön is „a szegedi iskolaként” emlegetik. Kollégáim és tanítványaim
segítségével több sikeres nemzetközi konferenciát szerveztem a Bölcsészkaron.
– Munkámat számos hazai és nemzetközi ösztöndíj, támogatás
segítette (kétszer Fulbright ösztöndíj, Collegium Budapest senior fellow, OTKA,
stb.). – 2003-ban az SZTE Pro Universitate díjjal ismerte el a Szegedi Tudományegyetemhez kötõdõ
munkásságomat.
–Széles körû publikációs
tevékenységem, valamint tudományos munkásságom és oktatási eredményeim
nemzetközileg is jegyzettek (1976 óta 6 monográfia [ebbõl három 2004-ben jelent
meg, kettõ idegen nyelven, külföldi kiadónál], 11 kötetszerkesztés,
90 tanulmány a reneszánszkutatás, az anglisztika, a hungarológia, valamint az irodalom-
és kultúraelmélet témaköreiben, hazai és külföldi folyóiratokban,
tanulmánykötetekben, nemzetközi enciklopédiákban, illetve szöveggyûjtemények,
monográfiák bevezetõjeként, valamint recenziók itthon és külföldön).
–Az évek során jelentõs (közép)vezetõi
tapasztalatokra tettem szert. 1990 és 1992 között a Rektor külügyi tanácsadója
voltam. Számos hazai és nemzetközi pályázatot, világbanki projektet vezettem,
melyek jelentõs összegeket hoztak a szegedi Bölcsészkarra. 1988 óta irányítom
a Hungarológia és Közép-Európa
Tanulmányok Nemzetközi Oktatási Központot
(korábban Hungarológia Tanszékközi Program); ennek keretében magyar hallgatóknak
egy szakalapításra váró speciális képzést is kifejlesztettünk.
1997-tõl vezettem a Bölcsészkar Angol
Tanszékét, 1998-tól pedig
az Angol-Amerikai Intézetet. 1994 és 1996 között a Bölcsészkar
általános dékánhelyettese voltam; Bernáth Árpád dékánt
segítve aktív részt vállaltam a kari intézetek rendszerének kialakításában,
valamint én dolgoztam ki a dologi költségvetés mai napig is mûködõ
elosztási rendszerét.
Itt szeretnék utalni azokra a sajátos személyes
okokra, melyek éppen most indítottak arra, hogy megpályázzam a dékáni
tisztet. Dékánhelyettesi megbízatásom óta szellemi útravalóként
õrzöm akkori fõnököm, Bernáth professzor koncepcióit és köztiszteletet
kiváltó vezetõi attitûdjét, amellyel a Kart vezette. Azóta készülök
rá, hogy ezt a munkát magam is folytassam, ám nem kívántam addig belevágni,
amíg MTA doktori értekezésem meg nem védtem és minden kvalifikációt
meg nem szereztem az egyetemi tanári kinevezéshez. Ennek megtörténte szerencsésen
egybeesett azzal, hogy a tavaszi félévet külföldi ösztöndíjon tölthettem,
így jelenleg újabb terveim megvalósítása elõtt némi szünetet
tarthatok és eltávozni sem készülök. Saját pályám szempontjából
a pillanat tehát igen alkalmas arra, hogy három éves közéleti feladatot vállaljak.
II. DÉKÁNI KONCEPCIÓM KIFEJTÉSE
A jelen értékelése, követendõ
hagyományok
Nem jó vezetõ az, aki a pozícióba jutván azonnal mindent meg akar változtatni.
Úgy gondolom, hogy a rendszerváltás óta a Bölcsészkar mindig jó
kezekben volt, tehetséges dékánok és jó kari tanácsok vezették,
tagadhatatlan az impozáns fejlõdés, amely mára egy megújult épületben
a 11 karú Szegedi Tudományegyetem legnagyobb egységévé emelte. Megszilárdultak
bizonyos hagyományok, kialakultak belsõ értékelési rendszerek, színvonalas
munkát végez a Kar oktatói és dolgozói állománya, viszonylag olajozottan
mûködik az adminisztráció és a Tanulmányi Osztály. Ismereteim szerint
a Kar anyagi állapota ugyancsak megnyugtató. Bár mindig volt és ma is van miért
megijedni, impozáns megtakarításokat sikerült az elmúlt években elérni,
melyeket mind személyi jutalmazásra, mind pedig infrastrukturális fejlesztésre elismerésre
méltóan használtak fel a vezetõk. Van tehát mire alapozni, s radikális
változtatások helyett én inkább finomhangolásra, cizellálásra
készülnék. Mindez nem jelenti azt, hogy nincsenek aggályaim bizonyos jelenségekkel
és tendenciákkal kapcsolatban, amelyeket én elõdeimtõl eltérõen
szeretnék kezelni, illetve hogy nincsenek ambíciózus terveim, amelyeket ne szeretnék
megvalósítani. A következõkben ezeket sorolom elõ tematikus csoportosításban.
A kari tudományos közélet javítása
Bármilyen imponáló eredményeket is ért el a Bölcsészkar, egy területen
nagy a lemaradás. A rendszerváltás és az ennek folyományaként permanenssé
váló oktatási reformok annyi energiát elvettek, hogy a kari tudományos közélet
gyakorlatilag megszûnt. Vannak ugyan kis tudományos mûhelyek, alkalmankénti tanszéki
rendezésû konferenciák, de nincs közélet, nincs vita, és sajnálatosan
nem ismerjük sem egymás munkáját, sem egymás tudományos elveit. Még
„az átkosban” akkori dékánjaink nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy évente legyenek
összbölcsészkari konferenciák, legyenek olyan napok, amikor kollégák és
diákok nem a napi gondokkal foglalkoznak, hanem tisztán és érdek nélkül
a tudománnyal. Mihamarabb szeretném ezt a hagyományt visszaállítani, meg kívánom
vizsgálni, hogy mely keretek között lehet a leghatékonyabban és legnépszerûbb
módon felkelteni a kari közfigyelmet saját kutatómunkánk, tudományos eredményeink
iránt.
E témakörhöz kapcsolódik az
a sajnálatos megfigyelésem, hogy a kari doktori iskolák és programok szinte teljes
elszigeteltségben dolgoznak. A hozzám legközelebb álló irodalom iskolában
például hosszú évek alatt nem sikerült addig eljutni, hogy az egyes programok
programközi, minden PhD hallgatónak hasznosítható kurzusokat is megajánljanak.
A kari tudományos közélet újra megteremtendõ fórumain jelentõs nagy
tudósaink mellett kiemelten számítanék a doktoranduszok részvételére
is.
Hagyományok továbbfejlesztése
Egy intézménynek nagy kincsei a hagyományai és rítusai. Az utóbbi idõben
több ilyen is kikristályosodott, ezeket szeretném megszilárdítani és továbbfejleszteni.
Teljes mértékben támogatom Berta Dékán Úr kezdeményezését
a Pro Facultate. . . díj megalapítását illetõen. Szeretném azonban
ennek átadását egy tudományos eseménnyel összekötni, ezzel is meghatározni
a díj karakterét és emelve jelentõségét. Terveim szerint évente
megrendezné a Kar a „Bölcsészet
ma...” konferenciát (munkacím!),
melynek során ünnepélyes keretek között kerülne sor a kari díj(ak) átadására.
Ugyanezen esemény fényét emelendõ szándékoznék megalapítani
egy tisztes honoráriummal jutalmazott évenkénti „bölcsészkari elõadást”
(melyet egy jelentõs hajdani professzorunkról neveznénk el), s melyre egy kari bizottság
javaslata alapján kiemelkedõ magyar humántudósokat kérnénk fel elõadónak.
Amennyiben megvalósul az Oktatási Minisztérium által most propagált elképzelés,
hogy a bérkeret egy részét minõségi bérezésre kell fenntartani,
akkor ezen összeget meghatározott idõre, versenyeztetve kívánnám felhasználni
az adott periódus (egy vagy két év) legeredményesebb oktatóit honorálva.
Értelemszerûen a tudományban így kiemelkedõ kollégáinknak reprezentatív
bemutatkozást is biztosítanék a kari tudományos közélet teljes színe
elõtt. Mindeme munkában messzemenõen számítanék a kari Professzori Tanács
segítségére és közremûködésére.
Nemzetközi kapcsolatok
Egy másik terület, ahol az utóbbi években sajnálatos elszürkülés
következett be, a nemzetközi kapcsolatok ápolása. Sok intézetnek, tanszéknek
alakult ki pl. ERASMUS
cserekapcsolata, ám ezek a diákok is elszigetelten jelennek meg, s nem látok összefogott
koncepciót a külkapcsolatok fejlesztésére. Amennyiben külföldrõl kívánunk
fizetõs hallgatókat idecsábítani, az efféle kapcsolatépítés
és PR-munka elengedhetetlen lesz. Fontosnak tartom, hogy a Dékán, amennyire ereje engedi,
minden fontos a Karra látogató külföldi tudóssal és egyéb vendéggel
találkozzon, de ugyanígy ápolja a kapcsolatokat a jelentõsebb nagykövetségekkel,
a Humboldt, vagy Fulbright-típusú ösztöndíjrendszerek képviselõivel,
stb. Az e típusú munka egy kisebb horderejû, de jó visszhangot keltõ eleme az,
ha a Dékán évente fogadja a Karon dolgozó vendégtanárokat, lektorokat
és személyesen is megismerkedik velük.
Az oktatási programok fejlesztése
A bolognai folyamat meglátásom szerint tovább erõsíti a versenyt a hallgatókért.
E versenyben csak oktatási programjaink állandó karbantartásával, minõségellenõrzésével
és fejlesztésével lehet helyt állni. Meggyõzõdésem, hogy a Dékáni
Hivatal és a Tanulmányi Osztály adminisztrációjának úgy kell mûködnie,
hogy az „felhasználóbarát” legyen, s ne csak „tûzoltással” foglalkozzon, hanem
hosszú távú tervek és koncepciók kidolgozásával is. Egyik elsõ
feladatomnak tekinteném, hogy megvizsgáljuk: milyen új oktatási területeken kezdeményezhetnénk
sikerrel szakindítást, vagy szakalapítást, illetve, hogy milyen modernizáció
szükséges egyes szakokon a BA és MA programok megtervezésekor. Mindenképpen szükségesnek
látnám az úgynevezett „szabad bölcsészet” változatosabbá tételét,
pl. esztétika szak indításával. Régi fájdalma a Karnak, hogy nálunk
nincs mûvészettörténet oktatás. Erre a közeljövõben nem is látok
sok esélyt. Viszont kiemelkedõen fontosnak tartanám egy interdiszciplináris vizuális
kultúra szak kifejlesztését, mely a multimediális kultúra-elmélettõl
a kommunikáció gyakorlati kérdésein keresztül az alkalmazott reprezentációk
(pl. kulturális antropológia, vagy vallástudomány) területeiig a Bölcsészkar
egy jelentõs részét mozgásba hozná és együttmûködésre
sarkallná. A BA szakok újonnan kidolgozott kredit-moduljaiban látszik, hogy a strukturálatlan
általánosan mûvelõ tárgyak helyett a csomagban felvehetõ minor szakoké
lesz a jövõ. Ebben a vonatkozásban áttekinteném a karon ajánlott speciális
képzéseket és ahol lehet, kezdeményezném és támogatnám
a szakindítást (vagy az MA programmá való fejlesztést). Pl. az „Európa-tanulmányok”
és a „Hungarológia-tanár” címû két, jobb sorsra érdemes speciális
képzést egyesítve sikeres szakalapítási lehetõséget látok.
E kérdések között fordítanék figyelmet a kis
szakok sajátos problémáira, alapelvem az, hogy a sok-színû böl-csészet
lehetõleg minden ágát magas szinten kell(ene) mûvelnie karunknak. Sürgõsen
szükségesnek tartom áttekinteni a tanárképzés kérdéseit,
különös tekintettel a BA prog-ramok indulására, valamint a Fõiskolai Karral
való együttmûködésre.
Infrastrukturális fejlesztések
Ez egy olyan terület, ahol sok minden a külsõ körülményektõl dõl
majd el. Folytatva az eddigi munkát, arra törekednék, hogy az Ady téri épület
egésze mihamarabb a Bölcsészkar kizárólagos használatába kerüljön.
Ennek függvényében lehet gondolkodni a Petõfi épület esetleges feladásáról,
de ezt megelõzõen arra törekednék, hogy a messzebb lévõ területeink
lakói (Irinyi épület, Zoltán utca) az Egyetem utca környékére kerülhessenek.
Nagyra értékelem az elõzõ dékáni vezetés erõfeszítéseit
arra, hogy a Karon dolgozók komfortérzését növeljék. Ezt én is prioritásnak
tartom. Kell, hogy végre legyen jól mûködõ büféje, társalgója
a Karnak és egy olyan reprezentatív terület, ahol méltó körülmények
között lehet megtartani PhD védéseket, kisebb konferenciákat, fogadásokat.
Gazdálkodás
Nehéz kérdés, mert a jövõ sokismeretlenes egyenlet. Mind a növekvõ
központi elvonások, mind pedig a TIK által is okozott megnövekedett helyi költségek
bármikor válsághelyzetbe hozhatják a Kart. Az eddigi évek mégis azt mutatták,
hogy a vészharang sokszori kongatása ellenére általában jól jöttünk
ki a kisebb-nagyobb nehézségekbõl. Ezért nem válságprogrammal indulnék,
s igyekeznék optimistán tekinteni a jövõbe.
Szeretném hangsúlyozni, hogy általában és elviekben a liberális gazdaságpolitika
híve vagyok. Nem akarom kiüríteni a Bölcsészkar kasszáját, de ellene
vagyok minden indokolatlan központosításnak, különösen az egyes egységek
által termelt saját bevételek brutális megnyirbálásának. Intézetvezetõként
és a Kari Tanács tagjaként mindig is sokalltam a 35 %-os kari elvonást, ennek emelésével
semmiképpen sem értenék egyet. Programom szerint a kari elvonást 30 %-ra kell csökkenteni.
Dékánként a Rektori és Egyetemi Tanácsokban azt az álláspontot
képviselném, hogy a régi JATE mintájára létesüljön gazdasági/költségvetési
és stratégiai bizottság.
A Kar kapcsolata az Egyetemmel és a Várossal
A külsõ szemlélõnek úgy tûnik, hogy az egyesülés után
az új Egyetem nem a legszerencsésebben mûködik. A Dékánok egymás
ellen harcolnak, s mindnyájan a Rektor ellen. El vagyok szánva arra, hogy határozottan képviseljem
a Kar érdekeit, ám elsõ megközelítésben megpróbálnék
konszenzusos, kölcsönös érdekekre apelláló politikát folytatni, nem
feledkezve meg arról, hogy csak akkor lehet sikeres a Kar, ha az Egyetem is jól mûködik
és jó a hírneve. A részérdekek képviselete, hitem szerint, sosem mehet
a nagy egész rovására.
Nyilvánvalóan az új dékánnak is szembe kell majd néznie olyan régi
problémákkal mint az átoktatás finanszírozása, és hasonlók.
Ezekhez járul legújabbként a Tanárképzõ Fõiskolai Karral fennálló
oktatási párhuzamok kezelése. Az Egyetem felsõ vezetése e problémát
láthatóan a két kar belügyének tekinti. Sajnos a frontok megmerevedtek az utóbbi
idõben, talán egy új arc és új stílus elõrevihet a megoldás
felé. Bárhogy is lesz, álláspontom e kérdésben az, hogy BA diplomát
csak teljesen azonos tantervek alapján adhat ki a két kar, nem tudom elképzelni azt, hogy
azonos oklevelet két eltérõ program alapján lehessen megszerezni ugyanazon intézményen
belül (szigorlati tesztek, nyelvi küszöbvizsgák, stb.). A BA programok menedzselése
nyilvánvalóan folyamatos és jó munkakapcsolatot követel majd meg a Fõiskolai
Karral, de ugyanígy át kell majd tekinteni a tanárképzés több karon folyó
kérdését és koordinációját. A tanárképzésért
felelõs bölcsészkari egység, a Pedagógiai-pszichológiai Intézet
sajátos gondjait az érintettekkel konzultálva, saját elképzeléseiket
figyelembe véve igyekszem majd megoldani.
Fontos, hogy a Város vezetése és lakossága érzékelje a Bölcsészkar
súlyát és jelentõségét mind az egyetemen belül, mind pedig a Város
szempontjából. Nem jó, ha rólunk csak vélt vagy valódi botrányok
nyomán jelennek meg újságcikkek, hiszen ha mást nem mondunk, az itt tanuló 6000
diák komoly szellemi potenciált, valamint kulturális fogyasztói- és vásárlóerõt
jelent Szegednek. Megújuló PR munkánkban megkülönböztetett figyelmet kell szentelni
a Városnak, ennek egyis aspektusa az lehet, hogy szorosabbra fûzzük kapcsolatainkat az itt mûködõ
középiskolákkal és az itt humán tárgyakat tanító pedagógusokkal.
A Dékáni Hivatal kapcsolata a hallgatókkal és a HÖK-kel
Az utóbbi években örömmel láttuk a Hallgatói Önkormányzat „felnövését,”
önállóvá és felelõssé válását. Ilyen szempontból
könnyû helyzetben van a Dékán, nincs sok gondja a hallgatókkal. Nyilvánvalóan
fontosnak tartom azonban, hogy õszinte és állandó munkakapcsolatban legyek a hallgatók
vezetõivel, s hogy ha szükséges, akármelyik hallgató bejusson az irodámba.
Ugyanakkor figyelmet fogok fordítani arra, hogy a közvetlenül hallgatókkal foglalkozó
adminisztráció (hallgatói ügyek dékánhelyettese, a Tanulmányi Bizottság
és elnöke, a Tanulmányi Osztály vezetõje) mindig azok rendelkezésére
álljon.
A Kar tudományos közéletének élénkítésére vonatkozó
terveimben fontos szerepet szánok a diákságnak is. Támogatni kívánom
a diákköri munkát, ösztönözni a kollégákat, hogy nagyobb energiával
foglalkozzanak diákkörös hallgatóikkal, illetve azt remélem, hogy a kar és
egységei által szervezett tudományos konferenciákon egyre nagyobb számban jelennek
majd meg diákok is – akár hallgatóként, akár elõadóként.
Dékánként határozottan támogatnám, hogy a valaha virágzó,
de mára elhalványult diák-hagyományok feléledjenek (pl. Kari Nap, Diákdékán
választás, stb.). Arra is törekedni kívánok, hogy egy jóközérzetû,
komfortos Ady-téri épületben ennek a hangulatnak kialakításából
minél nagyobb részt vállaljanak a hallgatók is. Az általános felújítással
nagyot léptünk elõre, de folytatni kívánom a korábbi vezetés terveit
az épület további rendbetételére, és szeretném, ha a most szép,
de jelenleg még elég kihasználatlan udvarokba élet költöznék (kiállítási
tér létesítése, könyv- és zenemûárusítás kulturált
elhelyezése, stb.). Ehhez várom a hallgatóság ötleteit és tevõleges
bekapcsolódását.
A Dékáni Hivatal szerkezete
A Dékáni Hivatalban nem tervezek szerkezeti átalakítást, némi finomhangolásnak
azonban itt is szükségét érzem. Úgy gondolom, hogy a három dékánhelyettes
hatékony munkájához elengedhetetlen egy fõ segédszemélyzet, aki elõkészíti,
illetve adminisztrálja feladataikat. Továbbá úgy gondolom, hogy a Kar teljes közösségének
kívánságával találkozik az a tervem, hogy az ETR-rel kapcsolatos adminisztrációt
egy teljes állású munkatársra bíznám a jelenlegi félállású
helyett. E területen annyira elkél a segítség, s olyan torlódások vannak
a munkában, hogy ezt rendkívül fontos fejlesztésnek tartom. A Tanulmányi Osztály
jövõbeni esetleges átalakítása attól függ, hogy beindul-e és
mikor a tervezett egyetemi kvesztúra teljesen komputerizált rendszere.
Örömmel jelenthetem be, hogy körvonalazódni látszik lehetséges munkatársaim
köre. A mindnyájunk által tisztelt és korábbi feladatait kitûnõen
megoldó Dr. Almási Tibor felhatalmazott arra, hogy pályázatomban bejelentsem, vállalná
mellettem az általános dékánhelyettesi tisztet. Továbbra is szívesen
dolgoznék együtt a jól bevált dékáni vezetés egyes tagjaival, ugyanakkor
azzal is tisztában vagyok, hogy a most teljesen férfidominanciájú irányításban
meg kell jelenni kolléganõinknek is. Akárhogy is alakul, optimista vagyok atekintetben, hogy
a feladatot átvéve azonnal meg tudnám nevezni kiváló szakemberekbõl álló,
egymást félszavakból is értõ csapatomat. A vezetõ adminisztratív
munkatársakat – Kelemen Éva hivatalvezetõt és dr. Kothencz Mihály Tanulmányi
Osztályvezetõt kitûnõ, jól felkészült és elkötelezett
munkatársaknak tartom, örömmel dolgoznék velük és beosztottjaikkal együtt.
A Kar olajozott és demokratikus múködése érdekében igen fontosnak tartom,
hogy a döntések sok szinten, széleskörû megvitatások során szülessenek
meg. Ezért – a régi hagyományokhoz híven – nagy szerepet szánok a bizottságknak,
ugyanakkor támaszkodnék az elõdeim által is mûködtetett Dékáni
Tanács, valamint a Professzori Testület tanácsaira is.
III. ÖSSZEFOGLALÁS
A fentiek értelmében elmondhatom, hogy Dékánként
arra törekednék minden erõmmel és tehetségemmel, hogy 1/ a Karon belül jó
hangulatú és a napi ügyeken túl a tudomány, a szakma általános kérdéseire
is odafigyelõ, érzékeny közéletet teremtsek; 2/ hogy az Egyetemmel, társkarainkkal,
a Várossal, fõhatóságunkkal és külföldi partnereinkkel szemben olyan
politikát folytassak, amely megerõsíti és tovább növeli Karunk tekintélyét
és hírnevét.
Szeged, 2004. december 8-án.
Szõnyi György Endre
Információk
Felhívjuk dolgozóink figyelmét, hogy 2005. január 6-án 12 órakor összdolgozói értekezletet tartunk az Auditórium Maximumban.
Személyi hírek
1. Büky
László az Anyanyelvápolók
Szövetsége "A szép magyar nyelvért" alapítványának Lõrincze-díját
kapta 2004. december 4-én a szövetség elnökségi ülésén a Petõfi
Irodalmi Múzeumban.
2. Az Akadémiai Kiadó Philosophiae
Doctores sorozatában megjelent Németh
Miklósnak, a Magyar Nyelvészeti
Tanszék oktatójának Nyelvjárás,
beszélt nyelv, spontán sztenderdizációs törekvések a XVIII. századi
írnoki nyelvváltozatban c. munkája.
3. Sue
Ott Rowlands profeszor, a Toledoi Egyetem (Ohio,
USA) film és drámatanszékének vezetõje december 6-15 között összevont
kurzust tartott a Dráma- és Színháztudományi Speciális Képzés
valamint az Angol Tanszék hallgatóinak részére.
A Kar pályázatai
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja pályázatot
hirdet:
– Az Angol-Amerikai
Intézet Angol Tanszékére
tanársegédi álláshely betöltésére.
A megbízandó tanársegéd
feladata lesz szemináriumok tartása fordítás/tolmácsolás témakörben.
A pályázatoknál elõnyt jelent, ha a pályázó más területen
is eredményeket ért el (pl. irodalomtörténet, kultúraelmélet), ha vannak
tudományos publikációi és ha jelentõs elõrehaladást tett a PhD
fokozat megszerzése felé.
A kinevezés négy évre szól.
A pályázóknak meg kell felelnie a Felsõoktatási Törvényben és
a Szegedi Tudományegyetem oktatói követelményrendszerében rögzített
feltételeknek.
A pályázat elbírálásának
határideje a megjelenéstõl számított 60 nap.
A pályázatot a megjelenéstõl
számított 30 napon belül a Bölcsészettudományi Kar Dékáni Hivatalába
kell benyújtani. A pályázat formai feltételeirõl a SZTE BTK Dékáni
Hivatalában (544360) kapható felvilágosítás.
Dr. Berta Árpád egyetemi tanár s.k.
a Kar dékánja
Pályázatok
A Kellner Alapítvány ösztöndíjat ajánl fel, 3-5 éves bölcsészhallgatók
számára, az Egyesült Államokba, a 2005-2006 tanévre. Jelentkezési határidõ: 2005. február 28.
Bõvebb információ: Angol-Amerikai
Intézeti Iroda, http://www.kellner.hu
Az ösztöndij helyi gondozói Annus
Irén (iannus@lit.u-szeged.hu) és Thomas Williams (thomas@lingo.u-szeged.hu),
tõlük lehet esetleges további kérdésekre választ kapni.
Minden kedves olvasónknak, Karunk és Egyetemünk valamennyi dolgozójának, oktatójának
és hallgatójának boldog karácsonyi
ünnepeket, sikeres vizsgaidõszakot és eredményekben gazdag új esztendõt kívánunk.
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
Felelõs kiadó: Dr. Berta Árpád dékán
Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi Gábor pályázati referens
Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klebelsberg Kuno emlékére
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mûszaki fejlesztés és trsd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ausztria-Mo.együttmûködés
|
|
|
|
|
|
|
|
Kulturális és mûvészeti rendezvények
|
|
|