| 
			 
				
					|  
 | Kari Kurír
 A Szegedi Tudományegyetem
 Bölcsészettudományi Karának
 hírlevele
 Elektronikus változat 166. szám
						- 2004. december 21.
					 |  Tisztelt Kolleginák és Kollégák! A Bölcsészettudományi Kar Tanácsa
			2005. február elején választja meg a Kar új dékánját, aki 2005.
			július 1-jétõl három évig fogja irányítani a Kart. A kiírt
			pályázatra ketten adták be jelentkezésüket: Almási Tibor docens úr
			és Szõnyi György Endre intézetvezetõ docens úr. Az alábbiakban betûhív
			módon tesszük közzé a két pályázó vezetõi koncepcióját. Szeged, 2004. december 21. 
 
			 
				ALMÁSI TIBOR VEZETÕI PROGRAMJA
			 I. Elõélet és indíttatás
 
 Sorsom úgy hozta, hogy amióta 9 évvel ezelõtt megvédtem PhD-értekezésemet,
			amely a bölcsészkar elsõ dolgozatvédéssel szerzett PhD-fokozata volt, folyamatosan
			szerephez jutottam a kari és egyetemi közfeladatok ellátásában. 1995-ben egy olyan
			periódus zárult le életemben, amelynek a középpontjában a nagy intenzitású
			kutatómunka állt. Csaknem egy évtizeden át ügyködtem a Korai magyar történeti lexikon megvalósításán dolgozó kutatók belsõ magjában,
			illetve ugyanezen idõszakra esett az Anjou-kori
			oklevéltár vállalkozásának
			megalapozása is, mely utóbbinak tevékeny részeseként jutottam doktori fokozathoz.
			Ezen idõszak lezárultával úgy ítéltem meg, hogy tartozásom van
			munkahelyem tágabb közösségével szemben, ezért nem zárkózhatok
			el az intézeti kereteken túlnyúló egyetemi közélet feladataira vonatkozó
			felkérések elõl.
 
 Elõször a kari Tanulmányi Bizottság elnökeként mûködtem, majd
			a JATE utolsó 3 évében a hallgatói és a külügyek területéért
			felelõs rektorhelyettes voltam. 1998-1999-ben részt vettem a diákhitel-rendszer bevezetését
			elõkészítõ minisztériumi tanácsadó testület munkájában.
			Az SzTE létrejötte, 2000 óta rektori megbízottként, illetve rektori tanácsadóként
			mûködöm azzal a feladattal, hogy gondoskodjak a volt JATE kollégiumainak integrált
			szervezeti keretei mûködõképességérõl; lényegében 1800
			kollégiumi férõhely színvonalas fenntartása tartozik immár 8 éve
			felelõsségembe. Ezenkívül ötödik éve választott kari képviselõ
			vagyok az Egyetemi Tanácsban. Az utóbbi feladatkör révén rendre részt vállaltam
			számos, eseti jelleggel mûködõ egyetemi, illetve kari munkabizottságban. A legnagyobb
			fontosságú ezek sorában a Szegedi Tudományegyetem Párhozamosságokat Feltáró
			Bizottságának elnöki tisztsége volt. Úgy vélem a legkevésbé
			sem e bizottság okolható azért, hogy a hónapok munkájával elkészített
			tárgyszerû és elfogulatlan jelentés megállapításai, konszenzusra
			törekvõ javaslatai nem — vagy csak alig — hasznosultak az érintett karok együttmûködésében,
			illetve a párhuzamosságok kezelésében.
 
 A különbözõ közfeladatok ellátása számos tapasztalattal, sokrétû
			ismerettel gazdagított. Az elmúlt évtizedben egyetemi munkám során foglalkoztam
			tanulmányi, oktatásszervezeti, hallgatói, gazdasági, külügyi és pályázati
			vonatkozású ügyekkel. Miután tudományos munkámnak köszönhetõen
			egy szakmai konzorcium tevékenységének operatív összehangolása is feladatom,
			ugyancsak eligazodom a tudományszervezési és finanszírozási kérdésekben.
			Munkám révén rálátást szereztem az egyetemirányítás
			mechanizmusaira, jó munkakapcsolatokkal rendelkezem mind a központi, mind pedig a gazdasági
			és mûszaki adminisztráció különbözõ egységeiben és
			szintjein.
 
 II. Helyzetmegítélés és alapállás
 
 A mai szegedi bölcsészkar bármely távlatból is mérlegeljük helyzetét,
			alapvetõen szilárd, jól mûködõ, számos tekintetben kiváló
			mutatókkal rendelkezõ, gazdálkodásában is egyensúlyban levõ intézmény.
			Ha elfogadjuk, hogy a társadalmi megítélés tekintetében beszédesek a
			jelentkezési adatok, akkor az elmúlt évek statisztikái arra vallanak, hogy a bölcsészkarok
			rangsorában a közvélemény folyamatosan magasan jegyzi karunkat. A régió,
			a megye és a város életében — akár kulturális intézményekre,
			rendezvényekre, szellemi mûhelyekre gondolunk —, ugyancsak magasra értékelt a jelenlétünk.
			Az elmúlt évben sorra az Egyetemi Tanács elé kerültek az egyes karok helyzetét
			és jövõképét bemutató anyagok, s ezek ismeretében megint csak világosan
			felmérhetõ, hogy egyetemünk 11 kara között az egyik legstabilabb alakzat a bölcsészkar.
			Ha mikrovilágunkat belülrõl szemléljük, nem kis elégedettséggel nyugtázhatjuk,
			hogy az elmúlt másfél évtizedben sikerrel vettünk olyan akadályokat, mint
			a hallgatói létszám sokszorozódása, a doktori képzés kereteinek
			kiépítése, a tudományos minõsítés új rendszerében
			való helyfoglalás, új képzési formák és új szakok elindítása,
			többféle képzési rend párhuzamos mûködtetése,
			a kreditrendszer bevezetése, a tanulmányi ügyek elektronikus kezelési rendjének
			beüzemelése. Az eredmények között tartható számon, hogy megrázkódtatások
			nélkül jutottunk túl az egyetemi integráción, jól átéltünk
			egy épületfelújítást, egy könyvtáregyesítést, továbbá
			megtettük az elsõ elõkészületeket a bolognai folyamatnak megfelelõ több
			ciklusú képzés elindítására. Az sem elhanyagolandó körülmény,
			hogy mindeközben — nehezen kiszámítható kilengések mellett is — sikerült
			elkerülni a gazdálkodási kondíciók nagyobb megrendülését. Térítéses
			képzések, valamint pályázati források révén javult a saját
			bevételek aránya, míg a megfontolt létszámgazdálkodást, illetve
			munkavégzésünk hatékonyabbá válását tükrözi, hogy
			a képzési terhek növekedését csak visszafogottan követte a munkaerõ
			kibõvítése.
 
 Az elmúlt idõszak változásait felidézve elégedettségre kevéssé
			okot adó meglátásoknak is helyük lehet. Ha a sokban módosult viszonyaink mögött
			az eredõket, kiváltó okokat vizsgáljuk, meg kell állapítanunk, hogy gyakran
			nem a magunk kezdeményezésébõl és akarata szerint alakult életünk.
			Sokszor a felülrõl kiinduló irányító befolyások szorítottak
			bennünket ilyen vagy olyan irányba, mi pedig — jobb meggyõzõdésünk ellenére
			— alkalmazkodni igyekeztünk az új helyzetekhez, megpróbáltunk idomulni a sûrûn
			változó elvárásokhoz. A teherbírásról és tûrõképességrõl
			árulkodó megannyi felsorolt eredmény inkább kipróbált alkalmazkodóképességünket
			illusztrálja, mintsem a koncepciózus önépítés tudatosságát
			és sikerét. Ez utóbbihoz tényleges mozgástérre, kiszámíthatóságra
			és valódi autonómiára lett volna szükség. Ezzel szemben az elmúlt
			10—12 évben a reformáló, átalakító beavatkozások a miniszteriális
			irányítás részérõl úgyszólván folyamatosakká
			váltak. Következetesség az elvek, illetve a gyakorlat szintjén alig tapasztalható.
			Ma már olykor nemcsak megoldani, de exponálni sem érdemes a problémákat, hiszen
			az újabb generális átalakítás sokszor úgyis
			felülírja a gondok egészét, mi pedig a szilárd belsõ keretek helyett szokjuk
			az átmenetiség állandosuló érzetét. E helyzettel — korántsem meglepõ
			módon — együtt jár a rossz közérzet, minthogy veszélyeztetve, fenyegetve
			érezzük legalapvetõbb értékeinket. A hosszabb távot legfeljebb a szólamok
			szintjén ismerõ politika a finanszírozói pozícióval szembeni kiszolgáltatottságot
			kihasználva egyre direktebben, egyre kérlelhetetlenebbül és egyre rövidlátóbban
			avatkozik életünkbe.
 
 Szûkebb egyetemi közegünkben a helyzetünket leginkább meghatározó változás
			az egyetemi integráció volt. Megítélésem szerint 5 év elmúltával
			lassan fel kell pontosan mérnünk, hogy mit jelentett karunkra nézve a szegedi felsõoktatási
			intézmények egyesítése. Mindezt azért tartom fontosnak, mert e helyzetelemzés
			alapján kellene stratégiát kialakítanunk. Benyomásaim szerint a dolgok megálltak
			valahol félúton. Jó és rossz következményeket egyaránt fel tudunk
			sorolni, ugyanakkor fel kellene mérnünk, hogy rövid és hosszú távon valójában
			milyen kilátásokkal rendelkezünk. Meddig kedvezõ számunkra az egyetemi döntési
			pontok elhelyezkedése, illetve honnantól kedvezõtlenek? Bizonyos szempontból (pl. gazdálkodási
			szabadság) nõtt a mozgásterünk, más tekintetben viszont sérülékenyebbek
			vagyunk (pl. finanszírozási kiszolgáltatottság). Az integrált egyetemi mûködéssel
			szemben sosem voltak eredendõ kifogásaink, hiszen egy jól mûködõ integrált
			egyetem részét alkottuk. Mintha még mindig tartana várakozásunk, hogy vajon
			mélyebben is továbbmegy-e az egyesülés, miközben a karok egy része önálló
			intézményi múltjának adottságaiból csak keveset feladva, most a kiteljesedettebb
			önálló lét örökölt elemeit komfortosítja. A dolgok túl hosszú
			eldöntetlensége stratégia-nélküliséghez, sodródáshoz
			és elbizonytalanodáshoz vezethet, amit el kellene kerülnünk, ezért lenne érdemes
			közelmúltunk fejleményeit értékelve megfontolni a jövõ fõbb
			lépéseit.
 
 Míg tágabb és szûkebb környezetünkben egyaránt erõsek a helyzetünket
			befolyásoló bizonytalansági tényezõk, úgy vélem, hogy karunk számára
			a legbiztosabban a hagyományos értékrendünkhöz való szilárd ragaszkodás
			képes hordozni a jövõ ígéretét. Annyi masszív eredménynek,
			életmûnek, mûhelynek, iskolának, kipróbált módszernek vagyunk örökösei
			és folytatói hogy nincs szükségünk különös fortélyokkal igazolni:
			intézményünk a tudományok mûvelésének valódi otthona, s esetünkben
			tényleg helytálló az universitas
			magistrorum et scientiarum fogalmának használata.
			Ha ma a Szegedi Tudományegyetem neve jól cseng a világban, illetve e hazában, akkor
			azért egykori s mai professzoraink is igen sokat tettek.
 
 Miért fontos mindannyiunknak e biztonságos háttér tudata, illetve a ragaszkodásunk
			az ebben leledzõ hagyományhoz? Azért mert mai világunkat annyira eluralták a
			holnapnál távolabbra nem látó ambíciók, a múlékony divatok,
			az önbecsapó üres szólamok, hogy a tapasztalatok szerint a tudomány értékvilágának
			tiszteletben tartása néha már az egyetemeket fenntartó irányítás
			részérõl sem evidencia. Az a homogenizáló és uniformizáló
			igyekezet, amellyel kutató-oktató tudósokat igyekeznek képesítési követelmények,
			kreditesítés vagy több ciklusú képzés örve alatt egy ösvényre
			terelni, kifejezetten ellentétes a tudományokkal foglalkozás természetével.
			Ott ugyanis a megközelítések sokfélesége, a próbálkozások
			korlátozatlan lehetõsége a kívánatos, és ott nemcsak az azonnal eladható
			áru számít eredménynek, hanem a sokszoros áttételeken keresztül
			lassan — csak sokára felismert módon — ható hozadék is felbecsülhetetlen érték
			lehet.
 
 Ezen evidenciáknak mint alapállásnak a rögzítése azért nem tûnik
			fölöslegesnek, mert amikor egy kar a túlélésért igazodni, alkalmazkodni kénytelen
			az aktuális irányítás kívánalmaihoz, akkor vezetése soha nem feledheti,
			hogy a kompromisszumok elkerülhetetlen megkötésekor minek a megóvásáért
			kell az árat fizetnie, s az ilyen helyzetekben meddig érdemes és szabad a garasokat az asztalra
			leszámolnia.
 
 III. Feladatok és távlatok
 
 Ha csak azon változások sokrétûségébõl és sûrûségébõl
			indulunk ki, amelyek a közelmúltat jellemezték, nyilvánvaló, hogy legfeljebb részben
			lehet felmérni és elõre látni a konkrét teendõket. Ezek közül
			szeretnék néhány fontosabb területre kitérni.
 
 Az oktatási tevékenység területén a jövõ idõszak legtöbb
			feladatát a több ciklusú képzés rendszerének kialakítása
			jelenti számunkra. Bár elvileg a kezdet kezdetén figyelmünknek csak az elsõ három
			évre kell irányulnia, mégis, mert érdekeltségünk kiterjed a felsõbb
			képzési szintekre is, belátható, hogy legalább a fõ vonalakat illetõen
			már a kezdeteknél a képzés teljes spektrumára ki kell alakítanunk elképzeléseinket.
			Idetartozik, hogy az egyes szakok képzési tervei természetszerûleg kreditalapúak
			lesznek, ám nagyon kívánatos lenne, ha a tantervek kiindulásában az átadandó
			tudás tartalmának körülírása, meghatározása mindig elsõdlegességet
			kapna a mérés egyfajta eszközénél többet valójában nem jelentõ
			kreditpontokkal szemben. Nem szerencsés, ha az alapvetõen a tanbürokrácia eszköztárába
			tartozó fogalmak eluralják az oktatásra vonatkozó gondolatainkat, annak szüntelen
			mérlegelése helyett, hogy mit akarunk tudományainkból megtanítani hallgatóinknak,
			hogyan, miféle módszerekkel vagyunk képesek ismereteket átadni, illetve hogy a tõlünk
			kapott tudás miért fontos és mennyiben hasznosítható hallgatóink számára.
			Ma sokszor az a benyomása az embernek, hogy a kreditgyûjtés olykor mintha öncélúan
			vezérelné a hallgatóság tanulmányi erõfeszítéseit, anélkül, hogy egyikük-másikuk az elvégzett munka egésze által
			tényleges kompetenciák birtokába kerülne egy-egy szaktudomány mégoly alacsony
			szintû gyakorlásához is. Ahhoz, hogy 3 év alatt érvényes és használható
			tudással vértezzük fel hallgatóinkat, nagyon átgondoltan felépített,
			több irányban hasznosítható alaptudást kell elsõsorban biztosítanunk
			számukra.
 
 Megkerülhetetlenül e kérdéskörhöz illeszkedik a fõiskolával fennálló
			párhuzamosságok problémája. Sokadjára is fontos hangsúlyozni, hogy karunk
			elsõsorban a konszenzussal végigvitt, emberséges, egzisztenciális fenyegetéseket
			nem hordozó megoldásokban érdekelt. Az esetek túlnyomó részében
			nem egymásnak ismeretlen, hanem szakmai kooperációkban kipróbált kollegáknak
			kell megtalálniuk az együttmûködés, a közös munka új formáit.
			Tapasztalataim szerint a kollegiális közeledések fogadtatása messze nem elutasító
			a fõiskolai munkatársak részérõl, viszont ugyanez kevésbé mondható
			el az intézményvezetési szinten. Az is kijelenthetõ, hogy oktatásszervezeti
			egységeknek a mai egyetemi kereteken belül végbemenõ átrendezõdései
			nem szükségképpen és nem kizárólag veszteségként és
			felszámolásként értékelhetõk. Bár a továbbiakban is az
			tekinthetõ helyes magatartásnak karunk részérõl, ha a fõiskola felé
			nem ölti magára a fenyegetõ rém arcát, ám konstruktivitásának
			a kérdés megoldásában bizonyos határt szab, hogy doktori képzéseket
			mûködtetõ, egyetemi szintû diplomát kiadó, fõiskolai végzettségûeket
			kiegészítõ képzésben részesítõ tanszékeink és
			intézeteink mégsem kezdeményezhetik a fõiskolához
			történõ csatlakoztatásukat.
 
 Jelentõségében messze túlnõ egy dékáni program adta kifejtési
			lehetõségeken a tanárképzés ügye. Bizonyos, hogy a következõ
			évekre vonatkozó képzési rendszer jelenleg ismert formája nem rendezi megnyugtatóan
			a kérdést, s e tekintetben nemcsak várható, hanem egyenesen kívánatos
			a korrekció. A megoldás megtalálásában közös érdekeltsége
			van a tanárképzésben eddig is közremûködõ minden képzõhelynek.
			Ha van esetünkben is jól megragadható igénye a munkaerõpiacnak, az kétségtelenül
			a kétszakos tanárok fogadása. Nehéz lenne beletörõdni, hogy éppen
			e kívánalomnak tudunk a jelen állapot szerint a legkevésbé eleget tenni.
 
 Némiképp a fentiekben érintettekhez, bizonyos tekintetben pedig a kutatás és
			a gazdálkodás kérdéséhez tartozik a Tanulmányi és Információs
			Központ — azon belül is a könyvtár — ügye. Az új létesítmény
			felett érzett örömbe aggodalom vegyül amiatt, hogy a szükséges mûködtetési
			források nélkül kerül az egyetem birtokába az új intézmény.
			A könyvtári forgalmat mindig nagyban élénkítõ bölcsészeknek
			kétségtelenül jelentékeny részt kell majd vállalniuk az üzemeltetésbõl,
			s ez terheket fog róni a kari gazdálkodásra. Úgy gondolom, hogy célszerû
			lenne olyan fokozatos elmozdulással próbálkozni az oktatásban, amely mint új
			adottságra egyre erõsebben épít e tanulmányi központra. Úgy vélem,
			hogy a tanulásban némiképp növelni lehetne az önálló felkészülést
			igénylõ hallgatói tevékenységet, hiszen ehhez mostantól kedvezõek
			az infrastrukturális feltételek. Az efféle hallgatói munka teljesítményeit
			komolyabb kreditpontokkal lehetne honorálni, megnövekedhetne a konzultációk szerepe,
			egyszersmind némelyest mérsékelhetõ lassan a kontaktórák aránya,
			a munkaerõigény és a tanteremi szükséglet. Ekkora volumenû beruházás
			csak akkor érdemes befektetés, ha olyan átalakulásokat is indukál, amelyek a
			minõség javításához, illetve források megtakarításához,
			átcsoportosíthatóságához vezetnek. Ehhez persze a képzés tervezésében
			nagyobb mozgástérre volna szükségünk, avagy a fenntartó részérõl
			annak belátására, hogy a szabályozókon keresztüli gúzsbakötõ
			igyekezet gátat szab a helyi adottságok takarékosságot szolgáló kihasználásának.
 
 A könyvtári kérdések kapcsán érdemel szót, hogy meg kell tanulnunk
			az alkalmazkodást az új könyvtári helyzethez. Elveszítettük a napi munkánkat
			nagy hatékonysággal segítõ közvetlen kutatási és oktatási
			könyvtári hátterünket, s ma még kérdéses, hogy az új intézmény
			minden tekintetben képes lesz-e jól pótolni a kiesett láncszemet. A kutatómunka
			közvetlen színterétõl távolabb kerülõ könyvtárban látok
			olyan veszélyeket, amely hosszabb távon a könyvtári állomány összetételének
			minõségromlásával járhat. A friss beszerzések összetételének
			meghatározásában aligha nélkülözhetõ a kar oktatóinak részérõl
			megnyilvánuló komoly szaktudományi kompetencia, kérdéses viszont, hogy a bölcsészettudományok
			minden területén egyformán kialakulnak-e majd az esetlegességektõl mentes, kívánatos
			találkozási pontok a kellõ információk átadásában. A kérdésnek
			mind a kutatómunka feltételei, mind a hallgatói olvasnivaló elérhetõsége
			szempontjából nagy a jelentõsége. A koordináció rendjének kiformálódása,
			a kezdeti folyamatok kontrollja, valamint a kari és könyvtári partnerek érdekeinek közvetítése
			feltehetõen a rendszeres, illetve szervezett kapcsolattartás révén biztosítható
			a jövõben.
 
 A kutatás területén azért nem tartom fölöslegesnek a szinte evidencia-szerû
			alapigazságok ismételt — s ha kell, újra megismételt — hangsúlyozását,
			mert az embernek az a benyomása, hogy a retorikában ugyan sokan hallunk a "tudásalapú
			társadalomról" vagy "tudásiparról", a gyakorlatban azonban igen kevés
			történik a tudományok ûzéséhez ténylegesen szükséges
			feltételek fenntartásáért és javításáért. Szeretnék
			azért dolgozni, hogy karunk — legjobb hagyományaihoz méltóan — a tudomány gyakorlásának,
			gyarapításának jó mûhelye maradhasson. Nem tartok fölöslegesnek itt
			Berda Áronnak, a kolozsvári egyetem elsõ rektorának 1872-ben elmondott megnyitó
			beszédébõl idézni egy gondolatot: "Az
			egyetemet nem a néma falak, hanem tanárainak a szellemi ereje alapítja meg." Olyan alapigazság ez, amelyhez minden körülmények
			között ragaszkodnunk kell. Súlyunkat, rangunkat és a nevünkhöz elõdeink
			nagy eredményeinek köszönhetõen hozzátapadó elismerést csak azáltal
			õrizhetjük meg, ha eleven, nagyszabású, nagyra törõ, bátor gondolatok
			megfogalmazásáig jutó kutatómunkát végzünk. Ebbõl kap folyamatosan
			új impulzusokat az oktatás, ez ad keretet a tudósutánpótlás nevelésének.
			Az új dolgok felismerése, új ismereteink összegzése vezet fokozat-szerzésekhez,
			iskolák, kutatómûhelyek megszületéséhez, rangot adó eredmények
			felmutatásához. Az sem közömbös persze, hogy a kutatások által forrásokhoz
			juthat a kar, s ezzel jelentékenyen javítani lehet egy-egy tanszék infrastrukturális
			helyzetén, kari szinten pedig némelyest enyhíthetõk a forráshiányos állapotok.
 
 Az elmúlt néhány évben nyugdíjazások és sajnálatos korai
			elhalálozások következtében karunk nagyon komoly veszteségeket szenvedett el tudósi
			közösségében. A pótlás érdekében megtett eredményes
			lépéseket folytatnunk kell akár külsõk meghívásával, akár
			a belsõ utánpótlás elõlépésének segítségével.
			Egészében a kar összetétele ma is igen magas minõséget mutat, s örvendetes
			élénkség érzékelhetõ az elõmeneteli igyekezetekben. Fontos ugyanakkor
			annak hangsúlyozása, hogy igazán szerencsésnek és értékesnek azok
			a tudományos elõmenetelek tarthatók, ahol a tudósi teljesítmény az egyéni
			sikerek és hozadékok mellett olyan többletekkel is együtt jár, mint a mûhelyteremtés,
			vagy a hazai, illetve külhoni kutatói együttmûködések megelevenedése
			egy-egy szakterületen, avagy nagy pályázati projektek elnyerése, illetve részvételek
			azokban. A felsoroltak mind olyan hozadékok, amelyek hosszabb távon és meghatározóan
			szolgálják karunk gyarapodását, hírnevének öregbítését.
 
 A doktori iskoláinkban folyó képzések kapcsán megjegyzendõ, hogy e téren
			kedvezõ ugyan a kiemelt normatívák megléte, ám ezzel nemigen lehet tompítani
			más területek alulfinanszírozottságát. Valójában azonban szakmai
			értelemben is gyenge érdekek fûzõdnek e téren a létszámok jelentõsebb
			bõvítéséhez. Az elhelyezkedési lehetõségek igen korlátozottak;
			egyáltalán nincsenek jó kilátásai azoknak, akik a doktori képzés
			utáni lehetséges mozgáspályákat mérlegelik. Azt a korábban már
			hangoztatott véleményt kell itt is megismételnem, hogy szerencsésebb lenne a doktori
			képzés idõtartamát 4 vagy esetleg 5 évre bõvíteni a létszámnövelés
			helyett. Az sem látszik üdvözlendõ tendenciának, hogy a doktori képzés
			kreditesítésével a kontaktórák növekedésének irányában
			figyelhetõ meg elmozdulás, holott a tudományos munkavégzésre sokkal inkább
			az önálló kutatói próbálkozások képesítenek, mintsem
			a tanórai ismeretek véget nem érõ bõvítése. Egy ponton túl
			ezzel inkább ártunk — szerintem — a hallgatói kreativitásnak és életrevalóságnak,
			elkényelmesítjük a fiatal szakembereket és felmentést kínálunk számukra
			önnön bátortalanságra, amiért önálló szakmai szárnypróbálgatásaikkal
			késlekednek. Mindenesetre a továbbiakban is minden lehetõséget meg kell ragadnunk annak
			érdekében, hogy egy-egy évre belsõ források segítségével
			lehessen a doktori képzés elõtt vagy után pályán tartani legérdemesebb
			hallgatóinkat.
 
 A kari gazdálkodás területén a finanszírozási viszonyokban évek óta
			mutatkozó bizonytalanságok, romló tendenciák miatt lehetetlen megbízható
			elképzeléseket papírra vetni. Mind a többciklusú képzés bevezetésével
			együtt járó finanszírozásbeli változások, mind pedig a prognosztizálható
			létszámcsökkenés negatív hatásai bizonytalanná teszik a tervezést.
			Igen korlátozott érvényû bizakodásra talán két körülmény
			adhat okot. A felsõoktatási törvény-elõkészítés végsõ
			szakaszában napvilágra került finanszírozási tervezet azt a pozitív elmozdulást
			tükrözte, hogy a normatíváknak a minimálbérhez kötése révén
			valamelyest kiszámíthatóbbakká válnak a finanszírozási kondíciók.
			A másik az a — meglehet naiv remény —, hogy történelmileg minden nehéz átalakulási
			idõszak véget ér egyszer, a gazdaság élénkülésével
			pedig legalább a romló tendenciáknak meg kell állapodniuk. Nyilvánvaló
			persze, hogy soha nem szabad olyan tehetetlen állapotba kerülnünk, amelyben csak passzívan
			szemléljük önnön végromlásunkat. Egyénileg és tanszékenként,
			kutatói alakzatokként mindenkinek folyamatosan próbálkoznia kell forrásszerzéssel,
			hazai és uniós támogatások elnyerésére irányuló pályámagisteri
			képzésre jelentkezõk körének lehetõség szerinti bõvítéséért.
			Közhelyszámba megy, hogy a bevételek növelése mellett igyekeznünk kell az ésszerûség
			határain belül visszafognunk kiadásainkat. Mint sok más területen, az ésszerû
			és megfontolt gazdálkodás terén ugyancsak jól követhetõ példát
			mutattak karunk legutóbbi idõszakban mûködõ dékánjai.
 
 Mint a kar mindennapjait hosszú ideje sokat keserítõ probléma, néhány
			sort a kubatúraviszonyok is érdemelnek. Azzal, hogy a tanszéki könyvtárak helyiségei
			kiürültek, a tantermek tekintetében érezhetõen, az oktatói elhelyezésben
			pedig szerény mértékben javulni fognak viszonyaink. Perspektivikusan a TTK biológus
			részlegeinek új elhelyezésétõl remélhetünk további mozgási
			lehetõséget és javulást, amely a várakozások szerint a belátható
			jövõben bekövetkezik.
 
 IV. Kari élet és összetartás
 
 A bölcsészkar belsõ intézményi szerkezetének utolsó nagy átalakítására
			az 1990-es évek közepén került sor, amikor végbement az intézetesítés.
			Ez a szervezeti rend meglátásom szerint alapvetõen beváltotta a hozzá fûzött
			reményeket, a kari operatív irányítás hatékonyabbá vált,
			s az intézetek megbízható koordinációs kereteket adnak mind az oktatásszervezésnek,
			mind pedig a gazdálkodás összefogásának. Bár a legfelsõ fenntartói
			szintrõl sok negatív megbélyegzõ megállapítás hangzik el manapság
			a tanszéki keretekkel szemben, meggyõzõdésem szerint mind a szaktudományi kompetenciák,
			mind a kutatómunka végzésének igazán hatékony és adekvát
			alakzata csak a tanszék lehet. A tanszékek — állítólag végtelenül
			elharapódzott, bár karunkon nemigen érzékelhetõ — szaporodása mögött
			magam korántsem a gyarló emberi hiúság hajtotta becsvágyat keresném,
			hanem a kiindulásban a tudományok állandó specializálódását,
			illetve szintetizálódásra törõ igyekezetét hajlanék látni,
			amely mozgások a kutatási tárgy és módszer szüntelen finomodásával
			rendre új szervezeti csoportkereteket hívnak életre. Azt gondolom, hogy a szegedi bölcsészkaron
			e tekintetben helyükön vannak a dolgok. Mind intézeteink, mind tanszékeink
			más-más funkciók ellátásának képesek jól megfelelni. Ugyancsak
			nyugtázható hogy a dékánhelyettesi tisztségek számának növelése
			indokolt és helyes lépés volt 6 évvel ezelõtt. A jövõt illetõen
			megfontolásra érdemesnek tartom, hogy a kari irányításnak rendszeres segítséget
			nyújtó jogi szakértõrõl gondoskodjunk; a jogismeret egyre kevésbé
			nélkülözhetõ a szabályzatalkotásban, a közbeszerzésben, különbözõ
			szerzõdéskötések elõkészítésében stb., stb.
 
 Nem kevés elismerõ szót érdemel az a munka, amelyet a különbözõ
			szinteken a kari adminisztrációt, oktatás és kutatás-kiszolgálást
			ellátó dolgozók köre végez. Ha az oktatók és kutatók azzal
			szembesülnek, hogy egyre elviselhetetlenebb bürokratikus terhek nehezednek rájuk — számos
			adatszolgáltatási késztetést gyakran erõsen öncélúnak sejtve
			—, nemigen szoktak belegondolni, hogy az ilyen természetû terhek nagy részét már
			elõzetesen le is vette róluk a kar hivatalszervezete, amiért voltaképpen köszönet
			illetné õket. Nyilvánvaló, hogy a kari irányítás nagyban rászorul
			a munkáját jól ellátó adminisztrációs és igazgatásszervezetre,
			s ha fûzõdik is belsõ érdeke a pontos bürokráciához, kifelé
			mégis minden olyan esettel szemben határozottan szót kell emelnie, ahol az adatszolgáltatás
			fölösleges, öncélú és formális volta érzékelhetõ,
			ahol a bürokratikus terhek belátható érdemi okok nélkül rabolják,
			emésztik az értékes munkaidõt, s zaklatják fel a kar nyugalmát. A bürokratikus
			terhekkel szembeni védelemnek természetesen a kar hallgatóságára is ki kell
			terjednie. A szüntelen felsõ reformáló igyekezet miatt ma már hallatlan bonyolultak
			a tanulmányi szabályozás problémái (gyakorlatilag a felvételitõl
			a záróvizsgáig). Mind az oktatóknak, mind pedig a hallgatóknak
			nagy nehézségeket okoz az eligazodás a szabályokban. Néha az az érzése
			az embernek, hogy a szabályzatismeret talán olykor még hatékonyabb tudás is
			lehet a hallgató számra, mint a tanórákon elsajátított szaktárgyi
			ismeret, s ezt csak keserûen lehet tudomásul venni. Meggyõzõdésem szerint mind
			a kari vezetésnek, mind az oktatási adminisztrációnak egyidejûleg kell mindig
			arra törekednie, hogy a hallgatói tanulmányi ügykezelés kérdéseiben
			rugalmasak és emberségesek legyenek, ugyanakkor következetesek maradjanak, másrészt
			pedig arra, hogy állandó erõfeszítést fejtsenek ki a pontos tájékoztatás,
			valamint a dolgok egyszerûbbé tétele érdekében.
 
 A napi mûködés szintjén korrekten és megbízhatóan üzemelõ
			bölcsészkar belsõ világában talán az emberi kapcsolatok esetlegessége,
			a megnyilvánulási alkalmakat jobbára nélkülözõ kari identitástudat
			bizonytalan ereje kapcsán lehet némi hiányérzetünk. Többségünk
			elszigetelten, szûk szakmai közegébe temetkezve éli életét, de nem nagyon
			van olyan alkalom, amikor a karon alkotó, munkálkodó sok-sok érdekes és értékes,
			lelki finomságokra érzékeny ember akár csak szakmai — és nem is magánemberi
			— minõségében megmutathatná magát a többieknek. Benyomásom szerint
			e tekintetben a szegedi egyetem karain nagyon különbözõek a belsõ állapotok,
			s ahol korábban önálló intézményi kari lét elõzte meg az
			integrációt, ott ma is jóval erõsebb a karon belüli kohézió, kiteljesedettebb
			belsõ szervezeti lehetõségek látszanak, s bizonyos intézményi háttér
			is rendelkezésre áll. Magunk mindezen tekintetben elég szegényes képet mutatunk.
			Nyilvánvaló, hogy egy dékáni program a hiányérzet jelzésénél
			többre nem vállalkozhat, s nem is hiszek semmiféle "barátkoztatási cselekvési
			terv" létjogosultságában. Mindenesetre nem lenne haszontalan, ha ilyen kérdésekben
			is megosztanánk egymással gondolatainkat, s alkalmasint apró lépésekkel e téren
			is a vTudomány napja, akár az Egyetem
			Napja alkalmából egymásnak
			adnánk betekintést kutatómunkánkba, de már az is elõrelépés
			lenne, ha az egykori Szegedi Bölcsészmûhely kiadását felújítanánk.)
 
 Ugyanezt a problémát még súlyosabbnak látom hallgatóink világában,
			akár tanár—diák, akár diák—diák viszonylatban gondolok a közös
			intézményi azonosságtudat milyenségére. Nem könnyû beletörõdni
			az emberi kapcsolatok felületességébe, eltompulásába, elközönyösödésébe,
			még ha tudjuk is, hogy ez nagyrészt a tömegoktatás, valamint a szilárd közösségi
			csoportkeretek hiányának a következménye. E ponton nem vagyok biztos benne, hogy a kari
			vezetés ne tehetne segítõ és bátorító lépéseket.
			Elfogadhatatlan számomra, hogy úgy távoznak évrõl évre hallgatók
			százai intézményünk falai közül, hogy figyelmünk irányukban szinte
			csak a tudásátadás folyamatára irányult, és igen keveset törõdtünk
			azzal, hogy eközben milyen szocializációs élményeknek voltak részesei.
			Meggyõzõdésem szerint húszas évei elején az ember személyiségét
			messze nem csak a tanulmányok, hanem az ezen életszakaszban szerzett közösségi tapasztalatok
			is erõteljesen formálják. A gyorsan felejthetõ kötõdésekbõl
			származó károknak karunk hosszabb távon van kitéve, s a negatív következményeket
			jó volna elkerülnünk. Világos, hogy e tekintetben is sok mindent az integrációra
			lehet visszavezetni; szerintem 2000-ig létezett egy JATE-identitás a hallgatói társadalomban,
			de az utóbbi években nem érzem, hogy ezt sikerrel pótolta volna valami. Úgy
			gondolom, hogy nagyobb jelentõséget kellene tulajdonítanunk a külsõségeknek
			ünnepi rendezvényeinken, hallgatói célokat szolgáló infrastrukturális
			fejlesztéseknek. Akkora létszámú hallgatóság kötõdik karunkhoz,
			hogy Hallgatói Önkormányzatunk a meglevõ forrásainak birtokában sok olyasmit
			is a kar falai között tarthatna, aminek ma kevés a kari illetékesség. Sûrûbb
			és elevenebb közkapcsolatokkal a háttérben talán elkerülhetõk lennének
			a HÖK-választásokat kísérõ megrázkódtatások. Nyilvánvaló, hogy e kérdésben egyáltalán nem a kari vezetésé
			a meghatározó vagy a kezdeményezõ szerep, de arra feltétlenül késznek
			kell lennie, hogy az integráció hatásait értékelve szembenézzen a hallgatókra
			vonatkozó következményekkel is, és közös helyzetelemzés nyomán
			együttesen alakítsa ki a jövõ stratégiáját.
 
 Dékáni tapasztalatok hiányában hálátlan feladat pontos dékáni
			teendõket programba foglalni. Még hálátlanabb akkor, ha a közelmúlt dékánjai
			igen magasra tették a mércét, s már akkor is elégedettségre lehet oka
			a jövõbeli kari vezetõnek, ha irányítása alatt a jelenleg jó kondíciók
			megõrzését eredményként tudja felmutatni. Az elmúlt másfél
			évtized vezetõinek mûködésébõl számomra leszûrhetõ
			legfõbb tanulság, hogy a fontosabb döntési helyzetekben egyeztetésekre, õszinte
			beszédre, alkalmasint széles nyilvánosságra, a megteendõ lépések
			helyességét gondosan felmérõ elõkészítésre, a kollektív
			bölcsesség rendszeres segítségül hívására van szükség.
			Mindezt egy dékán soha sem találhatja terhesnek, s megválasztásom esetén
			a személyem iránti bizalom kitüntetõ jeleként fogok minden segítõ,
			illetve óvó tanácsot fogadni. Bízom benne, hogy megválasztásom esetén
			nemcsak a kar hivatalszervezetének együttmûködésére számíthatnék,
			hanem ténykedésem a Kari Tanács, valamint a kari közvélemény többségének
			támogatását is élvezné. Legközelebbi munkatársaim kiválasztásában
			befolyásolna mind a folyamatosság fenntartásának igyekezete, mind az a törekvés,
			hogy a vezetõi kör összetételében tükrözõdjék a kar sokszínûsége,
			elsõsorban azonban a kar szolgálatára vonatkozó közös elhivatottság
			szempontja vezetne. Azé az elhivatottságé, amelynek a tudós elõdeink hagyománya
			iránti alázat ad tartást, amelytõl idegen minden hivalkodás, és amely
			mindenkor átérzi a bölcsészkar képviseletének méltóságát.
 Szeged, 2004. december 8. 
			 
			 
				SZÕNYI GYÖRGY ENDRE VEZETÕI PROGRAMJA
			 I. SZEMÉLYES
			HÁTTÉR, ELÕÉLET Mielõtt ismertetném dékáni
			koncepciómat, röviden összefoglalom személyes hátteremet, elõéletemet,
			s ezzel kívánom bizonyítani, hogy a pozíció betöltéséhez
			szükséges szakmai és törvényi elvárásoknak megfelelek.
			 
				–Egyetemi oklevéllel rendelkezem, büntetlen
				elõéletû és cselekvõképes vagyok. –Egyetemi doktori, kandidátusi (PhD) és
				habilitációs fokozattal rendelkezem, 2004-ben pedig 92 %-os eredménnyel megvédtem az
				MTA doktora címre benyújtott disszertációmat.
 –Szakmai eredményeimet a következõ
				adatok jelzik: 1977 óta tanítok a Szegedi Tudományegyetemen, illetve jogelõdjén,
				a JATÉn, mind a graduális, mind a posztgraduális szinten rendszeresen oktatok. Alapítása
				óta részt veszek az Angol-Amerikai Intézethez kötõdõ doktori program munkájában,
				külsõ tagja vagyok egy az ELTÉn és egy a Pécsi Tudományegyetemen mûködõ
				doktori programnak, valamint vendégelõadóként oktattam számos hazai és
				külföldi doktori iskolában. – Több alkalommal vendégtanárként szerepeltem
				Európa számos egyetemén, valamint az Egyesült Államokban is. – Elsõ körben
				megkaptam a Széchenyi Professzori Ösztöndíjat. – Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal
				rendelkezem; a jelenleg általam vezetett kulturális
				ikonológiai kutatásokat már
				külföldön is „a szegedi iskolaként” emlegetik. Kollégáim és tanítványaim
				segítségével több sikeres nemzetközi konferenciát szerveztem a Bölcsészkaron.
				– Munkámat számos hazai és nemzetközi ösztöndíj, támogatás
				segítette (kétszer Fulbright ösztöndíj, Collegium Budapest senior fellow, OTKA,
				stb.). – 2003-ban az SZTE Pro Universitate díjjal ismerte el a Szegedi Tudományegyetemhez kötõdõ
				munkásságomat.
 –Széles körû publikációs
				tevékenységem, valamint tudományos munkásságom és oktatási eredményeim
				nemzetközileg is jegyzettek (1976 óta 6 monográfia [ebbõl három 2004-ben jelent
				meg, kettõ idegen nyelven, külföldi kiadónál], 11 kötetszerkesztés,
				90 tanulmány a reneszánszkutatás, az anglisztika, a hungarológia, valamint az irodalom-
				és kultúraelmélet témaköreiben, hazai és külföldi folyóiratokban,
				tanulmánykötetekben, nemzetközi enciklopédiákban, illetve szöveggyûjtemények,
				monográfiák bevezetõjeként, valamint recenziók itthon és külföldön).
 –Az évek során jelentõs (közép)vezetõi
				tapasztalatokra tettem szert. 1990 és 1992 között a Rektor külügyi tanácsadója
				voltam. Számos hazai és nemzetközi pályázatot, világbanki projektet vezettem,
				melyek jelentõs összegeket hoztak a szegedi Bölcsészkarra. 1988 óta irányítom
				a Hungarológia és Közép-Európa
				Tanulmányok Nemzetközi Oktatási Központot
				(korábban Hungarológia Tanszékközi Program); ennek keretében magyar hallgatóknak
				egy szakalapításra váró speciális képzést is kifejlesztettünk.
				1997-tõl vezettem a Bölcsészkar Angol
				Tanszékét, 1998-tól pedig
				az Angol-Amerikai Intézetet. 1994 és 1996 között a Bölcsészkar
				általános dékánhelyettese voltam; Bernáth Árpád dékánt
				segítve aktív részt vállaltam a kari intézetek rendszerének kialakításában,
				valamint én dolgoztam ki a dologi költségvetés mai napig is mûködõ
				elosztási rendszerét.
 Itt szeretnék utalni azokra a sajátos személyes
			okokra, melyek éppen most indítottak arra, hogy megpályázzam a dékáni
			tisztet. Dékánhelyettesi megbízatásom óta szellemi útravalóként
			õrzöm akkori fõnököm, Bernáth professzor koncepcióit és köztiszteletet
			kiváltó vezetõi attitûdjét, amellyel a Kart vezette. Azóta készülök
			rá, hogy ezt a munkát magam is folytassam, ám nem kívántam addig belevágni,
			amíg MTA doktori értekezésem meg nem védtem és minden kvalifikációt
			meg nem szereztem az egyetemi tanári kinevezéshez. Ennek megtörténte szerencsésen
			egybeesett azzal, hogy a tavaszi félévet külföldi ösztöndíjon tölthettem,
			így jelenleg újabb terveim megvalósítása elõtt némi szünetet
			tarthatok és eltávozni sem készülök. Saját pályám szempontjából
			a pillanat tehát igen alkalmas arra, hogy három éves közéleti feladatot vállaljak. II. DÉKÁNI KONCEPCIÓM KIFEJTÉSE
 A jelen értékelése, követendõ
			hagyományok 
 Nem jó vezetõ az, aki a pozícióba jutván azonnal mindent meg akar változtatni.
			Úgy gondolom, hogy a rendszerváltás óta a Bölcsészkar mindig jó
			kezekben volt, tehetséges dékánok és jó kari tanácsok vezették,
			tagadhatatlan az impozáns fejlõdés, amely mára egy megújult épületben
			a 11 karú Szegedi Tudományegyetem legnagyobb egységévé emelte. Megszilárdultak
			bizonyos hagyományok, kialakultak belsõ értékelési rendszerek, színvonalas
			munkát végez a Kar oktatói és dolgozói állománya, viszonylag olajozottan
			mûködik az adminisztráció és a Tanulmányi Osztály. Ismereteim szerint
			a Kar anyagi állapota ugyancsak megnyugtató. Bár mindig volt és ma is van miért
			megijedni, impozáns megtakarításokat sikerült az elmúlt években elérni,
			melyeket mind személyi jutalmazásra, mind pedig infrastrukturális fejlesztésre elismerésre
			méltóan használtak fel a vezetõk. Van tehát mire alapozni, s radikális
			változtatások helyett én inkább finomhangolásra, cizellálásra
			készülnék. Mindez nem jelenti azt, hogy nincsenek aggályaim bizonyos jelenségekkel
			és tendenciákkal kapcsolatban, amelyeket én elõdeimtõl eltérõen
			szeretnék kezelni, illetve hogy nincsenek ambíciózus terveim, amelyeket ne szeretnék
			megvalósítani. A következõkben ezeket sorolom elõ tematikus csoportosításban.
 A kari tudományos közélet javítása
 
 Bármilyen imponáló eredményeket is ért el a Bölcsészkar, egy területen
			nagy a lemaradás. A rendszerváltás és az ennek folyományaként permanenssé
			váló oktatási reformok annyi energiát elvettek, hogy a kari tudományos közélet
			gyakorlatilag megszûnt. Vannak ugyan kis tudományos mûhelyek, alkalmankénti tanszéki
			rendezésû konferenciák, de nincs közélet, nincs vita, és sajnálatosan
			nem ismerjük sem egymás munkáját, sem egymás tudományos elveit. Még
			„az átkosban” akkori dékánjaink nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy évente legyenek
			összbölcsészkari konferenciák, legyenek olyan napok, amikor kollégák és
			diákok nem a napi gondokkal foglalkoznak, hanem tisztán és érdek nélkül
			a tudománnyal. Mihamarabb szeretném ezt a hagyományt visszaállítani, meg kívánom
			vizsgálni, hogy mely keretek között lehet a leghatékonyabban és legnépszerûbb
			módon felkelteni a kari közfigyelmet saját kutatómunkánk, tudományos eredményeink
			iránt.
 E témakörhöz kapcsolódik az
			a sajnálatos megfigyelésem, hogy a kari doktori iskolák és programok szinte teljes
			elszigeteltségben dolgoznak. A hozzám legközelebb álló irodalom iskolában
			például hosszú évek alatt nem sikerült addig eljutni, hogy az egyes programok
			programközi, minden PhD hallgatónak hasznosítható kurzusokat is megajánljanak.
			A kari tudományos közélet újra megteremtendõ fórumain jelentõs nagy
			tudósaink mellett kiemelten számítanék a doktoranduszok részvételére
			is.
 
 Hagyományok továbbfejlesztése
 
 Egy intézménynek nagy kincsei a hagyományai és rítusai. Az utóbbi idõben
			több ilyen is kikristályosodott, ezeket szeretném megszilárdítani és továbbfejleszteni.
			Teljes mértékben támogatom Berta Dékán Úr kezdeményezését
			a Pro Facultate. . . díj megalapítását illetõen. Szeretném azonban
			ennek átadását egy tudományos eseménnyel összekötni, ezzel is meghatározni
			a díj karakterét és emelve jelentõségét. Terveim szerint évente
			megrendezné a Kar a „Bölcsészet
			ma...” konferenciát (munkacím!),
			melynek során ünnepélyes keretek között kerülne sor a kari díj(ak) átadására.
			Ugyanezen esemény fényét emelendõ szándékoznék megalapítani
			egy tisztes honoráriummal jutalmazott évenkénti „bölcsészkari elõadást”
			(melyet egy jelentõs hajdani professzorunkról neveznénk el), s melyre egy kari bizottság
			javaslata alapján kiemelkedõ magyar humántudósokat kérnénk fel elõadónak.
 
 Amennyiben megvalósul az Oktatási Minisztérium által most propagált elképzelés,
			hogy a bérkeret egy részét minõségi bérezésre kell fenntartani,
			akkor ezen összeget meghatározott idõre, versenyeztetve kívánnám felhasználni
			az adott periódus (egy vagy két év) legeredményesebb oktatóit honorálva.
			Értelemszerûen a tudományban így kiemelkedõ kollégáinknak reprezentatív
			bemutatkozást is biztosítanék a kari tudományos közélet teljes színe
			elõtt. Mindeme munkában messzemenõen számítanék a kari Professzori Tanács
			segítségére és közremûködésére.
 
 Nemzetközi kapcsolatok
 
 Egy másik terület, ahol az utóbbi években sajnálatos elszürkülés
			következett be, a nemzetközi kapcsolatok ápolása. Sok intézetnek, tanszéknek
			alakult ki pl. ERASMUS
			cserekapcsolata, ám ezek a diákok is elszigetelten jelennek meg, s nem látok összefogott
			koncepciót a külkapcsolatok fejlesztésére. Amennyiben külföldrõl kívánunk
			fizetõs hallgatókat idecsábítani, az efféle kapcsolatépítés
			és PR-munka elengedhetetlen lesz. Fontosnak tartom, hogy a Dékán, amennyire ereje engedi,
			minden fontos a Karra látogató külföldi tudóssal és egyéb vendéggel
			találkozzon, de ugyanígy ápolja a kapcsolatokat a jelentõsebb nagykövetségekkel,
			a Humboldt, vagy Fulbright-típusú ösztöndíjrendszerek képviselõivel,
			stb. Az e típusú munka egy kisebb horderejû, de jó visszhangot keltõ eleme az,
			ha a Dékán évente fogadja a Karon dolgozó vendégtanárokat, lektorokat
			és személyesen is megismerkedik velük.
 
 Az oktatási programok fejlesztése
 
 A bolognai folyamat meglátásom szerint tovább erõsíti a versenyt a hallgatókért.
			E versenyben csak oktatási programjaink állandó karbantartásával, minõségellenõrzésével
			és fejlesztésével lehet helyt állni. Meggyõzõdésem, hogy a Dékáni
			Hivatal és a Tanulmányi Osztály adminisztrációjának úgy kell mûködnie,
			hogy az „felhasználóbarát” legyen, s ne csak „tûzoltással” foglalkozzon, hanem
			hosszú távú tervek és koncepciók kidolgozásával is. Egyik elsõ
			feladatomnak tekinteném, hogy megvizsgáljuk: milyen új oktatási területeken kezdeményezhetnénk
			sikerrel szakindítást, vagy szakalapítást, illetve, hogy milyen modernizáció
			szükséges egyes szakokon a BA és MA programok megtervezésekor. Mindenképpen szükségesnek
			látnám az úgynevezett „szabad bölcsészet” változatosabbá tételét,
			pl. esztétika szak indításával. Régi fájdalma a Karnak, hogy nálunk
			nincs mûvészettörténet oktatás. Erre a közeljövõben nem is látok
			sok esélyt. Viszont kiemelkedõen fontosnak tartanám egy interdiszciplináris vizuális
			kultúra szak kifejlesztését, mely a multimediális kultúra-elmélettõl
			a kommunikáció gyakorlati kérdésein keresztül az alkalmazott reprezentációk
			(pl. kulturális antropológia, vagy vallástudomány) területeiig a Bölcsészkar
			egy jelentõs részét mozgásba hozná és együttmûködésre
			sarkallná. A BA szakok újonnan kidolgozott kredit-moduljaiban látszik, hogy a strukturálatlan
			általánosan mûvelõ tárgyak helyett a csomagban felvehetõ minor szakoké
			lesz a jövõ. Ebben a vonatkozásban áttekinteném a karon ajánlott speciális
			képzéseket és ahol lehet, kezdeményezném és támogatnám
			a szakindítást (vagy az MA programmá való fejlesztést). Pl. az „Európa-tanulmányok”
			és a „Hungarológia-tanár” címû két, jobb sorsra érdemes speciális
			képzést egyesítve sikeres szakalapítási lehetõséget látok.
			E kérdések között fordítanék figyelmet a kis
			szakok sajátos problémáira, alapelvem az, hogy a sok-színû böl-csészet
			lehetõleg minden ágát magas szinten kell(ene) mûvelnie karunknak. Sürgõsen
			szükségesnek tartom áttekinteni a tanárképzés kérdéseit,
			különös tekintettel a BA prog-ramok indulására, valamint a Fõiskolai Karral
			való együttmûködésre.
 
 Infrastrukturális fejlesztések
 
 Ez egy olyan terület, ahol sok minden a külsõ körülményektõl dõl
			majd el. Folytatva az eddigi munkát, arra törekednék, hogy az Ady téri épület
			egésze mihamarabb a Bölcsészkar kizárólagos használatába kerüljön.
			Ennek függvényében lehet gondolkodni a Petõfi épület esetleges feladásáról,
			de ezt megelõzõen arra törekednék, hogy a messzebb lévõ területeink
			lakói (Irinyi épület, Zoltán utca) az Egyetem utca környékére kerülhessenek.
			Nagyra értékelem az elõzõ dékáni vezetés erõfeszítéseit
			arra, hogy a Karon dolgozók komfortérzését növeljék. Ezt én is prioritásnak
			tartom. Kell, hogy végre legyen jól mûködõ büféje, társalgója
			a Karnak és egy olyan reprezentatív terület, ahol méltó körülmények
			között lehet megtartani PhD védéseket, kisebb konferenciákat, fogadásokat.
 
 Gazdálkodás
 
 Nehéz kérdés, mert a jövõ sokismeretlenes egyenlet. Mind a növekvõ
			központi elvonások, mind pedig a TIK által is okozott megnövekedett helyi költségek
			bármikor válsághelyzetbe hozhatják a Kart. Az eddigi évek mégis azt mutatták,
			hogy a vészharang sokszori kongatása ellenére általában jól jöttünk
			ki a kisebb-nagyobb nehézségekbõl. Ezért nem válságprogrammal indulnék,
			s igyekeznék optimistán tekinteni a jövõbe.
 
 Szeretném hangsúlyozni, hogy általában és elviekben a liberális gazdaságpolitika
			híve vagyok. Nem akarom kiüríteni a Bölcsészkar kasszáját, de ellene
			vagyok minden indokolatlan központosításnak, különösen az egyes egységek
			által termelt saját bevételek brutális megnyirbálásának. Intézetvezetõként
			és a Kari Tanács tagjaként mindig is sokalltam a 35 %-os kari elvonást, ennek emelésével
			semmiképpen sem értenék egyet. Programom szerint a kari elvonást 30 %-ra kell csökkenteni.
 
 Dékánként a Rektori és Egyetemi Tanácsokban azt az álláspontot
			képviselném, hogy a régi JATE mintájára létesüljön gazdasági/költségvetési
			és stratégiai bizottság.
 
 A Kar kapcsolata az Egyetemmel és a Várossal
 
 A külsõ szemlélõnek úgy tûnik, hogy az egyesülés után
			az új Egyetem nem a legszerencsésebben mûködik. A Dékánok egymás
			ellen harcolnak, s mindnyájan a Rektor ellen. El vagyok szánva arra, hogy határozottan képviseljem
			a Kar érdekeit, ám elsõ megközelítésben megpróbálnék
			konszenzusos, kölcsönös érdekekre apelláló politikát folytatni, nem
			feledkezve meg arról, hogy csak akkor lehet sikeres a Kar, ha az Egyetem is jól mûködik
			és jó a hírneve. A részérdekek képviselete, hitem szerint, sosem mehet
			a nagy egész rovására.
 
 Nyilvánvalóan az új dékánnak is szembe kell majd néznie olyan régi
			problémákkal mint az átoktatás finanszírozása, és hasonlók.
			Ezekhez járul legújabbként a Tanárképzõ Fõiskolai Karral fennálló
			oktatási párhuzamok kezelése. Az Egyetem felsõ vezetése e problémát
			láthatóan a két kar belügyének tekinti. Sajnos a frontok megmerevedtek az utóbbi
			idõben, talán egy új arc és új stílus elõrevihet a megoldás
			felé. Bárhogy is lesz, álláspontom e kérdésben az, hogy BA diplomát
			csak teljesen azonos tantervek alapján adhat ki a két kar, nem tudom elképzelni azt, hogy
			azonos oklevelet két eltérõ program alapján lehessen megszerezni ugyanazon intézményen
			belül (szigorlati tesztek, nyelvi küszöbvizsgák, stb.). A BA programok menedzselése
			nyilvánvalóan folyamatos és jó munkakapcsolatot követel majd meg a Fõiskolai
			Karral, de ugyanígy át kell majd tekinteni a tanárképzés több karon folyó
			kérdését és koordinációját. A tanárképzésért
			felelõs bölcsészkari egység, a Pedagógiai-pszichológiai Intézet
			sajátos gondjait az érintettekkel konzultálva, saját elképzeléseiket
			figyelembe véve igyekszem majd megoldani.
 
 Fontos, hogy a Város vezetése és lakossága érzékelje a Bölcsészkar
			súlyát és jelentõségét mind az egyetemen belül, mind pedig a Város
			szempontjából. Nem jó, ha rólunk csak vélt vagy valódi botrányok
			nyomán jelennek meg újságcikkek, hiszen ha mást nem mondunk, az itt tanuló 6000
			diák komoly szellemi potenciált, valamint kulturális fogyasztói- és vásárlóerõt
			jelent Szegednek. Megújuló PR munkánkban megkülönböztetett figyelmet kell szentelni
			a Városnak, ennek egyis aspektusa az lehet, hogy szorosabbra fûzzük kapcsolatainkat az itt mûködõ
			középiskolákkal és az itt humán tárgyakat tanító pedagógusokkal.
 
 A Dékáni Hivatal kapcsolata a hallgatókkal és a HÖK-kel
 
 Az utóbbi években örömmel láttuk a Hallgatói Önkormányzat „felnövését,”
			önállóvá és felelõssé válását. Ilyen szempontból
			könnyû helyzetben van a Dékán, nincs sok gondja a hallgatókkal. Nyilvánvalóan
			fontosnak tartom azonban, hogy õszinte és állandó munkakapcsolatban legyek a hallgatók
			vezetõivel, s hogy ha szükséges, akármelyik hallgató bejusson az irodámba.
			Ugyanakkor figyelmet fogok fordítani arra, hogy a közvetlenül hallgatókkal foglalkozó
			adminisztráció (hallgatói ügyek dékánhelyettese, a Tanulmányi Bizottság
			és elnöke, a Tanulmányi Osztály vezetõje) mindig azok rendelkezésére
			álljon.
 
 A Kar tudományos közéletének élénkítésére vonatkozó
			terveimben fontos szerepet szánok a diákságnak is. Támogatni kívánom
			a diákköri munkát, ösztönözni a kollégákat, hogy nagyobb energiával
			foglalkozzanak diákkörös hallgatóikkal, illetve azt remélem, hogy a kar és
			egységei által szervezett tudományos konferenciákon egyre nagyobb számban jelennek
			majd meg diákok is – akár hallgatóként, akár elõadóként.
 
 Dékánként határozottan támogatnám, hogy a valaha virágzó,
			de mára elhalványult diák-hagyományok feléledjenek (pl. Kari Nap, Diákdékán
			választás, stb.). Arra is törekedni kívánok, hogy egy jóközérzetû,
			komfortos Ady-téri épületben ennek a hangulatnak kialakításából
			minél nagyobb részt vállaljanak a hallgatók is. Az általános felújítással
			nagyot léptünk elõre, de folytatni kívánom a korábbi vezetés terveit
			az épület további rendbetételére, és szeretném, ha a most szép,
			de jelenleg még elég kihasználatlan udvarokba élet költöznék (kiállítási
			tér létesítése, könyv- és zenemûárusítás kulturált
			elhelyezése, stb.). Ehhez várom a hallgatóság ötleteit és tevõleges
			bekapcsolódását.
 
 A Dékáni Hivatal szerkezete
 
 A Dékáni Hivatalban nem tervezek szerkezeti átalakítást, némi finomhangolásnak
			azonban itt is szükségét érzem. Úgy gondolom, hogy a három dékánhelyettes
			hatékony munkájához elengedhetetlen egy fõ segédszemélyzet, aki elõkészíti,
			illetve adminisztrálja feladataikat. Továbbá úgy gondolom, hogy a Kar teljes közösségének
			kívánságával találkozik az a tervem, hogy az ETR-rel kapcsolatos adminisztrációt
			egy teljes állású munkatársra bíznám a jelenlegi félállású
			helyett. E területen annyira elkél a segítség, s olyan torlódások vannak
			a munkában, hogy ezt rendkívül fontos fejlesztésnek tartom. A Tanulmányi Osztály
			jövõbeni esetleges átalakítása attól függ, hogy beindul-e és
			mikor a tervezett egyetemi kvesztúra teljesen komputerizált rendszere.
 
 Örömmel jelenthetem be, hogy körvonalazódni látszik lehetséges munkatársaim
			köre. A mindnyájunk által tisztelt és korábbi feladatait kitûnõen
			megoldó Dr. Almási Tibor felhatalmazott arra, hogy pályázatomban bejelentsem, vállalná
			mellettem az általános dékánhelyettesi tisztet. Továbbra is szívesen
			dolgoznék együtt a jól bevált dékáni vezetés egyes tagjaival, ugyanakkor
			azzal is tisztában vagyok, hogy a most teljesen férfidominanciájú irányításban
			meg kell jelenni kolléganõinknek is. Akárhogy is alakul, optimista vagyok atekintetben, hogy
			a feladatot átvéve azonnal meg tudnám nevezni kiváló szakemberekbõl álló,
			egymást félszavakból is értõ csapatomat. A vezetõ adminisztratív
			munkatársakat – Kelemen Éva hivatalvezetõt és dr. Kothencz Mihály Tanulmányi
			Osztályvezetõt kitûnõ, jól felkészült és elkötelezett
			munkatársaknak tartom, örömmel dolgoznék velük és beosztottjaikkal együtt.
 
 A Kar olajozott és demokratikus múködése érdekében igen fontosnak tartom,
			hogy a döntések sok szinten, széleskörû megvitatások során szülessenek
			meg. Ezért – a régi hagyományokhoz híven – nagy szerepet szánok a bizottságknak,
			ugyanakkor támaszkodnék az elõdeim által is mûködtetett Dékáni
			Tanács, valamint a Professzori Testület tanácsaira is.
 
 III. ÖSSZEFOGLALÁS
 A fentiek értelmében elmondhatom, hogy Dékánként
			arra törekednék minden erõmmel és tehetségemmel, hogy 1/ a Karon belül jó
			hangulatú és a napi ügyeken túl a tudomány, a szakma általános kérdéseire
			is odafigyelõ, érzékeny közéletet teremtsek; 2/ hogy az Egyetemmel, társkarainkkal,
			a Várossal, fõhatóságunkkal és külföldi partnereinkkel szemben olyan
			politikát folytassak, amely megerõsíti és tovább növeli Karunk tekintélyét
			és hírnevét. Szeged, 2004. december 8-án. Szõnyi György Endre Információk Felhívjuk dolgozóink figyelmét, hogy 2005. január 6-án 12 órakor összdolgozói értekezletet tartunk az Auditórium Maximumban.
 
 Személyi hírek
 1. Büky
			László az Anyanyelvápolók
			Szövetsége "A szép magyar nyelvért" alapítványának Lõrincze-díját
			kapta 2004. december 4-én a szövetség elnökségi ülésén a Petõfi
			Irodalmi Múzeumban.
 2. Az Akadémiai Kiadó Philosophiae
			Doctores sorozatában megjelent Németh
			Miklósnak, a Magyar Nyelvészeti
			Tanszék oktatójának Nyelvjárás,
			beszélt nyelv, spontán sztenderdizációs törekvések a XVIII. századi
			írnoki nyelvváltozatban c. munkája.
 3. Sue
			Ott Rowlands profeszor, a Toledoi Egyetem (Ohio,
			USA) film és drámatanszékének vezetõje december 6-15 között összevont
			kurzust tartott a Dráma- és Színháztudományi Speciális Képzés
			valamint az Angol Tanszék hallgatóinak részére.
 
 A Kar pályázatai
 A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja pályázatot
			hirdet:
 
				– Az Angol-Amerikai
				Intézet Angol Tanszékére
				tanársegédi álláshely betöltésére.
				A megbízandó tanársegéd
				feladata lesz szemináriumok tartása fordítás/tolmácsolás témakörben.
				A pályázatoknál elõnyt jelent, ha a pályázó más területen
				is eredményeket ért el (pl. irodalomtörténet, kultúraelmélet), ha vannak
				tudományos publikációi és ha jelentõs elõrehaladást tett a PhD
				fokozat megszerzése felé.
 A kinevezés négy évre szól.
			A pályázóknak meg kell felelnie a Felsõoktatási Törvényben és
			a Szegedi Tudományegyetem oktatói követelményrendszerében rögzített
			feltételeknek. A pályázat elbírálásának
			határideje a megjelenéstõl számított 60 nap.
 A pályázatot a megjelenéstõl
			számított 30 napon belül a Bölcsészettudományi Kar Dékáni Hivatalába
			kell benyújtani. A pályázat formai feltételeirõl a SZTE BTK Dékáni
			Hivatalában (544360) kapható felvilágosítás.
 
				Dr. Berta Árpád egyetemi tanár s.k.a Kar dékánja
 
 Pályázatok
 
			 A Kellner Alapítvány ösztöndíjat ajánl fel, 3-5 éves bölcsészhallgatók
			számára, az Egyesült Államokba, a 2005-2006 tanévre. Jelentkezési határidõ: 2005. február 28.
 Bõvebb információ: Angol-Amerikai
			Intézeti Iroda, http://www.kellner.hu
 Az ösztöndij helyi gondozói Annus
			Irén (iannus@lit.u-szeged.hu) és Thomas Williams (thomas@lingo.u-szeged.hu),
			tõlük lehet esetleges további kérdésekre választ kapni.
 
 
 
 
 
 Minden kedves olvasónknak, Karunk és Egyetemünk valamennyi dolgozójának, oktatójának
			és hallgatójának boldog karácsonyi
			ünnepeket, sikeres vizsgaidõszakot és eredményekben gazdag új esztendõt kívánunk.
 
			 
			 
				Kari KurírA Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Karának hírlevele
 Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
 Felelõs kiadó: Dr. Berta Árpád dékán
 Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi Gábor pályázati referens
 
			 
			 
				Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
			 
			 
				
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Klebelsberg Kuno emlékére
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Mûszaki fejlesztés és trsd.
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Ausztria-Mo.együttmûködés
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Kulturális és mûvészeti rendezvények
						 |  |  |