|
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Karának
hírlevele
Elektronikus változat
157. szám
- 2003. december 19.
|
Információk
1.
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Professzori Testülete
2003. december 17-én kibõvített
ülést tartott a készülõ
Felsõoktatási törvénytervezet koncepciójáról, melyen a Kar professzorain
kívül részt vettek meghívottként:
– az Egyetem rektora, Prof. Dr. Szabó Gábor,
– a Természettudományi Kar dékánja,
Prof. Dr. Mezõsi Gábor,
– Csongrád megye országgyûlési
képviselõi: Balogh László, Gazdag János, Dr. Kozma József, Nógrádi
Zoltán, Dr. Rákos Tibor,
– Dr. Pukánszky Béla, az SZTE oktatási
rektorhelyettese,
– Dr. Almási Tibor, az SZTE BTK választott
egyetemi tanácstagja,
– az SZTE BTK dékánhelyettesei, Dr.
Forgács Tamás, Dr. Gyenge Zoltán, Dr. Koszta László, a kari egységvezetõk,
– az SZTE BTK HÖK elnöke, Hausz Katalin
és elnökhelyettese, Hertlik Balázs.
A Professzori Testület a kibõvített
ülésen egy rövidebb és egy részletezõbben indokló állásfoglalást
fogadott el, melynek szövegeit az alábbiakban közöljük:
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Kara Professzori Testületének állásfoglalása a készülõ Felsõoktatási
törvény tervezetének koncepciójáról
1. A Professzori Testület úgy látja,
hogy Magyarország közelgõ európai uniós csatlakozása és a bolognai
folyamathoz való alkalmazkodás jól kihasználható lehetõséget nyújt
a magyar felsõoktatás tartalmi megújítására.
2. Nyitottak vagyunk a felsõoktatás minden olyan irányú átalakítására,
melyek választ keresnek a jelenlegi rendszer mûködési nehézségeinek feloldására,
a magyar társadalom szükségleteihez történõ minél jobb alkalmazkodásra.
Fontosnak tartjuk a Csatlakozás az európai felsõoktatási térséghez címû
dokumentum 6. változatának számos gondolatát.
3. Azt gondoljuk ugyanakkor, hogy a Felsõoktatási törvény módosítása
koncepciójának kiérleltsége, tartalma és színvonala még nagyon
távol van attól, hogy kormányelõterjesztésként lehessen felhasználni.
4. Számos olyan tartalmi eleme van az anyagnak, mely elfogadhatatlan számunkra. Ezek a tartalmi komponensek
jelen vannak az anyag minden fõbb részében:
— a helyzetértékelésben számos
téves, elnagyolt, nem vagy nem kellõen indokolt kitétel található, és
sokkal rosszabb színben tünteti fel a magyar felsõoktatást annál, mint amilyen
az valójában;
— a bolognai folyamathoz való csatlakozás
szükségességére hárítja át az anyag a paradigma-váltás
elkerülhetetlenségét olyan esetekben is, amikor ez indokolatlan;
— az akadémiai reform részleteinek kimunkálása
további mûhelymunkát igényel még, melyet kizárólag a sokszínû
magyar felsõoktatásban aktívan tevékenykedõ — oktató és kutató
— szakemberek végezhetnek el;
— a koncepció intézményi, irányítási
és finanszírozási reformra vonatkozó részei néhol nyelvileg is elfogadhatatlanul
pongyola fogalmazványok, melyek tartalmi elemeinek többségét is a leghatározottabban
visszautasítjuk.
5. A Professzori Testület nyomatékosan felhívja a tárca figyelmét arra, hogy kudarcra
van minden ítélve minden olyan felsõoktatási törvénymódosítási
kísérlet, melyet a felsõoktatás vezetõ oktatói (a professzori és
docensi kar) nem támogatnak.
6. Kinyilvánítjuk, hogy készek vagyunk partneri együttmûködés keretében
szakmai segítséget nyújtani a tárcának ahhoz, hogy egy ténylegesen jó
törvénytervezet készüljön el.
7. Elutasítunk azonban minden olyan törvénymódosítási kísérletet,
amely csorbítja az egyetemek autonómiáját, amely vevõ-eladó viszonnyá
akarja silányítani az oktatók és hallgatók jelenlegi partneri viszonyait, sértve
ezzel alkotmányos jogaikat. Elutasítjuk az egyetemi oktatók jelenlegi munkajogi állásának
megváltoztatására vonatkozó kísérleteket. Leszögezzük, hogy
nem engedünk olyan kezdeményezéseknek, amelyek átgondolatlan módon veszélyeztetik
a tudás átadásának és megszerzésének, az oktatás és
a kutatás feltétlen szabadságának érvényesülését.
Elhibázottnak, sõt a felsõoktatás létét is veszélyeztetõnek
tartjuk a magyar felsõoktatás privatizálására történõ szándékokat.
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Kara Professzori Testületének állásfoglalása a készülõ Felsõoktatási
törvény tervezetének koncepciójáról
Helyzetelemzés, az átalakítás irányai és lehetõségei
1. A Professzori Testület sajnálattal állapítja
meg, hogy az elmúlt közel tizenöt évben szükségessé vált, egymást
követõ felsõoktatási reformok nem egymásra épülõen és
csak részben hosszú távú tervezésen és szakmai kívánalmak
alapján születtek meg. Egyetlen kísérlet eredményét sem lehetett lemérni,
elemezni, nem lehetett megismerni annak társadalmi fogadtatását, mert — az ehhez szükséges
idõ elteltét ki sem várva — a mindenkori oktatási kormányzat újabb és
újabb reformokat vezetett be. A Professzori Testület nehezményezi, hogy e reformok hatásvizsgálata
elmaradt, valamint aggályosnak tartja, hogy a mostani változtatások sem a jelenlegi realitások
felmérésén és szociológiai elemzésén, hanem igen vitatható
eredetû prekoncepciókon alapulnak.
2. A hallgatói létszámnövekedés fõ oka — a Professzori Testület véleménye
szerint — lényegesen összetettebb, mint amit a törvénytervezet koncepciójában
olvashatunk („a tanulni vágyók létszámának növekedése”). Kétségkívül
szerepet játszottak benne a képzéstõl független társadalompolitikai célok
– a fiatalok elhelyezkedési gondjainak megoldása, ill. távolabbra tolása, meghatározott
társadalmi csoportok fokozott érdekérvényesítõ képessége
– amelyek
következtében az oktatási kormányzat az érettségizettek elõtt egyre
tágabbra nyitotta a felsõoktatási intézmények kapuit. Ezen a területen
az oktatási kormányzat felelõssége mindenek elõtt az átgondolatlan, elhibázott
finanszírozási modellben érhetõ tetten: érdekeltté tette a felsõoktatási
intézményeket a minél nagyobb hallgatói létszám felvételében,
jelentõsen csökkentve az alkalmassági kritériumokat. Mindezzel és az új
egyetemek és karok létrejöttének nem kellõen szigorú akkreditálás
melletti engedélyezésével az oktatási kormányzat a képzési színvonal
jelentõs csökkenéséhez járult hozzá.
3. Az ún. integrációs folyamatokat (2000-ben) felülrõl kényszerítették
rá a magyar felsõoktatási intézményekre, anélkül, hogy ezt bármelyik
intézmény kezdeményezte volna. Az integráció törekvése nem átgondolt,
megfelelõ célokhoz rendelt koncepció alapján történt, így gyakran
teljesen formális maradt, és valódi eredményeket sem a hatékonyság, sem
a költségtakarékosság terén nem idézett elõ: ténylegesen
ugyanis nem csökkent a felsõoktatási intézmények száma, kizárólag
szerkezeti átalakítások történtek. Nem szûntek meg a párhuzamosságok,
mert a tényleges integráció végrehajtását a tárca nem vállalta
föl. Az integráció sikertelensége annak is betudható, hogy a fenntartó
oktatási kormányzat nem bocsátotta rendelkezésre azokat a többletforrásokat,
amelyek egy sikeres integráció elengedhetetlen feltételei lettek volna. E tényt azért
érdemes felidézni, mert a jelenlegi átalakításokat a tervek szerint szintén
úgy kellene végrehajtani, hogy közben források kivonása történik a
rendszerbõl. Ez az elképzelés már önmagában is elõrevetíti
a változtatások kudarcát.
4. A fentebb jelzett káros folyamatok ellenére semmivel sem támasztható alá
az, hogy a magyar felsõoktatás színvonala annyira gyenge volna, amilyennek a koncepció
készítõi látják. A Professzori Testület felszólítja a koncepció
készítõit, hogy indokolják meg és támasszák alá az alábbihoz
hasonló kifejezéseket, amelyek sommás és teljességgel légbõl kapott
állításokat fogalmaznak meg a felsõoktatásról:
— „a felsõoktatás számos ponton
elmarad a korszerû trendektõl”,— „A rendszer hatékonysága alacsony...”, „A korai specializáció,
a szakburjánzás mértéktelen társadalmi károkat okoz”
— Szeretnénk, ha a koncepcióban megtalálnánk
a „korszerûség” definícióját, megtudnánk, milyen mérce alapján
alacsony a hatékonyság (például az oktató/hallgató arány az elmúlt
években igen jelentõsen javult, mármint nõtt az egy oktatóra esõ hallgatók
száma), és milyen „mértéktelen társadalmi károkat” okoz a korai specializáció.
Megjegyzendõ, hogy a korai specializációk a felsõoktatást igénybe vevõ
közönség nyomására, nem az egyetemek saját kezdeményezésébõl
születtek. A korai specializációra egyébként most éppen az oktatási
tárca kényszeríti rá a fiatalokat amikor a „felvételi nélküli felvételit”
vezetteti be a kétszintû érettségi létrehozásával, elõre
hozva ezzel a specializációt a középiskola harmadik évfolyamára. E törekvés
egyébként a felsõoktatási bemenetek számának szûkítésével
sem igazán illeszthetõ össze. A felsõoktatás kifejezett rugalmasságról
tett tanúságot, mivel a kétévente bekövetkezõ radikális reformok
ellenére mûködésképes maradt, és a reformok hasznosítható
elemei segítségével a legtöbb intézmény igyekezett hatékonyságát
növelni.
— „Problematikusnak minõsíthetõ
számos, funkciótlan képzési program”. Kérdésünk: milyen érvek
állnak ezek mögött a szakértõi megállapítások mögött?
Ilyen súlyos állításokat tényekkel és példákkal kellene
alátámasztani.
A leghatározottabban visszautasítjuk
azt, hogy az anyag „akadémiai fellegvárról” ír. Szó sincs ilyenrõl. Az
utóbbi idõben pontosan az oktatási tárca tett arról, hogy sokkal inkább
egy eltömegesedett — mindenfajta „fellegvár” nélküli — felsõoktatás alakuljon
ki hazánkban. Ugyanakkor nem vitatható, hogy az egyetemi képzés feladatai közé
tartozik a szellemi és kulturális elit kinevelése, amelynek színvonala alapvetõ
fontosságú minden társadalomban.
5. Egyetértõleg nyugtázzuk, hogy a dokumentum tévesnek gondolja a fõiskolák
egyetemmé válási óhaját, s azt is, hogy az anyag leszögezi: a finanszírozás
csak normatívnak mondott, de nem az. A dokumentum alulfinanszírozottnak tartja a magyar felsõoktatást,
s ezzel sem tudunk vitatkozni.
6. A koncepció ugyanakkor sajnálatos módon elfogadhatatlan terminológiát használ,
amikor a piacorientáltságról szólva „eladónak” nevezi az oktatókat, s
„vevõnek/megrendelõnek” a hallgatókat. Politológusok, filozófusok egész
seregét idézhetnénk – többek között a liberalizmus egyik kulcsfiguráját,
F. Hayeket – annak alátámasztására, hogy bizonyos társadalmi folyamatok és
intézmények nem mûködtethetõk piaci alapon. A hallgató mint megrendelõ
elve ellentmond a hallgató mint partner elvének. A magyar felsõoktatás szereplõi
egymást partnernek tekintik, az elõterjesztés az emberi viszonyok áruba bocsátását
javasolja. Ez súlyosan érinti a felsõoktatás oktatóinak és hallgatóinak
alkotmányos jogait. Tudásunkat nem eladni kívánjuk, hanem terjeszteni, s azt szeretnénk,
hogy hallgatóink ne „vevõk/megrendelõk” legyenek, hanem a tudás megszerzésére
fogékony, azt óhajtó emberek, partnereink.
A magyar felsõoktatásnak természetesen
van „megrendelõje”: az egész magyar társadalom (ld. korábbi megállapításunkat
a kulturális és szellemi elit feladataival kapcsolatban). Ennélfogva az ehhez hasonló
nagyságrendû változásokba az egész társadalomnak beleszólása
van. Másrészt az egyetem csak úgy tudja ellátni a feladatát, ha rendelkezik
az ehhez szükséges autonómiával. Ragaszkodunk az egyetemi autonómia hagyományához,
amely a mûvelt világban kialakult és a középkor óta létezik, a rendszerváltás
óta pedig az alkotmány garantálja. Ezen alapul egyébként a bolognai folyamat
is.
7. A dokumentum elárulja, hogy a „reformértékûnek nevezhetõ változás
is olyan költségekkel jár, amelyek forrása állami oldalról a jelenlegi
helyzetben legalábbis bizonytalan”. Kérdésünk: miért kell paradigmát váltani,
amikor világos, hogy az ehhez elengedhetetlenül szükséges források nem állnak
rendelkezésre.
A bolognai folyamat várható hatásai
1. Üdvözöljük azokat az új
lehetõségeket, amelyek hazánk európai uniós csatlakozásával megnyílnak
oktatóink és hallgatóink elõtt.
2. Úgy látjuk azonban, hogy a négyciklusú lineáris képzés 2006-ban
bevezethetõ legyen hazánkban, nagyon feszített ütemezésû elõmunkálatokra
van szükség. Az új tartalmú és szerkezetû oktatásra való áttérés
nyugodt körülmények biztosítása esetén is hosszú és alapos
körültekintést igénylõ feladat.
3. Az a hivatkozás, hogy a modernizáláshoz szükséges a vezetés és
a finanszírozás átalakítása, álságos. Csak ha az új képzési
struktúra és az új képzési követelmények ismeretesek, lehet arról
dönteni, hogy milyen vezetési struktúra szolgálja ezt a legmegfelelõbben. De akárhogy
is alakulnak a képesítési követelmények részleteikben, a legmagasabb színtû
tudományos kutatás céljait és az itt elért eredmények oktatását
csak autonóm tudós testületek határozhatják meg. Mindenféle „modernizálás”,
fejlesztés lehetetlen, ha ezzel a felsõoktatás meghatározó tényezõi,
a professzori és docensi kar nem mûködik együtt. 2004-ben az új képesítési
követelményeknek, 2005 elején az ún. „Bologna-szakok” indításának
feltételeit kell megteremteni. Akik ezzel egy idõben új vezetési struktúrát
akar bevezetni, az magát a bolognai folyamatot, és ezzel az európai felsõoktatási
térséghez való csatlakozásunkat veszélyeztetik.
A koncepció fõbb tartalmi elemei:
A) Akadémiai reform, a képzési és kutatási tevékenység modernizálása
1. Félrevezetõnek tartjuk a használt
terminusokat két képzési szint esetében:
a) indokolatlan felsõfokú szakképzésrõl
szólni, ha ez a képzés nem ad felsõfokú végzettséget;
b) mivel a képzési struktúra
hierarchiájában a jelenleg felsõfokú szakképzésnek nevezett képzés
fölött helyezkedik el a BA szint, ez utóbbit helytelen felsõfokú alapképzésnek hívni.
2. A BA és MA képzés viszonyáról, ezek rendszerérõl, a képzési
szerkezet átalakításáról részleteiben nem nyilatkozik a Professzori Testület,
mert elfogadja azt a dokumentumot, amelyet a hazai Bölcsészettudományi és Természettudományi
Karok Egyesített Dékáni Kollégiuma fogalmazott meg 2003. december 11-én, s a
dékánok azt — aláírásukkal hitelesítve — azóta eljuttatták
az Oktatási Minisztériumba. (Ld. 1. sz. mellékletet.)
3. A Professzori Testület úgy látja, hogy egyes bölcsész-szakok esetében
is szó lehet nem alapszakra épülõ mesterfokozattal végzõdõ képzésekrõl.
Azt gondolja a testület, hogy ezekben a speciális esetekben (pl. egyiptológia, hebraisztika
stb.) a mesterszakra a hallgató már az alapképzés legelején, de legkésõbb
az elsõ szemeszter végén csatlakozhatna. Ha tanulmányai során néhány
szemeszter után mégis kiderül, hogy a hallgató nem alkalmas a mesterszak elvégzésére,
legyen visszaút számára egy — az adott képzési ágon belüli — alapszakhoz.
4. A Professzori Testület irreálisan alacsony számúnak tartja a képzési
szerkezetben meghatározott kb. 15 széles képzési területet, ill. az ezeken belüli
25-30 képzési ágat.
5. Aggályosnak tartjuk a felsõoktatási intézményekbe történõ
felvétel rendjének átalakulását. Félõ, hogy az új rend
a kontraszelekciót fogja erõsíteni. Egy gyengébb gimnáziumban szerzett érettségivel,
alacsonyabb tudásszinttel magasabb pontszámhoz juthat a leendõ hallgató, mint az, aki
egy erõs gimnáziumban érettségizik. (Ezt ugyan az emelt szintû érettségiért
adható plusz pontok némileg korrigálhatják, de ez végül is „joghátrányt”
jelent a kiváló gimnáziumok tanulóinak.)
6. Meggondolkodtató, hogy ténylegesen arra van-e szükség, hogy emeljük a doktori
képzésben részesülõk arányát. Fontosabbnak tartanánk azt,
hogy a doktori képzés idõtartamát emeljük fel a jelenlegi 6 szemeszter helyett
8, egyes esetekben akár 10 szemeszterre.
7. Egyértelmûen rögzíteni kell, hogy egy intézmény egy képzési
területen kizárólag egy BA kimenetet adhat ki. Elsõrendûen érinti ez az
integrált egyetemen belül mûködõ fõiskolai kart. Nem lehetséges a jelenlegi
párhuzamosság konzerválása, még kevésbé a fõiskolai tanárképzésnek
egyszerûen az egyetemivel azonos rangra emelése.
8. A tanárképzéssel kapcsolatban a Professzori Testület állásfoglalása
megegyezik azzal a dokumentummal, amelyet a hazai Bölcsészettudományi és Természettudományi
Karok Egyesített Dékáni Kollégiuma fogalmazott meg, s annak szövegét a
dékánok — aláírásukkal hitelesítve — már eljuttatták az
Oktatási Minisztériumba. (Ld. 2. sz. mellékletet.)
B) Intézményi reform
1. A koncepcióban azt olvassuk, hogy „bár
az EU hivatalos dokumentumai nem kívánják meg explicite az intézményi rendszer
átalakítását”, mégis ilyen javaslatokkal szembesülünk az anyag tanulmányozásakor.
Feleslegesnek látunk minden olyan változtatást, amely túlmutat azon, amit Magyarország
európai uniós csatlakozása megkövetel.
2. Nem gondoljuk, hogy a felsõoktatási intézmények irányítási
rendszere jelenleg minden szempontból jól mûködik. Ennek ellenére elfogadhatatlanul
túlzónak tartjuk azokat a megállapításokat a koncepcióban, amelyek szerint
a felsõoktatás átalakítása a jelenleginél lényegesen professzionálisabb
vezetést kíván. Értetlenséggel fogadjuk, hogy a koncepció szerint ez
a feladat nem oldható meg „alulról választott, jó szándékú, de
nem minden esetben kellõ irányítási tapasztalattal és korszerû ismeretekkel
rendelkezõ vezetõkkel”. Az „alulról jött” kifejezés több mint bizarr: az
egyetemi vezetõk eddig is az intézmények legnagyobb tiszteletnek és presztízsnek
örvendõ vezetõ oktatóiból kerültek ki, a kinevezésük elõtt
alkalmazott választási eljárások célja az volt, hogy az intézmény
oktatói minél szélesebb körben véleményt nyilváníthassanak
alkalmasságukról. Jó volna emellett, ha a koncepció indokolná, miért,
milyen politikai és gazdasági szervezetekben van primátusa a „felülrõl jött”
vezetõknek? Ki dönti el, hogy kinek van kellõ irányítási tapasztalata,
ki mondja meg, hogy kinek korszerû az ismerete.
3. Az intézményi reform alapvetõ gondolata az, hogy az állam úgy óhajt
kivonulni a felsõoktatásból, hogy feladatait, kötelezettségeit nem teljesíti,
de az oktatási miniszteren keresztül az irányítási jogkörét meg szeretné
tartani magának. Ezt elfogadhatatlannak tartjuk.
4. Az új vezetési modell három fõszereplõjének (az Igazgató Tanács
elnökének, a Szenátusnak és a Rektornak) a döntési és felelõsségi
jogköre nincs tisztázva a koncepcióban.
5. Az intézmény vezetési struktúrájának az az átalakítása,
melyet a tervezet elénk vetít, alkalmas lehet arra, hogy megfossza a felsõoktatási
intézményeket az autonómiájuktól. Minden ilyen törekvés elutasítandó.
Függetlenül ettõl, a Professzori Testület szokatlannak és szerencsétlennek
érzi a csoportos vezetés paradigmáját. Nem érti, hogy a törvénytervezet
az akadémiai szféra irányítását ellátó rektortól
miért kívánja azt, hogy a rektor ne tudós kompetenciákkal váljon rektorrá.
Ez azt jelentené, hogy sem a menedzsment irányítója, sem a rektor nem lehetne tudós
kompetenciájú személy, az egyetem vezetõjének kizárólagosan a
piacorientáltságot kell majd szeme elõtt tartania. A tervezet szövege mind az oktatói,
mind a kutatói tevékenység gyakorlásától megfosztaná a rektort.
Véleményünk szerint minden rektor tevékenységének idejére úgyis
a minimálisra korlátozza ilyen irányú tevékenységét, ám
ezt tiltani némiképp bizarr elgondolás.
6. Az új vezetési struktúra az egyetemek alkotmányban rögzített autonómiáját
korlátozza, ugyanis meglehetõsen abszurd és irracionális az a feltételezés,
hogy a menedzsment nem szól bele az akadémiai ügyekbe. Az egyetem menedzselésének
lényege ugyanis az akadémiai ügyek irányítása, ez utóbbiak képezik
az egyetem tevékenységét. Az egyetemi tanár értéke az egyetemnek, a személyi
ügyek minden egyetemen az autonómia részei. Még akkor is, ha az egyetemek ezzel — adott
esetben, s néhol — rosszul élnek vagy élhetnek.
7. Az új vezetési struktúra arra alapozódik, hogy az alkalmas vezetõket felülrõl
és kívülrõl ki lehet nevezni. Alkalmasságot csak az bizonyíthat, aki már
vezetett egy alacsonyabb szinten. Ott, ahol pályázati rendszerben a Trustees (Igazgató Tanács)
nevez ki elsõszámú vezetõt, ott a pályázóknak kb. 10-15 éves
vezetõi gyakorlatot kell bemutatni (USA, Ausztria). Az ember elõbb Dean (helyettes, második,
elsõ), majd Provost, azután egy kisebb College vezetõje lesz. A vezetõi gyakorlatot
a felsõoktatásban kell megszerezni, mégpedig egy olyan felsõoktatásban, amelynek
több évtizedes demokratikus hagyományai vannak. Ott, ahol az érdekegyeztetés,
a kölcsönös bizalom és a politikamentesség minimális követelmény.
Ezek a feltételek Magyarországon — sajnos, — jelenleg még nincsenek meg.
8. Az elõterjesztés széles rétegekben egzisztenciális bizonytalanságot
kelt. A közalkalmazotti jogviszony esetleges megszûnése az egész magyar oktatói
kart érinti, a tandíj közvetett bevezetése (még ha ennek nevesítését
a tervezet jórészt kerüli is) az esélyegyenlõséget és a tudáshoz
való egyenlõ hozzáférés jogát érinti.
9. Az intézmények strukturális elbizonytalanítása éppen akkor történik,
amikor ezeknek az intézményeknek nyugalmukkal és tekintélyükkel külföldi
hallgatókat kellene vonzaniuk, ehelyett saját hallgatóink fognak elmenekülni tõlünk.
C) Irányítási reform
1. A Professzori Testület úgy véli,
hogy az irányítási reform pontos gazdasági számításokat és
megfelelõ elõkészítést igényel. Jelenlegi formájában alkalmatlan
arra, hogy komolyabban foglalkozzunk vele.
2. Az FTT státuszának tervezett megerõsítése
pozitív változtatásnak tûnik számunkra.
3. Nem világos azonban számunkra az
OM Felsõoktatási Hivatalának a szerepe, nem ismert e szervezet felállításának
költségigénye sem.
4. Zavaros a „minõségirányítás”
egész gondolatmenete is.
D) Finanszírozási reform
1. A Professzori Testület egyik alapvetõ gondja
az, hogy nem találja a tervezetekben annak a régóta sürgetett, kézenfekvõ
alapkérdésnek még az említését sem, amely mindenfajta finanszírozási
reform sine qua non-ja kellene, hogy legyen: ugyanis ki kell számítani, hogy az egyes képzési
területeken milyen képzési volumen szükségeltetik és ott milyen költségigénnyel
lehet számolni. (Egyszerû, de talán szemléletes példaként: nemcsak a kísérletes
képzéseknek más a költségigénye, de a nagy elõadásokra és
a kiscsoportos szemináriumi foglalkozásokra építõ nem-kísérletes
képzések költségigénye is lényegesen eltér egymástól.)
2. A tervezet nem közli az átalakítás költség-elemzését, nem
is beszélve egy költség/haszon elemzésrõl. Annyi azonban bizonyos, hogy semmilyen
új forrást nem jelöl meg, s ilyenrõl a 2004-es költségvetés sem szól.
Márpedig az elõterjesztés is elismeri, hogy a magyar felsõoktatás mélyen
alulfinanszírozott. A magyar felsõoktatás 2004-ben a GDP-hez viszonyított teljes vagy
egy hallgatóra esõ ráfordítás tekintetében az európai rangsor
utolsó helyein kullog, de még a 90-es évek eleji szintnek is reálértéken
csak az 50%-át kapja.
3. A képzés — fenntartás — kutatás normatíváinak elválasztását
ugyanakkor üdvözölhetjük, bár ezt nagyon alapos számításoknak kell
megelõzniük, mert a hallgatói normatíva jelentõs csökkentését
korántsem tudja ténylegesen kompenzálni, pl. a kutatási normatívák emelése.
Nagy létszámú hallgató mellett ugyanis olyan jelentõs a veszteség, hogy
azt a viszonylag kis létszámú oktatóra számított kutatási normatíva
emelése egyszerûen nem képes ellensúlyozni. Az egyéb bevonható források
nevesítésénél sem látunk sok gondot, remélve, hogy a pályázatok
újbóli megjelenítése tényleg megoldhatja számos régóta
magunk elõtt görgetett problémánkat, pl. az ún. kis hallgatói létszámú
szakok fenntartását.
4. A felsõoktatás-finanszírozási reform több téves koncepción alapul.
A tudás és az azt létrehozó oktatás nem áru, hanem közjó.
Ez az európai oktatási miniszterek álláspontja. A közjó birtoklása
felelõsséggel és elszámoltathatósággal jár, de a tudás
piacosítása helyett a tudás közhasznúságát kell elõtérbe
helyezni. Nincs az a piaci felmérés, amely ma megmondja, hogy a genetikának vagy a biokémiának,
az informatikának vagy akár a nyelvoktatásnak tíz vagy tizenöt év múlva
mely eredményei viszik elõre a társadalmat. A ma tudása a holnap társadalma
és nem a ma piaca számára készül, hiszen a ma piaca már a pályaválasztásnál
hat. A mai piac által gerjesztett rossz pályaválasztást éppen hogy a jövõ
miatt kell korrigálni.
Összefoglalva: egy szükséges és
jó ügyet, a magyar felsõoktatás tartalmi átalakítását veszélyezteti
a tervezet ebben a formában való esetleges megvalósulása. A Professzori testület
leszögezi, hogy a magyar felsõoktatás privatizálását elõirányzó
törvénytervezet koncepciója súlyosan sérti az európai hagyományokban
kialakult és az ország fejlõdéséhez alapvetõen szükséges
egyetemi autonómiát.
2. A
Kar az oktatói munka megkönnyítése érdekében technikai fejlesztésként
két új projektort vásárolt. A nagyobbik (Mitsubishi, 4700 lumen) a
tervek szerint január folyamán az Auditorium Maximumban váltja le az ottani régebbi
típust, ami elõreláthatólag a VII. teremben kerül majd beépítésre.
A másik új projektor hordozható (LG, 2000 lumen) - a régi, videomagnóval egybeépített
készülék helyett/mellett - , amelyet már a következõ félévtõl
a Dékáni Hivatalból kérhetnek ki az arra igényt tartó oktatók.
Az Auditorium Maximumban a beszerelés után - amennyiben igény van rá - tervezünk
egy bemutató vetítést, ahol az új projektorról minden szükséges
dolgot megtudhatnak az érdeklõdõk, a készüléket használni szándékozók.
A hordozható projektorral kapcsolatos technikai kérdésekkel keressék Nagy Endrét
vagy Pereszlényi Gábort a B-Közép Irodában.
3. 2003. december 1-én, hétfõn
adták át Budapesten a hazánkban akkreditált latin-amerikai nagykövetek által
1996-ban alapított diáktudományos
díjat, a Premio Latinoamericanót.
A nyilvános pályázat keretében benyújtott spanyol illetve portugál nyelvû
értekezéseket magyar egyetemi oktatók opponensi-szakértõi véleményezése
után a nagykövetek zsûrije rangsorolta.
Az 2003-as évben az elsõ díjat
Szilágyi Annamária, egyetemünk olasz-spanyol szakos hallgatója nyerte el "La cosmovisión
de Gabriela Mistral" címû dolgozatával. A harmadik helyezett, Kakuszi Szilvia ugyancsak
karunk spanyol szakos hallgatója (a második díjat a zsûri nem adta ki).
4. 2003. november 28-29-én a Szegedi Tudományegyetem
Médiatudományi Tanszéke és a Budapest Médiaintézet „Kommunikációkutatás 2003” címmel konferenciát tartott az MTA Szegedi Területi
Bizottságának Székházában. A konferencián több szekcióban
Karunk oktatói és hallgatói is tartottak elõadást.
Személyi hírek
1.
Pavlovits Tamás (Filozófia Tanszék) 2003. november 29-én sikerrel
védte meg Párizsban a Sorbonne - Paris IV egyetemén doktori értekezését.
A dolgozat címe: La force de la raison selon
Pascal (Az ész ereje Pascalnál),
a védés minõsítése: summa cum laude (mantion tres honorable avec félicitation
du jury a l'unanimité). A zsûri az értekezést kiadásra javasolta.
Tudományos és PhD hírek
1. PhD-védés:
Kordé Zoltán (történettudomány) PhD-védésére
2003. december 4-én került sor a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán.
A védés eredménye: 100%.
Burján Mónika (irodalomtudomány) PhD-védésére 2004. január
6-án 14.30 órai kezdettel kerül sor a BTK Kari Tanácstermében.
2.
PhD-szigorlat:
Tandori Mária (történelemtudomány) PhD-szigorlatára 2004. január 22-én
11 órai kezdettel került sor dr. J. Nagy László professzor tanári szobájában.
3.
Az Egyetem Doktoravató ülésére 2003. december 19-én (pénteken)
11 órakor kerül sor az Aulában.
Pályázatok
1. A francia állam és
Ile de France régió a 2000-2006-os fejlesztési terv keretében létrehozták
a "Chaires Internationales de Recherche Blaise Pascal" tanszéket, hogy elismert külföldi kutatók meghívását támogassák a régió felsõfokú
oktatási- ill. kutatóintézeteiben. A 2004. évi támogatási tervek 6 fõ
meghívását teszik lehetõvé, akiket pályázat útján
választanak ki.
A támogatás 1 éves összege:
198 183 euro. (két évvel meghosszabbítható). Ez az összeg többek között
a díjazást, TB költségeket, adókat, menedzsment költségeket tartalmazza.
A támogatást elnyerõk feladata az év során egy 10 alkalomból álló
elõadás-sorozat megtartása és az idõszak végén szeminárium
vezetése.
A jelentkezési határidõ 2003. december 31.
Kiemelt témakörök (többek között):
Környezettudomány
Információs és kommunikációs
technológia (adattárolás, adatbányászat, modellezés)
Új technológiák, humán
és társadalomtudományok.
További részletek és a jelentkezéshez
szükséges formanyomtatványok angol, francia és spanyol nyelven a http://www.chaires-blaise-pascal.org internet címen érhetõk el.
2. Az Association le Pont Neuf
meghirdeti a Philippe Habert ösztöndíjat, amely politokatudományi, jogi és közgazdasági
tanulmányokat folytató hallgatóknak kínál továbbtanulási lehetõséget
a Párizsi Politikatudományi Intézetben. Az ösztöndíj feltétele a magas
szintû francia nyelvtudás. További információk a Pályázati Irodában.
Regisztrációs határidõ: 2004.
január 15.
3. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért pályázatot hirdet Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíjra.
Az ösztöndíjra pályázhatnak
az 1999 január elseje óta kiemelkedõ eredménnyel PhD vagy a jogszabály szerint
azzal egyenértékû tudományos fokozatot szerzett magyar állampolgárságú
oktatók és kutatók, akik 2004. december 31-éig nem töltik be a 40. életévüket.
Az ösztöndíjasoknak egy évig,
illetve a külföldrõl hazatérõknek egy/két évig valamelyik magyarországi
felsõoktatási intézményben kell kutatómunkát végezniük. Az
egyéves ösztöndíj - a kuratórium által meghatározott feltételekkel
- további egy évvel meghosszabbítható. Az ösztöndíj folyósítása
idején egyéb rendszeres jövedelemszerzõ tevékenység nem folytatható.
A kuratóriumnak maximum 8 ösztöndíj odaítélésére van lehetõsége.
Az ösztöndíj folyósításának
kezdete: 2004. szeptember 1. Az ösztöndíj nettó összege: 220000,- Ft/hó. Az
ösztöndíjhoz az elsõ évre max. 800000,- Ft, hosszabbítás esetén
további 200000,- Ft kutatási támogatás igényelhetõ.
A pályázatot négy (egy eredeti
és három másolati) példányban kell beadni - az e célra készült
formanyomtatvány kitöltésével és a szükséges mellékletekkel
kiegészítve - az alábbi címre: Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért
és Kutatásért, 1055 Budapest, V., Szalay u. 10-14. Beküldési határidõ: 2004. január 30. (a helyszínen 12 óráig, illetve legkésõbbi
január 30-i postai bélyegzõvel)
A pályázati anyag számítógépes
hálózaton keresztül is elérhetõ a következõ címen: www.fpi.hu. A pályázat
benyújtásához szükséges két kiemelkedõ tudományos személyiség
(magyar és/vagy külföldi) ajánlása, amelyet az ajánlók közvetlenül
az Alapítvány címére küldenek meg. A pályázatok elbírálásánál
elõnyben részesülnek a külföldi kutatómunkából hazatérõ
fiatalok.
4. A Boldog Jövõnkért Alapítvány pályázatot hirdet irodalmi antológiában szereplésre.
Részletek a Pályázati Iroda faliújságján. Beküldési határidõ:
2004. január 31.
5. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért pályázatot hirdet a PhD rendszer keretében
tudományos fokozatot szerzett személyek számára, kiemelkedõ színvonalon
megvédett doktori (PhD) disszertációjuk
könyv alakú megjelentetésére
a társadalom- és bölcsészettudományok, valamint a mûvészetek területén.
A pályázatról további információkat a Pályázati Iroda faliújságján,
valamint a http://www.fpi.hu/masfels.htm Internet címen talál. Beadási határidõ:
2004. február 20.
6. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért
(AMFK) Kuratóriuma ösztöndíjpályázatot hirdet „Humán erõforrás fejlesztése a civil
szektorban” címmel. Az ösztöndíj elnyerésére olyan fiatalok pályázhatnak,
akik a hazai civil szektor hatékonyabb mûködését és a civil szektor EU-
csatlakozását elõsegítõ témákból készítik
TDK dolgozatukat, szakdolgozatukat vagy doktori értekezésüket. Pályázhatnak továbbá
azok az oktatók, aki kutatómunkájukat a hazai civil szektor hatékonyabb mûködését
elõsegítõ témákban végzik.
A feldolgozásra ajánlott témák
jegyzéke, a pályázat részletes kiírása és a szükséges
ûrlap megtalálható a http://www.om.hu vagy a http://www.fpi.hu/masfels.htm Internet címen. A beküldési határidõ: 2004. február 27.
7. A PoLíSz 2004-ben
is meghirdeti mûfordítói pályázatát, amelyre pályázni
lehet bármilyen, eddig nem publikált idegen nyelvrõl magyarra fordított pályamunkával.
Bõvebb információ a Pályázati Iroda faliújságján.. Leadási
határidõ: 2004. február 28.
8. A Magyar Ösztöndíj Bizottság (a továbbiakban MÖB) pályázatot hirdet a 2004/05. tanévre
franciaországi posztgraduális ösztöndíjakra. A pályázatok beadási határideje:
2004. március 1. (postai feladás napja). Részletes információk a http://www.scholarship.hu/aktualis/frposzt.html Internet címen.
9. Mellon Fellowships
Mellon Fellowship in the Humanities at the University
of Edinburgh. A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
illetve a http://www.ed.ac.uk/iash/homepage.html címen. Határidõ: 2004. március 31.
Mellon Fellowship in the Warburg Institute. A kiírás
megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján, illetve a http://www.sas.ac.uk/warburg címen. Határidõ: 2004. április 1.
Mellon Fellowship in the American Center of Oriental Research
(Amman, Jordan). A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
illetve a http://www.bu.edu/acor címen. Határidõ: 2004. április 15.
Mellon Fellowship at Consejo Superior de Investigaciones
Cientificas, Madrid. A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
illetve a http://www.filo.csic.es címen. Határidõ: 2004. április 15.
10. A Bécsi Tudományegyetem 2004-es
Nemzetközi Nyári Programjáról (Európa tanulmányok témakörben
elõadások több területrõl) bõvebb információt talál
a Pályázati Iroda faliújságján ileltve a http://www.univie.ac.at/sommerhochschule Internet címen.
11. A következõ tájékoztatók
megtalálhatók az Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatóságán (korábban
Külügyi Osztály):
· a Faculté de Pharmacie de Nancy
kis plakátja (http://www.pharma.uhp-nancy.fr)
· Universiteit
van Amsterdam: English taught study programmes 2004/2005
· 8th Symposium
for Biology Students in Europe (Zagreb-Zadar, 1-10. August, 2004.)
· Hessen
International Summer University (Frankfurt, 10 July - 07 August, 2004): "Europes Growing - Economic, Political
and Legal Aspects"
· Kiel
Summer School (05 May - 23 July, 2004)
· Université
Catholique de Louvain: Droit Européen et Droit International
(http://www.drt.ucl.ac.be)
· University
of Twente: Master in Financial Engineering (http://www.felab.utwente.nl/teaching)
· Masters
and PhD Programmes of the Hankuk University, Korea
Kari Kurír
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
Karának hírlevele
Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
Felelõs kiadó: Dr. Berta Árpád dékán
Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi Gábor pályázati referens
Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Philippe Habert ösztöndíj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kut. és tanulm. ösztöndíj
|
|
|
|
|
|
|
|
Disszertációmegjelentetés
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Francia posztgraduális ösztöndíjak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Am. Center of Oriental Research
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mûszaki fejlesztés és trsd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ausztria-Mo.együttmûködés
|
|
|
|
|
|
|
|
Kulturális és mûvészeti rendezvények
|
|
|