| 
			 
				
					|  
 | Kari Kurír
 A Szegedi Tudományegyetem
 Bölcsészettudományi Karának
 hírlevele
 Elektronikus változat 157. szám
						- 2003. december 19.
					 |  Információk 1.
			A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Professzori Testülete
			2003. december 17-én kibõvített
			ülést tartott a készülõ
			Felsõoktatási törvénytervezet koncepciójáról, melyen a Kar professzorain
			kívül részt vettek meghívottként:
			 
				– az Egyetem rektora, Prof. Dr. Szabó Gábor,
				– a Természettudományi Kar dékánja,
				Prof. Dr. Mezõsi Gábor,
 – Csongrád megye országgyûlési
				képviselõi: Balogh László, Gazdag János, Dr. Kozma József, Nógrádi
				Zoltán, Dr. Rákos Tibor,
 – Dr. Pukánszky Béla, az SZTE oktatási
				rektorhelyettese,
 – Dr. Almási Tibor, az SZTE BTK választott
				egyetemi tanácstagja,
 – az SZTE BTK dékánhelyettesei, Dr.
				Forgács Tamás, Dr. Gyenge Zoltán, Dr. Koszta László, a kari egységvezetõk,
 – az SZTE BTK HÖK elnöke, Hausz Katalin
				és elnökhelyettese, Hertlik Balázs.
 A Professzori Testület a kibõvített
			ülésen egy rövidebb és egy részletezõbben indokló állásfoglalást
			fogadott el, melynek szövegeit az alábbiakban közöljük: 
			 
				A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Kara Professzori Testületének állásfoglalása a készülõ Felsõoktatási
				törvény tervezetének koncepciójáról
			 1. A Professzori Testület úgy látja,
			hogy Magyarország közelgõ európai uniós csatlakozása és a bolognai
			folyamathoz való alkalmazkodás jól kihasználható lehetõséget nyújt
			a magyar felsõoktatás tartalmi megújítására.
			
 2. Nyitottak vagyunk a felsõoktatás minden olyan irányú átalakítására,
			melyek választ keresnek a jelenlegi rendszer mûködési nehézségeinek feloldására,
			a magyar társadalom szükségleteihez történõ minél jobb alkalmazkodásra.
			Fontosnak tartjuk a Csatlakozás az európai felsõoktatási térséghez címû
			dokumentum 6. változatának számos gondolatát.
 
 3. Azt gondoljuk ugyanakkor, hogy a Felsõoktatási törvény módosítása
			koncepciójának kiérleltsége, tartalma és színvonala még nagyon
			távol van attól, hogy kormányelõterjesztésként lehessen felhasználni.
 
 4. Számos olyan tartalmi eleme van az anyagnak, mely elfogadhatatlan számunkra. Ezek a tartalmi komponensek
			jelen vannak az anyag minden fõbb részében:
 — a helyzetértékelésben számos
			téves, elnagyolt, nem vagy nem kellõen indokolt kitétel található, és
			sokkal rosszabb színben tünteti fel a magyar felsõoktatást annál, mint amilyen
			az valójában;
 — a bolognai folyamathoz való csatlakozás
			szükségességére hárítja át az anyag a paradigma-váltás
			elkerülhetetlenségét olyan esetekben is, amikor ez indokolatlan;
 — az akadémiai reform részleteinek kimunkálása
			további mûhelymunkát igényel még, melyet kizárólag a sokszínû
			magyar felsõoktatásban aktívan tevékenykedõ — oktató és kutató
			— szakemberek végezhetnek el;
 — a koncepció intézményi, irányítási
			és finanszírozási reformra vonatkozó részei néhol nyelvileg is elfogadhatatlanul
			pongyola fogalmazványok, melyek tartalmi elemeinek többségét is a leghatározottabban
			visszautasítjuk.
 
 5. A Professzori Testület nyomatékosan felhívja a tárca figyelmét arra, hogy kudarcra
			van minden ítélve minden olyan felsõoktatási törvénymódosítási
			kísérlet, melyet a felsõoktatás vezetõ oktatói (a professzori és
			docensi kar) nem támogatnak.
 
 6. Kinyilvánítjuk, hogy készek vagyunk partneri együttmûködés keretében
			szakmai segítséget nyújtani a tárcának ahhoz, hogy egy ténylegesen jó
			törvénytervezet készüljön el.
 
 7. Elutasítunk azonban minden olyan törvénymódosítási kísérletet,
			amely csorbítja az egyetemek autonómiáját, amely vevõ-eladó viszonnyá
			akarja silányítani az oktatók és hallgatók jelenlegi partneri viszonyait, sértve
			ezzel alkotmányos jogaikat. Elutasítjuk az egyetemi oktatók jelenlegi munkajogi állásának
			megváltoztatására vonatkozó kísérleteket. Leszögezzük, hogy
			nem engedünk olyan kezdeményezéseknek, amelyek átgondolatlan módon veszélyeztetik
			a tudás átadásának és megszerzésének, az oktatás és
			a kutatás feltétlen szabadságának érvényesülését.
			Elhibázottnak, sõt a felsõoktatás létét is veszélyeztetõnek
			tartjuk a magyar felsõoktatás privatizálására történõ szándékokat.
 
			 
				A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Kara Professzori Testületének állásfoglalása a készülõ Felsõoktatási
				törvény tervezetének koncepciójáról
			 Helyzetelemzés, az átalakítás irányai és lehetõségei
 1. A Professzori Testület sajnálattal állapítja
			meg, hogy az elmúlt közel tizenöt évben szükségessé vált, egymást
			követõ felsõoktatási reformok nem egymásra épülõen és
			csak részben hosszú távú tervezésen és szakmai kívánalmak
			alapján születtek meg. Egyetlen kísérlet eredményét sem lehetett lemérni,
			elemezni, nem lehetett megismerni annak társadalmi fogadtatását, mert — az ehhez szükséges
			idõ elteltét ki sem várva — a mindenkori oktatási kormányzat újabb és
			újabb reformokat vezetett be. A Professzori Testület nehezményezi, hogy e reformok hatásvizsgálata
			elmaradt, valamint aggályosnak tartja, hogy a mostani változtatások sem a jelenlegi realitások
			felmérésén és szociológiai elemzésén, hanem igen vitatható
			eredetû prekoncepciókon alapulnak. 
 2. A hallgatói létszámnövekedés fõ oka — a Professzori Testület véleménye
			szerint — lényegesen összetettebb, mint amit a törvénytervezet koncepciójában
			olvashatunk („a tanulni vágyók létszámának növekedése”). Kétségkívül
			szerepet játszottak benne a képzéstõl független társadalompolitikai célok
			– a fiatalok elhelyezkedési gondjainak megoldása, ill. távolabbra tolása, meghatározott
			társadalmi csoportok fokozott érdekérvényesítõ képessége
			– amelyek
			következtében az oktatási kormányzat az érettségizettek elõtt egyre
			tágabbra nyitotta a felsõoktatási intézmények kapuit. Ezen a területen
			az oktatási kormányzat felelõssége mindenek elõtt az átgondolatlan, elhibázott
			finanszírozási modellben érhetõ tetten: érdekeltté tette a felsõoktatási
			intézményeket a minél nagyobb hallgatói létszám felvételében,
			jelentõsen csökkentve az alkalmassági kritériumokat. Mindezzel és az új
			egyetemek és karok létrejöttének nem kellõen szigorú akkreditálás
			melletti engedélyezésével az oktatási kormányzat a képzési színvonal
			jelentõs csökkenéséhez járult hozzá.
 
 3. Az ún. integrációs folyamatokat (2000-ben) felülrõl kényszerítették
			rá a magyar felsõoktatási intézményekre, anélkül, hogy ezt bármelyik
			intézmény kezdeményezte volna. Az integráció törekvése nem átgondolt,
			megfelelõ célokhoz rendelt koncepció alapján történt, így gyakran
			teljesen formális maradt, és valódi eredményeket sem a hatékonyság, sem
			a költségtakarékosság terén nem idézett elõ: ténylegesen
			ugyanis nem csökkent a felsõoktatási intézmények száma, kizárólag
			szerkezeti átalakítások történtek. Nem szûntek meg a párhuzamosságok,
			mert a tényleges integráció végrehajtását a tárca nem vállalta
			föl. Az integráció sikertelensége annak is betudható, hogy a fenntartó
			oktatási kormányzat nem bocsátotta rendelkezésre azokat a többletforrásokat,
			amelyek egy sikeres integráció elengedhetetlen feltételei lettek volna. E tényt azért
			érdemes felidézni, mert a jelenlegi átalakításokat a tervek szerint szintén
			úgy kellene végrehajtani, hogy közben források kivonása történik a
			rendszerbõl. Ez az elképzelés már önmagában is elõrevetíti
			a változtatások kudarcát.
 
 4. A fentebb jelzett káros folyamatok ellenére semmivel sem támasztható alá
			az, hogy a magyar felsõoktatás színvonala annyira gyenge volna, amilyennek a koncepció
			készítõi látják. A Professzori Testület felszólítja a koncepció
			készítõit, hogy indokolják meg és támasszák alá az alábbihoz
			hasonló kifejezéseket, amelyek sommás és teljességgel légbõl kapott
			állításokat fogalmaznak meg a felsõoktatásról:
 — „a felsõoktatás számos ponton
			elmarad a korszerû trendektõl”,— „A rendszer hatékonysága alacsony...”, „A korai specializáció,
			a szakburjánzás mértéktelen társadalmi károkat okoz”
 — Szeretnénk, ha a koncepcióban megtalálnánk
			a „korszerûség” definícióját, megtudnánk, milyen mérce alapján
			alacsony a hatékonyság (például az oktató/hallgató arány az elmúlt
			években igen jelentõsen javult, mármint nõtt az egy oktatóra esõ hallgatók
			száma), és milyen „mértéktelen társadalmi károkat” okoz a korai specializáció.
			Megjegyzendõ, hogy a korai specializációk a felsõoktatást igénybe vevõ
			közönség nyomására, nem az egyetemek saját kezdeményezésébõl
			születtek. A korai specializációra egyébként most éppen az oktatási
			tárca kényszeríti rá a fiatalokat amikor a „felvételi nélküli felvételit”
			vezetteti be a kétszintû érettségi létrehozásával, elõre
			hozva ezzel a specializációt a középiskola harmadik évfolyamára. E törekvés
			egyébként a felsõoktatási bemenetek számának szûkítésével
			sem igazán illeszthetõ össze. A felsõoktatás kifejezett rugalmasságról
			tett tanúságot, mivel a kétévente bekövetkezõ radikális reformok
			ellenére mûködésképes maradt, és a reformok hasznosítható
			elemei segítségével a legtöbb intézmény igyekezett hatékonyságát
			növelni.
 — „Problematikusnak minõsíthetõ
			számos, funkciótlan képzési program”. Kérdésünk: milyen érvek
			állnak ezek mögött a szakértõi megállapítások mögött?
			Ilyen súlyos állításokat tényekkel és példákkal kellene
			alátámasztani.
 A leghatározottabban visszautasítjuk
			azt, hogy az anyag „akadémiai fellegvárról” ír. Szó sincs ilyenrõl. Az
			utóbbi idõben pontosan az oktatási tárca tett arról, hogy sokkal inkább
			egy eltömegesedett — mindenfajta „fellegvár” nélküli — felsõoktatás alakuljon
			ki hazánkban. Ugyanakkor nem vitatható, hogy az egyetemi képzés feladatai közé
			tartozik a szellemi és kulturális elit kinevelése, amelynek színvonala alapvetõ
			fontosságú minden társadalomban.
 
 5. Egyetértõleg nyugtázzuk, hogy a dokumentum tévesnek gondolja a fõiskolák
			egyetemmé válási óhaját, s azt is, hogy az anyag leszögezi: a finanszírozás
			csak normatívnak mondott, de nem az. A dokumentum alulfinanszírozottnak tartja a magyar felsõoktatást,
			s ezzel sem tudunk vitatkozni.
 
 6. A koncepció ugyanakkor sajnálatos módon elfogadhatatlan terminológiát használ,
			amikor a piacorientáltságról szólva „eladónak” nevezi az oktatókat, s
			„vevõnek/megrendelõnek” a hallgatókat. Politológusok, filozófusok egész
			seregét idézhetnénk – többek között a liberalizmus egyik kulcsfiguráját,
			F. Hayeket – annak alátámasztására, hogy bizonyos társadalmi folyamatok és
			intézmények nem mûködtethetõk piaci alapon. A hallgató mint megrendelõ
			elve ellentmond a hallgató mint partner elvének. A magyar felsõoktatás szereplõi
			egymást partnernek tekintik, az elõterjesztés az emberi viszonyok áruba bocsátását
			javasolja. Ez súlyosan érinti a felsõoktatás oktatóinak és hallgatóinak
			alkotmányos jogait. Tudásunkat nem eladni kívánjuk, hanem terjeszteni, s azt szeretnénk,
			hogy hallgatóink ne „vevõk/megrendelõk” legyenek, hanem a tudás megszerzésére
			fogékony, azt óhajtó emberek, partnereink.
 A magyar felsõoktatásnak természetesen
			van „megrendelõje”: az egész magyar társadalom (ld. korábbi megállapításunkat
			a kulturális és szellemi elit feladataival kapcsolatban). Ennélfogva az ehhez hasonló
			nagyságrendû változásokba az egész társadalomnak beleszólása
			van. Másrészt az egyetem csak úgy tudja ellátni a feladatát, ha rendelkezik
			az ehhez szükséges autonómiával. Ragaszkodunk az egyetemi autonómia hagyományához,
			amely a mûvelt világban kialakult és a középkor óta létezik, a rendszerváltás
			óta pedig az alkotmány garantálja. Ezen alapul egyébként a bolognai folyamat
			is.
 
 7. A dokumentum elárulja, hogy a „reformértékûnek nevezhetõ változás
			is olyan költségekkel jár, amelyek forrása állami oldalról a jelenlegi
			helyzetben legalábbis bizonytalan”. Kérdésünk: miért kell paradigmát váltani,
			amikor világos, hogy az ehhez elengedhetetlenül szükséges források nem állnak
			rendelkezésre.
 A bolognai folyamat várható hatásai
 1. Üdvözöljük azokat az új
			lehetõségeket, amelyek hazánk európai uniós csatlakozásával megnyílnak
			oktatóink és hallgatóink elõtt. 
 2. Úgy látjuk azonban, hogy a négyciklusú lineáris képzés 2006-ban
			bevezethetõ legyen hazánkban, nagyon feszített ütemezésû elõmunkálatokra
			van szükség. Az új tartalmú és szerkezetû oktatásra való áttérés
			nyugodt körülmények biztosítása esetén is hosszú és alapos
			körültekintést igénylõ feladat.
 
 3. Az a hivatkozás, hogy a modernizáláshoz szükséges a vezetés és
			a finanszírozás átalakítása, álságos. Csak ha az új képzési
			struktúra és az új képzési követelmények ismeretesek, lehet arról
			dönteni, hogy milyen vezetési struktúra szolgálja ezt a legmegfelelõbben. De akárhogy
			is alakulnak a képesítési követelmények részleteikben, a legmagasabb színtû
			tudományos kutatás céljait és az itt elért eredmények oktatását
			csak autonóm tudós testületek határozhatják meg. Mindenféle „modernizálás”,
			fejlesztés lehetetlen, ha ezzel a felsõoktatás meghatározó tényezõi,
			a professzori és docensi kar nem mûködik együtt. 2004-ben az új képesítési
			követelményeknek, 2005 elején az ún. „Bologna-szakok” indításának
			feltételeit kell megteremteni. Akik ezzel egy idõben új vezetési struktúrát
			akar bevezetni, az magát a bolognai folyamatot, és ezzel az európai felsõoktatási
			térséghez való csatlakozásunkat veszélyeztetik.
 A koncepció fõbb tartalmi elemei:
 A) Akadémiai reform, a képzési és kutatási tevékenység modernizálása
 1. Félrevezetõnek tartjuk a használt
			terminusokat két képzési szint esetében: a) indokolatlan felsõfokú szakképzésrõl
			szólni, ha ez a képzés nem ad felsõfokú végzettséget;
 b) mivel a képzési struktúra
			hierarchiájában a jelenleg felsõfokú szakképzésnek nevezett képzés
			fölött helyezkedik el a BA szint, ez utóbbit helytelen felsõfokú alapképzésnek hívni.
 
 2. A BA és MA képzés viszonyáról, ezek rendszerérõl, a képzési
			szerkezet átalakításáról részleteiben nem nyilatkozik a Professzori Testület,
			mert elfogadja azt a dokumentumot, amelyet a hazai Bölcsészettudományi és Természettudományi
			Karok Egyesített Dékáni Kollégiuma fogalmazott meg 2003. december 11-én, s a
			dékánok azt — aláírásukkal hitelesítve — azóta eljuttatták
			az Oktatási Minisztériumba. (Ld. 1. sz. mellékletet.)
 
 3. A Professzori Testület úgy látja, hogy egyes bölcsész-szakok esetében
			is szó lehet nem alapszakra épülõ mesterfokozattal végzõdõ képzésekrõl.
			Azt gondolja a testület, hogy ezekben a speciális esetekben (pl. egyiptológia, hebraisztika
			stb.) a mesterszakra a hallgató már az alapképzés legelején, de legkésõbb
			az elsõ szemeszter végén csatlakozhatna. Ha tanulmányai során néhány
			szemeszter után mégis kiderül, hogy a hallgató nem alkalmas a mesterszak elvégzésére,
			legyen visszaút számára egy — az adott képzési ágon belüli — alapszakhoz.
 
 4. A Professzori Testület irreálisan alacsony számúnak tartja a képzési
			szerkezetben meghatározott kb. 15 széles képzési területet, ill. az ezeken belüli
			25-30 képzési ágat.
 
 5. Aggályosnak tartjuk a felsõoktatási intézményekbe történõ
			felvétel rendjének átalakulását. Félõ, hogy az új rend
			a kontraszelekciót fogja erõsíteni. Egy gyengébb gimnáziumban szerzett érettségivel,
			alacsonyabb tudásszinttel magasabb pontszámhoz juthat a leendõ hallgató, mint az, aki
			egy erõs gimnáziumban érettségizik. (Ezt ugyan az emelt szintû érettségiért
			adható plusz pontok némileg korrigálhatják, de ez végül is „joghátrányt”
			jelent a kiváló gimnáziumok tanulóinak.)
 
 6. Meggondolkodtató, hogy ténylegesen arra van-e szükség, hogy emeljük a doktori
			képzésben részesülõk arányát. Fontosabbnak tartanánk azt,
			hogy a doktori képzés idõtartamát emeljük fel a jelenlegi 6 szemeszter helyett
			8, egyes esetekben akár 10 szemeszterre.
 
 7. Egyértelmûen rögzíteni kell, hogy egy intézmény egy képzési
			területen kizárólag egy BA kimenetet adhat ki. Elsõrendûen érinti ez az
			integrált egyetemen belül mûködõ fõiskolai kart. Nem lehetséges a jelenlegi
			párhuzamosság konzerválása, még kevésbé a fõiskolai tanárképzésnek
			egyszerûen az egyetemivel azonos rangra emelése.
 
 8. A tanárképzéssel kapcsolatban a Professzori Testület állásfoglalása
			megegyezik azzal a dokumentummal, amelyet a hazai Bölcsészettudományi és Természettudományi
			Karok Egyesített Dékáni Kollégiuma fogalmazott meg, s annak szövegét a
			dékánok — aláírásukkal hitelesítve — már eljuttatták az
			Oktatási Minisztériumba. (Ld. 2. sz. mellékletet.)
 B) Intézményi reform
 1. A koncepcióban azt olvassuk, hogy „bár
			az EU hivatalos dokumentumai nem kívánják meg explicite az intézményi rendszer
			átalakítását”, mégis ilyen javaslatokkal szembesülünk az anyag tanulmányozásakor.
			Feleslegesnek látunk minden olyan változtatást, amely túlmutat azon, amit Magyarország
			európai uniós csatlakozása megkövetel. 
 2. Nem gondoljuk, hogy a felsõoktatási intézmények irányítási
			rendszere jelenleg minden szempontból jól mûködik. Ennek ellenére elfogadhatatlanul
			túlzónak tartjuk azokat a megállapításokat a koncepcióban, amelyek szerint
			a felsõoktatás átalakítása a jelenleginél lényegesen professzionálisabb
			vezetést kíván. Értetlenséggel fogadjuk, hogy a koncepció szerint ez
			a feladat nem oldható meg „alulról választott, jó szándékú, de
			nem minden esetben kellõ irányítási tapasztalattal és korszerû ismeretekkel
			rendelkezõ vezetõkkel”. Az „alulról jött” kifejezés több mint bizarr: az
			egyetemi vezetõk eddig is az intézmények legnagyobb tiszteletnek és presztízsnek
			örvendõ vezetõ oktatóiból kerültek ki, a kinevezésük elõtt
			alkalmazott választási eljárások célja az volt, hogy az intézmény
			oktatói minél szélesebb körben véleményt nyilváníthassanak
			alkalmasságukról. Jó volna emellett, ha a koncepció indokolná, miért,
			milyen politikai és gazdasági szervezetekben van primátusa a „felülrõl jött”
			vezetõknek? Ki dönti el, hogy kinek van kellõ irányítási tapasztalata,
			ki mondja meg, hogy kinek korszerû az ismerete.
 
 3. Az intézményi reform alapvetõ gondolata az, hogy az állam úgy óhajt
			kivonulni a felsõoktatásból, hogy feladatait, kötelezettségeit nem teljesíti,
			de az oktatási miniszteren keresztül az irányítási jogkörét meg szeretné
			tartani magának. Ezt elfogadhatatlannak tartjuk.
 
 4. Az új vezetési modell három fõszereplõjének (az Igazgató Tanács
			elnökének, a Szenátusnak és a Rektornak) a döntési és felelõsségi
			jogköre nincs tisztázva a koncepcióban.
 
 5. Az intézmény vezetési struktúrájának az az átalakítása,
			melyet a tervezet elénk vetít, alkalmas lehet arra, hogy megfossza a felsõoktatási
			intézményeket az autonómiájuktól. Minden ilyen törekvés elutasítandó.
			Függetlenül ettõl, a Professzori Testület szokatlannak és szerencsétlennek
			érzi a csoportos vezetés paradigmáját. Nem érti, hogy a törvénytervezet
			az akadémiai szféra irányítását ellátó rektortól
			miért kívánja azt, hogy a rektor ne tudós kompetenciákkal váljon rektorrá.
			Ez azt jelentené, hogy sem a menedzsment irányítója, sem a rektor nem lehetne tudós
			kompetenciájú személy, az egyetem vezetõjének kizárólagosan a
			piacorientáltságot kell majd szeme elõtt tartania. A tervezet szövege mind az oktatói,
			mind a kutatói tevékenység gyakorlásától megfosztaná a rektort.
			Véleményünk szerint minden rektor tevékenységének idejére úgyis
			a minimálisra korlátozza ilyen irányú tevékenységét, ám
			ezt tiltani némiképp bizarr elgondolás.
 
 6. Az új vezetési struktúra az egyetemek alkotmányban rögzített autonómiáját
			korlátozza, ugyanis meglehetõsen abszurd és irracionális az a feltételezés,
			hogy a menedzsment nem szól bele az akadémiai ügyekbe. Az egyetem menedzselésének
			lényege ugyanis az akadémiai ügyek irányítása, ez utóbbiak képezik
			az egyetem tevékenységét. Az egyetemi tanár értéke az egyetemnek, a személyi
			ügyek minden egyetemen az autonómia részei. Még akkor is, ha az egyetemek ezzel — adott
			esetben, s néhol — rosszul élnek vagy élhetnek.
 
 7. Az új vezetési struktúra arra alapozódik, hogy az alkalmas vezetõket felülrõl
			és kívülrõl ki lehet nevezni. Alkalmasságot csak az bizonyíthat, aki már
			vezetett egy alacsonyabb szinten. Ott, ahol pályázati rendszerben a Trustees (Igazgató Tanács)
			nevez ki elsõszámú vezetõt, ott a pályázóknak kb. 10-15 éves
			vezetõi gyakorlatot kell bemutatni (USA, Ausztria). Az ember elõbb Dean (helyettes, második,
			elsõ), majd Provost, azután egy kisebb College vezetõje lesz. A vezetõi gyakorlatot
			a felsõoktatásban kell megszerezni, mégpedig egy olyan felsõoktatásban, amelynek
			több évtizedes demokratikus hagyományai vannak. Ott, ahol az érdekegyeztetés,
			a kölcsönös bizalom és a politikamentesség minimális követelmény.
			Ezek a feltételek Magyarországon — sajnos, — jelenleg még nincsenek meg.
 
 8. Az elõterjesztés széles rétegekben egzisztenciális bizonytalanságot
			kelt. A közalkalmazotti jogviszony esetleges megszûnése az egész magyar oktatói
			kart érinti, a tandíj közvetett bevezetése (még ha ennek nevesítését
			a tervezet jórészt kerüli is) az esélyegyenlõséget és a tudáshoz
			való egyenlõ hozzáférés jogát érinti.
 
 9. Az intézmények strukturális elbizonytalanítása éppen akkor történik,
			amikor ezeknek az intézményeknek nyugalmukkal és tekintélyükkel külföldi
			hallgatókat kellene vonzaniuk, ehelyett saját hallgatóink fognak elmenekülni tõlünk.
 C) Irányítási reform
 1. A Professzori Testület úgy véli,
			hogy az irányítási reform pontos gazdasági számításokat és
			megfelelõ elõkészítést igényel. Jelenlegi formájában alkalmatlan
			arra, hogy komolyabban foglalkozzunk vele. 2. Az FTT státuszának tervezett megerõsítése
			pozitív változtatásnak tûnik számunkra.
 3. Nem világos azonban számunkra az
			OM Felsõoktatási Hivatalának a szerepe, nem ismert e szervezet felállításának
			költségigénye sem.
 4. Zavaros a „minõségirányítás”
			egész gondolatmenete is.
 D) Finanszírozási reform
 1. A Professzori Testület egyik alapvetõ gondja
			az, hogy nem találja a tervezetekben annak a régóta sürgetett, kézenfekvõ
			alapkérdésnek még az említését sem, amely mindenfajta finanszírozási
			reform sine qua non-ja kellene, hogy legyen: ugyanis ki kell számítani, hogy az egyes képzési
			területeken milyen képzési volumen szükségeltetik és ott milyen költségigénnyel
			lehet számolni. (Egyszerû, de talán szemléletes példaként: nemcsak a kísérletes
			képzéseknek más a költségigénye, de a nagy elõadásokra és
			a kiscsoportos szemináriumi foglalkozásokra építõ nem-kísérletes
			képzések költségigénye is lényegesen eltér egymástól.)
			
 2. A tervezet nem közli az átalakítás költség-elemzését, nem
			is beszélve egy költség/haszon elemzésrõl. Annyi azonban bizonyos, hogy semmilyen
			új forrást nem jelöl meg, s ilyenrõl a 2004-es költségvetés sem szól.
			Márpedig az elõterjesztés is elismeri, hogy a magyar felsõoktatás mélyen
			alulfinanszírozott. A magyar felsõoktatás 2004-ben a GDP-hez viszonyított teljes vagy
			egy hallgatóra esõ ráfordítás tekintetében az európai rangsor
			utolsó helyein kullog, de még a 90-es évek eleji szintnek is reálértéken
			csak az 50%-át kapja.
 
 3. A képzés — fenntartás — kutatás normatíváinak elválasztását
			ugyanakkor üdvözölhetjük, bár ezt nagyon alapos számításoknak kell
			megelõzniük, mert a hallgatói normatíva jelentõs csökkentését
			korántsem tudja ténylegesen kompenzálni, pl. a kutatási normatívák emelése.
			Nagy létszámú hallgató mellett ugyanis olyan jelentõs a veszteség, hogy
			azt a viszonylag kis létszámú oktatóra számított kutatási normatíva
			emelése egyszerûen nem képes ellensúlyozni. Az egyéb bevonható források
			nevesítésénél sem látunk sok gondot, remélve, hogy a pályázatok
			újbóli megjelenítése tényleg megoldhatja számos régóta
			magunk elõtt görgetett problémánkat, pl. az ún. kis hallgatói létszámú
			szakok fenntartását.
 
 4. A felsõoktatás-finanszírozási reform több téves koncepción alapul.
			A tudás és az azt létrehozó oktatás nem áru, hanem közjó.
			Ez az európai oktatási miniszterek álláspontja. A közjó birtoklása
			felelõsséggel és elszámoltathatósággal jár, de a tudás
			piacosítása helyett a tudás közhasznúságát kell elõtérbe
			helyezni. Nincs az a piaci felmérés, amely ma megmondja, hogy a genetikának vagy a biokémiának,
			az informatikának vagy akár a nyelvoktatásnak tíz vagy tizenöt év múlva
			mely eredményei viszik elõre a társadalmat. A ma tudása a holnap társadalma
			és nem a ma piaca számára készül, hiszen a ma piaca már a pályaválasztásnál
			hat. A mai piac által gerjesztett rossz pályaválasztást éppen hogy a jövõ
			miatt kell korrigálni.
 Összefoglalva: egy szükséges és
			jó ügyet, a magyar felsõoktatás tartalmi átalakítását veszélyezteti
			a tervezet ebben a formában való esetleges megvalósulása. A Professzori testület
			leszögezi, hogy a magyar felsõoktatás privatizálását elõirányzó
			törvénytervezet koncepciója súlyosan sérti az európai hagyományokban
			kialakult és az ország fejlõdéséhez alapvetõen szükséges
			egyetemi autonómiát. 
			 2. A
			Kar az oktatói munka megkönnyítése érdekében technikai fejlesztésként
			két új projektort vásárolt. A nagyobbik (Mitsubishi, 4700 lumen) a
			tervek szerint január folyamán az Auditorium Maximumban váltja le az ottani régebbi
			típust, ami elõreláthatólag a VII. teremben kerül majd beépítésre.
			A másik új projektor hordozható (LG, 2000 lumen) - a régi, videomagnóval egybeépített
			készülék helyett/mellett - , amelyet már a következõ félévtõl
			a Dékáni Hivatalból kérhetnek ki az arra igényt tartó oktatók.
			Az Auditorium Maximumban a beszerelés után - amennyiben igény van rá - tervezünk
			egy bemutató vetítést, ahol az új projektorról minden szükséges
			dolgot megtudhatnak az érdeklõdõk, a készüléket használni szándékozók.
			A hordozható projektorral kapcsolatos technikai kérdésekkel keressék Nagy Endrét
			vagy Pereszlényi Gábort a B-Közép Irodában. 3. 2003. december 1-én, hétfõn
			adták át Budapesten a hazánkban akkreditált latin-amerikai nagykövetek által
			1996-ban alapított diáktudományos
			díjat, a Premio Latinoamericanót.
			A nyilvános pályázat keretében benyújtott spanyol illetve portugál nyelvû
			értekezéseket magyar egyetemi oktatók opponensi-szakértõi véleményezése
			után a nagykövetek zsûrije rangsorolta.
 Az 2003-as évben az elsõ díjat
			Szilágyi Annamária, egyetemünk olasz-spanyol szakos hallgatója nyerte el "La cosmovisión
			de Gabriela Mistral" címû dolgozatával. A harmadik helyezett, Kakuszi Szilvia ugyancsak
			karunk spanyol szakos hallgatója (a második díjat a zsûri nem adta ki).
 4. 2003. november 28-29-én a Szegedi Tudományegyetem
			Médiatudományi Tanszéke és a Budapest Médiaintézet „Kommunikációkutatás 2003” címmel konferenciát tartott az MTA Szegedi Területi
			Bizottságának Székházában. A konferencián több szekcióban
			Karunk oktatói és hallgatói is tartottak elõadást.
 Személyi hírek
 1.
			Pavlovits Tamás (Filozófia Tanszék) 2003. november 29-én sikerrel
			védte meg Párizsban a Sorbonne - Paris IV egyetemén doktori értekezését.
			A dolgozat címe: La force de la raison selon
			Pascal (Az ész ereje Pascalnál),
			a védés minõsítése: summa cum laude (mantion tres honorable avec félicitation
			du jury a l'unanimité). A zsûri az értekezést kiadásra javasolta. 
 Tudományos és PhD hírek
 1. PhD-védés:
 
				Kordé Zoltán (történettudomány) PhD-védésére
				2003. december 4-én került sor a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán.
				A védés eredménye: 100%. Burján Mónika (irodalomtudomány) PhD-védésére 2004. január
				6-án 14.30 órai kezdettel kerül sor a BTK Kari Tanácstermében.
 2.
			PhD-szigorlat:
			 
				Tandori Mária (történelemtudomány) PhD-szigorlatára 2004. január 22-én
				11 órai kezdettel került sor dr. J. Nagy László professzor tanári szobájában. 3.
			Az Egyetem Doktoravató ülésére 2003. december 19-én (pénteken)
			11 órakor kerül sor az Aulában. 
 Pályázatok
 
			 1. A francia állam és
			Ile de France régió a 2000-2006-os fejlesztési terv keretében létrehozták
			a "Chaires Internationales de Recherche Blaise Pascal" tanszéket, hogy elismert külföldi kutatók meghívását támogassák a régió felsõfokú
			oktatási- ill. kutatóintézeteiben. A 2004. évi támogatási tervek 6 fõ
			meghívását teszik lehetõvé, akiket pályázat útján
			választanak ki.
 A támogatás 1 éves összege:
			198 183 euro. (két évvel meghosszabbítható). Ez az összeg többek között
			a díjazást, TB költségeket, adókat, menedzsment költségeket tartalmazza.
			A támogatást elnyerõk feladata az év során egy 10 alkalomból álló
			elõadás-sorozat megtartása és az idõszak végén szeminárium
			vezetése.
 A jelentkezési határidõ 2003. december 31.
 Kiemelt témakörök (többek között):
 
				Környezettudomány Információs és kommunikációs
				technológia (adattárolás, adatbányászat, modellezés)
 Új technológiák, humán
				és társadalomtudományok.
 További részletek és a jelentkezéshez
			szükséges formanyomtatványok angol, francia és spanyol nyelven a http://www.chaires-blaise-pascal.org internet címen érhetõk el. 2. Az Association le Pont Neuf
			meghirdeti a Philippe Habert ösztöndíjat, amely politokatudományi, jogi és közgazdasági
			tanulmányokat folytató hallgatóknak kínál továbbtanulási lehetõséget
			a Párizsi Politikatudományi Intézetben. Az ösztöndíj feltétele a magas
			szintû francia nyelvtudás. További információk a Pályázati Irodában.
			Regisztrációs határidõ: 2004.
			január 15.
 3. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért pályázatot hirdet Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíjra.
 Az ösztöndíjra pályázhatnak
			az 1999 január elseje óta kiemelkedõ eredménnyel PhD vagy a jogszabály szerint
			azzal egyenértékû tudományos fokozatot szerzett magyar állampolgárságú
			oktatók és kutatók, akik 2004. december 31-éig nem töltik be a 40. életévüket.
 Az ösztöndíjasoknak egy évig,
			illetve a külföldrõl hazatérõknek egy/két évig valamelyik magyarországi
			felsõoktatási intézményben kell kutatómunkát végezniük. Az
			egyéves ösztöndíj - a kuratórium által meghatározott feltételekkel
			- további egy évvel meghosszabbítható. Az ösztöndíj folyósítása
			idején egyéb rendszeres jövedelemszerzõ tevékenység nem folytatható.
			A kuratóriumnak maximum 8 ösztöndíj odaítélésére van lehetõsége.
 Az ösztöndíj folyósításának
			kezdete: 2004. szeptember 1. Az ösztöndíj nettó összege: 220000,- Ft/hó. Az
			ösztöndíjhoz az elsõ évre max. 800000,- Ft, hosszabbítás esetén
			további 200000,- Ft kutatási támogatás igényelhetõ.
 A pályázatot négy (egy eredeti
			és három másolati) példányban kell beadni - az e célra készült
			formanyomtatvány kitöltésével és a szükséges mellékletekkel
			kiegészítve - az alábbi címre: Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért
			és Kutatásért, 1055 Budapest, V., Szalay u. 10-14. Beküldési határidõ: 2004. január 30. (a helyszínen 12 óráig, illetve legkésõbbi
			január 30-i postai bélyegzõvel)
 A pályázati anyag számítógépes
			hálózaton keresztül is elérhetõ a következõ címen: www.fpi.hu. A pályázat
			benyújtásához szükséges két kiemelkedõ tudományos személyiség
			(magyar és/vagy külföldi) ajánlása, amelyet az ajánlók közvetlenül
			az Alapítvány címére küldenek meg. A pályázatok elbírálásánál
			elõnyben részesülnek a külföldi kutatómunkából hazatérõ
			fiatalok.
 4. A Boldog Jövõnkért Alapítvány pályázatot hirdet irodalmi antológiában szereplésre.
			Részletek a Pályázati Iroda faliújságján. Beküldési határidõ:
			2004. január 31.
 5. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért pályázatot hirdet a PhD rendszer keretében
			tudományos fokozatot szerzett személyek számára, kiemelkedõ színvonalon
			megvédett doktori (PhD) disszertációjuk
			könyv alakú megjelentetésére
			a társadalom- és bölcsészettudományok, valamint a mûvészetek területén.
			A pályázatról további információkat a Pályázati Iroda faliújságján,
			valamint a http://www.fpi.hu/masfels.htm Internet címen talál. Beadási határidõ:
			2004. február 20.
 6. Az Alapítvány a Magyar Felsõoktatásért és Kutatásért
			(AMFK) Kuratóriuma ösztöndíjpályázatot hirdet „Humán erõforrás fejlesztése a civil
			szektorban” címmel. Az ösztöndíj elnyerésére olyan fiatalok pályázhatnak,
			akik a hazai civil szektor hatékonyabb mûködését és a civil szektor EU-
			csatlakozását elõsegítõ témákból készítik
			TDK dolgozatukat, szakdolgozatukat vagy doktori értekezésüket. Pályázhatnak továbbá
			azok az oktatók, aki kutatómunkájukat a hazai civil szektor hatékonyabb mûködését
			elõsegítõ témákban végzik.
 A feldolgozásra ajánlott témák
			jegyzéke, a pályázat részletes kiírása és a szükséges
			ûrlap megtalálható a http://www.om.hu vagy a http://www.fpi.hu/masfels.htm Internet címen. A beküldési határidõ: 2004. február 27.
 7. A PoLíSz 2004-ben
			is meghirdeti mûfordítói pályázatát, amelyre pályázni
			lehet bármilyen, eddig nem publikált idegen nyelvrõl magyarra fordított pályamunkával.
			Bõvebb információ a Pályázati Iroda faliújságján.. Leadási
			határidõ: 2004. február 28.
 
 
 8. A Magyar Ösztöndíj Bizottság (a továbbiakban MÖB) pályázatot hirdet a 2004/05. tanévre
			franciaországi posztgraduális ösztöndíjakra. A pályázatok beadási határideje:
			2004. március 1. (postai feladás napja). Részletes információk a http://www.scholarship.hu/aktualis/frposzt.html Internet címen.
 9. Mellon Fellowships
 
				Mellon Fellowship in the Humanities at the University
				of Edinburgh. A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
				illetve a http://www.ed.ac.uk/iash/homepage.html címen. Határidõ: 2004. március 31.  Mellon Fellowship in the Warburg Institute. A kiírás
				megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján, illetve a http://www.sas.ac.uk/warburg címen. Határidõ: 2004. április 1.  Mellon Fellowship in the American Center of Oriental Research
				(Amman, Jordan). A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
				illetve a http://www.bu.edu/acor címen. Határidõ: 2004. április 15.  Mellon Fellowship at Consejo Superior de Investigaciones
				Cientificas, Madrid. A kiírás megtekinthetõ a Pályázati Iroda faliújságján,
				illetve a http://www.filo.csic.es címen. Határidõ: 2004. április 15. 10. A Bécsi Tudományegyetem 2004-es
			Nemzetközi Nyári Programjáról (Európa tanulmányok témakörben
			elõadások több területrõl) bõvebb információt talál
			a Pályázati Iroda faliújságján ileltve a http://www.univie.ac.at/sommerhochschule Internet címen.
 11. A következõ tájékoztatók
			megtalálhatók az Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatóságán (korábban
			Külügyi Osztály):
 
				· a Faculté de Pharmacie de Nancy
				kis plakátja (http://www.pharma.uhp-nancy.fr) · Universiteit
				van Amsterdam: English taught study programmes 2004/2005
 · 8th Symposium
				for Biology Students in Europe (Zagreb-Zadar, 1-10. August, 2004.)
 · Hessen
				International Summer University (Frankfurt, 10 July - 07 August, 2004): "Europes Growing - Economic, Political
				and Legal Aspects"
 · Kiel
				Summer School (05 May - 23 July, 2004)
 · Université
				Catholique de Louvain: Droit Européen et Droit International
				(http://www.drt.ucl.ac.be)
 · University
				of Twente: Master in Financial Engineering (http://www.felab.utwente.nl/teaching)
 · Masters
				and PhD Programmes of the Hankuk University, Korea
 
			 
				Kari KurírA Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi
				Karának hírlevele
 Kiadja az SZTE BTK Dékáni Hivatala
 Felelõs kiadó: Dr. Berta Árpád dékán
 Felelõs szerkesztõ: Pereszlényi Gábor pályázati referens
 
			 
			 
				Aktuális pályázatok határidõ-táblázata
			 
			 
				
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Philippe Habert ösztöndíj
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Kut. és tanulm. ösztöndíj
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Disszertációmegjelentetés
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Francia posztgraduális ösztöndíjak
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Am. Center of Oriental Research
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Mûszaki fejlesztés és trsd.
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Ausztria-Mo.együttmûködés
						 |  |  
					|  |  |  |  |  
					|  |  | 
							Kulturális és mûvészeti rendezvények
						 |  |  |